Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En investeringshorizont på 2-3 år kräver egentligen en annan investeringsstrategi än en investeringshorizont på 10 år. Borde du inte försöka minska volatiliteten istället för att försöka maximera avkastningen?

Du har helt rätt, men så som det ser ut nu så skulle jag behöva använda ca 25% av det jag har sparat (ifall jag vill byta till större/bättre boende i det området jag bor idag de närmsta åren) så jag känner att det är värt den risken iom att jag kan hålla en så stor del långsiktigt.

Skulle det vara en ide att lägga de 25% i något högräntekonto eller dyl?

Permalänk
Medlem

halvårsuppdatering

Skrivet av ViXoN:

Så här ser portföljen ut:

<Uppladdad bildlänk>

Och utvecklingen:
<Uppladdad bildlänk>

Inte kul med -10% men det kunde varit värre. Önskar såklart man borde köpt mer när stockholmsbörsen dippade så mycket men känslorna går tvärt mot förnuftet när man skall köpa i en droppande marknad

En liten halvårsuppdatering:

YTD:

Portföljen:

Branchfördelning:

Innehav per land:

Månaden:

Kul med 30% upp på ett halvår / år!
Jag tycker det är bra diversifierat men skulle endå vilja ha lite mer USA faktiskt.
Mycket beror på Nvidia som jag köpte innan spliten:
[Får ej ladda upp fler bilder Hojta till om ni vill se :)]

Ps. Fan va drygt att man inte bara kan klistra in bilder / snips när man skriver inlägget utan måste spara och infoga

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Inaktiv

Avanza är ju fortfarande helt broken, min profil säger "avkastning i år X" och har varit samma i flera veckor. Dom verkar ha byggt nya funktioner på legacy-system, vore kul att höra från någon utvecklare med insiderinfo vad som egentligen händer, ryktet säger att det är tal om svindyra IT-uppgraderingar för att få ordning på skeppet.

För övrigt är Avanza ett av de mest blankade bolagen i Sverige.

Nu har ju Nicklas & hela gänget lämnat också, RIP Avanza. Nordnet for the win, dom låg efter Avanza innan de togs bort från börsen, senaste åren har de rockat loss. Kanske dags från Avanza att lämna börsen också & få ordning på saker och ting, lättare att göra vissa saker i en onoterad miljö.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag hittade lite tid att titta igenom presentationen.
VD:n verkar sympatisk och ger förstås en så bra bild som möjligt av företaget. Han står ju med håven i handen och försöker få småsparare att investera, eftersom de större investerarna tycker att bolaget är för litet.
Det är uppenbart att de behöver gå i mål med sin fas II och då bli uppköpta. I annat fall får de försöka med ytterligare nyemissioner.

Probability of success? Svårt att dra slutsatser utifrån presentationen (i princip uteslutande data från djurstudier). Fas II-studien är väldigt liten - 10 patienter på respektive dos i 12 veckor. De kommer att ha svårt att dra några slutsatser kring sjukdomsmodifierande effekt från det. Intressant blir att se dos/responssamband mellan doserna och om studien är tillräckligt stor för att ge vägledning för fas III-studien. Även om de har effektmått i fas II har de ingen komparator annat än patienterna vid baslinjen. Han pratar om att nuvarande behandlingar leder till en genomsnittlig överlevnad på 7,5 år. Det kommer att krävas en väldesignad fas III för att övertyga marknaden om en överlevandsfördel för deras molekyl.

Om de lyckas - framförallt med för senare indikationer (förmaksflimmer) med antitrombos-programmet - så är marknaden stor. NOAC som ersatte warfarin säljer för tiotals miljarder dollar årligen. VD:n lyfter det bredare anslaget vs NOAC som en fördel, men jag är inte säker på att det verkligen är det utifrån säkerhet/tolerabilitet. Bättre att ha en verkningsmekanism som slår på rätt ställe i kaskaden, vilket faktor X-hämmarna gör.

