Vilken film såg du senast?

Permalänk

Shazam, 4/10 (snällt betyg)

….jag såg dock inte färdigt hela, för den var ju så sjukt jvla dålig!!!
Såg kanske 1h 20mm eller nåt liknande….sämre film får man leta efter! 😡

Det snälla betyget är mest baserat på att slutet kanske var bättre än första halvan….annars förtjänar den ännu sämre betyg!

Permalänk
Medlem

Beau Is Afraid (2023)
Joaquin Phoenix bästa film hittils, 9/10!
Av Ari Aster (Midsommar, Hereditary, Munchausen)
"Following the sudden death of his mother, a mild-mannered but anxiety-ridden man confronts his darkest fears as he embarks on an epic, Kafkaesque odyssey back home."
Trailer:

Permalänk
Medlem

BlackBerry 2023

Stundtals väldigt underhållande om historien bakom BlackBerry! Filmen tar sig början i mitten av 90-talet till slutet av 00-talet.

Nostalgifaktorn är hög och jag tror att SweClockers publik skulle uppskatta all teknik, spel och annat som flimrar förbi lite extra mycket

Skådespelarensemble innehåller (för mig) inga kända ansikten men samtliga gör ett utmärkt jobb!
Glenn Howerton som investeraren Jim Balsillie sticker ut lite extra. Visst, karatären verkar mot verkligen klart överdriven men hey - detta är film och ska vara underhållande vilket det är!

Det får bli en klar rekommendation. Gillar du teknikhistoria så se detta!
IMDB säger 7,5/10 och jag instämmer, runt 7/10.

Filmen går på bio idag men verkar vara tillgänglig för streaming i US/CA med allt vad det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

BlackBerry 2023

https://media0021.elcinema.com/uploads/_640x_9173b38a21c753f59354c2ce53a47da8ed9a1e8f21b02a83c152d5c3e56f2074.jpg

Stundtals väldigt underhållande om historien bakom BlackBerry! Filmen tar sig början i mitten av 90-talet till slutet av 00-talet.

Nostalgifaktorn är hög och jag tror att SweClockers publik skulle uppskatta all teknik, spel och annat som flimrar förbi lite extra mycket

Skådespelarensemble innehåller (för mig) inga kända ansikten men samtliga gör ett utmärkt jobb!
Glenn Howerton som investeraren Jim Balsillie sticker ut lite extra. Visst, karatären verkar mot verkligen klart överdriven men hey - detta är film och ska vara underhållande vilket det är!

Det får bli en klar rekommendation. Gillar du teknikhistoria så se detta!
IMDB säger 7,5/10 och jag instämmer, runt 7/10.

Filmen går på bio idag men verkar vara tillgänglig för streaming i US/CA med allt vad det innebär.

Den fick till och med ok av en gammal anställd, även om filmens detaljer inte direkt är helt korrekta med verkligheten

Permalänk
Medlem

Barry Lyndon - Detta är ett episkt mästerverk. Otroligt väl berättad med fina miljöer, duktigt skådespeleri och regi och en historia som egentligen bara handlar om en människa men som ändå känns som att det berör en hel drös med liv. Här finns inga hjältar, alla är lika trasiga och eländiga. Ingen är lycklig. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

John Wick (2014)

Hade inte koll på Wick filmerna, så jag tänkte se efter ifall det var något man hade missat och har nu sett den första.

Helt ok actionfilm, men inte mycket mer än så.
Kul att Micke Nyqkvist var med, men har så himla svårt för svenskar i utländska filmer när man vääääldigt tydligt hör språket skina igenom.

6/10

Börjar titta på tvåan och.... vad får man se... om inte Peter Stormare.
Ahapp, det här ska ju bli intressant.

Permalänk
Medlem

Senast filmerna som är värda att skriva om är:

Evil Dead Rise, 8/10 och The Whale 8/10.

Båda riktigt bra. Lite förvånad att Evil Dead blev så pass bra.

Permalänk
Medlem

The deep house
Netflix , skräck

Skulle säga 6/10
Bra koncept men usel handling

Permalänk
Medlem

Firestarter (2022)
https://www.imdb.com/title/tt1798632/
Långsam och tråkig, med överlag rätt risiga effekter. Flera dåliga skådespelarinsatser. Känns som ett 45-minuters avsnitt på en övernaturlig TV-serie som dragits ut till en 1:30 film. John Carpenter hade gjort musiken, den var ok men inget revolutionerande.

Permalänk
Medlem

Beau is afraid

Väldigt skruvad men välproducerad. Filmen får väl ses som en visuell skildring av ångest, rädsla och metaforer, även om det aldrig uttalas i filmen huruvida det vi ser sker på riktigt (helt eller delvis) eller endast är huvudspöken/liknelser.

Intressant, men lite för lång och kanske en gnutta för abstrakt för min del.

6/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Firestarter (2022)
https://www.imdb.com/title/tt1798632/
Långsam och tråkig, med överlag rätt risiga effekter. Flera dåliga skådespelarinsatser. Känns som ett 45-minuters avsnitt på en övernaturlig TV-serie som dragits ut till en 1:30 film. John Carpenter hade gjort musiken, den var ok men inget revolutionerande.

