Starfield utvecklas med AMD:s välsignelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Från 2022 och framåt har 75 spel fått stöd för DLSS men inte FSR. Medans 68 spel fått stöd för FSR men inte DLSS. Dock kan spel patchas med stöd flera år efter release och vissa fick FSR 1 eller DLSS 1 förra året eller till och med i år. Det känns inte så relevant då varken DLSS eller FSR blev bra förrän version 2.

Om vi tittar bara på spel som är släppta från 2022 och framåt med minimum FSR 2.0 och DLSS 2.0 får vi:
34 spel med FSR 2 men inte DLSS.
52 spel med DLSS 2 men inte FSR.

Hur ser sponsordelen ut i de spelen?

Detta är spel där AMD eller Nvidia är sponsorer efter att DLSS2/FSR2 blev till. Inte jag som gjort listan, men jag krysskollade igenom den lite snabbt, och den stämmer rätt så bra. Det hela handlar ju om sponsrade spel där grejer blir aktivt hämmat av den ena så den andra inte skall se bra/dålig ut.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hur ser sponsordelen ut i de spelen?

Detta är spel där AMD eller Nvidia är sponsorer efter att DLSS2/FSR2 blev till. Inte jag som gjort listan, men jag krysskollade igenom den lite snabbt, och den stämmer rätt så bra. Det hela handlar ju om sponsrade spel där grejer blir aktivt hämmat av den ena så den andra inte skall se bra/dålig ut.

https://preview.redd.it/vm5okkk1729b1.png?width=1567&format=png&auto=webp&v=enabled&s=0c3ee433594bef4a9c3e19a51a5f229b4f756575

Ubisoft och Capcom släpper aldrig spel med DLSS - oavsett om de är AMD sponsrade eller ej. Kanske tycker de helt enkelt inte om DLSS? Sony släpper alltid spel med både DLSS och FSR - oavsett om de samarbetat med AMD eller Nvidia. Om Sony kan förhandla en sån deal varför skulle inte Microsoft/Bethesda klara det? Jag köper inte att AMD kan köra över Microsoft i någonting överhuvudtaget. Det är väldigt få företag som kan tvinga Microsoft till nånting. Det kan vara så att MS vill fokusera på FSR eftersom det gynnar alla deras 3 plattformar - PC, Xbox och Xcloud. Nåt annat som inte stämmer är att två AMD sponsrade titlar inte har varken FSR eller DLSS. Om nu AMD tvingar utvecklare de samarbetar med att använda FSR - varför har vi inte FSR i World of Warcraft Shadowlands eller Halo Infinite?

Allt blir spekulationer och jag tycker 20 spel inte är ett tillräckligt stort urval för att dra några ordentliga slutsatser. Men det är upp till var och en att tolka och vill man läsa in att AMD tvingar Bethesda/Microsoft att använda bara FSR så kan man göra det.

Edit: Något jag ser nu är att listan tar med FSR 1.0 men inte DLSS 1.0. Varför då? FSR 2.0 och DLSS 2.0 är så pass lika att moddare kan lägga till stöd för det ena om utvecklare fixat stöd för den andra. FSR 1.0 fungerar på ett helt annat sätt. Det är därför vi numera har FSR 1.0 inbyggt i t.ex. Radeon Software till Windows och i Steam Deck men inte FSR 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Om nu AMD tvingar utvecklare de samarbetar med att använda FSR - varför har vi inte FSR i World of Warcraft Shadowlands

För att behovet av uppskalningsteknik inte existerar i ett spel som nästan skulle gå att spela på valfri vitvara.

Sen är det nog ingen som tror att AMD tvingar utvecklare att implementera FSR, det har ju t.o.m. AMD själva sagt uttryckligen att de inte gör. Det märkliga blir när de väljer att inte svara på frågor om det motsatta förhållandet, under en period när ämnet är i hetluften i sociala medier. Ju mer de ignorerar det och inte svarar, desto mer kommer folk att bektrakta det som en bekräftelse på att det stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att behovet av uppskalningsteknik inte existerar i ett spel som nästan skulle gå att spela på valfri vitvara.

