Nothing: "Telefoner var bättre förr"

Permalänk
Melding Plague

Nothing: "Telefoner var bättre förr"

Telefonföretagets grundare Carl Pei beskriver att telefoner som inte upptar användarnas liv är att föredra, något som ska uppnås med en gråare vardag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Telefoner idag har oftast mycket mer än vad stora majoriteten faktiskt behöver. 120hz display och en mellan-modell av CPU + nån duglig kamera så har man en riktigt bra upplevelse idag. Vill man komma billigt undan så räcker 60hz display och nån instegsmodell av CPU + duglig kamera för nästan alla ändå.
Väldigt liten skara behöver toppmodeller idag tbh medan för 10+ år sedan så var det så stora hopp mellan insteg-mellan-high end att man nästan var tvungen att köra nån dyrare modell för bra upplevelse.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

Permalänk
99:e percentilen

Färg är väldigt viktigt för varumärken. Kunder är tränade att klicka på Instagrams rosa eller Facebooks blå.

Detsamma gäller ju Spotifys gröna, Teslas röda och Swishs spektrum också, och de visuella hjälpmedlen vill jag nog allt gärna ha kvar. Man bör i min mening istället sikta på att göra just beroendeframkallande appar svårare att reflexmässigt öppna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tja, jag är skeptisk till satsningen men håller med om att det är otroligt störande med saker som ständigt pockar på uppmärksamheten, appar verkar tro att de är viktigast och att man absolut inte kan ha något bättre för sig än att lägga sin tid på dem.

"Titta på mig!", "Uppdatera mig!", "Dagens notis!", "Hjälp! Panik! Jag får inte internetkontakt för att du har flygplansläge på!" (jotack, jag vet för jag är på ett flyg, kan du vara snäll att låta bli internet för en stund?) osv.

Som tur är kan man stänga av de flesta sådana notiser, men jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte mer prioriterar mindre skräniga appar. Men det är väl marknadskrafter som styr, som att alla youtubers ska insistera på att man prenuimererar, kommenterar, och ger dem likes; något tröttsamt i längden.

Så ur den aspekten är det väl bra att någon försöker med en mindre uppmärksamhetskrävande telefon, även om jag som sagt är skeptisk eftersom jag inte upplever att det så mycket är telefonerna som är problemet utan apparnas uppmärksamhetsstörningar. Grälla färger är något av det minsta problemet i sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av färg är väl trevligt. Men ett kraftigare verktyg skulle vara en inbyggd funktion likt cold turky blocker som finns till Windows.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Om jag behöver leta 20 sekunder på den där satans BankID-ikonen så kommer jag slänga telefonen i väggen.

Sociala medier och notiser är inga problem, det går ju att avinstallera...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag saknar Samsung Galaxy Mini. Kan ingen göra något nytt i det formatet?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

Samma här, har haft phone 1 sen den släpptes.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tja, jag är skeptisk till satsningen men håller med om att det är otroligt störande med saker som ständigt pockar på uppmärksamheten, appar verkar tro att de är viktigast och att man absolut inte kan ha något bättre för sig än att lägga sin tid på dem.

"Titta på mig!", "Uppdatera mig!", "Dagens notis!", "Hjälp! Panik! Jag får inte internetkontakt för att du har flygplansläge på!" (jotack, jag vet för jag är på ett flyg, kan du vara snäll att låta bli internet för en stund?) osv.

Som tur är kan man stänga av de flesta sådana notiser, men jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte mer prioriterar mindre skräniga appar. Men det är väl marknadskrafter som styr, som att alla youtubers ska insistera på att man prenuimererar, kommenterar, och ger dem likes; något tröttsamt i längden.

Så ur den aspekten är det väl bra att någon försöker med en mindre uppmärksamhetskrävande telefon, även om jag som sagt är skeptisk eftersom jag inte upplever att det så mycket är telefonerna som är problemet utan apparnas uppmärksamhetsstörningar. Grälla färger är något av det minsta problemet i sammanhanget.

https://en.wikipedia.org/wiki/Attention_economy

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

"Mindre uppslukadande" *Sätter på massa LED lampor.

Permalänk
Medlem

Nothing verkar intressant men jag är helt inne på att nästa telefon blir en Fairphone: https://shop.fairphone.com/en/?ref=header
Bolag som bygger produkter som är till för att hålla, lämnar 5 års garanti samt uppmanar kunderna att själva laga sina telefoner (säljer alla reservdelar billigt) bör man stödja.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Om de pratar om att telefonerna var bättre förr borde de ha utbytbart batteri och 3.5mm Jack plus SD kort plats. Men ser inget nämnas om det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Notiser är väl inget större problem? Bara att välja vilka applikationer som får visa vilken typ av notiser.
Personligen har jag allt avstängt förutom iMessage men det är bara familjen som använder så det hanterbart.
Whatsapp, mail, slack, teams är de andra men jag har inga notiser för dem utan kollar när jag tycker att jag har tid.
Blir det idag eller imorgon - ingen som vet.
Är det viktigt så ringer folk och annars kan det uppenbarligen vänta.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

Vad är det den gör som är så unikt ?`ja förutom glyph led då så ser jag inget unikt alls är ju bara titta hur iphone aktig den ser ut , känns mer som dom försöker uppfinna hjulet och ta cred att dom var först. Telefonen har varken minneskortplats eller 3,5mm port sånt som många klagar på att dagens flagskepp saknar så har deras telefon inte det haha...

Permalänk
Medlem

Gillar att det ändå diskuteras, även om det kanske inte är något nytt de kommer med som en del skrivit. Har dålig koll på mobilnyheter just för jag inte föredrar den för annat än basic-saker i vardagen. Skulle gärna slippa att roota och strula med gapps (görs det fortf? ) etc för att slippa det jag inte behöver och använda den mer som ett komplement till desktop eller server.

