The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom (Breath of the Wild 2)

Permalänk
Skrivet av doomas:

Jadå, har spelat ettan, future connected, tvåan och torna vad jag förstått från internet (reddit) så är XC3: Future Redeemed det man vill åt..

... får vi en port av Xenoblade X tro?

X har fortsatt sitt online kvar tror jag (om det inte togs bort samtidigt som eshopen, men testade köra nline kvällen innan just för att se ifall det fortfarande var folk aktiva vilket det var). En X port med liknande qol som ettan fick skulle kanske motivera mig att köra om det, har lite anledningar att göra det redan, men som det är nu så är en del uppdrag med resurser som man behöver googla i princip för att hitta för att progressa, så lite sådär. Bäst exploration och sidequests har dock X.

Permalänk
Avstängd

Körde igenom

Vattentemplet och det var tamefan 1000 gånger enklare än motsvarande i BOTW. Bossen var dessutom löjligt enkel, var ju bara att skjuta vatten på han så fort han satte sig på hajen och masha med en polearm, sedan när han springer iväg så är det bara att skjuta en pil så blir han knockad ner på marken så mashar man med vapnet igen. Ingen utmaning alls

Dold text
Permalänk
Medlem

Grabben köpte det till switch igår.
Ser trevligt ut.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

"Nya ”The legend of Zelda: Tears of the kingdom” har sålt tio miljoner exemplar på bara tre dagar. Så fort har aldrig ett Zelda-spel nått milstolpen tidigare."

https://www.dn.se/kultur/stort-kopsug-efter-nya-zelda/

Det är ju kul, med tanke på att spelet läckte över en vecka innan lansering

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"Nya ”The legend of Zelda: Tears of the kingdom” har sålt tio miljoner exemplar på bara tre dagar. Så fort har aldrig ett Zelda-spel nått milstolpen tidigare."

https://www.dn.se/kultur/stort-kopsug-efter-nya-zelda/

Det är ju kul, med tanke på att spelet läckte över en vecka innan lansering

Det gör TotK inte bara till det snabbast säljande Zelda-spelet, utan även det näst bäst säljande Zelda-spelet totalt om man inte räknar med remakes/remasters. BotW leder förstås fortfarande med över 30 miljoner sålda exemplar, och på andra plats ligger Twilight Princess på 9 miljoner.

Räknar man även med remakes/remasters så ligger Ocarina of Time på andra plats med 14 miljoner exemplar (7,6 original / 6,4 3D-remastern), men det är väl inte osannolikt att TotK redan passerat den gränsen vid det här laget.

Permalänk
Avstängd

Har nu kört igenom Rito "templet" och det var ännu enklare än Zoras motsvarighet.
Vet inte vad som hände men -blights var betydligt med utmanande i BOTW, här blir man inte ens träffad en enda gång av någonting för de.. attackerar inte lol så man skulle enkelt ta sig igenom dessa med bara 4 hjärtan och ett hjul stamina. Pusslen är i stort sett obefintliga också, man behöver inte tänka något, då man vet i stort sett redan vart man ska. Föredrar nog Zora elefanten i BOTW. "Bossen" var en sådan spaceworm från Elden Ring, precis samma animation för teleporteringen också.
Sluttexten i Zen-gården är typ exakt samma varje gång verkar det som också. Antar att Nintendo inte hade några skribenter/manusförfattare när de gjorde spelet. "templen" är ju trotsallt den primära delen av huvud questen.

Dold text

Vulkantemplet nu.
Det jobbigaste templet.
Återigen ingen utmaning alls någonstans, utan bara som en jobbig labyrint, bossen gjorde ingen skada. De stora exploderande stenarna var inget att bry sig om. bara klätta över.
Enkel och kort "Fight".

Samma copy paste dialog som de två innan efteråt när de talar med sagen.

