Ny tv, nytt ljud, inte tillräckligt, streamingtjänster? Blue-ray ? Alternativ ?

Permalänk

Ny tv, nytt ljud, inte tillräckligt, streamingtjänster? Blue-ray ? Alternativ ?

Har precis införskaffat mig en LG C3 och en Samsung Hw-Q995B som ljud och bild här hemma och tänkte låta systemet prestera lite genom några väl utvalda filmer som jag ännu inte sett men läst goda recensioner till när det kommer till effekter på bild/ljud.

Märkte dock snabbt att enbart uppgradera mitt Netflix konto till premium för att ta det av deras innehåll i bästa möjliga kvalité inte räckte till 1/5 av titlarna jag önskar se, hur gör ni ?

Prenumererar ni på allt vad det heter med streamingtjänster ? (Disney+/Hbo/Viaplay/etc). Köper ni fysiska skivor till Blue-ray ? Hyr filmerna för stunden där dom erbjuds ? (Youtube/Viaplay/Google Play Filmer/Sf Anytime/etc).
Eller finns det andra alternativ ? Det springer snabbt i väg sett till den ekonomiska aspekten, speciellt när man måste betala det dyraste priset hos streamingtjänsterna för att kunna titta på HDR10+/Atmos/etc också.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem

Fysiska Blu-ray skivor är det enda sättet att få okompremerat (lossless) ljud typ, fins ett undantag dock.
Netflix och alla andra vanliga strömning tjänster kör med komprimerat (loosely) ljud.

Så för bästa möjliga upplevelse så är det fysisk skiva som gjäller. Leta efter de begagnat för att spara lite
Undantag https://www.kaleidescape.com/

Edit: vissa köper 4k skivor och sedan kopierar de till en nas för att sedan använda en mediaspelare för uppspelning. Då blir resultatet som en egen strömnings tjänst i utseende och änkelhet med kvaliteten som skivor ger.

Edit 2: Förästen kör du bitström eller PCM för ljudet? Och tar för givet att du använder hdmi mellan enheterna

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen Blu-ray spelare än så det blir streamingtjänster. Köper en del film från iTunes och tycker att kvaliteten är helt ok. Hade vi haft en Blu-ray spelare så hade jag köpt en del släpp fysiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Prenumererar ni på allt vad det heter med streamingtjänster ? (Disney+/Hbo/Viaplay/etc).

Amazon Prime Video går ofta att testa gratis i 30 dagar, så det kör vi med ibland.

AppleTV+ brukar också köra 3 månder fritt då och då.

Bortsett från kanske just Viaplay, så tycker jag att övriga tjänster har ljusår bättre bild och ljud än Netflix.

Disney+ kör vi någon månad varje år, när det finns något sevärt. Upplever att Disney+, AppleTV+ och HBO Max har likvärdig bildkvalitet.

Permalänk

Hur är det med Playstation 5, har den "icke-digitala" versionen en Blu-ray spelare av 4k/hdr/atmos sort ?
Hade tankarna kring en spelkonsol en dag framöver när det suget kommer till sin rätt.

Visa signatur

GD65-Gaming Z97 | Samsung 840 Pro | Corsair Vengeance Pro 1866MHz 16GB | Corsair AX760 Platinum | Noctua NH-U14S | i7 4770K | EVGA 780 Ti | Fractal R4 | BenQ XL2430T | Win10 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av robin_nerf:

Hur är det med Playstation 5, har den "icke-digitala" versionen en Blu-ray spelare av 4k/hdr/atmos sort ?
Hade tankarna kring en spelkonsol en dag framöver när det suget kommer till sin rätt.

4k: Ja
HDR: Ja, men inte HDR+ eller Dolby Vision
Atmos: Ja