Se hellre originalet från 1984 med Drew Barrymore, David Keith, Heather Locklear och Martin Sheen

https://www.imdb.com/title/tt0087262/?ref_=tt_urv

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Här är en till bra Stephen King film från 1983, Christine

https://www.imdb.com/title/tt0085333/?ref_=tt_mv_desc

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

Felon, en man misshandlar till döds en inbrottstjuv och hamnar i fängelse där han tvingas gå med i gäng som han inte vill för att överleva. Bra film, realistisk om det inhumana livet i USAs fängelser.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem

Silver Linings Playbook. 5/10, väldigt amerikansk, med sensmoral att var snygg så kan du skrika och gapa och bete dig exakt hursomhelst och folk kommer ändå att vara attraherade av dig.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Såg "Rivalerna" på viaplay med Will Ferell. Satir om det politiska spelet i USA, framförallt den barnsliga populitiska retoriken och argumentationstekniken, som även kommit till Sverige och finns hos alla partier numera.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Silver Linings Playbook. 5/10, väldigt amerikansk, med sensmoral att var snygg så kan du skrika och gapa och bete dig exakt hursomhelst och folk kommer ändå att vara attraherade av dig.

Den e ju grym,och huvudkaraktärerna har ju psykiska problem 😁
Därav skrikandet🤓

Permalänk
Medlem

Innerspace - Action från 87. Man krymper ner en ubåt med en kille i men bovar dyker upp och av misstag injicerar ubåten i Billy crystal. Hilarity ensues. Rätt ok dock rätt cheesy med dagens standard. 6/10

Con air - Klassisk action med Nick Cage som något efterbliven soldat/fånge. Mycket kändisar i denna. Jag hade helt missat att det var David Chappelle som var comic relief och att både Animal mother och tooms var med i den. Och slutet är egentligen helt sinnessjukt. En massmördare går fri och spelar lite roulette och detta var typ finalen? Men, rätt bra action måste man säga. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Con air - Klassisk action med Nick Cage som något efterbliven soldat/fånge. Mycket kändisar i denna. Jag hade helt missat att det var David Chappelle som var comic relief och att både Animal mother och tooms var med i den.

Hmm vad menar du med Animal Mother? Adam Baldwin är väl inte i Con Air?
(men jag ska erkänna jag inte minns att Doug Hutchison hade en roll i Con air )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul att beskriva Cage i con air som "lite efterbliven" - den tolkningen har jag nog aldrig sett innan 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Guy Ritchie's The Covenant
https://www.imdb.com/title/tt4873118/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Upplägget är lite smått uttjatat, men uppföljningen ändå väl utförd.
6/10

Permalänk
Medlem

Haha ConAir! Bästa 90tals rullen. Min åsikt är att det är en mockumentär en väldigt underhållande en.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Som någon som tappat suget på film för stunden så är valet att se Water World (1995) rätt udda antar jag. 3 timmar mer eller mindre samma sak. Men... har alltid velat se den och gav den en chans. Tiden gick lite fortare än jag trodde men kan ärligt talat inte ge den mer än 5/10.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Pride & Prejudice

Den film jag såg senast och även sett flest gånger. Tar fram den säkert 2 gånger om året.
Snyggt filmad med fina färger, miljöer och kläder. På toppen är musiken väldigt trevlig.

Karaktärerna är så skönt larvigt överdrivna och naiva, som ofta Austins karaktärer är, att jag mer ser det som en romantisk komedi än ett romantiskt drama, som den ofta blir klassad som.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Hara-kiri death of a samurai - lite annorlunda än vad man väntar sig från Takashi Miike men väldigt bra ändå. Den handlar förvånande nog om samurajer, deras självmord och dåraktigheten i det. Lite för lite svärdslakt för min smak. 7/10

Searching - En mans dotter försvinner och han börjar rota i hennes laptop för att försöka hitta ledtrådar. Bra och spännande. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Avatar: The way of water
Helt ok, men faktiskt inte så mycket mer. Ska en film lyckas fylla över 3h med material så är det lätt lätt hänt att det ibland blir långtråkigt och segdraget. Som tur är så lyckas man undvika det i denne film. Själva filmen i sig är otrolig snyggt gjord, otroligt snyggt får man säga. Vad gäller själva handlingen så är väl den i i grund och botten ingenting speciellt, basic med lite quirks som gör filmen unik.
Jag gillar dock verkligen inte när man tar så här lång tid från första till andra filmen, vet att det finns anledningar etc etc. Men faktum är att mycket av hypen hinner dö när det går 14 år mellan första och andra filmen. Nu ska det ju till 2025 till nästa, så inte lika långt. Men ja.....vi får väl se. [/spoiler]Märks att herr Cameron har en förkärlek till sjunkande båtar minst sagt 😅 [/spoiler]

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tetris
Brände av den igår efter en stunds väntan och den var betydligt mer underhållande än vad jag hade trott på förhand. Den blandar verklighet och fiktion i en väldigt lättsmält och välgjord mix som absolut var värd att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tetris
Brände av den igår efter en stunds väntan och den var betydligt mer underhållande än vad jag hade trott på förhand. Den blandar verklighet och fiktion i en väldigt lättsmält och välgjord mix som absolut var värd att se!

Såg du den på Apple+ ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det var Indiana Jones - Dial of Destiny. En helt klart positiv överraskning, betydligt bättre än den föregående filmen i serien. Publiken var mer blandad än vanligt, fler äldre människor. De flesta filmer jag går på är det mest ungdomar som ser. Det kan bero på att jag är något av en Marvelfantast.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av RVX:

Såg du den på Apple+ ?

Yes precis!

Permalänk
Medlem

The Covenant
https://www.imdb.com/title/tt4873118/
Amazon Prime Video

Helt OK film, ganska bra tillfälligt och lite svagare i andra stunder. Skulle ha varit något längre än den körtiden som den är på (2h 3m med eftertext).

Guy Ritchie gör regisserandet bra, och både Jake Gyllenhaal och Dar Salim gör ett otroligt bra jobb. Men den saknar väldigt mycket som man hade kunnat få till om man utökade längden av filmen med dryga 30 minuter.