Kort sagt:
- utifrån forskningsperspektivet mycket spekulationer på data som de i alla fall inte delat, bra exempel på förhoppningsbolag. Helt OK att investera i det om man har extremt hög riskaptit.
- dessutom utifrån IR-perspektivet en emission som får anses vara misslyckad. I min bok duger det inte att hänvisa till att "marknaden är som den är" och att många tech-bolag straffats. Det de gör är att erbjuda en teckningskurs som är _högre_ än marknadskursen på marknaden. Det är att sälja tiokronor och begära tjugo kronor i betalning. Det tyder på omognad och det gör att jag håller mina pengar borta.

Dagens PM: https://mfn.se/cis/a/cereno-scientific/cereno-scientific-rapp...

"Resultaten av fallstudien, utvärderad under en 12-veckors behandlingsperiod med CS1, visar att patientens genomsnittliga lungartär tryck minskade från 33 mmHg vid baslinjen till 23 mmHg i slutet av perioden. Hjärtminutvolymen ökade från 4,7 l/min vid baslinjen till 5,6 l/min. Höger kammares (HK) slagvolym (SV) ökade också vid behandling med CS1 över tiden, tillsammans med SV-index och HK-effektivitet. Dessa förändringar åtföljdes av minskningar i HK-strokearbete och totalt lungmotstånd. Patienten behövde inga förändringar av sin PAH-medicin under studien och hennes status förbättrades från NYHA/WHO funktionsklass II till funktionsklass I i slutet av behandlingsperioden. Det fanns inga biverkningar relaterade till lungartär sensorimplantation eller själva mätenheten och inga allvarliga biverkningar rapporterades för CS1.

Sotartecept hade noll påverkan på hjärtminutvolym (cardiac output) i sin PULSAR studie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Dagens PM: https://mfn.se/cis/a/cereno-scientific/cereno-scientific-rapp...

"Resultaten av fallstudien, utvärderad under en 12-veckors behandlingsperiod med CS1, visar att patientens genomsnittliga lungartär tryck minskade från 33 mmHg vid baslinjen till 23 mmHg i slutet av perioden. Hjärtminutvolymen ökade från 4,7 l/min vid baslinjen till 5,6 l/min. Höger kammares (HK) slagvolym (SV) ökade också vid behandling med CS1 över tiden, tillsammans med SV-index och HK-effektivitet. Dessa förändringar åtföljdes av minskningar i HK-strokearbete och totalt lungmotstånd. Patienten behövde inga förändringar av sin PAH-medicin under studien och hennes status förbättrades från NYHA/WHO funktionsklass II till funktionsklass I i slutet av behandlingsperioden. Det fanns inga biverkningar relaterade till lungartär sensorimplantation eller själva mätenheten och inga allvarliga biverkningar rapporterades för CS1.

Sotartecept hade noll påverkan på hjärtminutvolym (cardiac output) i sin PULSAR studie.

http://www.bilddump.se/bilder/20230626222025-217.208.47.150.jpg

Det är möjligt att sotartecept inte hade någon påverkan på det effektmåttet, men bilden du lagt in visar baseline. Att det är liknande värden över grupperna visar bara att studien är välrandomiserad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet vad som hände med Komplett bank? Nu heter de "Morrow", har världens fulaste logotyp & dålig ränta, Komplett har varit i toppen tidigare, nu är det mer än 1% avvikelse från andra aktörer.

Det påstås "bara" ha varit ett namnbyte, men det är ju tydligen nåt mer som har hänt när de inte kan konkurrera med högräntekonto längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Någon som vet vad som hände med Komplett bank? Nu heter de "Morrow", har världens fulaste logotyp & dålig ränta, Komplett har varit i toppen tidigare, nu är det mer än 1% avvikelse från andra aktörer.

Det påstås "bara" ha varit ett namnbyte, men det är ju tydligen nåt mer som har hänt när de inte kan konkurrera med högräntekonto längre.

Komplett Bank har inte tillhört "Komplett Group" under en längre tid. Gissar de byter namnet för eventuellt kostnad för "Komplett" namnet och att visa att de är fristående.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon344829:

Någon som vet vad som hände med Komplett bank? Nu heter de "Morrow", har världens fulaste logotyp & dålig ränta, Komplett har varit i toppen tidigare, nu är det mer än 1% avvikelse från andra aktörer.

Det påstås "bara" ha varit ett namnbyte, men det är ju tydligen nåt mer som har hänt när de inte kan konkurrera med högräntekonto längre.

