Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av megaman01:

Varit på Resa runt Västkusten i en vecka med EV6an. Som vanligt helt sjukt mycket folk som ska ladda. Fick ta Tesla Superchargers i Varberg men vet inte om det va för där va fullt överallt och ALLA laddarna användes men fick bara ut 45kw. Räckte iofs då vi ändå skulle äta, men ändå.

Jo, när stationerna är fulla så blir det inte super-mycket fart. Jag tror det beror på att matningen till stationerna inte motsvarar "full fart på samtliga laddare". Det hade blivit extremt dyrt, så istället dimensionerar de för en lägre beläggning (som det oftast är). Annars hade du fått betala 7:- /Kwh även hos dem

Skrivet av megaman01:

Sen hade jag min bästa laddsession någonsin i Kristianstad påvägen hem där jag gick från 12-80% på 15 min, 52kwh med medelhastighet på 200kW. Ionity såklart.
Har varit däromkring tidigare på Sommaren men känns ändå som man meckat till laddkurvan lite bättre på senare tid och kapat ett par minuter till på 20-80.

Det är verkligen imponerade! Jag körde Gävle-Göteborg och behövde bara göra ett stopp i Mariestad, för att ladda ungefär från 20% - till 45%. Det tog 6-7 minuter

Ovan anekdoter gör att jag verkligen inte förstår poängen med batteribytes-stationen de smällt upp i Mariestad. Det hade tagit lika lång tid det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varit på Resa runt Västkusten i en vecka med EV6an. Som vanligt helt sjukt mycket folk som ska ladda. Fick ta Tesla Superchargers i Varberg men vet inte om det va för där va fullt överallt och ALLA laddarna användes men fick bara ut 45kw. Räckte iofs då vi ändå skulle äta, men ändå.

Låter skumt lågt! Så lågt har jag aldrig fått ens när alla SuC varit proppfulla.

Hade du på förvärmning av batteripacket innan?

Annars så misstänker jag att det kan vara en begränsning i EV6 och deras arkitektur. Tänker närmast på att de kanske kör med en DC-DC konverter som har vissa effektbegränsningar på Tesla SuC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varit på Resa runt Västkusten i en vecka med EV6an. Som vanligt helt sjukt mycket folk som ska ladda. Fick ta Tesla Superchargers i Varberg men vet inte om det va för där va fullt överallt och ALLA laddarna användes men fick bara ut 45kw. Räckte iofs då vi ändå skulle äta, men ändå

Har inte testat själv men av vad jag läst så lirar inte EV6 särskilt bra på Teslas SuC just för att dom använder 400V och EV6 är byggd för 800V.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Låter skumt lågt! Så lågt har jag aldrig fått ens när alla SuC varit proppfulla.

Hade du på förvärmning av batteripacket innan?

Annars så misstänker jag att det kan vara en begränsning i EV6 och deras arkitektur. Tänker närmast på att de kanske kör med en DC-DC konverter som har vissa effektbegränsningar på Tesla SuC.

Skrivet av mecc:

Har inte testat själv men av vad jag läst så lirar inte EV6 särskilt bra på Teslas SuC just för att dom använder 400V och EV6 är byggd för 800V.

Vet inte alls varför det blev så lågt. Första gången jag laddat på Tesla Supercharger med bilen. Testade aldrig att byta heller då vi ändå skulle stanna och äta då hastigheten räckte till oss, plus att det fanns inget annat ledigt heller för den delen. När mitt Elli med 3,15kr/kwh går ut på Ionity så lär det bli fler laddningar på Tesla framöver. Tror definitivt att man kommer högre än 50kw iaf.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Vet inte alls varför det blev så lågt. Första gången jag laddat på Tesla Supercharger med bilen. Testade aldrig att byta heller då vi ändå skulle stanna och äta då hastigheten räckte till oss, plus att det fanns inget annat ledigt heller för den delen. När mitt Elli med 3,15kr/kwh går ut på Ionity så lär det bli fler laddningar på Tesla framöver. Tror definitivt att man kommer högre än 50kw iaf.

Tror tyvärr inte det, har som föregående talare sade att göra med att vissa 800v plattformar inte kan ställa om mot 400v på ett bra sätt.

