Raketstart för Instagrams Twitter-utmanare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Musk censurerar inte.
Du får tala fritt på twitter.
Hot är inte tillåtet.

Men din ideologi tycker ändå inte det är ok 👍
Då ditt narrativ ifrågasätts utan att det censureras bort 😎

Då är du en blind Musk fan. Han censurerar friskt. Speciellt sånt som är riktat mot honom själv då han är den känsligaste personen på internet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

https://edition.cnn.com/2022/12/16/tech/musk-censors-press/in...
https://english.elpais.com/international/2023-05-24/under-elo...

Andra problematiska grejer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_under_Elon_Musk#State-a...

Sen så är tydligen "cis" och "cisgender" fula ord på Twitter, trots att en stor majoritet av användarna är det:
https://twitter.com/elonmusk/status/1671370284102819841?ref_s...

Och vad gäller "hatfriheten":

Men visst, det sistnämnda är ju faktiskt i linje med "free speech absolutism", så cred för att han åtminstone delvis gör vad han har sagt antar jag...

Jag hörde han prata kring censur i andra länder, alternativet är att regimer runtom i världen griper hans anställda i det landet och stänger ner twitter helt. Hans linje vet att twitter följer det landets lagar. Tyvärr är det så att det finns länder där man inte får uttrycka vissa saker, säga vad man vill om det men så vill dom ha det.

Permalänk
Skrivet av omxz24:

Sure.

Dom censurerar på begäran av politiker och olika auktoritära instanser i USA.

Sätten dom censurerar är t.ex följande:

1. Shadowban, ditt inlägg når ingen.
2. Avstängt konto då du har för mycket påverkan på ett sätt som inte är enligt deras politiska linje.
3. Borttagna inlägg.
4. Utplacerade Varningsflaggor när du följer människor som dom flaggat genom att tömma twitter på information. När du följer en person som uttalat sig på ett visst sätt på twitter kommer du bli varnad att personen sprider desinformation m.m.

Men Musk har ju visat sig vara ett riktigt bajshål och inte alls har slutat censurera sånt han inte gillar.

https://twitter.com/broe_jake/status/1669380169151418370

Som ett exempel.

edit: just ja, han har ju censurerats så du vet inte vad som står. Här:

On May 12th, my Twitter account was put in a restricted status. All my tweets are now defaulted as "age-restricted adult content" content and only people who are logged in and who have selected wanting to view sensitive content can see any of my tweets. 1/6

https://pbs.twimg.com/media/FyrTliCaAAEqUUq?format=jpg&name=s...

Permalänk
Medlem

Tycker generellt att det är bra att Twitter får konkurrens. Eller snarare att Vänstern nu har en ny egen plattform.

Många stora företag och rika personer har valt sida. Vissa står på vänster andra på höger. Twitter var länge på vänster sidan. De ville såklart lyfta fram deras åsikter och tysta motståndarnas. Typ konspirationsteorier, vitmakt och annat som vänstermänniskor är starkt emot, sådant som gynnar högern eftersom de ofta ingår i högerns väljarbas.

Sedan köpte Musk upp och flippade över Twitter till högern. Nu startar Meta en ny plattform för vänstern. Detta är i grunden bra för vänstern eftersom dessa plattformar har stor makt och inflytande. Lite balans i makten. En motvikt till Twitter. Lite som att Högern har FoxNews och vänstern har CNN osv.

Sedan kan man ju dyka ner i avgrunden och börja diskutera vad censur är. Men i slutändan handlar det om röster. Båda sidor vill att folket ska hamras med deras åsikter och gör allt för att dem ska kunna få ut sitt budskap.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Musk censurerar inte.
Du får tala fritt på twitter.
Hot är inte tillåtet.

Men din ideologi tycker ändå inte det är ok 👍
Då ditt narrativ ifrågasätts utan att det censureras bort 😎

Några exempel där man inte får tala fritt utan blir censurerad av Musk:
https://observer.com/2022/12/left-wing-twitter-accounts-criti...
https://www.vice.com/en/article/qjkybx/free-speech-elon-musk-...-
https://gizmodo.com/10-times-elon-musk-censored-twitter-users...
https://gizmodo.com/elon-musk-bans-journalists-twitter-reinst...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Tycker generellt att det är bra att Twitter får konkurrens. Eller snarare att Vänstern nu har en ny egen plattform.

