Bilar med smarta inslag ger fler dumma fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Får man det robust och hållbart är det inte så dumt. Speglarnas luftmotstånd bidrar till bränsleförbrukningen mer än man tror.

Visst, bättre för luftmotståndet. Det argumentet funkar dock inte på backspegeln inne i bilen, som jag även sett som skärm.

Hur mycket energi drar ett par backspeglar förresten? Är det mer än att driva kameror och skärmar och datorer etc som behövs för att ersätta det?

En skärm är inte tredimensionell som en spegel, kan inte se något annat om du lutar huvudet etc. Man behöver ställa om ögonens fokusavstånd när man tittar i den, till skillnad från en spegel. Kamerorna har dålig sikt i mörker etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Nioreh83:

Visst, bättre för luftmotståndet. Det argumentet funkar dock inte på backspegeln inne i bilen, som jag även sett som skärm.

Hur mycket energi drar ett par backspeglar förresten? Är det mer än att driva kameror och skärmar och datorer etc som behövs för att ersätta det?

En skärm är inte tredimensionell som en spegel, kan inte se något annat om du lutar huvudet etc. Man behöver ställa om ögonens fokusavstånd när man tittar i den, till skillnad från en spegel. Kamerorna har dålig sikt i mörker etc.

Jättemycket är det väl inte och för en fossilbil är det knappt argumenterbart. Några extra kilometer. Men för en elbil är det helt klart värt det som det ser ut idag tycker jag.

Såg en sak för några år sedan på tror det var Mercedes S-klass. Där hade de en skärm med mörkerseende. Nu svävar jag iväg lite men genomskinliga paneler finns ju redan. Tänk en sån över framrutan så du kunde ha mörkerseende på natten och vanligt på dagen. Det vore något.

Backspegel inne i bilen känns väl inte jättenödvändigt kan jag hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med tanke på hur astronomisk dåliga infotainment systemen är på nya bilar så är det inte direkt konstigt, hade en 2015 v60 och sen en 2019 Renault och är helt sanslöst hur värdelösa båda systemen var när systemet i dacian jag hade innan Volvon var ljusår bättre och stabilare.

min 2020 seat har klimatsystemet i infotainment. Mer än en gång det har hängt sig med svart skärm o ventilationen inte går att ändra. Krashar regelbundet också.

Fyfan. Opeln från 2016 hade iaf fysiska knappar för allt, inkl volym/kanal och touchskärm för android auto. Den nya bilen är sämre på alla sätt - men touchskärmen är större och den helt digitala instrumentpanelen är väl okej. föredrar dock så lite digital skit som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

min 2020 seat har klimatsystemet i infotainment. Mer än en gång det har hängt sig med svart skärm o ventilationen inte går att ändra. Krashar regelbundet också.

Fyfan. Opeln från 2016 hade iaf fysiska knappar för allt, inkl volym/kanal och touchskärm för android auto. Den nya bilen är sämre på alla sätt - men touchskärmen är större och den helt digitala instrumentpanelen är väl okej. föredrar dock så lite digital skit som möjligt.

Mhmm hade förmånsbil i 7 år (ny bil var tredje år) och efter att jag sa upp mig för att sadla om så skulle jag aldrig kunna tänka mig köpa en nyare bil och just elektroniken är en stor anledning..

Nej tacka mig vet jag 90-tals bilar, lagom med elektronik men betyderligt mycket billigare på alla sätt och vis men tar mig fortfarande dit jag vill och hem utan problem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte tillräckligt stabilt. Bilar har höga krav på stabilitet, redundans, ska funka i extrema temperaturer och så, PC-komponenter har generellt inte det. Det finns också andra krav som att reservdelar ska tillhandahållas under rätt lång tid och så, vilket är ett hinder för att använda vanliga komponenter. Bildskärmar måste krocktestas och nå upp till rätt höga krav som ingen "surfplatta" klarar, och så vidare.

