Permalänk
Medlem

Gammal websida i ny browser

Har en gammal websida där tillverkaren gått i konkurs. Den var ursprungligen skriven för IE och fungerade hyfsat där. När IE togs bort testade man och den fungerar hjälpligt i Firefox och IE-mode i Edge.
Men försöker man använda Edge direkt eller annan Chrome-baserad webbläsare så kraschar den ut direkt med ERR_CONNECTION_RESET vilket känns lite märkligt.
Brukar inte använda Edge/Chrome så mycket själv, men har något ett tips på vad man kan titta på?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du gett tillräckligt många detaljer för att det ska gå att ha någon egentlig chans att ens börja gissa, men som en enkel webbsökning säkert redan berättat för dig betyder det felmeddelandet att webbläsaren inte lyckas att ens ansluta till webbservern ifråga.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kode:

Jag vet inte om du gett tillräckligt många detaljer för att det ska gå att ha någon egentlig chans att ens börja gissa, men som en enkel webbsökning säkert redan berättat för dig betyder det felmeddelandet att webbläsaren inte lyckas att ens ansluta till webbservern ifråga.

Sant, men det känns som ett udda problem så vad för information kan behövas? IE och Firefox samt Edge med IE-mode på en dator kan ansluta utan problem. Men inte Edge utan IE-mode eller Chrome fast de körs på samma dator.

Permalänk
Sötast

Använd äldre versioner av webbläsare för äldre webbsidor. Det är ett jättevanligt problem i företagsvärldden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har en gammal websida där tillverkaren gått i konkurs.

Finns sidan publikt på nätet, eller kör du en lokal version?

IE 11 lever fram till 2029-01-09 om man kör Windows 10 LTSC 2019.

Permalänk
Medlem

Försöker nya nå den över https (och därmed port 443 där ingenting svarar) kanske? Den borde ju försöka med http (port 80) som fallback, men det kanske av någon anledning inte fungerar

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Connection reset är sannolikt ett fel på TCP-nivå. Ett RST-segment (reset) skickas standardmässigt tillbaka från servern när porten man ansluter till är stängd eller när servern önskar stänga uppkopplingen, kanske på grund av att ett högre protokoll (TLS eller HTTP) inte åstadkommer vad som förväntas. Hur som helst har det sannolikt inget att göra med innehållet i webbsidan (HTML, CSS, JavaScript osv) att göra.

Om det är en publikt åtkomlig webbsida så är det väl bara att klistra in URLen här, om du vill ha hjälp med att lista ut vad problemet består av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Finns sidan publikt på nätet, eller kör du en lokal version?

IE 11 lever fram till 2029-01-09 om man kör Windows 10 LTSC 2019.

Tyvärr en lokal sida som man kommer åt via HTTPS. Och tyvärr har vi inte tillgång till LTSC utan bara vanliga Windows 10/11 och delar av IT som anser att världen kommer att gå under om ett fåtal användare fortsätter använda IE för att komma åt en lokal sida.

Är det någon skillnad på hur Edge hanterar TLS for IE & icke-IE sidor? Det stör mig att den inte fungerar i Edge om man inte lägger till den under "Internet Explorer mode pages". Gör man det så fungerar exakt samma URL och tar man bort den igen så slutar den att fungerar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tyvärr en lokal sida som man kommer åt via HTTPS. Och tyvärr har vi inte tillgång till LTSC utan bara vanliga Windows 10/11 och delar av IT som anser att världen kommer att gå under om ett fåtal användare fortsätter använda IE för att komma åt en lokal sida.

Är det någon skillnad på hur Edge hanterar TLS for IE & icke-IE sidor? Det stör mig att den inte fungerar i Edge om man inte lägger till den under "Internet Explorer mode pages". Gör man det så fungerar exakt samma URL och tar man bort den igen så slutar den att fungerar.

Om sidan ligger på en lokal webbserver så kolla ifall det kan vara något med vilken nivå av TLS / SSL version som webbläsarna stödjer respektive vad servern kan leverera.

Om Edge/Chrome har (standard) inställningar att endast tillåta TLS 1.2 och senare så betyder det att TLS 1.1 och tidigare samt SSL inte godkäns för att ladda sidan via HTTPs.

Kolla i Firefox vilken TLS (SSL) som servern förhandlar fram.

Tryck på hänglåset osv så ser du nedan. Kolla sedan om den TLS (SSL) är avaktiverad för Edge/Crome

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Låter inte som att det är själva webbsidan som är problemet utan något kompatibilitetsproblem mellan webbläsare och webbserver. Om Ni har möjlighet att konfigurera webbservern så kolla först vilken typ av konfiguration den har gällande anslutning från klienter.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd

Det är med största sannolikhet TLS-versionen som är problemet. Samtidigt, om det funkar i "IE-läge" så är det väl bra så? Förr byggde man en massa webbsidor, speciellt företags "intranät", specifikt för IE och de kommer aldrig att fungera på moderna webbläsare utan någon form av kompatibiltetslager eller liknande. Så alternativen är, kör IE-läge eller modernisera webbsidan eller i alla fall infrastrukturen som hostar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är med största sannolikhet TLS-versionen som är problemet. Samtidigt, om det funkar i "IE-läge" så är det väl bra så? Förr byggde man en massa webbsidor, speciellt företags "intranät", specifikt för IE och de kommer aldrig att fungera på moderna webbläsare utan någon form av kompatibiltetslager eller liknande. Så alternativen är, kör IE-läge eller modernisera webbsidan eller i alla fall infrastrukturen som hostar den.

Tack för alla kommentarer. Få skulle nog bli ledsna om vi kunde uppdatera eller slänga ut denna server. Tyvärr lider den lite av "feature creep" eller vad man ska kalla det så en hel del andra system riskerar problem om den ändras. Så att bara bryta ut webdelen blir nog ett rätt stort jobb ändå.

Webbservern är IIS och ska klara TLS 1.2 och spontant känns det som att det som att IE-mode borde vara sämre än Edge på att supportera nyare TLS-versioner. Men det är ett bra förslag att titta på. Vi hade faktiskt en annan applikation som skulle klara TLS 1.2 men fick problem om inte TLS 1.0 var aktiverat för den började med det och förhandlade sig sedan upp till 1.2. Jag får gräva lite i det imorgon.