Skulle inte det kunna innebära lägre strömförbrukning på till exempel laptops och samtidigt behålla bättre grafik?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Skulle inte det kunna innebära lägre strömförbrukning på till exempel laptops och samtidigt behålla bättre grafik?

Jag har ingen aning, men mitt 3080 håller idle-temperatur även i senaste expansionen så tvivlar på att det existerar någon hårdvara som stödjer uppskalningsteknik som skulle ha någon nytta av det i WoW. En laptop har ju ofta lägre upplösning från början också p.g.a. liten skärm, och med tanke på att en ganska stor del av spelarbasen kör det på alla slags potatisdatorer så tror jag att de skulle lagt till stöd för minst en uppskalningteknik om det nu fanns något att tjäna på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För att behovet av uppskalningsteknik inte existerar i ett spel som nästan skulle gå att spela på valfri vitvara.

Sen är det nog ingen som tror att AMD tvingar utvecklare att implementera FSR, det har ju t.o.m. AMD själva sagt uttryckligen att de inte gör. Det märkliga blir när de väljer att inte svara på frågor om det motsatta förhållandet, under en period när ämnet är i hetluften i sociala medier. Ju mer de ignorerar det och inte svarar, desto mer kommer folk att bektrakta det som en bekräftelse på att det stämmer.

Om inte minnet sviker helt tror jag faktiskt att wow har fsr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om inte minnet sviker helt tror jag faktiskt att wow har fsr.

Du hade faktiskt rätt, under grafikinställningar kan man välja FSR 1.0 för "Resample Quality", jag hade t.o.m. själv ställt in det på det. Inte knarkat spelat på ett tag, till mitt försvar.

En snabb googling säger att den inställningen inte gör någonting innan man drar i reglaget "Render Scale", så det förklarar varför jag inte sett någon skillnad. Orsakar tydligen tydligt blurrad bild vid minsta ändring av "Render Scale" enligt häcklare på bl.a. Twitter.

Permalänk
Avstängd

Kontrasten som vanligt mellan HBU och Digital Foundry samt GN är väldigt 180.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kontrasten som vanligt mellan HBU och Digital Foundry samt GN är väldigt 180.

Om vi antar att det de säger faktiskt stämmer så är det fortfarande väldigt märkligt att AMD inte kan gå ut med ett uttalande likt Nvidia gjorde, på den direkta frågan om de blockerar/påverkar utvecklaren att inte inkludera konkurrentens teknik. Nu verkar det ju som att AMD inte ens klarar att uttala sig om sin egna försening av sin egen teknik å andra sidan... så jag vet inte vad man ska tro riktigt.

Det lutar nog åt att det åtminstone är ett antal hos AMD som skulle behöva få innehållet från sina kontor levererade i en kartong, efter att ha eskorterats ut ur byggnaden, för detta har enbart genererat massor med badwill och inte gjort någonting för att framhålla AMDs grafikkort som något alternativ till Nvidia eller Intel.

Med såna medarbetare behöver AMD inga konkurrenter för att misslyckas.

Permalänk
Medlem

Nu har Hardware Unboxed lagt upp en ny video angående detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LaZ76:

Nu har Hardware Unboxed lagt upp en ny video angående detta.

https://www.youtube.com/watch?v=m8Lcjq2Zc_s

Lol vilken 180. Förra videon var de typ i försvar av AMD nu är det halvt tvärtom, är det för att topp-kommentaren på förra videon pekar ut killen i thumbnailen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Lol vilken 180. Förra videon var de typ i försvar av AMD nu är det halvt tvärtom, är det för att topp-kommentaren på förra videon pekar ut killen i thumbnailen?

Testa att kolla på de första 30 sekunderna igen, och lyssna på vad han säger, så förstår du kanske skillnaden mellan videona. Kan även noteras att det gått fem dagar sedan föregående video, så de har uppenbarligen gjort sin egen research bortom att ta andras uppgifter för deras nominella värde.

Tycker det är hatten av till HUB som gjorde den första videon där de diskuterade ämnet djupare än en klassisk YT-copy/paste med "samma åsikt fast från kanalen du gillar".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Testa att kolla på de första 30 sekunderna igen, och lyssna på vad han säger, så förstår du kanske skillnaden mellan videona. Kan även noteras att det gått fem dagar sedan föregående video, så de har uppenbarligen gjort sin egen research bortom att ta andras uppgifter för deras nominella värde.

