Permalänk
Medlem

F1-23

Fanns ingen ny tråd för detta spel så jag tänkte vi startar en.

F1-world som är lite nytt och betydligt bättre än tidigare versioner är väldigt bra tycker jag, jag gillar de events som läggs upp och att det går att välja mellan både om man vill spela single player eller online. Jag har precis börjat min resa uppåt i ranked multiplayer, sista racet backade jag 10poäng istället för att gå uppåt hahaha. Nåväl det är bara att köra på igen.

Har ni märkt något när man kör supercar events att frameraten går ner avsevärt? Jag ligger runt 140fps i 1440P när jag kör F1 bilarna men så fort ett supercar events börjar så låser den sig på 30fps? Detta måste vara någon slags bug, har inte gogglat på det ännu.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Fanns ingen ny tråd för detta spel så jag tänkte vi startar en.

F1-world som är lite nytt och betydligt bättre än tidigare versioner är väldigt bra tycker jag, jag gillar de events som läggs upp och att det går att välja mellan både om man vill spela single player eller online. Jag har precis börjat min resa uppåt i ranked multiplayer, sista racet backade jag 10poäng istället för att gå uppåt hahaha. Nåväl det är bara att köra på igen.

Har ni märkt något när man kör supercar events att frameraten går ner avsevärt? Jag ligger runt 140fps i 1440P när jag kör F1 bilarna men så fort ett supercar events börjar så låser den sig på 30fps? Detta måste vara någon slags bug, har inte gogglat på det ännu.

Skall kolla det när jag kommer hem från jobbet. Vad kör du för GPU?

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Jag kör 3080Ti, det är konstigt när det går från att flyta på runt 140fps och helt plötsligt ner till 30 bara för att man byter typ av race. Det bör vara en bug känns det som.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kör 3080Ti, det är konstigt när det går från att flyta på runt 140fps och helt plötsligt ner till 30 bara för att man byter typ av race. Det bör vara en bug känns det som.

Återkommer efter jobbet, behöver nog sluta tidigare idag och åka hem och kolla detta fenomen 😅

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Jag slog till häromdagen och uppdaterade min ratt efter jag har kört detta spel, det är såpass bra att jag kände det var dags (har funderat på det ett tag och nu fanns de i lager). Gick från Logitech G920 till Moza R5 bundle, och deras performance kit till bromsen. Ska bli kul att köra med direct drive då jag förstått att det kommer bli en helt annan sak

https://mozaracing.com/product/sr-p-lite-performance-kit
https://mozaracing.com/product/r5-bundle

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vart det lider framöver (mest troligast sent efter semester) så kommer jag köpa ny ratt till min R5. kommer bli denna då:
https://mozaracing.com/product/gs-steering-wheel

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kör 3080Ti, det är konstigt när det går från att flyta på runt 140fps och helt plötsligt ner till 30 bara för att man byter typ av race. Det bör vara en bug känns det som.

Jag testade time trial Supercar och ligger på 144 fps där med, samma som i F1. Har ställt in max frame rate till 144.

Jag har ett Radeon 7900 XTX och Odyssey G9 Neo 5120x1440p.

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag slog till häromdagen och uppdaterade min ratt efter jag har kört detta spel, det är såpass bra att jag kände det var dags (har funderat på det ett tag och nu fanns de i lager). Gick från Logitech G920 till Moza R5 bundle, och deras performance kit till bromsen. Ska bli kul att köra med direct drive då jag förstått att det kommer bli en helt annan sak

https://mozaracing.com/product/sr-p-lite-performance-kit
https://mozaracing.com/product/r5-bundle

Har också funderat på direct drive, kör G920 idag och kommer inte i närheten av de bästa tiderna som folk klarar 😅

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Har också funderat på direct drive, kör G920 idag och kommer inte i närheten av de bästa tiderna som folk klarar 😅

Du blir inte direkt snabbare med en direct drive, kanske ytterst marginellt. Den uppgraderingen som gör mest för varvtiderna är helt klart pedaler med loadcell då det gör bromsandet betydligt enklare och mer consistent. Förutsatt att du inte sitter och förlitar dig på assists med bromsandet, då är det rätt meningslöst. Klart värt att lära sig dock då det finns mycket varvtid att tjäna. Förståeligt om du kör assists med logitechpedalerna dock, dom är rätt hemska.

Med det sagt är direct drive en av dom roligare uppdateringarna att göra då det gör det betydligt roligare och mer immersive, men man blir inte så mycket snabbare av det, speciellt i ett spel som F1 som inte har världens bästa feedback. Det gör nog mer i spel som ACC som har integrerat lite "Seat of pants" feedback i ratten, eller om man kör iRacing med iRFFB.

Rekommenderar i alla fall att uppgradera till både DD och loadcell så får man det bästa av två världar, man ska ju ha kul också!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Jag testade time trial Supercar och ligger på 144 fps där med, samma som i F1. Har ställt in max frame rate till 144.

Jag har ett Radeon 7900 XTX och Odyssey G9 Neo 5120x1440p.

Hmm okey. Får prova igen och se whatsup, har inte startat det på ett par dagar

Edit:
Körde Timelaps först med Supercars och då kröp min FPS ner till 40
Körde direkt efter samma bana fast med F1 bil och då ligger jag på 164FPS hahaha. Weeeird?!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Hmm okey. Får prova igen och se whatsup, har inte startat det på ett par dagar

Edit:
Körde Timelaps först med Supercars och då kröp min FPS ner till 40
Körde direkt efter samma bana fast med F1 bil och då ligger jag på 164FPS hahaha. Weeeird?!