Dold text
Permalänk
Avstängd

Klarat allt relaterat till Main Story och lite annat

Sandbox: 8.5/10
Det enda som lyfter spelet egentligen

Story: 5.5/10
I stort sett obefintlig

Temples: 5/10
En ren nedgradering mot BOTW
Skrattretande "bossar" om man ens kan kalla dem för det. Och obefintliga pussel.
Yiga bossen i Gloomvärlden var betydligt mer underhållande än dessa 4.
Ganondorf fighten var riktigt enkel trots Gloom.

Gameplay loop: 6/10
Redigt mycket grindande

Spelet skulle behöva aningen mer musik, mindre återvunnet copy pasta innehåll i form av cutscenes efter alla tempel mm.

Dold text
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Nozomi:

Klarat allt relaterat till Main Story och lite annat

Sandbox: 8.5/10
Det enda som lyfter spelet egentligen

Story: 5.5/10
I stort sett obefintlig

Temples: 5/10
En ren nedgradering mot BOTW
Skrattretande "bossar" om man ens kan kalla dem för det. Och obefintliga pussel.
Yiga bossen i Gloomvärlden var betydligt mer underhållande än dessa 4.
Ganondorf fighten var riktigt enkel trots Gloom.

Gameplay loop: 6/10
Redigt mycket grindande

Spelet skulle behöva aningen mer musik, mindre återvunnet copy pasta innehåll i form av cutscenes efter alla tempel mm.

Dold text

Håller med om sista punkten. Att höra samma slinga om och om igen för att man vill bränna av lite shrines gör en ju lite vansinnig.

Permalänk
Avstängd

‘There’s some really great new features but at the same time it feels far too similar to [Breath Of The Wild],’ reads a 6/10 review. ‘The story also gets old quick, after you’ve experienced one of the four objectives you’ve seen them all because they just keep recycling the same plot for each area.

Inte bara Plot utan även dialogen.

Plus att det är exakt 5 saker som ska göras, i varje tempel. De känns så korta och same-same. Säg inte att 6 år inte är tillräckligt att komma fram med något vettigt i form av tempel

Dold text

Verkar inte vara ensam gällande detta. Lite skumt att inte en enda Professionell recension av spelet nämnt detta.

Permalänk
Medlem

Känns som att det finns en marknad för ett riktigt svettigt DLC med mer hårdkokta problem och kanske med (mycket) mindre inventory så man inte kan använda alla stridsvagnar och attackhelikoptrar man har i ryggsäcken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

‘There’s some really great new features but at the same time it feels far too similar to [Breath Of The Wild],’ reads a 6/10 review. ‘The story also gets old quick, after you’ve experienced one of the four objectives you’ve seen them all because they just keep recycling the same plot for each area.

Inte bara Plot utan även dialogen.

Plus att det är exakt 5 saker som ska göras, i varje tempel. De känns så korta och same-same. Säg inte att 6 år inte är tillräckligt att komma fram med något vettigt i form av tempel

Dold text

Verkar inte vara ensam gällande detta. Lite skumt att inte en enda Professionell recension av spelet nämnt detta.

Räknar man med "resan" man måste göra till templet som en del av templet sig så är ju TotK's tempel betydligt mer intressanta än Divine Beasts i BotW tycker jag. Sen är dom en extremt liten del av spelet så även om jag inte hade haft något emot större tempel så är det inget som jag bryr mig nämnvärt om.

Sen tror jag folk har lite rosafärgade glasögon på sig när det kommer till Zelda-tempel.
Jag spelade igenom både OoT och Skyward Sword nyligen (mindre än ett år sedan), och visst är templena större i benämningen "där är fler rum + nycklar", men inte tusan tar dom lång tid att göra. Resan från marken upp till Wind Temple i TotK tog betydligt längre tid än valfritt OoT-tempel t.ex.

Skrivet av Pirum:

Känns som att det finns en marknad för ett riktigt svettigt DLC med mer hårdkokta problem och kanske med (mycket) mindre inventory så man inte kan använda alla stridsvagnar och attackhelikoptrar man har i ryggsäcken.