Tycker det är hatten av till HUB som gjorde den första videon där de diskuterade ämnet djupare än en klassisk YT-copy/paste med "samma åsikt fast från kanalen du gillar".

Så DigitalFoundry och Gamersnexus är inte pålitliga, gotcha.

HBU har varit väldigt pro amd sedan sent förra året. När folk gör call outs mot HBU så attackerar HBU ofta kommentarer med dryga sådana. Notera att HBU typ aldrig någonsin haft en riktig konversation i kommentarsfältet med någon.

Och första 30 sekunderna, i vilken video?

Så HBU har alltså haft diskussioner med AMD? Medans GN och DigitalFoundry också gjort det, GN släppte sin video för 4 dagar sedan. Så HBU borde ju redan ha varit med på tåget då?

Alla vet att GN är mycket objektiva medans HBU är raka motsatsen till GN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Nu har Hardware Unboxed lagt upp en ny video angående detta.

https://www.youtube.com/watch?v=m8Lcjq2Zc_s

Tackar för länken!

Gjorde två relevanta screenshots av vad HUB kommit fram till, som illustrerar problemet som diskuterats i tråden:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Tackar för länken!

Gjorde två relevanta screenshots av vad HUB kommit fram till, som illustrerar problemet som diskuterats i tråden:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Två storspel har inte FSR medans 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 inte har DLSS. Och folk i tråden var liksom positiva till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Två storspel har inte FSR medans 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 inte har DLSS. Och folk i tråden var liksom positiva till detta.

Inte för att Wccftech har haft det bästa ryktet historiskt, men jag märker ju hur många det är som vill skjuta budbäraren bara p.g.a. dennes historiska meriter. Nu visar det ju sig från ytterligare en [mer reputabel] källa som undersökt saken att det verkligen existerar ett betydande glapp, särskilt med perspektivet som nämns i videon om att fria/icke-sponsrade titlar tycks lyckas inkludera båda teknologier.

Denna oförmåga att förstå skillnaden mellan att erbjuda sin egna kunder något extra som konkurrenten inte har, jämfört med att blockera konkurrentens kunder från att använda motsvarigheten är ganska intressant. Den senaste veckan så undrar jag om det inte är så att det är en mängd personer som deltar i diskussionerna som inte har en aning om vad t.ex. Hairworks var för något, knappt har upplevt det lilla som fanns att uppleva samt spinner en egen åsikt utifrån andras negativa åsikter baserat på fanboyism.

Hur blockeras någon av att det finns en extra grafikinställning för Nvidia-kort?

Jag har spelat hundratals timmar Witcher, förklara vad det är man missar utan Hairworks, förutom de löjliga situationer där skäggstubben vajar i vinden under konversationer som om Geralt precis hade kastat sig ut ur ett plan på flera tusen meters höjd?

"Det är orättvist att alla inte ska få allt utan att betala något för det" är det enda jag hör.

Finns det något exempel de senaste tio-femton åren där Nvidia sponsrat implementationen av sina teknologier på något annat sätt än som "en extra grafikinställning", och där motsvarande AMD-teknologi utelämnats?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Inte för att Wccftech har haft det bästa ryktet historiskt, men jag märker ju hur många det är som vill skjuta budbäraren bara p.g.a. dennes historiska meriter. Nu visar det ju sig från ytterligare en [mer reputabel] källa som undersökt saken att det verkligen existerar ett betydande glapp, särskilt med perspektivet som nämns i videon om att fria/icke-sponsrade titlar tycks lyckas inkludera båda teknologier.

Denna oförmåga att förstå skillnaden mellan att erbjuda sin egna kunder något extra som konkurrenten inte har, jämfört med att blockera konkurrentens kunder från att använda motsvarigheten är ganska intressant. Den senaste veckan så undrar jag om det inte är så att det är en mängd personer som deltar i diskussionerna som inte har en aning om vad t.ex. Hairworks var för något, knappt har upplevt det lilla som fanns att uppleva samt spinner en egen åsikt utifrån andras negativa åsikter baserat på fanboyism.