Många stora företag och rika personer har valt sida. Vissa står på vänster andra på höger. Twitter var länge på vänster sidan. De ville såklart lyfta fram deras åsikter och tysta motståndarnas. Typ konspirationsteorier, vitmakt och annat som vänstermänniskor är starkt emot, sådant som gynnar högern eftersom de ofta ingår i högerns väljarbas.

Sedan köpte Musk upp och flippade över Twitter till högern. Nu startar Meta en ny plattform för vänstern. Detta är i grunden bra för vänstern eftersom dessa plattformar har stor makt och inflytande. Lite balans i makten. En motvikt till Twitter. Lite som att Högern har FoxNews och vänstern har CNN osv.

Sedan kan man ju dyka ner i avgrunden och börja diskutera vad censur är. Men i slutändan handlar det om röster. Båda sidor vill att folket ska hamras med deras åsikter och gör allt för att dem ska kunna få ut sitt budskap.

Snälla, sluta försök göra svensk politik till en kopia av Amerika. Det finns mer än bara "vänster och höger".

Du behöver inte köpa allt "en sida" säger. För nu är det så i USA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

https://edition.cnn.com/2022/12/16/tech/musk-censors-press/in...
https://english.elpais.com/international/2023-05-24/under-elo...

Andra problematiska grejer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_under_Elon_Musk#State-a...

Sen så är tydligen "cis" och "cisgender" fula ord på Twitter, trots att en stor majoritet av användarna är det:
https://twitter.com/elonmusk/status/1671370284102819841?ref_s...

Och vad gäller "hatfriheten":

Men visst, det sistnämnda är ju faktiskt i linje med "free speech absolutism", så cred för att han åtminstone delvis gör vad han har sagt antar jag...

Glömde förresten att tacka för att du tog dig tiden att dela länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Snälla, sluta försök göra svensk politik till en kopia av Amerika. Det finns mer än bara "vänster och höger".

Du behöver inte köpa allt "en sida" säger. För nu är det så i USA.

Jag pratar om amerikanska vänstern och högern i mitt inlägg. Twitter har ju inget å göra med Sverige. Men högern i USA ser nog att högern i övriga världen går framåt och vänstern samma sak. Men iaf, jag nämnde inget om svensk politik i mitt inlägg.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, tack.

Det är väl exakt samma för Facebook, Instagram, Messenger? Och jag tror de flesta har någon av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Sen så är tydligen "cis" och "cisgender" fula ord på Twitter, trots att en stor majoritet av användarna är det:
https://twitter.com/elonmusk/status/1671370284102819841?ref_s...

Förtydligande, den ändringen sker huvudsakligen i sken av att ordet används som skällsord av genus- och transaktivister. Vanliga personer använder inte det prefixet, utan det existerar bara i relation till könskonträra och används huvudsakligen för att markera ett inbillat avstånd och fientlighet mot transpersoner. För en vanlig svenne-banan låter detta väldigt akademiskt och smått, men lätt att förstå om man följer vad den radikala genusrörelsen på nätet, som just nu antagligen är en av de mest öppet våldsförhärligande och misogyna, faktiskt sysslar med.

Med det sagt. Twitter är konstigt och har alltid varit konstigt. Plattformen har för stor räckvidd för att stå få verka utan politisk inblandning, vilket bidrar till ett svårbegripligt lapptäcke av milt idiotiska regler när oinsatta byråkrater armbågar sig in för att dra i trådarna. Däremot upplever jag en större öppenhet kring regelverket efter Musks uppköp, när det enorma skuggmaskineriet under huven utarmats och vars synder delvis offentliggjorts.

Permalänk
Medlem

Sideloadade appen igårkväll (snälla Apple gör den processen smidigare pronto), måste säga att det är otroligt mycket sämre än Twitter. Det finns absolut inget sätt att ta fram ett flöde som bara innehåller de man följer och huvudflödet tar knappt fram de man följer alls.

När de väl ansluter sig till Fediverse så blir tjänsten helt plötsligt mycket mer attraktiv på marknaden, jag lär köra mastodon och följa/interagera med threadsanvändare den vägen.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Jag pratar om amerikanska vänstern och högern i mitt inlägg. Twitter har ju inget å göra med Sverige. Men högern i USA ser nog att högern i övriga världen går framåt och vänstern samma sak. Men iaf, jag nämnde inget om svensk politik i mitt inlägg.

Tänker här att vänster höger är ett otroligt polariserat tankesätt. I verkligheten är det en extremt bred mitt som är huvudanvändarna av dessa plattformar. Reglerna är därefter också baserade på vad den stora majoriteten i mitten anser rätt.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Eller snarare att Vänstern nu har en ny egen plattform.

