Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle2000:

Helt korrekt användning av körriktningsvisare.

Utfart ur cirkulationsplats

  • Du ska blinka ut (åt höger alltså) när du lämnar cirkulationsplatsen.

Källa: https://korkortonline.se/teori/cirkulationsplats/

Den här är passande i denna tråd: https://youtu.be/r0_KxsL9yq4

Men det gäller korkat nog bara när den räknas som cirkulationsplats. Om rondellen inte har en skylt för cirkulationsplats räknas den som en korsning. Då ska man inte blinka höger när man ska ut utan göra som i en korsning och visa vart man ska innan. Det är därför folk är förvirrade. Varför ska det vara lätt när det kan vara komplicerat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Om rondellen inte har en skylt för cirkulationsplats räknas den som en korsning.

Finns det verkligen sådana rondeller? Jag har aldrig stött på en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Finns det verkligen sådana rondeller? Jag har aldrig stött på en sådan.

Sergels torg, Roslagstull och Karlaplan för att nämna några i Stockholm. "Värst" är nog Karlaplan då det inte är skyltat lämna företräde/väjningsplikt från anslutande gator, trafikljus saknas och det är övergångsställen mitt i*. Det är helt enkelt en enkelriktad gata som går i en cirkel. De andra exemplen är skyltade och trafikreglerade på ett sätt som gör att de i princip fungerar som en cirkulationsplats.

*Finns dock även vid Vanadisplan som är en cirkulationsplats, vilket är hål i huvudet då folk lätt hamnar bakom vindrutestolpar pga vinkeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Denna produktkategori har vad jag förstår olika namn i olika delar av landet. Munk, gräddbulle (trots ingen grädde), skumboll och liknande. Här på västkusten är munk vanligt (enligt wikipedia i alla fall), men munk är ju också eller på andra ställen ett friterat bakverk (också donut eller dough-nut), ofta med hål i mitten men också utan hål med fyllning. Namnet kommer, enligt samma wiki-sida, från en munks ring-frisyr.

Att den kunde kallas munk hade jag aldrig heller hört talas om!

Jag tycker i vart fall att namnet "gräddbulle" är en helt egen nivå av fel, värt ett alldeles eget gubbgnäll. Det är inte en bulle och den innehåller ingen grädde. Vafan. Lika dumt som Amerikansk "fotboll" (sporten där man använder händerna för att flytta något som inte är en boll).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MammaMumin:

Folk som skall betala med mobilen i affären men inte har någon aning om hur man gör: - måste jag logga in, - trycka här? Och viftar med mobilen åt alla jävla håll osv. Nej, jag har heller ingen koll men kör med kort, funkar alltid (ta i trä) och tar en sekund. Eller på Lidl när det gäller en kupongvara och någon idiot tror att det räcker gå in på Lidls hemsida och sen jiddrar dom i evigheter om varför det inte fungerar.

Lidls djäkla bonussystem har jag gett upp. Jag gick med men när man skulle betala blev det alltid något strul och man var tvungen att logga in. Såklart kom man inte ihåg sitt lösenord som skulle vara versaler, siffror och specialtecken, så man fick "köra en glömt" lösenord och göra ett nytt med en kö bakom sig.. Numer struntar jag i deras "klubb" och låtsas att jag inte är medlem. Hur kan man göra en så klumpig lösning när alla andra affärer bara kopplar det till betalkortet eller scannar ens körkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Men det gäller korkat nog bara när den räknas som cirkulationsplats. Om rondellen inte har en skylt för cirkulationsplats räknas den som en korsning. Då ska man inte blinka höger när man ska ut utan göra som i en korsning och visa vart man ska innan. Det är därför folk är förvirrade. Varför ska det vara lätt när det kan vara komplicerat..

Mnja, är det en väg som går i en cirkel så är det ju en väg som går i en cirkel (som min exempel i föregående inlägg), men du kanske menar något i den här stilen: https://goo.gl/maps/e58Pp17QXUK7zbFm9

Då är det förstås en korsning, men det är ju i princip bara en rund refug för att styra trafiken.