Vissa klarar av det och vissa inte, dom som inte gör det kommer ”ha problem” på Tesla stationer men spöar ju skiten ur allt annat på t.ex. IONITY.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varit på Resa runt Västkusten i en vecka med EV6an. Som vanligt helt sjukt mycket folk som ska ladda. Fick ta Tesla Superchargers i Varberg men vet inte om det va för där va fullt överallt och ALLA laddarna användes men fick bara ut 45kw. Räckte iofs då vi ändå skulle äta, men ändå.

Prövade också ladda på Cirkel K och deras 300kw och det funkade hyfsat. Va väl bara priset på 7kr/kwh som va problemet..

Sen hade jag min bästa laddsession någonsin i Kristianstad påvägen hem där jag gick från 12-80% på 15 min, 52kwh med medelhastighet på 200kW. Ionity såklart.
Har varit däromkring tidigare på Sommaren men känns ändå som man meckat till laddkurvan lite bättre på senare tid och kapat ett par minuter till på 20-80.

EV6 och Ioniq 5 på SuC ver 3 kommer inte högre än 43kw och ofta bryter den efter en stund.

Permalänk
Medlem

Någon som har en åsikt om BMW i4 eller i5?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Någon som har en åsikt om BMW i4 eller i5?

Tycker i5an verkar för dyr om man vill ha fyrhjulsdrift och lite motor, hade velat se ett större batteri för priset.

Är som helhet nöjd med i4 M50 som jag kör nu och tycker den placerar sig högt som bil men inte i toppen som elbil, lite för kort räckvidd i högre hastighet för att vara i toppen och laddar inte bland de snabbaste heller.

De stora nackdelarna tycker jag är ett baksäte som är litet för en elbil i den storleken och BMWs gammaldags approach till infotainmentsystemet där de inte satsar på att förbättra saker där för redan sålda bilar utan alla nya mjukvarufunktioner kommer bara till nytillverkade bilar. Mycket är helt enkelt typiskt gammaldags biltillverkare där man skiter i kunder som redan köpt bilen och bara vill locka nya köpare.

Permalänk
Skrivet av Sp0de:

EV6 och Ioniq 5 på SuC ver 3 kommer inte högre än 43kw och ofta bryter den efter en stund.

Ofan. Det där va dåliga nyheter då jag scannat av va fan jag ska ladda framöver på vägarna och kommit fram till att endast Superchargers har hyfsat pris nuförtiden utan att betala 150kr/mån. 😱

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ofan. Det där va dåliga nyheter då jag scannat av va fan jag ska ladda framöver på vägarna och kommit fram till att endast Superchargers har hyfsat pris nuförtiden utan att betala 150kr/mån. 😱

Vilket abonnemang ger bra pris för 150kr/mån?

Permalänk
Skrivet av mecc:

Vilket abonnemang ger bra pris för 150kr/mån?

Ellis nya taxa går från 129kr/mån 3,19kr/kwh på ionity till nya priset 159kr/mån 5,70kr/kwh. Inte värt det om man inte kör varje månad längre enligt mig. Så nej, inget ”bra” pris längre men nästa bästa pris jag sett är 8,80kr/kwh så..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ellis nya taxa går från 129kr/mån 3,19kr/kwh på ionity till nya priset 159kr/mån 5,70kr/kwh. Inte värt det om man inte kör varje månad längre enligt mig. Så nej, inget ”bra” pris längre men nästa bästa pris jag sett är 8,80kr/kwh så..

Det jag misstänkte, tråkig utveckling som jag inte alls förstår mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ellis nya taxa går från 129kr/mån 3,19kr/kwh på ionity till nya priset 159kr/mån 5,70kr/kwh. Inte värt det om man inte kör varje månad längre enligt mig. Så nej, inget ”bra” pris längre men nästa bästa pris jag sett är 8,80kr/kwh så..

Vet inte om man måste ha en BMW för att joina BMWs nätverk? Kanske värt att kolla för det är iaf 2,88 kr/kWh och 137 kr/mån för Ionity.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

EV6 och Ioniq 5 på SuC ver 3 kommer inte högre än 43kw och ofta bryter den efter en stund.

Jag hade tänkt testa Superchargers en månad under sommarens resa till Skåne. Laddar allt som oftast i Värnamo på Ionity och det brukar vara lite väntetid. Ont om Ionity längs E4 söderut sen. Teslas finns dock.

Men om det nu är begränsat till under 50 kW för EV6 känns det ju onödigt.

Finns det versioner av Superchargers som fungerar bättre eller samma problem med ver 2 också?