Permalänk
Medlem

Mycket snack, noll substans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag saknar Samsung Galaxy Mini. Kan ingen göra något nytt i det formatet?

https://www.unihertz.com/collections/jelly-series

Närmaste du kommer i prestanda segmentet är nog Asus Zenphone 8,9,10. Betydligt större än Jelly phone men mindre än allt annat på marknaden i princip

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nothing verkar intressant men jag är helt inne på att nästa telefon blir en Fairphone: https://shop.fairphone.com/en/?ref=header
Bolag som bygger produkter som är till för att hålla, lämnar 5 års garanti samt uppmanar kunderna att själva laga sina telefoner (säljer alla reservdelar billigt) bör man stödja.

Lutar år en sådan nästa gång jag ska byta också. Förhoppningsvis inte än på några år, dock

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Nothing verkar intressant men jag är helt inne på att nästa telefon blir en Fairphone: https://shop.fairphone.com/en/?ref=header
Bolag som bygger produkter som är till för att hålla, lämnar 5 års garanti samt uppmanar kunderna att själva laga sina telefoner (säljer alla reservdelar billigt) bör man stödja.

När den hittar ut med användbar hårdvara kan det bli intressant. Får hoppas på FF5.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Mycket snack, noll substans.

Carl Pei är mästare på marknadsföring på låg budget. Även Oneplus hade ju massor av uppsnack innan som medierna publicerade glatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag saknar Samsung Galaxy Mini. Kan ingen göra något nytt i det formatet?

Dessa små telefoner säljer för dåligt så kommer nog inte hända.
Iphone 13 mini stod bara för runt 3% av deras försäljning och det ryktas om att lanseringen av en liten mobil var en förlustaffär för Apple och att de därför skippade mini varianten på Iphone 14.

Förstår inte hur man kan vilja använda en telefon med mindre än 6,5" idag, kanske för barn med små händer men de är inte direkt i majoritet. Runt 6,7-6,9" är min sweetspot där de fortfarande enkelt går ner i fickan så Nothing går i dagsläget bort för mig om det inte kommer en större Pro variant eller liknande.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Dessa små telefoner säljer för dåligt så kommer nog inte hända.
Iphone 13 mini stod bara för runt 3% av deras försäljning och det ryktas om att lanseringen av en liten mobil var en förlustaffär för Apple och att de därför skippade mini varianten på Iphone 14.

Förstår inte hur man kan vilja använda en telefon med mindre än 6,5" idag, kanske för barn med små händer men de är inte direkt i majoritet. Runt 6,7-6,9" är min sweetspot där de fortfarande enkelt går ner i fickan så Nothing går i dagsläget bort för mig om det inte kommer en större Pro variant eller liknande.

Denna mobil är väl en fjärdedel i storlek av den jag har idag.
Visst inget att kolla på film på men med en hand och tummen och en "dial" kan man komma åt de flesta funktioner. Kändes inte mycket större än ett par bilnycklar i fickan och kunde ändå så mycket.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Monokrom skärm?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Kommer köpa Nothing phone 2 när den kommer, tycker det är kul med en uppstickare, förhoppningsvis kommer nothing inte bli ett storföretag i längden med bloatware osv utan hålla sig fokuserat. Hoppas också prislappen håller sig lägre.

Skrivet av Mangee75:

Samma här, har haft phone 1 sen den släpptes.

Skrivet av HappySatan:

Lutar år en sådan nästa gång jag ska byta också. Förhoppningsvis inte än på några år, dock

Förstår inte alls vad det är som lockar .
Kör själv en Blackview (Då mitt jobb kräver tålig telefon ) Men nothing phone är nog det sista jag skulle kunna tänka mig . Va är det som drar folk till denna mobil . Ni får gärna upplysa mig / förklara för en trög gubbe vad det är som gör den första valet jämfört med andra telefoner .

Permalänk
Medlem

Det skulle göras en telefon med förra årets chipset, skärmen från en Galaxy S10(inte e eller plus) och riktiga toppkameror plus att de skiter i frontkameran. Allt till ett pris på runt 6-8000 kronor kanske. Då hade jag köpt en direkt. Större än 6,1 tum behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Förstår inte alls vad det är som lockar .
Kör själv en Blackview (Då mitt jobb kräver tålig telefon ) Men nothing phone är nog det sista jag skulle kunna tänka mig . Va är det som drar folk till denna mobil . Ni får gärna upplysa mig / förklara för en trög gubbe vad det är som gör den första valet jämfört med andra telefoner .

För mig: Mjukvaran och priset. Jag gillar inte Xiaomis mjukvara och således går de telefonerna bort. Jag gillar också vanilla Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visual Prick:

Förstår inte alls vad det är som lockar .
Kör själv en Blackview (Då mitt jobb kräver tålig telefon ) Men nothing phone är nog det sista jag skulle kunna tänka mig . Va är det som drar folk till denna mobil . Ni får gärna upplysa mig / förklara för en trög gubbe vad det är som gör den första valet jämfört med andra telefoner .

Jag citerade ett inlägg om Fairphone, den jag kommer att köpa nästa gång, inte Nothing (FF för lång garantitid och enkla reparationer)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Jag citerade ett inlägg om Fairphone, den jag kommer att köpa nästa gång, inte Nothing (FF för lång garantitid och enkla reparationer)

My bad . Var inne och tittade på Fairphone . Såg faktiskt intressant ut . Hade köpt om den hade haft trådlös laddning . Hoppas fler går efter Fairphone, verkar vara ett bra koncept.

Permalänk

Telefoner var både bättre och sämre förr, skulle jag snarare säga.