Permalänk
Medlem

rust göm egen ip adress

Så lokalt på min dator eftersom jag har 32gb ram så har jag absolut inga problem med att köra min dator som server för en rust server. Till problemet är väl att jag inte är jättesugen på att skicka min egen IP till folk. Kan jag maskera min IP på något sätt i min router eller blir jag tvungen att betala och köpa en vpn/domän?

Rubrik felstavad
Permalänk
Skrivet av Diiixo:

Så lokalt på min dator eftersom jag har 32gb ram så har jag absolut inga problem med att köra min dator som server för en rust server. Till problemet är väl att jag inte är jättesugen på att skicka min egen IP till folk. Kan jag maskera min IP på något sätt i min router eller blir jag tvungen att betala och köpa en vpn/domän?

Det är inte så Internet fungerar.

Din (servers) offentliga IP-adress är hur klienter når det innehåll du presenterar. DNS är bara ett sätt att översätta IP-adressen till något som är lättare att komma ihåg för oss människor.

Med det sagt: självklart kan du köpa hosting och potentiellt sätta upp ett VPN framför ditt hemmanätverk, men det i sig hindrar ju inte att folk missbrukar eventuella fel i din programkod. Men varför skulle du vara obekväm med att publicera din IP?

Permalänk
Medlem

Eventuella ddos attacker och liknande och att man gör det enklare för folk att hacka mig. Kanske är helt fel ute här men vill minnas att det är därför folk använder VPN och liknande för att dölja eventuella saker. Man ska alltid vara försiktig med att visa den väl?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diiixo:

Eventuella ddos attacker och liknande och att man gör det enklare för folk att hacka mig. Kanske är helt fel ute här men vill minnas att det är därför folk använder VPN och liknande för att dölja eventuella saker. Man ska alltid vara försiktig med att visa den väl?

Men du måste tala om vilken ip som nån ska ansluta mot om du ska driva en server, om du inte vill visa din privata adress behöver du ha en server på annat håll eller använda nån typ av vpn som stödjer serverbruk och de tjänsterna kostar lite så endera exponerar du din adress eller så betalar du för att slippa det.

Och att köpa en domän påverkar inget utan det gör bara att man kan skriva in ett enklare namn i stället för en ipadress för att nå servern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Cloudflare kanske har någon tjänst för det?

https://www.reddit.com/r/CloudFlare/comments/wdpe1p/cloudflar...

Men, kräver nog en del konfande från din sida för att få igång, plus kostar eventuellt pengar.

Då hade jag hyrt en Rust-server istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Owatonna:

Cloudflare kanske har någon tjänst för det?

https://www.reddit.com/r/CloudFlare/comments/wdpe1p/cloudflar...

Men, kräver nog en del konfande från din sida för att få igång, plus kostar eventuellt pengar.

Då hade jag hyrt en Rust-server istället.

Cloudflare har DNS Proxy, kostar inget hos Cloudflare men kräver ett eget domännamn så kostnad ~250kr/år
https://developers.cloudflare.com/dns/manage-dns-records/refe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Cloudflare har DNS Proxy, kostar inget hos Cloudflare men kräver ett eget domännamn så kostnad ~250kr/år
https://developers.cloudflare.com/dns/manage-dns-records/refe...

tror man åker på att använda deras tjänst spectrum då det inte är webtrafik:

By default, Cloudflare only proxies HTTP and HTTPS traffic.

If you need to connect to your origin using a non-HTTP protocol (SSH, FTP, SMTP) or the traffic targets an unsupported port at the origin, either leave your records unproxied (DNS-only) or use Cloudflare Spectrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Cloudflare har DNS Proxy, kostar inget hos Cloudflare men kräver ett eget domännamn så kostnad ~250kr/år
https://developers.cloudflare.com/dns/manage-dns-records/refe...

Skrivet av Owatonna:

tror man åker på att använda deras tjänst spectrum då det inte är webtrafik:

By default, Cloudflare only proxies HTTP and HTTPS traffic.

If you need to connect to your origin using a non-HTTP protocol (SSH, FTP, SMTP) or the traffic targets an unsupported port at the origin, either leave your records unproxied (DNS-only) or use Cloudflare Spectrum.

Stämmer, Cloudflare erbjuder enbart proxytjänster för HTTP(S) i deras gratis abonnemang. Sen blir det kvickt lite dyrare.

Med det sagt så finns det ju olika sätt att lösa problemet på. Jag brukade köra en VPS som låg på internet, med Nginx TCP/UDP proxy konfat. Då får man även möjlighet att göra contentswitching, vilket är coolt! Om du då publicerar VPS:ens IP och sedan proxyar den trafiken till din faktiska IP, så kommer du kunna dölja din faktiska publika IP. Blir du då utsatt för en DDoS attack så är det främst din proxy-server som tar smällen. Oftast använder man ju inte port TCP/UDP28015 för DDoS attacker.
Sen bör du se till att du har en (eller flera) bra brandvägg(ar) för ditt hemmanätverk.

Kanske inte riktigt en så enkel lösning som du verkar leta efter, men så löste jag det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VPN som erbjuder port-forwarding (exempelvis OVPN) kanske funkar. Det kostar dock 40kr/mån extra utöver grundpriset att få en dedikerad IP-address där.

Det finns inget magiskt sätt att "dölja" ett IP. Paketen måste veta vad destinationen är.