Hur är Mark Zuckerberg, Meta och Threads vänster? Missade du hela president valet i USA 2016?

Permalänk
Medlem

Någon beskrev det som "a clean Twitter, which we need", men det känns som ordet "rent" här är lite missvisande. Det är "rent" på samma sätt som en ren kanyl på sprutbyte. Samma skit du kommer injicera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hur är Mark Zuckerberg, Meta och Threads vänster? Missade du hela president valet i USA 2016?

Har också så svårt att förstår hur någon överhuvudtaget kan få ett stort företag vars enda mål är att tjäna pengar till att vara vänster? En får nog stå på huvudet och kisa med ena ögat runt ett hörn för att få det spektrat att gå ihop.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

Förtydligande, den ändringen sker huvudsakligen i sken av att ordet används som skällsord av genus- och transaktivister. Vanliga personer använder inte det prefixet, utan det existerar bara i relation till könskonträra och används huvudsakligen för att markera ett inbillat avstånd och fientlighet mot transpersoner. För en vanlig svenne-banan låter detta väldigt akademiskt och smått, men lätt att förstå om man följer vad den radikala genusrörelsen på nätet, som just nu antagligen är en av de mest öppet våldsförhärligande och misogyna, faktiskt sysslar med.

Med det sagt. Twitter är konstigt och har alltid varit konstigt. Plattformen har för stor räckvidd för att stå få verka utan politisk inblandning, vilket bidrar till ett svårbegripligt lapptäcke av milt idiotiska regler när oinsatta byråkrater armbågar sig in för att dra i trådarna. Däremot upplever jag en större öppenhet kring regelverket efter Musks uppköp, när det enorma skuggmaskineriet under huven utarmats och vars synder delvis offentliggjorts.

Tack. Mer som du behövs.

Jag som transexuell blir konstant sammankopplad med såna där stollar. Sociala media verkar inte veta hur man hanterar dessa narcissister som är aktivister... men företagen för ett stort likhetstecken mellan transperson och dessa galningar. Med andra ord har folk utanför bestämt att dessa person ÄR representanter för alla transpersoner. Väldigt bra sätt att skydda sig mot kritik = kalla alla som inte håller med för onda, I princip. Mina rättigheter sträcker sig inte över andras.

Som Aleksa Lundberg önskar jag att vi hade en mer mogen och mångfacetterad debatt.

Aktivisterna brukar arbeta mer med att trycka ned folk, än att faktiskt vilja förklara och debattera. De vill att du ska känna dig liten. För att vara personer som ofta pratar om maktstrukturer och härskartekniker är de otroligt duktiga på att använda dem själva.

"Ingen säger så!" är ofta något de säger. "Det sker ju aldrig!"... men de vill att det ska ske. Och de säger inte sig vara emot det de argumenterar med det uttrycker. Notera det när ni ser såna.

Permalänk
Medlem

Jag blir mörkrädd av att se hur många användare på Sweclockers som är idioter som går på alla falska nyheter och lyssnar på trollfabrikerna. Ännu värre är ni som sprider dessa lögner vidare.

Trodde att IQ-nivån här var högre än så.

Tyvärr så behövs moderering online pga folk som er som går på och sprider vidare lögner.

Permalänk
Skrivet av Motsols:

Jag blir mörkrädd av att se hur många användare på Sweclockers som är idioter som går på alla falska nyheter och lyssnar på trollfabrikerna. Ännu värre är ni som sprider dessa lögner vidare.

Trodde att IQ-nivån här var högre än så.

Tyvärr så behövs moderering online pga folk som er som går på och sprider vidare lögner.

Det bästa sättet att slippa undan granskning är att kalla andra för skurkar...

Då behöver man inte svara på kritik. Bara kalla andra för dåligt folk.

Jag skriver från mina egna erfarenheter från nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motsols:

Jag blir mörkrädd av att se hur många användare på Sweclockers som är idioter som går på alla falska nyheter och lyssnar på trollfabrikerna. Ännu värre är ni som sprider dessa lögner vidare.

Trodde att IQ-nivån här var högre än så.

Tyvärr så behövs moderering online pga folk som er som går på och sprider vidare lögner.

Lek med den här tanken.
Låt människor avgöra själva vad de för stunden vill anse vara lögn eller inte istället för att någon annan skall bestämma det åt dem.

