Asus föreslår grafikkort med SSD-platser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Hur skulle detta fungera på ett äldre moderkort som saknar M.2-platser? PCIe är ju PCIe, men hur är det med NVMe? Är det ett gränssnitt som behöver nativt stöd i CPU eller chipset?

Moderkortet måste ha stöd för NVMe, och om moderkortet är så gammalt att det helt saknar M.2 så är risken stor att det inte har det. Särskilt att boota från NVMe-enheter brukar vara ett problem med äldre moderkort.

Moderkortet måste även ha stöd för att faktiskt dela upp PCIe-porten på flera enheter, vilket inte alla har och något som kan vara svårt att ta reda på eftersom tillverkarna inte brukar ange det.

Över lag känns det som en lösning som skulle kunna vara ett bra alternativ i vissa fall, men det känns konstigt att grafikkortet ska behöva ansvara för lagringsportar. Det känns mer naturligt att moderkortet sköter sånt istället, och vissa moderkort gör ju redan det genom att ha en M.2-port som delar PCIe-banor med den första PCIe-porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meowi:

Vadå riktigt grafikkort?

Ett som inte är skrattretande sönderstympat. Ett kost med 8 banor som låtsas vara 16, 128 bitars minnesbuss etc etc är för mig inte ett riktigt grafikkort. Utvecklingen ska inte gå baklänges. Det är inte rätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Får ju hoppas de tar till kylningen om detta blir något. Grafikkort har ju generellt sett mycket fläskigare kylning än moderkortet någonsin får.

Fast om SSD'n ska sitta på grafikkortet så blir den ju uppvärmd av grafikkortet. Det var så jag menade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Glöm inte en joystick comport också, kan alltid vara bra att ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast om SSD'n ska sitta på grafikkortet så blir den ju uppvärmd av grafikkortet. Det var så jag menade.

Nu drar ju inte low end grafikkort särskilt mycket så kyla det bör inte vara några problem

Permalänk
Medlem

Låter som en riktig bra idé, lär dröja länge innan budget- och mellankort kommer utnyttja 16 banor i pci- 4 och 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ett som inte är skrattretande sönderstympat. Ett kost med 8 banor som låtsas vara 16, 128 bitars minnesbuss etc etc är för mig inte ett riktigt grafikkort. Utvecklingen ska inte gå baklänges. Det är inte rätt.

Alla spelar inte, eller spel är inte prio, för mig spelar det ingen roll om graffet ger si eller så många fps i ett spel jag aldrig kommer spela ändå, därför inget problem om man kan använda pci-lanes till annat. 4060 verkar inte dra massor med ström och därför inte bli särskilt varmt tex. Nu kommer jag ändå inte köpa ett sugigt Gamingkort utan blir förmodligen 1 eller 2 rtx a4000, men de är inte heller särskilt krävande på strömmen, dock kanske de använder alla pci-lanes.
Men alla på sweclockers tänker bara spel i alla lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det var väl iofs vanligt med egna hittepågränssnitt snarare än IDE, för ljudkort som såldes i paket med en CDROM-enhet?
Så vi får hoppas att vi inte landar där...

Vet inte vad hittepå gränssnitt har med det här att göra då både m.2 och ide är standarder.. och jag nämnde just ide därför att jag använde ett ljudkort för att kunna ha 6 enheter i en dator med bara 2 portar på moderkortet..

Permalänk
Medlem

Jag gissar idén men jag är skeptisk till hur stor marknad det finns. Kanske något för oem datorer med små moderkort?
Annars känner jag att det känns ytterkant att göra sig beroende av att grafikkortet ska ha m2 plats om man vill kunna uppgradera grafikkortet till en senare generation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"jag har inte råd med ett riktigt grafikkort men har slut på m.2-platser".. Eh... Va?

Sen känns läs lösningen ganska knasig oavsett. Lär ju bli svettigt för enheten menar jag.

Skrivet av Errek:

Får ju hoppas de tar till kylningen om detta blir något. Grafikkort har ju generellt sett mycket fläskigare kylning än moderkortet någonsin får.

Kyls väl av delen på grafikkortet som agerar genomblås? PCBerna är ju pyttesmå nu där kylaren är 2-3 gånger större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Alla spelar inte, eller spel är inte prio, för mig spelar det ingen roll om graffet ger si eller så många fps i ett spel jag aldrig kommer spela ändå, därför inget problem om man kan använda pci-lanes till annat. 4060 verkar inte dra massor med ström och därför inte bli särskilt varmt tex. Nu kommer jag ändå inte köpa ett sugigt Gamingkort utan blir förmodligen 1 eller 2 rtx a4000, men de är inte heller särskilt krävande på strömmen, dock kanske de använder alla pci-lanes.
Men alla på sweclockers tänker bara spel i alla lägen

Vad ska du ens MED dedikerat grafikkort till om du inte använder det till något det är till för? Kör på iGPU då istället. Så har du 16 banor du kan göra vad du vill med

