Raketstart för Instagrams Twitter-utmanare

Permalänk
Melding Plague

Raketstart för Instagrams Twitter-utmanare

Efter bara en dag hade Threads installerats 30 miljoner gånger och användare hade gjort nära 100 miljoner inlägg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte lagligt i EU ännu dock vad jag förstått då man MÅSTE ha ett instagramkonto och inte kan ta bort enbart kontot från Threads.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Censurmaskinen är igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Censurmaskinen är igång

Våga utveckla. Eller vågar du inte?

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Hatar alla dessa bolag men något i mig älskar detta när man vet vad Elon gjort det senaste, både internt och externt.

Permalänk
Medlem

Nej, tack.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of Traditions

Det behövs verkligen en riktig utmanare, men facebook känns som sämsta möjliga alternativ...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, tack.

Det känns som standard numera men ja det är helt jävla galet vad data som samlas in.

Eftersom det är Instagrams pryl antar jag att det innebär att Instagram har samma användaravtal?

Permalänk
Avstängd

Threads kommer vara såpass censurerad att enbart vissa åsikter kommer att kunna framföras där. Sorry men twitter är utan tvekan överlägsen när det kommer till yttrandefrihet.

Zuckerberg erkände till och med själv på JRE podcast hur FBI dikterade vem Facebook (Meta) skulle censurera pga åsikter kring en rad olika åsikter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michaelscott:

Threads kommer vara såpass censurerad att enbart vissa åsikter kommer att kunna framföras där. Sorry men twitter är utan tvekan överlägsen när det kommer till yttrandefrihet.

Zuckerberg erkände till och med själv på JRE podcast hur FBI dikterade vem Facebook (Meta) skulle censurera pga åsikter kring en rad olika åsikter.

Twitter censurerar ju en jäkla massa som Musk inte gillar, så de är knappast någon höjdare på yttrandefrihet... De verkar ha rätt stor "hatfrihet" dock.

Ska man ha en sån här tjänst för att följa kändisar och annat kan jag förstå att man är intreserad av något som Twitter eller Threads. Om inte, dvs om man bara vill prata med folk i allmänhet, så ser jag ingen anledning att inte bara köra Mastodon istället. Gratis, öppet och man slipper all bullshit som spårning och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Till en början var jag rätt OK med att datan samlades in, men detta var väl typ en 12-15 årsen nu, man tyckte att folk som hela tiden raderade sina cookies var på foliehatt nivå typ.

Men nu känner även jag ett litet "klaustrofobiskt tryck" när man är på internet och man letar sig bort från allt som har med Meta, google samt kinesiska staten.

Det är inte lite data som minas om en heller, där ska vara mer kompletta profiler än vad en psykolog har på en, allt för att tjäna så mycket pengar det bara går på en och utnyttja varenda svaghet man har i sin personlighet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan vilja ha nåt att göra med den onda zuckerbers meta skapelser.....

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte hur folk kan vilja ha nåt att göra med den onda zuckerbers meta skapelser.....

Det kan inte vara särskilt svårt att förstå hur folk kan vilja ha något som "alla" har, och som de flesta idag använder för att kommunicera med varandra.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Twitter censurerar ju en jäkla massa som Musk inte gillar, så de är knappast någon höjdare på yttrandefrihet... De verkar ha rätt stor "hatfrihet" dock.

Ska man ha en sån här tjänst för att följa kändisar och annat kan jag förstå att man är intreserad av något som Twitter eller Threads. Om inte, dvs om man bara vill prata med folk i allmänhet, så ser jag ingen anledning att inte bara köra Mastodon istället. Gratis, öppet och man slipper all bullshit som spårning och liknande.

Har du några exempel på dessa censurer? Genuint nyfiken. Vet att han fortfarande håller Alex jones originalkonto blockat då han påstod att Sandy hook massakern var fejkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, tack.

Det där är så sjukt men de klarar väl sig på sätt och vis då man kan avstå att använda tjänsten. Dock finns det stora tveksamheter i detta i de fall där de riktar sig mot europeiska medborgare.

Utdrag från grundprinciperna inom GDPR:

1. Måste ha stöd i dataskyddsförordningen för att få behandla personuppgifter.
2. Bara får samla in personuppgifter för specifika, särskilt angivna och berättigade ändamål.
3. Inte ska behandla fler personuppgifter än vad som behövs för ändamålen.

Det Meta gör känns egentligen inte förenligt med ovanstående då allt som listas inte behövs för att tjänsten ska fungera. Man får ju inte samla in all möjlig data bara för att användaren godkänner detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte hur folk kan vilja ha nåt att göra med den onda zuckerbers meta skapelser.....

The lesser of two evils. Twitter var redan en shitfest, men efter att Musk köpte upp det så har tjänsten körts i botten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Våga utveckla. Eller vågar du inte?

Sure.

Dom censurerar på begäran av politiker och olika auktoritära instanser i USA.

Sätten dom censurerar är t.ex följande:

1. Shadowban, ditt inlägg når ingen.
2. Avstängt konto då du har för mycket påverkan på ett sätt som inte är enligt deras politiska linje.
3. Borttagna inlägg.
4. Utplacerade Varningsflaggor när du följer människor som dom flaggat genom att tömma twitter på information. När du följer en person som uttalat sig på ett visst sätt på twitter kommer du bli varnad att personen sprider desinformation m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Förstår inte hur folk kan vilja ha nåt att göra med den onda zuckerbers meta skapelser.....