Däremot håller jag med om att det hade varit väldigt trevligt med standardgränssnitt. Pajar backkameran exempelvis så hade jag ju inte brytt mig om huruvida den nådde upp till alla krav utan hade varit väldigt nöjd om jag bara kunde koppla in någon generisk webbkamera eller så, istället för att köpa rätt originaldel för säkert tio gånger pengarna.

Jag hade också gärna sett att infotainment-systemen hade stöd för standard devices via BT. Inte så att jag vill kunna köra mus och tangentbord direkt, men då hade man kunnat köpa till knappar och rattar som funkade och placera dem där man vill ha dem.

Hårdvaran du hittar i MCU hos en Tesla är i princip PC komponenter. Du har en 45W Zen1+ baserad Ryzen processor, en Radeon GPU som troligen är jämförbar med Radeon Pro W6600, och en 256GB NVMe SSD (fastlödd). Moderkortet skulle i princip kunna tillhöra vilken laptop som helst, med den lilla skillnaden att den är monterad på en vätskekyld kylplatta och monterad i en bil (ja, spillvärmen kan använda av värmepumpen).

På andra sidan av kylplattan så sitter hårdvaran för Autopilot och den har däremot redundans med dubbla egenutvecklade kretsar. Kommunicerar med MCU via ethernet, och denna har också ingångarna från de 9 kamerorna (vilka givetvis inte kan ersättas med generiska webbkameror).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ser vettigt ut med fysiska reglage. Men varför i hela friden måste de flesta tillverkare trycka in en ful stor skärm det sista de gör i planeringsstadiet av kupén? Nu ser många bilar ut som att de i sista stund kommer på att de måste ha en stor skärm i bilen så de trycker in den och gärna så den sticker upp en halvmeter i fönsterrutan.

Smaken är som baken men jag tycker det ser så otroligt fult ut med en skärm som inte är mer integrerad i inredningen.

Den skärmen i bilen där är ju en iPad Det är inte tillverkaren som gjort det där, utan personen som äger den Volvon har stoppat dit en hållare för en iPad och satt dit sin iPad och kör appen Google Maps SÅ din kritik kan du rikta till personen som satt ditt sin iPad i en gammal Volvo

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ser vettigt ut med fysiska reglage. Men varför i hela friden måste de flesta tillverkare trycka in en ful stor skärm det sista de gör i planeringsstadiet av kupén? Nu ser många bilar ut som att de i sista stund kommer på att de måste ha en stor skärm i bilen så de trycker in den och gärna så den sticker upp en halvmeter i fönsterrutan.

Smaken är som baken men jag tycker det ser så otroligt fult ut med en skärm som inte är mer integrerad i inredningen.

Håller med om att det är en ful trend med påklistrade surfplattor..

Skrivet av car2ns:

Den skärmen i bilen där är ju en iPad Det är inte tillverkaren som gjort det där, utan personen som äger den Volvon har stoppat dit en hållare för en iPad och satt dit sin iPad och kör appen Google Maps SÅ din kritik kan du rikta till personen som satt ditt sin iPad i en gammal Volvo

Precis Men det lustiga är att det både ser bättre och fungerar bättre än många moderna bilars lösningar med dassig kvalite på skärmen och tjockare kanter runt skärmen. En iPad är snabbare och har bättre skärm än 99% av alla tillverkares hårdvara. Porträtt/lanskapsläge är det inte många som har heller.

Drömmen vore om biltillverkare skrotar infotainment helt och bara har en typ att docka där kunderna själv får sätta valfri surfplatta som kan kommunicera med bilens funktioner. Enkelt byta ut några år senare när det är dags också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Håller med om att det är en ful trend med påklistrade surfplattor..

Precis Men det lustiga är att det både ser bättre och fungerar bättre än många moderna bilars lösningar med dassig kvalite på skärmen och tjockare kanter runt skärmen. En iPad är snabbare och har bättre skärm än 99% av alla tillverkares hårdvara. Porträtt/lanskapsläge är det inte många som har heller.