Hur blockeras någon av att det finns en extra grafikinställning för Nvidia-kort?
<Uppladdad bildlänk>

Jag har spelat hundratals timmar Witcher, förklara vad det är man missar utan Hairworks, förutom de löjliga situationer där skäggstubben vajar i vinden under konversationer som om Geralt precis hade kastat sig ut ur ett plan på flera tusen meters höjd?
<Uppladdad bildlänk>

"Det är orättvist att alla inte ska få allt utan att betala något för det" är det enda jag hör.

Finns det något exempel de senaste tio-femton åren där Nvidia sponsrat implementationen av sina teknologier på något annat sätt än som "en extra grafikinställning", och där motsvarande AMD-teknologi utelämnats?

Var diskuterar jag Hairworks någonstans?
Vet inte riktigt vad du vill med inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Så DigitalFoundry och Gamersnexus är inte pålitliga, gotcha.

Najs halmgubbe, men inget rökverke.

Jag såg inte den förra videon som något försvar av AMD, snarare diskuterade de (till skillnad från t.ex. GN) hur det går till när en titel sponsras och vilka möjliga alternativa förklaringar som kunde finnas. Jag gillar alla tre, men GN hade ju t.ex. jättefel om orsakerna till brinnande 12VHPWR, något som medgavs lite halvhjärtat i förbifarten i en senare video som av titeln att döma inte ens tog upp samma ämne.

Skrivet av Nozomi:

HBU har varit väldigt pro amd sedan sent förra året. När folk gör call outs mot HBU så attackerar HBU ofta kommentarer med dryga sådana. Notera att HBU typ aldrig någonsin haft en riktig konversation i kommentarsfältet med någon.

Det är ju inte utan att jag förstår att de inte ödslar tid med det heller, utan att veta vad du syftar på specifikt.

Citat:

Och första 30 sekunderna, i vilken video?

Denna: https://www.youtube.com/watch?v=m8Lcjq2Zc_s

Jag har kollat på båda HUB-videos senaste veckan i ämnet, backat tillbaka vissa bitar och lyssnat flera gånger. Jag ser ingen direkt "180" bara för att de valde att vara lite mer svävande i den första. Jag är positiv till att kanaler visar att de kan göra något annat än att samla klick på att propagera outrage.

Skrivet av Nozomi:

Så HBU har alltså haft diskussioner med AMD? Medans GN och DigitalFoundry också gjort det, GN släppte sin video för 4 dagar sedan. Så HBU borde ju redan ha varit med på tåget då?

Alla vet att GN är mycket objektiva medans HBU är raka motsatsen till GN.

Jo, det framgår i senaste videon att de skickat två frågor via sina kanaler vilket mötts av "vi ska fundera på vad vi ska säga", han refererar ju också till den "no comment" de gav GN, och att kommunikationen följer ett mönster av att inte svara på en enkel fråga som blir allt hetare ju längre tiden går.

GN-Steve är bra oftast, men ibland får han upp farten på sin show lite för mycket för att hinna bromsa ner och se några alternativa förklaringar (typ handhavandefel som möjlig förklaring till brinnande kontaktstycken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Var diskuterar jag Hairworks någonstans?
Vet inte riktigt vad du vill med inlägget.

Jag tyckte det var vettigare att skriva allt i ett inlägg, ta det översta stycket som ett svar beträffande att den ursprungliga informationen från Wccftech faktiskt stämde.

Kverulanter här på forumet tycker att Nvidia Hairworks existens är jämställbar med AMDs blockerande av DLSS, jag broderar ut det för alla och en var att läsa (eller svara på).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Najs halmgubbe, men inget rökverke.

