Har hört att det finns en del problem med AMD's AM 5. Är det ändå bra att satsa på det?

Permalänk
Medlem

Har hört att det finns en del problem med AMD's AM 5. Är det ändå bra att satsa på det?

Tjena!
Har suttit och kollat på ny dator och först tittade jag på AMD Am 4 platform. Men när jag skrivit om det i forumet var det en del som sa att det var bättre att köra på Amd's ny AM5 platform för att det är lättare att uppgradera om några år. Jag tyckte det lät lågiskt men efter att ha kollat lite på youtube så värkar en hel del haft problem med just Am 5. Är det ändå värt tt satsa på AM 5 iallafall? Eller vad tycker ni?

MVH // Songfei

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl inga generella problem med AM5 utan problem med vissa moderkort (från Asus) jag gissar att det är det Gamers Nexus postat du syftar på eller hört nått om på avvägar ?
Typ >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl inga generella problem med AM5 utan problem med vissa moderkort (från Asus) jag gissar att det är det Gamers Nexus postat du syftar på eller hört nått om på avvägar ?
Typ >
https://www.youtube.com/watch?v=cbGfc-JBxlY

Tack för svar!
Så du tror att om man skulle gå för en PC Build med som ser ut typ såhär så skulle det funka bra?

MVH // Songfei

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Songfei:

Tack för svar!
Så du tror att om man skulle gå för en PC Build med som ser ut typ såhär så skulle det funka bra?

https://komponentkoll.se/bild/qcnVO.png

MVH // Songfei

Jag har inte nån detaljerad koll på specifika delar så jag vet inte om det är nått underligt med nån av dem men de ser i vart fall ut att bilda en fungerande dator om de funkar som de borde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Cpu kylare:Thermalright Peerless Assassin 120 SE 419kr

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk

Zen 4 fungerar väldigt bra inget att oroa sig för. Kolla bara soc inte är mer än typ 1.25. Bör vara fixad på alla moderkort nu dock.
Hade valt AM5 alla dagar i veckan. Kan du sälja 7600x om ett år eller så och ploppa in Zen 5 3D eller Zen 4 3D på samma moderkort och minnen.

Permalänk
Medlem

I ditt bygge är grafikkortet brutalt överprisat. Se dig om efter alternativa kort eller butiker.

Permalänk
Medlem

För att få den mest stabila eller max fps dator så kräver det lite handpåläggning på både Intel eller AMD.
Kan vara i Bios eller ett program.
Så bestäm dig vad du vill köpa och läs på om delarna innan köp/bygge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Ts du får ett 6950xt från komplett för 7300 kr idag. Mycket mer prestanda så ha det i åtanke

https://www.komplett.se/product/1243684/demovaror/datorutrust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

I ditt bygge är grafikkortet brutalt överprisat. Se dig om efter alternativa kort eller butiker.

A jag vet Men får två dar sen kosta den 5 200 någonting Priset öka otroligt mycket över en natt lite irriterande :/