Jag har 3.35% ränta hos Morrow.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/spara...

Det är inte jättedåligt. Däremot om du sitter still så kommer de tydligen inte självmant höja räntan åt dig utan man får kontakta dem själv. Riktigt uselt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Dagens PM: https://mfn.se/cis/a/cereno-scientific/cereno-scientific-rapp...

"Resultaten av fallstudien, utvärderad under en 12-veckors behandlingsperiod med CS1, visar att patientens genomsnittliga lungartär tryck minskade från 33 mmHg vid baslinjen till 23 mmHg i slutet av perioden. Hjärtminutvolymen ökade från 4,7 l/min vid baslinjen till 5,6 l/min. Höger kammares (HK) slagvolym (SV) ökade också vid behandling med CS1 över tiden, tillsammans med SV-index och HK-effektivitet. Dessa förändringar åtföljdes av minskningar i HK-strokearbete och totalt lungmotstånd. Patienten behövde inga förändringar av sin PAH-medicin under studien och hennes status förbättrades från NYHA/WHO funktionsklass II till funktionsklass I i slutet av behandlingsperioden. Det fanns inga biverkningar relaterade till lungartär sensorimplantation eller själva mätenheten och inga allvarliga biverkningar rapporterades för CS1.

Sotartecept hade noll påverkan på hjärtminutvolym (cardiac output) i sin PULSAR studie.

http://www.bilddump.se/bilder/20230626222025-217.208.47.150.jpg

Jag tänkte jämföra resultatet med PULSAR studien, men det går inte rakt av. Det finns en formel för att räkna ut pulmonary vascular resistance (PVR), vilket är det som PULSAR studien använder som primärt resultat. Formeln är tydligen PVR = 80 * (MPAP - LAP) / CO. 80 är genomsnittlig puls, MPAP är mean pulmonary artery pressure (mmHg), LAP är left atrial pressure (mmHg) och CO är cardiac output (l/min). De har nästan gett all info för att kunna göra en direkt jämförelse med PULSAR studien, men de lämnar ut LAP. Det får mig att tro att det första resultatet i alla fall inte är bättre än det som PULSAR studien åstadkom. Det låter mer som en annons för CardioMEMS™ HF System (Abbott, Inc.) än något annat. Är det ett nytt användningsområde för dem kanske så de behöver lite klinisk legitimitet?

Skrivet av bubbelbabbel:

Det är möjligt att sotartecept inte hade någon påverkan på det effektmåttet, men bilden du lagt in visar baseline. Att det är liknande värden över grupperna visar bara att studien är välrandomiserad.

Jag kollade upp det, deras resultat finns sammanfattade i figur 2 istället (samma länk som ovan).

Permalänk
Medlem

Tack för analysen. Även om det hade funnits tillräckligt med information att göra en indirekt jämförelse mellan de två studierna så hade det ändå varit äpplen och päron. PULSAR var en randomiserad prospektiv studie medan CS1 är en post-hoc fallstudie (en extrem Form ab cherry picking). Frågan är om det var någon enda patient i PULSAR som förbättrades på den parametern? Det var iaf patienter som förbättrades i NYHA-klass.

En kanske mer intressant fråga är om någon patient i placeboarmen förbättrades på samma sätt som i den här fallstudien. Om svaret på den fråga är ”nej” så ökar sannolikheten att CS1 kan visa effekt vid slutanalysen av studien. Och det är nog ändå det de får hoppas på (och i ärlighetens namn skulle en positiv readout motivera nuvarande värdering).

De kommer inte att kunna hävda superiority mot konkurrenten med sitt studieprogram. För det krävs en head-to-head-studie.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Däremot om du sitter still så kommer de tydligen inte självmant höja räntan åt dig utan man får kontakta dem själv. Riktigt uselt.