Drömmen vore om biltillverkare skrotar infotainment helt och bara har en typ att docka där kunderna själv får sätta valfri surfplatta som kan kommunicera med bilens funktioner. Enkelt byta ut några år senare när det är dags också.

Där håller jag med delvist! Jag har en V70 från 2015, som såklart inte har Carplay/Android Auto. Jag köpte en Carpuride-skärm på 7 tum som jag fäst på mittkonsolen med Brodit-hållare, precis under skärmen som bilen har (som inte är infotainment, bara info och inställningar etc). Har Airplay, Carplay/Android Auto och även FM-radio samt bakkamera (om man orkar installera kameran). Fungerar klockrent! Kan ordna bild vid tillfälle hur det ser ut om intresse finns.

Där har du egentligen också varför jag håller delvist med, för isf skulle det bli ett krav att sätta valfri surfplatta för att få tillgång till inställningar för bilen, bakkamera etc om inte en skärm redan fanns i bilen. Det skulle bli svårt att få grönt ljus av konsumenterna. Bättra att istället ha utbytbara skärmar (och dator) för att enkelt få tillgång till nyare hårdvara istället för att byta bil Inte att man kan stoppa in en random surfplatta.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

Håller med om att det är en ful trend med påklistrade surfplattor..

Precis Men det lustiga är att det både ser bättre och fungerar bättre än många moderna bilars lösningar med dassig kvalite på skärmen och tjockare kanter runt skärmen. En iPad är snabbare och har bättre skärm än 99% av alla tillverkares hårdvara. Porträtt/lanskapsläge är det inte många som har heller.

Drömmen vore om biltillverkare skrotar infotainment helt och bara har en typ att docka där kunderna själv får sätta valfri surfplatta som kan kommunicera med bilens funktioner. Enkelt byta ut några år senare när det är dags också.

Kör typ det i min gamla Passat. En Samsung tablet med Maps och Spotify i split-screen, kopplad till stereon med BT. Kanske inte bättre än ett modernt integrerat system, men definitivt bättre än de man kunde välja till bilen när den var ny 2012, och lätt att uppgradera vid behov. Jag får också mer kontroll över hur jag vill ha saker, typ två tredjedelar av skärmen till kartan ett tag, sen kanske mer till Spotify när jag vill välja låt. Kan också köra andra saker förstås, och med en ODB-BT adapter och lämplig app kan jag ju göra massor av saker och visa detaljerad information om diverse saker.

Passatens fysiska reglage för klimat, volym och liknande är också väldigt trevliga jämfört med att behöva använda en touchskärm för allt. Sen är den förstås rätt pussig i andra bemärkelser, men jag har svårt att se att jag saknar något när det gäller infotainment eller användargränssnitt, jämfört med en ny bil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

Hårdvaran du hittar i MCU hos en Tesla är i princip PC komponenter. Du har en 45W Zen1+ baserad Ryzen processor, en Radeon GPU som troligen är jämförbar med Radeon Pro W6600, och en 256GB NVMe SSD (fastlödd). Moderkortet skulle i princip kunna tillhöra vilken laptop som helst, med den lilla skillnaden att den är monterad på en vätskekyld kylplatta och monterad i en bil (ja, spillvärmen kan använda av värmepumpen).

På andra sidan av kylplattan så sitter hårdvaran för Autopilot och den har däremot redundans med dubbla egenutvecklade kretsar. Kommunicerar med MCU via ethernet, och denna har också ingångarna från de 9 kamerorna (vilka givetvis inte kan ersättas med generiska webbkameror).

Jo jag är medveten om Teslas "Gaming PC" de har byggt in. Jag vet inte riktigt om det är ett så bra argument för att andra skulle kunna göra samma sak dock. Tesla har en tendens att skita i många "best practices" inom branschen, ibland är det bra men ofta är det ju kanske inte så bra, och i detta fallet är det ett dyrt system utan någon större poäng som inte är lika stabilt som andra tillverkares mycket billigare system. Det kanske är coolt att kunna spela "AAA-spel" i bilen, men i mina ögon är det en gimmick och inget som ger någon nytta egentligen.