Idén att man inte ska (eller mer korrekt inte behöver) blinka vänster när man kör in i en rondell kommer från just idén att det är en väg som går i en cirkel. Det är alltså inte en riktningsförändring att man kör runt i rondellen så länge som man inte byter fil eller kör ut ur den. Detta har förändrats över tid. När jag tog körkort ansågs normalt att man skulle blinka vänster in i rondellen och sedan blinka ut höger, om man svängde vänster i den sett från var man körde in. Sedan ändrades detta, men det är inte fel att blinka vänster, så länge som man också blinkar ut ur rondellen. Att enbart blinka vänster har aldrig varit rätt (vilket såvitt jag minns har varit uppe i tråden tidigare och du grävde fram ett över tre år gammalt inlägg...). På tal om just detta har jag efter att via en helt annan kanal ha hamnat på "mock driving tests" från Storbritannien noterat att de verkar köra benhårt med hur jag fick lära mig när jag tog körkort*, så det varierar också mellan olika länder.

*Tillägg: Fast det blir förstås tvärtom där, dvs blinka höger in i rondellen och vänster ut, i och med att de kör på andra sidan.

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Lidls djäkla bonussystem har jag gett upp. Jag gick med men när man skulle betala blev det alltid något strul och man var tvungen att logga in. Såklart kom man inte ihåg sitt lösenord som skulle vara versaler, siffror och specialtecken, så man fick "köra en glömt" lösenord och göra ett nytt med en kö bakom sig.. Numer struntar jag i deras "klubb" och låtsas att jag inte är medlem. Hur kan man göra en så klumpig lösning när alla andra affärer bara kopplar det till betalkortet eller scannar ens körkort?

går att slå på tele nummer & personnummer samma som ica kortet om du har glömt det.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Absolut, men hur vet en det om du aldrig gjort det? Vad är ledtrådarna som guidar en förstagångsanvändare att göra rätt? I princip inga. Kass UX med andra ord. Finns säkert jättemånga exempel på kass UX från andra tillverkare också men det här var en jag stött på som var extra frustrerande.

Think Different!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Think Different!

Crash Different!

Jag tror jag har den här på en bränd skriva någonstans, för den är äldre än Youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ni säger å andra sidan tjekschoklad också, så nåt fel är det.

50/50 skulle jag säga, samma med lakrits.
Men munk är munk!
Donuts är något annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sergels torg, Roslagstull och Karlaplan för att nämna några i Stockholm. "Värst" är nog Karlaplan då det inte är skyltat lämna företräde/väjningsplikt från anslutande gator, trafikljus saknas och det är övergångsställen mitt i*. Det är helt enkelt en enkelriktad gata som går i en cirkel. De andra exemplen är skyltade och trafikreglerade på ett sätt som gör att de i princip fungerar som en cirkulationsplats.

*Finns dock även vid Vanadisplan som är en cirkulationsplats, vilket är hål i huvudet då folk lätt hamnar bakom vindrutestolpar pga vinkeln.

Då förstår jag vad ni menar, de där är ju så stora att jag nog inte ens tänkt tanken att de skulle vara cirkulationsplatser, även om det finns stora sådana också.

Men är det verkligen förvirrande med Sergels torg och Karlaplan? Jag tycker att det är väldigt tydligt hur man ska göra där.

Sen är det många fotgängare att vara uppmärksam på men det är ju en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Att den kunde kallas munk hade jag aldrig heller hört talas om!

Jag tycker i vart fall att namnet "gräddbulle" är en helt egen nivå av fel, värt ett alldeles eget gubbgnäll. Det är inte en bulle och den innehåller ingen grädde. Vafan. Lika dumt som Amerikansk "fotboll" (sporten där man använder händerna för att flytta något som inte är en boll).

Jag såg precis något om historien kring namnet fotboll, eller egentligen football och soccer. Tydligen så fanns det olika sorters fotboll varv en brittisk variant hette soccer och det är en vidareutveckling av den som är dagens fotboll. Så namnet soccer är egentligen rätt autentiskt eller hur man ska säga. Amerikansk fotboll, rugby och andra varianter kommer också från olika varianter av tidig fotboll. Men absolut är namnet dumt på en sport där man inte sparkar på bollen mer än ytterst sällan. En boll är det dock, även om den inte är rund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

50/50 skulle jag säga, samma med lakrits.
Men munk är munk!
Donuts är något annat!