Fan vad dåligt. Tömde kontot helt, får bli Avanza+ konton istället (smidigt att flytta runt mellan olika Spar+ aktörer, nu har t.ex. Collector 0,10% bättre än Avanzas eget konto, bara flytta runt pengarna internt).

edit: Höjt idag tydligen, 3,20% hos Collector på Avanza

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon344829:

Fan vad dåligt. Tömde kontot helt, får bli Avanza+ konton istället (smidigt att flytta runt mellan olika Spar+ aktörer, nu har t.ex. Collector 0,10% bättre än Avanzas eget konto, bara flytta runt pengarna internt).

edit: Höjt idag tydligen, 3,20% hos Collector på Avanza

Går du via Avanza så får du ofta sämre ränta än om du går direkt mot aktörerna.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga. Om man får flera delavslut i en säljorder, blir det mer än en courtageavgift samt växlingsavgift då? Gäller Avanza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

En snabb fråga. Om man får flera delavslut i en säljorder, blir det mer än en courtageavgift samt växlingsavgift då? Gäller Avanza.

Här finns alla om och men som gäller: https://www.avanza.se/kundservice.html/449/vad-kostar-det-att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Okey. Tack. Blev lite svett där ett tag då ordern delades upp på 8 avslut. Men sålänge det är samma order och handelsdag så verkar det vara lugnt då.

Permalänk
Skrivet av ViXoN:

Månaden:
<Uppladdad bildlänk>

Hur hittar man hur det gått för en själv jämfört med snittavanzianen och index? Har letat mig fördärvad.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Hur hittar man hur det gått för en själv jämfört med snittavanzianen och index? Har letat mig fördärvad.

I appen:
Min ekonomi -> Analys -> Gå ner till Fler insikter, där hittar du Min månad

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Skrivet av glemmy:

I appen:
Min ekonomi -> Analys -> Gå ner till Fler insikter, där hittar du Min månad

Ah, det står: "Dina siffror är på gång! Just nu håller vi på att fixa med det sista innan du kan se sammanfattningen" etc. Kanske är för att vi är på sista dagen i månaden och de vill visa fram till 30 juni snarare än att visa föregående månad.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag har en fundering om Dustins aktier, som någon kanske kan hjälpa till at svara på.

Axel Johnson har tydligen köpt aktier så att dom nu äger mer än 30%. Då om jag fattat det rätt är dom tvungna att lägga bud på resterande aktier. Budet dom lagt är 28,50kr per aktie. Hur troligt är det att dom kommer köpa återstående aktier? För att jag inte skall gå med förlust behöver dom upp i strax över 40kr per aktie.

Jag har köpt i flera omgångar, med plan att ha kvar dom några år iallafall. Tänkte att dom så småningom borde öka i värde igen.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kjenik:

Jag har en fundering om Dustins aktier, som någon kanske kan hjälpa till at svara på.

Axel Johnson har tydligen köpt aktier så att dom nu äger mer än 30%. Då om jag fattat det rätt är dom tvungna att lägga bud på resterande aktier. Budet dom lagt är 28,50kr per aktie. Hur troligt är det att dom kommer köpa återstående aktier? För att jag inte skall gå med förlust behöver dom upp i strax över 40kr per aktie.

Jag har köpt i flera omgångar, med plan att ha kvar dom några år iallafall. Tänkte att dom så småningom borde öka i värde igen.

Alltså, det går inte riktigt att svara på, på rak arm. Det beror ju på hur övriga storägare värderar aktien kontra deras bud. Om tillräckligt stor andel av aktieägarna accepterar deras bud så får de tvångsinlösa resten till det priset. Om inte, ja då blir det inget köp/övertagande.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

https://www.nordnet.se/blogg/investera-eller-amortera-det-lon...
Jag lyfte den här frågan i tråden ett tag sedan.
#19802544
Nu bestämde jag mig för amortera ytterligare. Orsaken är att jag äger en bostad i Sverige och vi planerar att köpa bostad i Norge.
I diskussioner med ett par banker har jag förstått att de räknar med det svenska bolånet men de räknar inte värdet på svenska bostaden. Pengar jag ska köpa bostad för vill jag inte ha på börsen och extra amorteringen gör att jag sparar mer än om jag hade lagt pengarna på ett sparkonto.
Men ja det kom upp några bra argument för att inte amortera så det passar kanske inte alla.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hur likvid bör man ligga nu? Försöker bättra mig och inte sitta med så höga belopp på nollräntekonto så håller på att se över var alla pengar ligger nu men den stora frågan är väl hur mycket pengar bör man lägga likvida på sparkontot. Rent generellt har min inställning tidigare varit att jag bara lägger pengar jag inte ser att jag någonsin kommer använda på börsen, allt annat är på konto. Men det är inte direkt någon vinnande strategi, nu har vi dessutom boende fixat och vi lär inte vilja köpa dyrare än så vilket gör att vi kan ha längre horisont på stor del av pengarna.