Tycker man spelet är för enkelt när man (ut)nyttjar zoanite-skapelser i form av tanks och bombflyg så är det väl bara att låta bli?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har nu kört några timmar Tears of the Kingdom och det är ingen tvekan om att det är ett underhållande och bra spel men det är tydligt att man byggt vidare på BOTW koden. Man kanske inte ska benämna det som BOTW 1.5 eftersom det är ny story men det skulle kunna vara en stor DLC, men visst, då hade det varit svårare att ta 650 kr för det vilket jag ändå anser att storleken på spelet är värt.

Kan på ett vis tycka att Nintendo kom billigt undan. De släpper ZELDA BOTW 2017 till Nintendo Wii U samtidigt som man släpper nya konsolen Nintendo SWITCH , på nätet spekulerar man om att BOTW är utvecklat för WII U med tanke på att det rullar praktiskt taget lika bra\dåligt på den hårdvaran som är från 2012!? Utan att titta närmare på hårdvaran pratar man om att dedikerade spel till Swtichen kommer bli bättre. Men nu är vi här 6 år senare när de släpper "BOTW 2" och vi inser att de använt samma grund och bara byggt ny story mer eller mindre. Så i praktiken är det kanske inte helt omöjligt att The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom skulle kunna köra på Wii U från 2012.

Nu slog switchen igenom på grund av sina fysiska fördelar så det finns absolut en poäng med den "nya" konsolen. Men för oss som alltid kör dockat hade vi egentligen lika bra kunnat köra kvar på Wii U idag med viss modifikation. Sådan liten prestanda utveckling har vi nog aldrig sett inom andra konsoler?

Men är det fel då? Inte nödvändigtvis, Nintendo handlar inte om grafik och det är tydligt, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom är så enkelt det kan bli rent grafiskt precis som Super Mario spelen men trots det är de på många vis fantastiska spel.

Så om spelglädjen över skiner den låga upplösningen, låg grafik samt minimal voice over, finns det några problem alls? Absolut! Ett spel som detta ska röra sig silkeslent enligt sann Nintendo kvalite vilket det tyvärr inte gör, det segar ner hyfsat ofta och man får känslan av att Nintendo ibland fått spara in på händelser för att maskinen ska överleva.

För min del har det varit underhållande timmar hos kompisen men det blir inget köp. Däremot köper jag helt att andra är av en helt annat åsikt och hoppas ni får många roliga timmar med spelet

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag har spelar spelet lite. Jag såg ett stenblock fall ner från himlen, jag tog Recall på den och åkte med upp till Central Hyrele Sky Archipelago. Jag fick en skattkista med något bra, det är en jätteliten plats som det inte finns något mer på.
Nu till frågan är hur kommer man ner? Jag har ingen paraglider, jag har ingen control stick till mina Wings som jag kan använda, Om jag faller ner och dör så kommer jag tillbaka. Är lösningen endast att välja en äldre savegame och inte göra om misstaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har spelar spelet lite. Jag såg ett stenblock fall ner från himlen, jag tog Recall på den och åkte med upp till Central Hyrele Sky Archipelago. Jag fick en skattkista med något bra, det är en jätteliten plats som det inte finns något mer på.
Nu till frågan är hur kommer man ner? Jag har ingen paraglider, jag har ingen control stick till mina Wings som jag kan använda, Om jag faller ner och dör så kommer jag tillbaka. Är lösningen endast att välja en äldre savegame och inte göra om misstaget?

Kan inte du bara teleportera till någon shrine? Även en shrine över molnen funkar för då kan du hoppa ner i vatten från den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har nu kört några timmar Tears of the Kingdom och det är ingen tvekan om att det är ett underhållande och bra spel men det är tydligt att man byggt vidare på BOTW koden. Man kanske inte ska benämna det som BOTW 1.5 eftersom det är ny story men det skulle kunna vara en stor DLC, men visst, då hade det varit svårare att ta 650 kr för det vilket jag ändå anser att storleken på spelet är värt.