Och 4060 är ju fortfarande för spel, även om den är stympad och kass. Det du tänker på är väl korten som får 10-30 på slutet. Det är low end. Men ett 4030 lär väl ändå kosta typ 2500Kr när det släpps men de sjuka jävla priserna som är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

i ITX lådor kan det vara intressant att ha en extra M.2

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad ska du ens MED dedikerat grafikkort till om du inte använder det till något det är till för? Kör på iGPU då istället. Så har du 16 banor du kan göra vad du vill med

Och 4060 är ju fortfarande för spel, även om den är stympad och kass. Det du tänker på är väl korten som får 10-30 på slutet. Det är low end. Men ett 4030 lär väl ändå kosta typ 2500Kr när det släpps men de sjuka jävla priserna som är nu.

Man kan använda en GPU till mer än spel, men det verkar övergå vissas kunskap, du använder gpu vid 3d-animering, vidroredigering, cad och liknande också utan att man utnyttjar hela gpun

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Jag gissar idén men jag är skeptisk till hur stor marknad det finns. Kanske något för oem datorer med små moderkort?
Annars känner jag att det känns ytterkant att göra sig beroende av att grafikkortet ska ha m2 plats om man vill kunna uppgradera grafikkortet till en senare generation.

Känns så men jag skulle absolut uppskatta fler m.2, har två st 1TB WD Black NVMe som ligger och skräpar för att jag inte har slots, byggt usb-diskar av båda tillsvidare. Har nog tre eller fyra st gamla 256GB sata stickor också som skramlar runt. Med de hastigher som PCIE4/5 stödjer känns det lite fånigt att använda upp 16 lanes bara för att liksom.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

Man kan använda en GPU till mer än spel, men det verkar övergå vissas kunskap, du använder gpu vid 3d-animering, vidroredigering, cad och liknande också utan att man utnyttjar hela gpun

Oavsett vad man använder sin GPU till så är det väl rätt självklart att man inte vill ha medvetet stympade produkter?

Men till syvende och sist så ska man komma ihåg vad GPU är en förkortning av. Graphics processing unit. Så det är klart att spel är det första som kommer upp i tankarna.

Gamers
Kreatörer
Övriga
Miners.

Det är så hierarkin ser ut enligt mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att ibland vill man inte ha ett superdyrt grafikkort men ändå 3 SSDer i sin dator, speciellt kanske om man har lite dåligt med pengar och sitter på en 250gb, en 500gb och en 1000gb, utan att kanske ha råd/ork/vilja att byta ut dom mindre av dessa.

Absolut en grej jag hade använt om den fanns på mitt grafikkort

-Den
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Tänker de sig att moderkortet ska separera grafik och lagring (= bifurcation i UEFI) eller ska grafikkortet komma med PLX-chip (och i princip presentera sig som ett slags chipset)? Det blir ju lite olika lösning beroende på vad man väljer.

Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad man använder sin GPU till så är det väl rätt självklart att man inte vill ha medvetet stympade produkter?

Grejen är att för majoriteten av grafikkorten som säljs, även till gamers, så kommer resten av kortet att vara flaskhalsen även vid halverad bandbredd mot en x16-länk av samma generation. Den största fördelen med överdimensionerad bussbredd för kort i mellanskiktet är att kortet kan få fullgod prestanda även på äldre moderkort som ligger 1-2 PCIe-generationer bakom (varje generation hittills har dubblat bandbredden vid samma antal linor).

Frågan borde snarare vara varför kort som har (och klarar sig på) en x8 eller x4-länk ändå har en fullängds plastskena under kortet. Ett skäl kan vara strukturell stabilitet, konsumentchassin saknar stabiliseringsskenor, så kortplatsen behövs för att orka bära upp kort med feta kylare i tower-chassin. PCIe-platsen har med tiden kommit att bli en fysisk hållare, med metallförstärkningar mm.

PCIe ligger en bra bit före grafikkortsutvecklingen i relativ prestanda, så har det varit sen generation 1. Det är idag nog bara för NVMe som bussen normalt utgör en flaskhals.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oavsett vad man använder sin GPU till så är det väl rätt självklart att man inte vill ha medvetet stympade produkter?

Men till syvende och sist så ska man komma ihåg vad GPU är en förkortning av. Graphics processing unit. Så det är klart att spel är det första som kommer upp i tankarna.

Gamers
Kreatörer
Övriga
Miners.

Det är så hierarkin ser ut enligt mig.

Det kan också vara så att man vill ha fler skärmar än vad moderkortet medger och då spelar det absolut ingen roll om kortet är klent.
För mig står som sagt var Gaming inte ens med på listan när jag väljer grafikkort, i första hand ser jag hur bra kortet är till 3D, filmredigering och att det inte tar upp alla kortplatser, men jag skulle slippa ett expansionskort om jag kunde ha en m.2 på grafikkortet