Märkligt, jag vill minnas att jag sett att det går att göra olika inställningar för F1, F2 och Supercars men minns inte vart. Tror dock inte det var i grafikinställningar hahaha

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Du blir inte direkt snabbare med en direct drive, kanske ytterst marginellt. Den uppgraderingen som gör mest för varvtiderna är helt klart pedaler med loadcell då det gör bromsandet betydligt enklare och mer consistent. Förutsatt att du inte sitter och förlitar dig på assists med bromsandet, då är det rätt meningslöst. Klart värt att lära sig dock då det finns mycket varvtid att tjäna. Förståeligt om du kör assists med logitechpedalerna dock, dom är rätt hemska.

Med det sagt är direct drive en av dom roligare uppdateringarna att göra då det gör det betydligt roligare och mer immersive, men man blir inte så mycket snabbare av det, speciellt i ett spel som F1 som inte har världens bästa feedback. Det gör nog mer i spel som ACC som har integrerat lite "Seat of pants" feedback i ratten, eller om man kör iRacing med iRFFB.

Rekommenderar i alla fall att uppgradera till både DD och loadcell så får man det bästa av två världar, man ska ju ha kul också!

Har aldrig hört om loadcell, är det specifika system? Kan du ge nåt exempel? Börjar klia lite i köptarmen hahaha

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av old53:

Har aldrig hört om loadcell, är det specifika system? Kan du ge nåt exempel? Börjar klia lite i köptarmen hahaha

Loadcell är, väldigt förenklat, en sensor som känner av det tryck du lägger på pedalen. Mycket som en riktig bromspedal i en bil där pedalen egentligen inte flyttar på sig för att du trampar hårdare. Jämfört med en enklare bromspedal med en potentiometer där du måste justera höjden på pedalen för den bromsverkan du vill ha så blir det enklare hålla jämn bromsverkan med en loadcell.

Det är inte exakt som att bromsa i en riktig bil men nära nog för att det ska bli mer realistiskt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vart det lider framöver (mest troligast sent efter semester) så kommer jag köpa ny ratt till min R5. kommer bli denna då:
https://mozaracing.com/product/gs-steering-wheel

Jag skall beställa bundle också, och köpa till modd för formelratt, för storleken till att börja med

https://nordsimracing.shop/products/es-formula-wheel-mod?vari...

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag slog till häromdagen och uppdaterade min ratt efter jag har kört detta spel, det är såpass bra att jag kände det var dags (har funderat på det ett tag och nu fanns de i lager). Gick från Logitech G920 till Moza R5 bundle, och deras performance kit till bromsen. Ska bli kul att köra med direct drive då jag förstått att det kommer bli en helt annan sak

https://mozaracing.com/product/sr-p-lite-performance-kit
https://mozaracing.com/product/r5-bundle

Detta funderar jag på, eur 800 ca. Med F1 kringla och load cell broms

Visa signatur

Asus B550-f Gaming, Ryzen 7 5800x, Vengeance Pro DDR4 3600 MHz, Geforce RTX 3070 Ti OC, Asus 280 LLC II Aio, Philips Momentum 24 165hz

Permalänk
Medlem

Har idag fått min Moza Racing R5 ratt/pedal och jag älskar det! Vilken skillnad från logitech G920, nu måste jag dock lägga ett antal timmar för att vänja mig vid det nya systemet (o nej vad jobbbigt hahaha)

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag valde också att använda F1 modd ratten direkt. Love it

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

30% Rea nu för er som inte har F1 23 men har F1 22 på steam.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Någon som fått multiplayer på F1 2023 att fungera? Har slagit av crossplay utan framgång, får bara ”Cannot join session”. Blir inte klokare av att söka. Kör på Xbox series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

30% Rea nu för er som inte har F1 23 men har F1 22 på steam.

Intressant, det ska jag fundera lite på om det är värt eller ej.

Kör för stunden enbart F1 bilar i Assetto Corsa med RSS modden, helt sjukt bra faktiskt!
Väntar också på Fanatecs F1 Esports V2, trodde den skulle komma idag men har ju att göra med UPS så att.. näe.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Intressant, det ska jag fundera lite på om det är värt eller ej.

Kör för stunden enbart F1 bilar i Assetto Corsa med RSS modden, helt sjukt bra faktiskt!
Väntar också på Fanatecs F1 Esports V2, trodde den skulle komma idag men har ju att göra med UPS så att.. näe.

Om du gillade F1 22 så kommer du att gilla F1 23 dom har verkligen förbättrad känslan i bilen dock så kommer det nog inte i närheten av Assetto Corsa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om du gillade F1 22 så kommer du att gilla F1 23 dom har verkligen förbättrad känslan i bilen dock så kommer det nog inte i närheten av Assetto Corsa.

Jag gillar generellt F1 spelen men sen kommer dem inte slå eller bli jämförbara med Assetto Corsa i känsla (tyvärr). Kan ju köpa testa och ångra mig i värsta fall

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zmt:

Jag gillar generellt F1 spelen men sen kommer dem inte slå eller bli jämförbara med Assetto Corsa i känsla (tyvärr). Kan ju köpa testa och ångra mig i värsta fall

Annars kan du vänta tills runt nyår då brukar senaste F1 spelet kosta max €20.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

40% rabatt på spelet nu. 42€ eller vad det blir svenska kronor.
Nu är man bra sugen att köpa det..

https://store.steampowered.com/app/2108330/F1_23/