Kan på ett vis tycka att Nintendo kom billigt undan. De släpper ZELDA BOTW 2017 till Nintendo Wii U samtidigt som man släpper nya konsolen Nintendo SWITCH , på nätet spekulerar man om att BOTW är utvecklat för WII U med tanke på att det rullar praktiskt taget lika bra\dåligt på den hårdvaran som är från 2012!? Utan att titta närmare på hårdvaran pratar man om att dedikerade spel till Swtichen kommer bli bättre. Men nu är vi här 6 år senare när de släpper "BOTW 2" och vi inser att de använt samma grund och bara byggt ny story mer eller mindre. Så i praktiken är det kanske inte helt omöjligt att The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom skulle kunna köra på Wii U från 2012.

Nu slog switchen igenom på grund av sina fysiska fördelar så det finns absolut en poäng med den "nya" konsolen. Men för oss som alltid kör dockat hade vi egentligen lika bra kunnat köra kvar på Wii U idag med viss modifikation. Sådan liten prestanda utveckling har vi nog aldrig sett inom andra konsoler?

Men är det fel då? Inte nödvändigtvis, Nintendo handlar inte om grafik och det är tydligt, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom är så enkelt det kan bli rent grafiskt precis som Super Mario spelen men trots det är de på många vis fantastiska spel.

Så om spelglädjen över skiner den låga upplösningen, låg grafik samt minimal voice over, finns det några problem alls? Absolut! Ett spel som detta ska röra sig silkeslent enligt sann Nintendo kvalite vilket det tyvärr inte gör, det segar ner hyfsat ofta och man får känslan av att Nintendo ibland fått spara in på händelser för att maskinen ska överleva.

För min del har det varit underhållande timmar hos kompisen men det blir inget köp. Däremot köper jag helt att andra är av en helt annat åsikt och hoppas ni får många roliga timmar med spelet

Av ren nyfikenhet, är minimal voice over en nackdel enligt dig? Personligen tycker jag tvärt om och det skulle vara intressant att höra varför VO är bra.

/rant
Jag tycker oftast det blir lite ostigt, speciellt de engelska rösterna i Zelda. Ställde kvickt om till japanska, då kan jag i alla fall fokusera på att läsa och låtsas att de pratar som i Banjo Kazooie (som för övrigt har den bästa "voice overn" nånsin imo.)

Det är inte bara Zelda som blir löjligt, senast körde jag Shadow of the Tomb Raider. Visst hon som spelar Lara gör ett bra jobb, men alla andra är mer eller mindre värdelösa. Till råga på det pratar alla i lokalbefolkningen spanska med Lara, hon svarar på engelska 🤦‍♂️
Sist men inte minst är det sjukt enerverande att försöka läsa dokument man hittar, för den automatiska uppläsningen går inte att slå av.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av istream:

Kan inte du bara teleportera till någon shrine? Även en shrine över molnen funkar för då kan du hoppa ner i vatten från den.

Där har du lösningen. Att jag ej tänkte på det.

Mitt stora problem i Zelda är jag spelar lite det är roligt, 2 veckor senare får jag tid att spela lite igen. Då glömmer jag bort saker som att man kunde teleportera sig till shrine.

Permalänk
Medlem

Fick credit roll igårkväll i spelet. Tog många och långa spelsessioner (en bit över 100 timmar) men har gjort det mesta som går att göra i spelet. Snudd på alla områden genomsökta. Koroks och liknande evighetsuppdrag som inte driver storyn eller lore framåt har jag inte fokuserat nämnvärt på.

Lätt årets bästa spel för mig så här långt. Diablo 4 blir eventuellt nästa spel men tror inte den lyckas knäcka Zelda. Bra utveckling och oväntat bra även jämfört med Breath of the Wild. Att vapen går sönder kommer jag aldrig gilla, ge mig möjligheten att iallafall laga mina bra vapen.

I övrigt känns spelet oväntat innovativt, man tog en bra grund och fick ur så pass mycket mer av spelet. Fysiken, byggandet och överlag fuse-systemet var en frisk fläkt. Att återupptäcka spelvärlden från förra spelet och vad som hänt sedan dess gillades mer än väntat. Och de nya områdena spelet erbjuder gillades skarpt.

10/10 för mig.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Av ren nyfikenhet, är minimal voice over en nackdel enligt dig? Personligen tycker jag tvärt om och det skulle vara intressant att höra varför VO är bra.