Funderar på att iaf hålla “några hundra tusen” på sparkonto som buffert ifall vi får infall att köpa saker eller liknande. Vi har väl aldrig behövt bufferten för att “klara oss” oavsett ifall vi varit mellan jobb eller sjukskrivna utan den används mest när vi köper något dyrare/renoverar osv så den summan bör räcka ifall något händer. Sen lägga resten i indexfonder och sedan använda månadssparandet till indexfonderna så länge vi inte använt något av bufferten från sparkontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur likvid bör man ligga nu? Försöker bättra mig och inte sitta med så höga belopp på nollräntekonto så håller på att se över var alla pengar ligger nu men den stora frågan är väl hur mycket pengar bör man lägga likvida på sparkontot. Rent generellt har min inställning tidigare varit att jag bara lägger pengar jag inte ser att jag någonsin kommer använda på börsen, allt annat är på konto. Men det är inte direkt någon vinnande strategi, nu har vi dessutom boende fixat och vi lär inte vilja köpa dyrare än så vilket gör att vi kan ha längre horisont på stor del av pengarna.

Funderar på att iaf hålla “några hundra tusen” på sparkonto som buffert ifall vi får infall att köpa saker eller liknande. Vi har väl aldrig behövt bufferten för att “klara oss” oavsett ifall vi varit mellan jobb eller sjukskrivna utan den används mest när vi köper något dyrare/renoverar osv så den summan bör räcka ifall något händer. Sen lägga resten i indexfonder och sedan använda månadssparandet till indexfonderna så länge vi inte använt något av bufferten från sparkontot.

Det finns flera seriösa och större banker som erbjuder bra / OK sparränta vs storbankerna utan begränsningar eller att man måste låsa pengarna.

Till exempel:

Avanza 3,25%
Carnegie 3,60%
SBAB 3,25%

Alla omfattas och skyddads naturligtvis av insättningsgarantin. Pick your poison!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur likvid bör man ligga nu? Försöker bättra mig och inte sitta med så höga belopp på nollräntekonto så håller på att se över var alla pengar ligger nu men den stora frågan är väl hur mycket pengar bör man lägga likvida på sparkontot. Rent generellt har min inställning tidigare varit att jag bara lägger pengar jag inte ser att jag någonsin kommer använda på börsen, allt annat är på konto. Men det är inte direkt någon vinnande strategi, nu har vi dessutom boende fixat och vi lär inte vilja köpa dyrare än så vilket gör att vi kan ha längre horisont på stor del av pengarna.

Funderar på att iaf hålla “några hundra tusen” på sparkonto som buffert ifall vi får infall att köpa saker eller liknande. Vi har väl aldrig behövt bufferten för att “klara oss” oavsett ifall vi varit mellan jobb eller sjukskrivna utan den används mest när vi köper något dyrare/renoverar osv så den summan bör räcka ifall något händer. Sen lägga resten i indexfonder och sedan använda månadssparandet till indexfonderna så länge vi inte använt något av bufferten från sparkontot.

Jag ligger väl runt där i buffert eller likvider så att säga. Resten i fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hur likvid bör man ligga nu? Försöker bättra mig och inte sitta med så höga belopp på nollräntekonto så håller på att se över var alla pengar ligger nu men den stora frågan är väl hur mycket pengar bör man lägga likvida på sparkontot. Rent generellt har min inställning tidigare varit att jag bara lägger pengar jag inte ser att jag någonsin kommer använda på börsen, allt annat är på konto. Men det är inte direkt någon vinnande strategi, nu har vi dessutom boende fixat och vi lär inte vilja köpa dyrare än så vilket gör att vi kan ha längre horisont på stor del av pengarna.