Kanske kan va så enkelt att man föredrar att ett företag tar all ens data istället för fler? Facebook iom detta blir juuh det självklara valet då dom redan har all data istället för att twitter också ska ha allt!

Sen har messenger mer eller mindre blivit standard hos alla, även dom bekanta jag har som inte har Facebook använder messenger, ända personen jag har som jag får sms av idag är min mor.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michaelscott:

Har du några exempel på dessa censurer? Genuint nyfiken. Vet att han fortfarande håller Alex jones originalkonto blockat då han påstod att Sandy hook massakern var fejkad.

https://edition.cnn.com/2022/12/16/tech/musk-censors-press/in...
https://english.elpais.com/international/2023-05-24/under-elo...

Andra problematiska grejer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Twitter_under_Elon_Musk#State-a...

Sen så är tydligen "cis" och "cisgender" fula ord på Twitter, trots att en stor majoritet av användarna är det:
https://twitter.com/elonmusk/status/1671370284102819841?ref_s...

Och vad gäller "hatfriheten":

Citat:

Twitter also announced it would no longer enforce its policy prohibiting COVID-19 misinformation, and dissolved its Trust and Safety Council responsible for Twitter's policies on hate speech, child sexual exploitation, and self-harm content.
This came despite evidence showing an increase in hate speech following Musk's acquisition. After previously indicating his intention to review Twitter's policy against "misgendering or deadnaming of transgender individuals", Musk relaxed the platform's hate speech policies, with Gizmodo describing the policy protecting transgender people as "effectively dead".

In April 2023, the protections were officially stripped.

Men visst, det sistnämnda är ju faktiskt i linje med "free speech absolutism", så cred för att han åtminstone delvis gör vad han har sagt antar jag...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Mastodon:

Citat:

Today, Meta is launching its new microblogging platform called Threads. What is noteworthy about this launch is that Threads intends to become part of the decentralized social web by using the same standard protocol as Mastodon, ActivityPub. There’s been a lot of speculation around what Threads will be and what it means for Mastodon. We’ve put together some of the most common questions and our responses based on what was launched today.

https://blog.joinmastodon.org/2023/07/what-to-know-about-thre...

Står exempelvis om spårningen:

Citat:

Based on its App Store listing, it collects a lot of data. How does this affect me?

According to the App Store listing for the Threads app, it collects a variety of data, which stands out in comparison to the Mastodon app, which collects none. However, this affects only those who download and use the Threads app, or become users of Threads directly through other means. Even if you follow or send a message to a Threads user from your Mastodon account, Threads will not be able to collect any of your private information except the message you sent.

Permalänk
Medlem

Varför gå till en kanal som stryper yttrandefrihet?
Där du inte får säga emot det som anses vara korrekt?

Jag förstår inte 😂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag älskar Twitter men... ur askan i elden

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

<Uppladdad bildlänk>

Nej, tack.

Håller med... men de är i alla fall öppna med det till skillnad från andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Censurmaskinen är igång

Åh nej, jag vart censurerad för att jag inte följer ett företags riktlinjer.

Ungefär samma tänk som folk som klagar över att deras hatiska insändare inte blir publicerade in den lokala tidningen.

Permalänk
Medlem

Användares återkomster är det svåra att skapa

Varför ska jag öppna sidan mer än en gång?

Permalänk
Avstängd

Man häpnar , så 30 miljoner totalt faktaresistenta tomtar som älskar cencur men älskar att bli övervakade 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter bara en dag hade Threads installerats 30 miljoner gånger och användare hade gjort nära 100 miljoner inlägg.

Läs hela artikeln här

Inte konstigt då hela världens medier är ganska bias här och gör allt för att lyfta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Sure.

Dom censurerar på begäran av politiker och olika auktoritära instanser i USA.

Sätten dom censurerar är t.ex följande:

1. Shadowban, ditt inlägg når ingen.
2. Avstängt konto då du har för mycket påverkan på ett sätt som inte är enligt deras politiska linje.
3. Borttagna inlägg.
4. Utplacerade Varningsflaggor när du följer människor som dom flaggat genom att tömma twitter på information. När du följer en person som uttalat sig på ett visst sätt på twitter kommer du bli varnad att personen sprider desinformation m.m.

Inget av det du skriver handlar om censur i sig. Vad någon tillåter på sin egen plattform är upp till dem

Att de flaggar felaktig information låter rimligt. Såklart kan det finnas problem med ’vems sanningen är’, men bra att slippa alla galna konspirationsteorier i alla fall

Permalänk
Medlem

Väldigt många här som pratar om censur. Vi vet att ni menar Censur = Får ej trakassera folk fritt. Men ni älskar Musks censur som råkar passa er politiska vinkling mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Väldigt många här som pratar om censur. Vi vet att ni menar Censur = Får ej trakassera folk fritt. Men ni älskar Musks censur som råkar passa er politiska vinkling mer

Musk censurerar inte.
Du får tala fritt på twitter.
Hot är inte tillåtet.

Men din ideologi tycker ändå inte det är ok 👍
Då ditt narrativ ifrågasätts utan att det censureras bort 😎

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!