Vad menas med "munk är munk"? Om en mums-mums är munk, vad kallar du då en äppelmunk?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad menas med "munk är munk"? Om en mums-mums är munk, vad kallar du då en äppelmunk?

En äppelmunk såklart? Om det nu finns munkar med äppelsmak.
Eller menar du äppeldonuts? Dom är galet goda med vaniljglass

Permalänk
Medlem

Trodde dörrförsäljning var utrotad. Men efter jag flyttade från lägenhet till radhus så har jag insett jag har bara har bott skyddat från dessa i lägenheten.

Jag köper aldrig från någon över telefonen, ännu mindre chans jag kommer köpa av någon som stör min frid genom att plinga på dörrklockan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En äppelmunk såklart? Om det nu finns munkar med äppelsmak.
Eller menar du äppeldonuts? Dom är galet goda med vaniljglass

Jag menar en sån här:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jag menar en sån här:
<Uppladdad bildlänk>

Så hur påminner den om en munkfrisyr då?!?!?

Flottyrmunk är väl en mer formell betäckning på en sådan.

Mums Mums och liknande kallas, enligt wiktionary, munk på göteborgska, gräddbulle på skånska eller skumboll, kokosboll eller tydligen också chokladmunk som också ska vara göteborgskt, men det har jag aldrig hört. Kokosboll känns också fel för det är ju en "Delicatoboll" eller liknande, även om jag hört det användas med syfte på en skumboll ett antal gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Det sista paketet Mums-Mums väntas produceras i september i år. Jag kan förstå det, det är sällan jag själv köper Mums-Mums men det är ju en sån där sak som man tar för givet bara skall finnas.

Tanken på att det om något år (när butikerna sålt slut sina lager) inte kommer kunna gå att få tag på Mums-Mums igen och att jag aldrig mer kommer kunna äta det gör mig ledsen och lite smått sur. =(

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/cloetta-i-linkoping-slu...

Nåja, jag får stå ut med vad Gutebollen levererar istället. Inte lika sött, men mumsigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så hur påminner den om en munkfrisyr då?!?!?

Flottyrmunk är väl en mer formell betäckning på en sådan.

Mums Mums och liknande kallas, enligt wiktionary, munk på göteborgska, gräddbulle på skånska eller skumboll, kokosboll eller tydligen också chokladmunk som också ska vara göteborgskt, men det har jag aldrig hört. Kokosboll känns också fel för det är ju en "Delicatoboll" eller liknande, även om jag hört det användas med syfte på en skumboll ett antal gånger.

Munk för gräddboll är lokalt Göteborgskt. I resten av landet är en munk inte en gräddboll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Munk för gräddboll är lokalt Göteborgskt. I resten av landet är en munk inte en gräddboll.

Givetvis borde hela Sverige efterfölja Sveriges fagra framsida, den vackra arbetarstaden och vår stomme i norr.
Dessvärre finns det allt för många oupplysta som vägrar förstå hur det ligger till. Tillåt dig själv att bli utbildad med mina goda avsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En äppelmunk såklart? Om det nu finns munkar med äppelsmak.
Eller menar du äppeldonuts? Dom är galet goda med vaniljglass

Bagarns bröd & café i Kungsör har munkar med äppelmos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När det är ca 500 miljarder för mycket fåglar på området så man tror att man befinner sig i någon jädra skräckfilm..

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Och ett kort klipp på fanskapet.
https://www.youtube.com/watch?v=i57MGcGkHG8

Kajorna är skräniga, men föredrar dem framför detta:

Permalänk
Medlem

Alla lunchrestauranger i närheten har semesterstängt. Det enda som finns är pizza. Jag åt det igår och har redan tröttnat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Alla lunchrestauranger i närheten har semesterstängt. Det enda som finns är pizza. Jag åt det igår och har redan tröttnat.

Samma här så tvingades till matlåda idag. Det enda som var bra med detta var att det blev iaf billigt. Måste troligen stå ut med detta även på torsdag men sedan är det iaf semester!