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vet inte om man måste ha en BMW för att joina BMWs nätverk? Kanske värt att kolla för det är iaf 2,88 kr/kWh och 137 kr/mån för Ionity.

Värt att kolla upp. Tack 👍🏻

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag hade tänkt testa Superchargers en månad under sommarens resa till Skåne. Laddar allt som oftast i Värnamo på Ionity och det brukar vara lite väntetid. Ont om Ionity längs E4 söderut sen. Teslas finns dock.

Men om det nu är begränsat till under 50 kW för EV6 känns det ju onödigt.

Finns det versioner av Superchargers som fungerar bättre eller samma problem med ver 2 också?

Ljungby Syd är öppen och Ljungby Nord är på G,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ljungby Syd är öppen och Ljungby Nord är på G,

Trevligt! Hade missat den i ChargeFinder, tack!

Nu hoppas jag att även Markaryd, Ystad och Kalmar får Ionity, så att södraste delen av Sverige blir enkel att köra runt i.

Edit: Växjö hade inte skadat heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Ljungby Syd är öppen och Ljungby Nord är på G,

Superchargers, eller Ionity? De visas inte i Tesla appen (inställd för non-tesla) isf, så då är de nog låsta för endast Tesla för tillfället, eller så kollar jag inte ordentligt.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Är ute och åker i Europa med Ev6:an, karlstad till Bosnien, Kroatien. Har lagt upp en "grundrutt" i abrp och safe:at väldigt mkt, aldrig kommit till en laddare med under 20% etc. Men vilken imponerande räckvidd sommartid alltså! Till och med på autobahn när man I princip ligger på 135 i genomsnitt så är förbrukningen med 5 Pers och fullpackad bil löjligt bra!

En annan STOR skillnad så fort man kom till Danmark är laddningen. Kör Ionity pga abonnemang och bra pris. I Sverige, kö på varenda ställe, folk med panik om vem som står först i kön osv. Inte väntat en enda gång sedan jag körde in i Danmark och är nu i Regensburg i Tyskland.

Hittills har vi åkt Karlstad - Hamburg och Hamburg - Regensburg (en hel del kö andra dagen pga vägarbeten så tappade säkert två timmar i sega köer)

Har laddat tre ggr per dag, men som sagt går det nog optimera stoppen betydligt bättre med hur mkt batteri man kommer fram med dels till laddaren och dels slutstationen. Har oftast kommit fram med cirka 40% till slutstationen för dagen.

Jag är riktigt imponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Superchargers, eller Ionity? De visas inte i Tesla appen (inställd för non-tesla) isf, så då är de nog låsta för endast Tesla för tillfället, eller så kollar jag inte ordentligt.

Ionity

Permalänk
Medlem

Allt är inte High Tec med Tesla
https://alltomelbil.se/tesla-ger-brittiska-agare-griptang-vid...

Är väl iofs en fyndig lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Allt är inte High Tec med Tesla
https://alltomelbil.se/tesla-ger-brittiska-agare-griptang-vid...

Är väl iofs en fyndig lösning

Snyggt (och lite typisk Tesla-humor samtidigt - så här skulle aldrig någon annan biltillverkare göra)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Finns det någon bra app för att pIanera resrutt genom Sverige med elbil? Jag önskar att man kan knappa in räckvidd på elbilen samt filtrera efter laddstationers effekt och dess närhet till naturområde eller restaurang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Finns det någon bra app för att pIanera resrutt genom Sverige med elbil? Jag önskar att man kan knappa in räckvidd på elbilen samt filtrera efter laddstationers effekt och dess närhet till naturområde eller restaurang.

A better route planner är nog det närmsta du kan komma, där kan du få optimal rutt baserat på din bil och förhållanden och iaf lägga in matstopp mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Volvos skärm börjar absolut kännas ganska gammal nu, och Polestars tema känns mer lyckat, men i övrigt är det ju samma system väldigt långt. Funktionsmässigt är de samma och upplägget är liknande med "fasta" klimatkontroller och så.
Nej det är inte samma sak. Google har mycket mer kontroll över hur saker fungerar i dessa bilar än på telefoner. En del andra biltillverkare har valt andra modeller med Android-baserat utan så mycket Google vad jag förstår, men Volvo och Polestar har ju Google som partner som står för väldigt mycket. Det är mer som de smarta högtalarna som olika tillverkare kunde bygga på Googles plattform, där man helt enkelt var hänvisad till den hårdvara som fanns, sen kunde man bygga sin egen design på både utsidan och i viss mån i mjukvaran, men det var samma lösning i botten på alla tillverkares alternativ.