/rant
Jag tycker oftast det blir lite ostigt, speciellt de engelska rösterna i Zelda. Ställde kvickt om till japanska, då kan jag i alla fall fokusera på att läsa och låtsas att de pratar som i Banjo Kazooie (som för övrigt har den bästa "voice overn" nånsin imo.)

Det är inte bara Zelda som blir löjligt, senast körde jag Shadow of the Tomb Raider. Visst hon som spelar Lara gör ett bra jobb, men alla andra är mer eller mindre värdelösa. Till råga på det pratar alla i lokalbefolkningen spanska med Lara, hon svarar på engelska 🤦‍♂️
Sist men inte minst är det sjukt enerverande att försöka läsa dokument man hittar, för den automatiska uppläsningen går inte att slå av.

Absolut, det är ett intressant ämne!

Jag har i bra många år kört med undertexter för att vara säker på att inget missas i konversationerna. De senare åren har jag försökt gå mer ifrån detta och istället fokusera mer på scenen och karaktärerna och det gör en stor skillnad. Tyvärr tvingas jag fortfarande köra med undertexter efter som det moderna viset att filma på må prioritera autenticitet men gör det också svårare att tyda ibland.

Men nu pratar vi inte om filmproduktion utan spel och där har vi generellt inte samma problem, särskilt inte i Zelda.

För mig blir det klart mycket mer inlevelse om man kan följa allt som händer på skärmen istället för att stup i kvarten titta ner för att läsa vad som verkligen sägs. Hur märkligt det än må höra så anser jag inte att undertext egentligen är en del av spel\film\series utan snarare ett hjälpmedel när man inte kan ta till sig konversation via ljud(second best).

Jag vet att det finns många som föredrar att sätta ett autentiskt ljudspår även om de inte förstår det men nackdelen blir att man tvingas ta fokus från scener och karaktärer till att läsa text stup i kvarten. Men å andra sidan är jag inte heller mycket för dubbning, misstänker att AI kommer kunna hjälpa till en hel del här i film och serier i framtiden. När det gäller spel så finns oftast inte det problemet(dubbning) och i ett spel som Zelda kan jag ärligt talat inte säga vilket som skulle vara det mest autentiska ljudet, en sak är säker, det är iallafall inte grymtande och undertext.

För min del hade Zelda väldigt gärna fått vara "all voice over" på engelska utan någon subtitle alls. Ännu bättre hade varit om de kunnat erbjuda olika språk och då även svenska så att barnen som i vissa fall inte kan läsa än också förstår.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

För mig blir det klart mycket mer inlevelse om man kan följa allt som händer på skärmen istället för att stup i kvarten titta ner för att läsa vad som verkligen sägs. Hur märkligt det än må höra så anser jag inte att undertext egentligen är en del av spel\film\series utan snarare ett hjälpmedel när man inte kan ta till sig konversation via ljud(second best).

Men känner du verkligen att undertexter tar fokus från vad som händer i filmen? Känner inte igen mig i problembeskrivningen, det är en så pass inlärd reflex att läsa undertext att jag inte märker av att jag gör det. Intressant nog så även om jag har svensk undertext vid engelskt tal så hör jag faktiskt exakt vad de säger, även vid låg volym eller kanske en ovan dialekt där jag annars skulle tappa bort stora delar av dialogen i ett mummel. Det gör det om något enklare att följa med i själva handlingen när man har ett stöd till dialogen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Men känner du verkligen att undertexter tar fokus från vad som händer i filmen? Känner inte igen mig i problembeskrivningen, det är en så pass inlärd reflex att läsa undertext att jag inte märker av att jag gör det. Intressant nog så även om jag har svensk undertext vid engelskt tal så hör jag faktiskt exakt vad de säger, även vid låg volym eller kanske en ovan dialekt där jag annars skulle tappa bort stora delar av dialogen i ett mummel. Det gör det om något enklare att följa med i själva handlingen när man har ett stöd till dialogen.

