Excelformel för övertid i tidrapportering

Permalänk

Excelformel för övertid i tidrapportering

Tjena!
Försöker mig på att automatisera min tidsrapportering i excel och behöver lite hjälp.
Som ni kan se i bilden så har jag det normala med datum, tid in/ut, övertid, frånvaro och totaltid.
Men får problem i column [Övertid] ja vill i den columnen få ut skillnaden mellan totaltiden ute till höger minus då 8h som är en normal arbetstid.

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Permalänk
Moderator
Moderator

Det är bra om du skriver vad du försökt använda för formel till att börja med, men t.ex. =K9-"08:00" (edit: och givetvis utrullning nedåt på den) borde fungera.

Du behöver dock välja hur du ska hantera raderna som inte följer mönstret.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ja ursäkta, de jag använt innan var en extra column där ja skrivit in 08:00 som typ planerad arbetstid och sen refererat till den cellen men vill inte ha en extra column bara för att skriva planerade timmar.
Men det funkade som du skrev ovan på de som hade över 8h arbetad tid.
Men hur gör man där det är mindre än 8h?
Dom dagarna som är mindre än 8h då har jag ju redan gjort mina 40h den veckan så dom timmarna som ligger där är oftast bara typ 6h övertid.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

Ja ursäkta, de jag använt innan var en extra column där ja skrivit in 08:00 som typ planerad arbetstid och sen refererat till den cellen men vill inte ha en extra column bara för att skriva planerade timmar.
Men det funkade som du skrev ovan på de som hade över 8h arbetad tid.
Men hur gör man där det är mindre än 8h?
Dom dagarna som är mindre än 8h då har jag ju redan gjort mina 40h den veckan så dom timmarna som ligger där är oftast bara typ 6h övertid.

Om jag förstår dig rätt så kan du köra formeln
=IF(K9-"08:00">=0;K9-"08:00";K9)

Det innebär att om passet är över 08:00 så räknar den ut överskottet, om det är vanligt pass får du ingen övertid och ett kortare pass än 08:00 ger dig hela tiden.

Så t.ex. en rad med ett pass om 10:21 ger dig övertiden 2:21, ett pass på t.ex. 5:30 eller 0:00 ger dig just det värdet.

Vet inte om jag riktigt förstod vad du menade helt ut men du kan väl testa och se om det verkar matcha.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Om jag förstår dig rätt så kan du köra formeln
=IF(K9-"08:00">=0;K9-"08:00";K9)

Det innebär att om passet är över 08:00 så räknar den ut överskottet, om det är vanligt pass eller ett kortare pass än 08:00 så får du samma tid.

Så t.ex. en rad med ett pass om 10:21 ger dig övertiden 2:21, ett pass på t.ex. 5:30 eller 0:00 ger dig just det värdet.

Vet inte om jag riktigt förstod vad du menade helt ut men du kan väl testa och se om det verkar matcha.

Provade den formulan men får enbart "#NAMN?"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

Provade den formulan men får enbart "#NAMN?"

Formeln borde fungera, enklast är kanske om du laddar upp filen någonstans (och rensar ev. känsliga uppgifter) så kan vi kika på den direkt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Formeln borde fungera, enklast är kanske om du laddar upp filen någonstans (och rensar ev. känsliga uppgifter) så kan vi kika på den direkt.

Tidrapport excel

Tror detta ska funka.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

Tidrapport excel

Tror detta ska funka.

Jag får det att fungera i ditt ark, men det kan vara så att vi kör olika systemspråk.
Testa att byta de två ; mot , i formeln och se om det fungerar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara pga locale inställningar. Sätt det på US eller SE beroende på vilken kodning du kör med i Excel.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Kopierade den formeln som stog i dokumentet ja länkade till o då fungerar det.
=OM(K34-"08:00">=0;K34-"08:00";K34)
Visste inte att den inte kunde acceptera att det stod "IF" istället för "OM"

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

Kopierade den formeln som stog i dokumentet ja länkade till o då fungerar det.
=OM(K34-"08:00">=0;K34-"08:00";K34)
Visste inte att den inte kunde acceptera att det stod "IF" istället för "OM"

Ah, suck.

Verkar du få resultatet du önskade med den "översatta" formeln då?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Ja det verkar så, De främsta var ju att urskilja övertiden från totala tiden så man kan få en totaltid på övertiden.
Sen länkar jag ju ihop sparade tiden från månaden innan och adderar månadens timmar. med denna formulan [=SUMMA(Juni!G41+G40-H40)] och det ser ut att fungera.

Jag lämnar nog denna tråd öppen ett tag ifall jag hittar något eller ser att där är något som inte fungerar som jag vill.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PrOxY_1337:

Ja det verkar så, De främsta var ju att urskilja övertiden från totala tiden så man kan få en totaltid på övertiden.
Sen länkar jag ju ihop sparade tiden från månaden innan och adderar månadens timmar. med denna formulan [=SUMMA(Juni!G41+G40-H40)] och det ser ut att fungera.

Jag lämnar nog denna tråd öppen ett tag ifall jag hittar något eller ser att där är något som inte fungerar som jag vill.

En sak att tänka på är att OM du skulle jobba ett helt extrapass på 08:00 eller mer (det kanske inte händer) så fungerar det inte med endast den datan.
I så fall behövs det specificeras på något sätt att det är ett extrapass med t.ex. en extra text, kolumn, checkbox eller dylikt för att urskilja vad som är ett extrapass jämfört med ett vanligt pass om 08:00 eller längre med övertid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

En sak att tänka på är att OM du skulle jobba ett helt extrapass på 08:00 eller mer (det kanske inte händer) så fungerar det inte med endast den datan.
I så fall behövs det specificeras på något sätt att det är ett extrapass med t.ex. en extra text, kolumn, checkbox eller dylikt för att urskilja vad som är ett extrapass jämfört med ett vanligt pass om 08:00 eller längre med övertid.

Ah jag märkte det, ja provade skriva på tex en lördag att jag hade jobbat 12h men blev då 4h övertid och 8h vanlig.
Men de händer väldigt få gånger att jag behöver jobba såna extrapass just nu så skulle de hända så kan jag ändra det manuellt.
Och om det skulle bli så att de börjar hända ofta så får jag kanske höra av mig igen och få hjälp om jag inte hittar en lösning själv.

Ni ska ha stort tack för hjälpen