Funderar på att iaf hålla “några hundra tusen” på sparkonto som buffert ifall vi får infall att köpa saker eller liknande. Vi har väl aldrig behövt bufferten för att “klara oss” oavsett ifall vi varit mellan jobb eller sjukskrivna utan den används mest när vi köper något dyrare/renoverar osv så den summan bör räcka ifall något händer. Sen lägga resten i indexfonder och sedan använda månadssparandet till indexfonderna så länge vi inte använt något av bufferten från sparkontot.

Som andra redan skrivit är ju nollräntekonto inte det enda alternativet.
En faktor som driver mig är inflödet. Med en relativt hög inkomst är behovet av ”ett par hundra tusen” betydligt lägre än om det bara ramlar in 15 k netto varje månad.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Jag har sen årsskiftet köpt AMF Europa Aktiefond (osäker på namnet). Men det har väl gått bra Fast jag lära sälja en del då jag behövde pengar.

Sen Sandvik och Alleima (som har huvudkontor i samma byggnad som Sandvik), är en sure-win..... Svenskt stål där det började!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Som andra redan skrivit är ju nollräntekonto inte det enda alternativet.
En faktor som driver mig är inflödet. Med en relativt hög inkomst är behovet av ”ett par hundra tusen” betydligt lägre än om det bara ramlar in 15 k netto varje månad.

Ja jag har redan satt upp ett räntekonto, frågan är mer en diskussion om hur mycket är vettigt att hålla i likvida medel på det kontot då resten skall in i indexfonder. Inflödet är väl relativt högt även om utflödet också är högt i dessa tider, har väl aldrig behövt ta av buffertpengar för normala utgifter iaf utan de pengarna går till renoveringar eller dyrare inköp som bil osv.

Anledningen varför jag frågar är för jag under en längre period haft vad jag gissar är på tok för mycket pengar i likvida medel och tyvärr på nollräntekonto så försöker bättra mig, men min risknivå är ju uppenbarligen lite “whack” då jag vart okej med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Alltså, det går inte riktigt att svara på, på rak arm. Det beror ju på hur övriga storägare värderar aktien kontra deras bud. Om tillräckligt stor andel av aktieägarna accepterar deras bud så får de tvångsinlösa resten till det priset. Om inte, ja då blir det inget köp/övertagande.

Ja, fattar att det är svårt att svara på. Det var mest att jag aldrig råkat ut för något liknande tidigare, och inte riktigt har koll på hur det funkar. Men nu har jag läst på lite mer om budpliktsbud, och känner att jag fattar lite mer hur det funkar.

Läste en notis om tror det var AMF som också är storägare i Dustin, svarar att dom inte är intresserade av att sälja.

Så troligen är det lugnt.

Tack för svar iallafall.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kjenik:

Ja, fattar att det är svårt att svara på. Det var mest att jag aldrig råkat ut för något liknande tidigare, och inte riktigt har koll på hur det funkar. Men nu har jag läst på lite mer om budpliktsbud, och känner att jag fattar lite mer hur det funkar.

Läste en notis om tror det var AMF som också är storägare i Dustin, svarar att dom inte är intresserade av att sälja.

Så troligen är det lugnt.

Tack för svar iallafall.

Yes, om storägarna inte vill sälja så är det rätt liten risk att ett totalt uppköp kommer hända.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har redan satt upp ett räntekonto, frågan är mer en diskussion om hur mycket är vettigt att hålla i likvida medel på det kontot då resten skall in i indexfonder. Inflödet är väl relativt högt även om utflödet också är högt i dessa tider, har väl aldrig behövt ta av buffertpengar för normala utgifter iaf utan de pengarna går till renoveringar eller dyrare inköp som bil osv.

Anledningen varför jag frågar är för jag under en längre period haft vad jag gissar är på tok för mycket pengar i likvida medel och tyvärr på nollräntekonto så försöker bättra mig, men min risknivå är ju uppenbarligen lite “whack” då jag vart okej med detta.

Ligga "fullinvesterad" (hur hög buffer man behöver för att sova gott är upp till var och en) är bättre än försöka tima marknaden. Brukar snarare bli att köpa på toppen och sälja på botten för de flesta. Viktigaste är att koppla bort känslor, så hitta ett system som funkar för dig (exempelvis x% i fond A, y% i fond B och z% av lönen in på bufferten var månaden) och kör på det.