Permalänk
Medlem

Ubiquiti? och pfsense router

Jag har idag AiMesh med Asus routrar och upplever att själva meshnätverket (eller vad man ska kalla det) är en smula instabilt, så jag funderar på att byta till något annat.

Jag gillar inte att "låsa" mig till ett ekosystem (iaf inte mer än nödvändigt) och tänker därför i banorna att köra en router med pfsense men för wifi behöver jag ju då 1-2 accesspunkter. Har kollat främst på Ubiquiti för generellt bra omdömen men andra förslag är välkomna. Jag har dock inte använt accesspunkter tidigare så jag har inte riktigt koll allt.

Jag lyckas inte riktigt hitta information om vad man kan göra utan att använda en router/controller från Ubiquiti.

Det jag ffa tänker på är hur det funkar med roaming när man rör sig mellan accesspunkterna. Måste varje accesspunkt ha sitt eget SSID och att det är upp till klienten att byta eller går det att sätta upp så att det sker helt sömlöst som med AiMesh?

Om man vill sätta upp ett gästnätverk, kan man då göra det så att accesspunkterna har flera olika SSIDs eller måste man ha separata accesspuntker för gästnätverket?

Permalänk
Medlem

Roaming mellan accesspunkterna fungerar sömlöst även utan controller igång. Controllerna kan ju vara en gammal avdankad dator om man vill, dock har ju Unifi:s Dream Machine och liknande idag kontrollern inbyggd.

Angånde gästnät så kan Unifi AP ha 4st samtidiga SSID, dessa läggs ju då på varsitt VLAN, har man då hela ekosystemet från Unifi hanteras denna konfiguration tämligen automatiskt, med egen router behöver man själv konfigurera VLAN lite mer hands on.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphodd:

Roaming mellan accesspunkterna fungerar sömlöst även utan controller igång. Controllerna kan ju vara en gammal avdankad dator om man vill, dock har ju Unifi:s Dream Machine och liknande idag kontrollern inbyggd.

Angånde gästnät så kan Unifi AP ha 4st samtidiga SSID, dessa läggs ju då på varsitt VLAN, har man då hela ekosystemet från Unifi hanteras denna konfiguration tämligen automatiskt, med egen router behöver man själv konfigurera VLAN lite mer hands on.

MVH

Tack så mycket för svaret och så bra att det verkar fungera fint även utan controller.

Jag får väl fundera på hur jag ska göra. Det verkar ju som att även exempelvis Dream Router/Dream Machine är mer kompetenta/konfigurerbara än mina nuvarande Asus-routrar. Det lär dock bli ett himla tjat från sonen om att "konsumentroutrar är helt värdelösa" och att det ska vara open source osv osv. om jag skulle välja den vägen.

Permalänk
Medlem

Det går att installera unifi controllern på pfsense. men det är lite knöligt

https://github.com/unofficial-unifi/unifi-pfsense

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det går att installera unifi controllern på pfsense. men det är lite knöligt

https://github.com/unofficial-unifi/unifi-pfsense

Kan också lösas genom att installera t.ex. VirtualBox på FreeBsd och sedan köra Unifi controllern i denna.
Själv kör jag PiHole och Home Assistant i VirtualBox.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera OPNsense istället. Forkad från pfsense men uppdateras oftare och har bättre stöd för mer hårdvara.

Unifis routrar är dock långt mycket bättre än genomsnittet på de allra flesta sätt. Så det borde din son inte klaga på även om jag håller med honom i sak.