Android Automotive, som är utvecklad av Google, Intel ihop med biltillverkare som bland annat Volvo och Audi är open source och kan användas både med och utan Googles tjänster.

Android Automotive lanserades med Polestar 2

Skrivet av Garpen0:

Bra input! Kanske LR är helt onödigt. 6 mil är ingenting.

Laddningshastigheten vid snabbladdning är något lägre också, framförallt den högsta laddhastigheten vid låg SoC.

Permalänk

Väldigt nöjd med att lokala Ica håller på att installera riktiga laddstationer istället för stolpar. Undra va det är för hadtighet på dessa. Ska bli spännande att se. Just nu står det bara ICA ladda på dom och ej inkopplade. Nån som sett sånna och kan säga vad dom laddar med? Hoppas på 1x150 / 2x75 men dom är inte så stora så förmodar 50-100kw.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Väldigt nöjd med att lokala Ica håller på att installera riktiga laddstationer istället för stolpar. Undra va det är för hadtighet på dessa. Ska bli spännande att se. Just nu står det bara ICA ladda på dom och ej inkopplade. Nån som sett sånna och kan säga vad dom laddar med? Hoppas på 1x150 / 2x75 men dom är inte så stora så förmodar 50-100kw.

Intressant!

Vad är det som inte är så stort? Själva stolpen med laddhandtaget och kabeln?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av megaman01:

Väldigt nöjd med att lokala Ica håller på att installera riktiga laddstationer istället för stolpar. Undra va det är för hadtighet på dessa. Ska bli spännande att se. Just nu står det bara ICA ladda på dom och ej inkopplade. Nån som sett sånna och kan säga vad dom laddar med? Hoppas på 1x150 / 2x75 men dom är inte så stora så förmodar 50-100kw.

Jag såg att de bygger en park bredvid Ica Kvantum ute i Kungens Kurva (stockholm) och det såg ut att vara stora laddare (minns inte märket, ska förbi i morgon så kan kolla). Såg även att ica Maxi i Borlänge hade och hade tänkt ladda där igår morse då jag skulle hem från en cup där men då hade de stängt parkeringen (det var vid 6.30) så kunde inte komma in till dom. Men jag tyckte det såg ut som stora fina laddare och inte så små? Det verkar dock väldigt nytt för de i Borlänge fanns inte med i Chargefinder etc.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av martinot:

Intressant!

Vad är det som inte är så stort? Själva stolpen med laddhandtaget och kabeln?

Skrivet av Björn Endre:

Jag såg att de bygger en park bredvid Ica Kvantum ute i Kungens Kurva (stockholm) och det såg ut att vara stora laddare (minns inte märket, ska förbi i morgon så kan kolla). Såg även att ica Maxi i Borlänge hade och hade tänkt ladda där igår morse då jag skulle hem från en cup där men då hade de stängt parkeringen (det var vid 6.30) så kunde inte komma in till dom. Men jag tyckte det såg ut som stora fina laddare och inte så små? Det verkar dock väldigt nytt för de i Borlänge fanns inte med i Chargefinder etc.

Nä tänkte på själva stationen och strömskåpet till dom. Men dom behöver ju inte va så stora. Men skåpet dom tog matningen ifrån va inte stor. Ett vanligt elskåp vid gatan. Ser inga transformatorer eller andra skåp runt om heller, men hann inte kolla så noga..
hittar ingen bild online heller men den hade samma färger osv som icas små laddstolpar fast detta en större ”station” med två kablar med ccs kontakter på varje station.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Kristofer på Allt om Elbil ger svar på tal, tror jag.

https://alltomelbil.se/kronika-det-ar-dags-att-sluta-ljuga-om...

Skulle nämligen kunna sätta en peng på att det beror på Julia Brzezinskas blottande av hennes okunskap och vanor.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/202...

"Några minuter tidigare hade vi snurrat runt i ett industriområde för att det enligt Plugshare (den bästa appen hittills för att hitta laddstolpar) skulle finnas två snabbladdare på över 150 kilowatt lediga. Men när vi för tredje gången passerade den blå geopricken på Google Maps, som efter en närmare granskning låg mitt i vägen på mobilkartan, fick vi konstatera att där inte fanns någon laddare."

Heja Kristofer!