Jag såg inte den förra videon som något försvar av AMD, snarare diskuterade de (till skillnad från t.ex. GN) hur det går till när en titel sponsras och vilka möjliga alternativa förklaringar som kunde finnas. Jag gillar alla tre, men GN hade ju t.ex. jättefel om orsakerna till brinnande 12VHPWR, något som medgavs lite halvhjärtat i förbifarten i en senare video som av titeln att döma inte ens tog upp samma ämne.
Det är ju inte utan att jag förstår att de inte ödslar tid med det heller, utan att veta vad du syftar på specifikt.
Denna: https://www.youtube.com/watch?v=m8Lcjq2Zc_s

Jag har kollat på båda HUB-videos senaste veckan i ämnet, backat tillbaka vissa bitar och lyssnat flera gånger. Jag ser ingen direkt "180" bara för att de valde att vara lite mer svävande i den första. Jag är positiv till att kanaler visar att de kan göra något annat än att samla klick på att propagera outrage.
Jo, det framgår i senaste videon att de skickat två frågor via sina kanaler vilket mötts av "vi ska fundera på vad vi ska säga", han refererar ju också till den "no comment" de gav GN, och att kommunikationen följer ett mönster av att inte svara på en enkel fråga som blir allt hetare ju längre tiden går.

GN-Steve är bra oftast, men ibland får han upp farten på sin show lite för mycket för att hinna bromsa ner och se några alternativa förklaringar (typ handhavandefel som möjlig förklaring till brinnande kontaktstycken).

Dessa frågor var ju redan i stort sett besvarade, de svaren HBU tar upp är ju samma som GN tog upp 4 dagar sedan i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Dessa frågor var ju redan i stort sett besvarade, de svaren HBU tar upp är ju samma som GN tog upp 4 dagar sedan i stort sett.

Jag tyckte bara inte att det var en 180-graderssväng samt att han startade videon med att adressera varför de tyckte annorlunda idag mot för fem dagar sedan. Jag missade i så fall "AMD har inte gjort något" i den första. Tror kanske du läste in något argt i min text som inte fanns där, beklagar om du kände det så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tyckte bara inte att det var en 180-graderssväng samt att han startade videon med att adressera varför de tyckte annorlunda idag mot för fem dagar sedan. Jag missade i så fall "AMD har inte gjort något" i den första. Tror kanske du läste in något argt i min text som inte fanns där, beklagar om du kände det så.

"We dont know anything! AMD innocent~~"
Nästa video
"It looks like AMD is doing it deliberately, we asked questions and got answers and made a comparison!"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Avstängd

Passande.
I första videon: We dont think so!
Samt blir de utpekade som lutandes mot AMD i kommentarsfältet (toppkommentaren då) och han som ofta har blå tröja i HBU gav relativt dryga kommentarer i respons. För de kan inte agera som professionella.

Video två: We think AMD may be blocking!

Video tre: AMD fanboys!!
Damage control deluxe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Köper inget spel utan stöd för DLSS. Segt, vart lite hypad över att testa Starfield. Förhoppningsvis börjar Nvidia göra samma sak med stora titlar framöver.

Vi lär ju få FSR 3 snart och då lär det endå inte vara någon större skillnad ju. DLSS är endast bättre just nu. Kan även bli bättre med med bättre bildkvalité även om det är 5-15 FPS mindre med FSR 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haziza:

Det göra det, men jag gillar inte hela grejen med att låsa ut DLSS + RT bara för att. Anti-consumer taktiker.

Blir det DLSS så låser man ute AMD så samma sak. Dessutom kan ju nya FSR 3 få bättre bildkvalité mot DLSS 3 även om FPS skulle vara så lite som endast 5-10FPS mindre.

Så bara blir spännande när Starfield uppdateras till FSR 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Blir det DLSS så låser man ute AMD så samma sak.

Det är inte frågan om att ha DLSS istället, du måste ha missförstått hela tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Blir det DLSS så låser man ute AMD så samma sak. Dessutom kan ju nya FSR 3 få bättre bildkvalité mot DLSS 3 även om FPS skulle vara så lite som endast 5-10FPS mindre.

Så bara blir spännande när Starfield uppdateras till FSR 3

Hur tänker du att FS3 skulle hjälpa folk med nvidia-kort då? Om inte jag missminner mig så arbetar FS3 på AMD drivrutinsnivå, och det kan ju bli lite svårt med nvidia-kort....

Permalänk
Medlem

Skulle bli förvånad om vi ser FSR3 innan nästa Radeon-generation som släpps om ca ett år. Jag skulle tro att AMD implementerar något hårdvarustöd för FSR3, samt att det säkert kommer gå att köra utan det rent tekniskt, bara att prestandan (eller bristen på) kommer göra det oanvänbart i praktiken.