Att skifta fokus mellan scen och text har absolut en påverkan att man inte tänker på den efter 10-20 år är dock inte så märkligt. Prova se en film utan undertext och där du förstår 100% vad de säger genom ljud så inser du vilken frihet det är att slippa läsa, det blir en helt annat inlevelse.

Förövrigt har jag spelat lite mer Zelda TOTK och kan bara konstatera att voice over hade varit riktigt nice istället för all den där stönanden och grymtande som de gör istället. Dessutom tvingas de till märkliga lösningar som ex "Aha, you say ..., Yes it might..." d.v.s Link säger uppenbarligen något men man varken hör det eller ser det. Intressant också varför man valde att lägga voice over på vissa karaktärer bara, det tyder ändå på att viljan finns men något annat står i vägen, ex tid, pengar eller hårdvara kanske.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att skifta fokus mellan scen och text har absolut en påverkan att man inte tänker på den efter 10-20 år är dock inte så märkligt. Prova se en film utan undertext och där du förstår 100% vad de säger genom ljud så inser du vilken frihet det är att slippa läsa, det blir en helt annat inlevelse.

Förövrigt har jag spelat lite mer Zelda TOTK och kan bara konstatera att voice over hade varit riktigt nice istället för all den där stönanden och grymtande som de gör istället. Dessutom tvingas de till märkliga lösningar som ex "Aha, you say ..., Yes it might..." d.v.s Link säger uppenbarligen något men man varken hör det eller ser det. Intressant också varför man valde att lägga voice over på vissa karaktärer bara, det tyder ändå på att viljan finns men något annat står i vägen, ex tid, pengar eller hårdvara kanske.

Men... voiceovern tar ju sju år att läsa upp, mumlandet och grymtandet stör inte dialogen det minsta. Jag hade fått krupp på totk om all text skulle läsas upp. Jag vill spela, inte höra godnattsaga

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Men... voiceovern tar ju sju år att läsa upp, mumlandet och grymtandet stör inte dialogen det minsta. Jag hade fått krupp på totk om all text skulle läsas upp. Jag vill spela, inte höra godnattsaga

Sju år? Haha nej inte i Zelda, här finns inga långa konversationer, det är ganska uppenbart att man kortat ner dem så långt det går utan att tappa allt för mycket kontext.

Självklart får du tycka vad du vill, för min del är röst konversation en del i mixen för att skapa inlevelse, grymtanden och stönade blir bara konstigt. Man förstår ju att de är där för att skapa någon typ av känsla för hur personen uttrycker sig men det faller ganska platt jämfört med riktig voice over.

Någon som vet varför de blandat? Ex Zelda verkar huvudsakligen ha voice over?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sju år? Haha nej inte i Zelda, här finns inga långa konversationer, det är ganska uppenbart att man kortat ner dem så långt det går utan att tappa allt för mycket kontext.

Självklart får du tycka vad du vill, för min del är röst konversation en del i mixen för att skapa inlevelse, grymtanden och stönade blir bara konstigt. Man förstår ju att de är där för att skapa någon typ av känsla för hur personen uttrycker sig men det faller ganska platt jämfört med riktig voice over.

Någon som vet varför de blandat? Ex Zelda verkar huvudsakligen ha voice over?

Att det är så lite tal är skaparens "förtjänst".
Det ska tydligen ge mer inlevelse.
Den egentliga anledningen är att i dom första spelen i serien så fanns inte hårdvaran där.
Sen sket dom i det och lät det bli en grej i spelen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att besegra Ganondorf igår (no spoilers) efter att ha vetat var han gömmer sig i drygt en vecka, innan jag ens klarade av alla tempel egentligen. Sänkte säkert 100 timmar i spelet, men har känt mig väldigt redo att bli klar med det de senaste dagarna. Som med BotW känns det inte som ett spel jag kommer återbesöka, men jag tror jag gjorde det mesta av intresse i detta till skillnad från BotW där jag tex lämnade både ön i hörnet och den där kolsvarta skogen i norr. Det största jag lämnade orört i TotK var nog två labyrinter, säkert 50% av undervärlden, och över hälften av alla shrines säkert. (avskyr)