Permalänk
Avstängd

Djävla fiskmåsar, finns ingen fågel som ger ifrån sig vidrigare ljud, fula är dom också. Kvittrandet från sparvarna är trevligt, dessutom ser dom gulliga ut.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

När man "plötsligt" inser att man betalar 360kr i månaden för en 100/100 Internetuppkoppling.

Och att en ny kund endast behöver betala 270kr i månaden för samma uppkoppling..

Har varit i kontakt med bolaget och inväntar svar ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Djävla fiskmåsar, finns ingen fågel som ger ifrån sig vidrigare ljud, fula är dom också. Kvittrandet från sparvarna är trevligt, dessutom ser dom gulliga ut.

Då ska jag köra steget värre:
Donken vid oss kör ljud från fiskmåsar i högtalarna ute hela tiden för att skrämma bort fåglar

Dels funkar det inte, dels låter det förjävligt, dels går det inte att sitta där och äta/leka, eller på de andra restaurangerna runt omkring

Riktiga måsar går ju att mata eller jaga i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då ska jag köra steget värre:
Donken vid oss kör ljud från fiskmåsar i högtalarna ute hela tiden för att skrämma bort fåglar

Dels funkar det inte, dels låter det förjävligt, dels går det inte att sitta där och äta/leka, eller på de andra restaurangerna runt omkring

Riktiga måsar går ju att mata eller jaga i alla fall

Och här sitter jag i en befriande tystnad. Det enda som hörs utöver lite fågelkvitter är humlor och bin som tar nektar från blommorna jag planterat just för dem. Lavendel, Solhatt, Riddarsporre, Hyacintviva, m.m. Lugnt, behagligt, och just nu dränktes ljudet av humlor och bin i en svag bris som susar genom träden. En talgoxe skvätter lite vatten, dricker lite, skvätter lite till för att svalka sig. Och nu är det så tyst igen att jag hör bina. Tur att jag har ett ljuddämpat tangentbord så jag varken stör humlor eller bin. Den vanligtvis så idoge gräsklippargrannen är på semester. Fem, sex veckor av det här är något att se fram emot.

Det här var inget vidare som gubbgnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och här sitter jag i en befriande tystnad. Det enda som hörs utöver lite fågelkvitter är humlor och bin som tar nektar från blommorna jag planterat just för dem. Lavendel, Solhatt, Riddarsporre, Hyacintviva, m.m. Lugnt, behagligt, och just nu dränktes ljudet av humlor och bin i en svag bris som susar genom träden. En talgoxe skvätter lite vatten, dricker lite, skvätter lite till för att svalka sig. Och nu är det så tyst igen att jag hör bina. Tur att jag har ett ljuddämpat tangentbord så jag varken stör humlor eller bin. Den vanligtvis så idoge gräsklippargrannen är på semester. Fem, sex veckor av det här är något att se fram emot.

Det här var inget vidare som gubbgnäll.

Nästan poetiskt skrivet, kanske får dra igång en gubbnjutar-tråd?

Jag själv har 8 veckor semester kvar, bara lite surr av en AC och den glada lekande sonen… har inget att klaga på för stunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Lidls djäkla bonussystem har jag gett upp. Jag gick med men när man skulle betala blev det alltid något strul och man var tvungen att logga in. Såklart kom man inte ihåg sitt lösenord som skulle vara versaler, siffror och specialtecken, så man fick "köra en glömt" lösenord och göra ett nytt med en kö bakom sig.. Numer struntar jag i deras "klubb" och låtsas att jag inte är medlem. Hur kan man göra en så klumpig lösning när alla andra affärer bara kopplar det till betalkortet eller scannar ens körkort?

Har använt deras system sen det infördes och ja man har blivit utloggad några gånger, kanske 3-4 sen det kom.

Klart man inte kommer ihåg lösenordet, då man sparar allt sådant i en lösenordshanterare. Tex Bitwarden som jag använder.

Startar alltid appen när man går in i butiken och använder kuponger om det finns några intressanta, sen i kassan är ju appen redan igång och då är det bara att scanna QR koden.

Hur lätt som helst, så sluta vara en gubbe som stoppar hela kön 😊

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)