Vad är din åsikt om detta?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Det är väl exakt samma för Facebook, Instagram, Messenger? Och jag tror de flesta har någon av dessa.

You can't escape the Zucc!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Förstår jag det rätt att Threads bara finns som en app till mobilen? Och att man måste skaffa ett instagramkonto? Nä tack.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Lek med den här tanken.
Låt människor avgöra själva vad de för stunden vill anse vara lögn eller inte istället för att någon annan skall bestämma det åt dem.

Vad är din åsikt om detta?

Eftersom det inte var mig du ställde frågan till svarar jag med en motfråga, i syfte att belysa det ihåliga i din formulering:

Är du en sån där som anser att vetenskap och beprövad erfarenhet är att någon annan bestämmer åt en? En av alla dessa självutnämnda Galilei som saknar hans eruditet men likväl ska leka ikonoklast. Som inte kan skilja på "avgöra själv" och "svälja propaganda"?

Permalänk
Musikälskare

Allt för att Twitter ska gå under med galenpannan Musk imo, där är inte alla hönsen hemma

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

30 miljoner låter som det låter tills vi jämför det mot antalet aktiva användare per månad (~3 miljarder, se Källa).

30 000 000 / 3 000 000 000 = 0,01 = 1 % av alla aktiva användare per månad.

Att cirka 1 % av alla aktiva användare per månad använder Threads är inte så imponerande, imho.

Och hur många av dessa 1 % kommer att fortsätta att använda det efter att "novelty"-känslan har lagts sig? 🤔

Källa: https://thesocialshepherd.com/blog/facebook-statistics

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem

Något som slog mig nu. Googles olika tjänster används ju med ett Google-konto. Microsoft har sitt Microsoft-konto. Varför har inte Meta ett centralt Meta-konto?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Eftersom det inte var mig du ställde frågan till svarar jag med en motfråga, i syfte att belysa det ihåliga i din formulering:

Är du en sån där som anser att vetenskap och beprövad erfarenhet är att någon annan bestämmer åt en? En av alla dessa självutnämnda Galilei som saknar hans eruditet men likväl ska leka ikonoklast. Som inte kan skilja på "avgöra själv" och "svälja propaganda"?

Tror du verkligen att en konspirationsteoretiker skulle säga "jaha, jag blev censurerad nu... jag hade väl fel då!"?

Tror du att folk som ser detta kommer tänka "ah, konspirationsteorier är bara bluff" när de ser någon bli tystad?

Jag tror att du helt enkelt får acceptera att alla inte är ett hive mind som tänker innanför lådan.

Jag ska ge dig ett exempel: Kinesiska labbläckan ansågs vara konspiration.

Varför ska folk ge en liten klick makten att censurera vissa röster när det visar sig att de har fel ibland och dessutom har en viss politisk dragning? Notera att jag menar att detta definitivt kommer användas emot oss alla. ALLA. Dumheter att ge folk sån makt. Personer du ogillar. Du kan inte få tillbaka makten när den väl givits bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag ska ge dig ett exempel: Kinesiska labbläckan ansågs vara konspiration.

*anses

Det finns fortfarande inga bevis för att Covid-19 läckte från ett kinesiskt labb, det senaste är väl att USA släppte en rapport för två veckor sedan som avfärdade flera punkter som de som hävdar detta tagit upp. Det skulle kunna vara sant, ursprunget är fortfarande oklart, men de flesta forskare lutar åt att det har ett naturligt ursprung som alla andra liknande pandemier.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Psst… hipsters är de allihopa, allihopa, allihopa.
Du meeee, å jaaaa meeee

🤪

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Eftersom det inte var mig du ställde frågan till svarar jag med en motfråga, i syfte att belysa det ihåliga i din formulering:

Är du en sån där som anser att vetenskap och beprövad erfarenhet är att någon annan bestämmer åt en? En av alla dessa självutnämnda Galilei som saknar hans eruditet men likväl ska leka ikonoklast. Som inte kan skilja på "avgöra själv" och "svälja propaganda"?

Det vill jag inte påstå att jag är, det finns ju en liten anledning till att man säger "lära sig av sina misstag".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Tänker här att vänster höger är ett otroligt polariserat tankesätt. I verkligheten är det en extremt bred mitt som är huvudanvändarna av dessa plattformar. Reglerna är därefter också baserade på vad den stora majoriteten i mitten anser rätt.

Fast i USA finns de bara två val. Ena är åt höger andra åt vänster. Sedan finns de såklart de som lutar höger på vänstersidan och vice versa.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X