Utforskandet, precis som BotW, var A och O för mig. Stridandet kändes väldigt bristande, att bygga zonai devices var mest drygt, Fuse och vapensystemet över lag kändes jobbigt det med, etc etc.. Massor av element som många säkert gillar, och det är väl det som imponerar mest egentligen, spelet är enormt och verkar ha något för alla. Tror jag sagt det tidigare i tråden, men även om detta spel är 9/10 är det fortfarande bland det sämsta Zelda-spelet imo och jag hoppas att de går tillbaka till den klassiska formeln nästa gång.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Utforskandet, precis som BotW, var A och O för mig. Stridandet kändes väldigt bristande, att bygga zonai devices var mest drygt, Fuse och vapensystemet över lag kändes jobbigt det med, etc etc.. Massor av element som många säkert gillar, och det är väl det som imponerar mest egentligen, spelet är enormt och verkar ha något för alla. Tror jag sagt det tidigare i tråden, men även om detta spel är 9/10 är det fortfarande bland det sämsta Zelda-spelet imo och jag hoppas att de går tillbaka till den klassiska formeln nästa gång.

Samtidigt är ju utforskandet A och O i Zeldaspelen, och allt runtomkring från story till strider och spelmekanik har alltid varit ganska simpelt, och tidvis halvt trasigt.

Jag uppskattar att man har en kärnidé och sätter den, och just den delen lyckas i någon mån ge mig samma känsla som jag fick som barn av The Legend of Zelda, A Link to the Past, Ocarina of Time m.fl. Det är en ganska mäktig bedrift i modern konkurrens, och jag har ganska lätt att förlåta att vissa av de andra delarna brister.

Annars håller jag med. Jag gillar att utforska Sky Island. Recall, Ascend och Multihand tycker jag skapar nya intressanta pussel. Underjorden känns inte färdig, Fuse lite som en dålig modd och gör vapensystemet om möjligt ännu drygare än i BotW. Nu när man ändå lägger till tempel kunde man ha gjort dem klart mer intressanta, där bryter man ju hela konceptet med att utforska genom att direkt peka ut var man ska.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd

Är ju faktum att om man läser text istället för att titta på det som sker i en film så missar man saker. Framförallt i actionscener.

I botw och totk gillar jag inte att läsa så mycket heller. Något med fonten med vit text och svart bakgrund

Permalänk
Medlem

Lite över 20h in, och precis klarat tempel nummer 2. Måste säga att det här klättrar snabbt på listan över mina favoritzeldaspel! Man märker att de inte behövt lägga så mycket tid på att bygga ett stort open world-spel från grunden som med botw, utan de har haft tid på att fylla spelet med innehåll och roliga spelmekaniker istället

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Lite över 20h in, och precis klarat tempel nummer 2. Måste säga att det här klättrar snabbt på listan över mina favoritzeldaspel! Man märker att de inte behövt lägga så mycket tid på att bygga ett stort open world-spel från grunden som med botw, utan de har haft tid på att fylla spelet med innehåll och roliga spelmekaniker istället

Jag är nu ca 110h in och har ca 1/4 av kartan kvar. Tycker fortfarande det är helt fantastiskt. Som du säger, världen är sprängfylld med grejer.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Var på G att sluta spela vid 30 timmar, men nu har det blivit 100, men nu känner jag mig helt klar och lite till, nu åker det på annons.

Fuse och Ultrahand är bland det tråkigaste och larvigaste jag behövt fjanta omkring med i ett spel någonsin.

Totalt betyg på hela spelet blir en väldigt svag 2 av 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Var på G att sluta spela vid 30 timmar, men nu har det blivit 100, men nu känner jag mig helt klar och lite till, nu åker det på annons.

Fuse och Ultrahand är bland det tråkigaste och larvigaste jag behövt fjanta omkring med i ett spel någonsin.

Totalt betyg på hela spelet blir en väldigt svag 2 av 5.

Du verkar vara lik mig men att du orkade pressa på i 100h är imponerande Jag gav upp efter runt 20h och är enig i det andra du skrev också.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED