PTS: "Övergång till IPv6 går trögt i Sverige"

Permalänk
Melding Plague

PTS: "Övergång till IPv6 går trögt i Sverige"

Bland privatpersoner ökar IPv6 som standard för att adressera trafik på nätet, men totalt går det fortsatt långsamt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är störande att alla operatörer ligger bakom CG-NAT nu för tiden och begär pengar om man vill ha en riktig IP. Alla försöker så hård att få IPv4 att vara längre när vi borde ha gått över till IPv6 för länge sen!

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen normal person som bryr sig om IPv6

Nördar och folk på forum som detta, visst men inte Johnny Banan.
Det är inget som efterfrågas i speciellt stor skala så för ISP är det i princip bara en kostnad/risk och för vissa kunder på riktigt gammal hårdvara kanske det kräver en uppgradering.

Tvinga kunder att byta till ipv6 så är det ju klart.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl egentligen aldrig slutkund som haft önskemålet att gå över till IPV6.
Efterfrågan kommer väl från internetleverantörerna.

Om de har svårt att få tag i IPnummer att dela ut till kunderna så får de problem. Om ISPs inte upplever några problem med IPnummertillången så tar de tid på sig att byta ut hårdvara som har stöd hela vägen.

Så tänker jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Precis som med övergången från analog till digital tv är det väl bara o tvinga kunderna att skaffa ny utrustning om ipv6 inte supportas hemma. Det va enkelt för digitaltv.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Företag får fortfarande publika ipv4 från diverse leverantörer så de har väl inget incitament att byta till ipv6 idagsläget.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på denna video "Why is Sweden a CGNAT country? - Torbjörn Eklöv, Interlan Gefle AB", inte direkt smickrande för Sverige direkt.

Dessutom är IPv6 "snabbare"

Citat:

An IPv6 address has extended headers four times larger than IPv4 addresses. This added feature in the IPv6 address helps reduce the overhead of packet processing and header bandwidth, making the connection much faster.

Permalänk

Ökar det förmågan att spåra folk med IPv6?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ökar det förmågan att spåra folk med IPv6?

Nej, skulle våga påstå att IPv6 är "säkrare" när det implementeras rätt och har dessutom IPSec som krav vilket IPv4 inte har.

Permalänk
Medlem

Så länge kunder kan surfa lär de knappast bry sig i bakomliggande teknik.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det inga block som är tilldelas olika länder, som med IPv4.
Kommer ju bli kalabalik om man inte kan blocka trafik från Kina/Ryssland osv. Kommer ju enormt många attacker därifrån mot företag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har ju inga speciella preferenser för vilken typ av rör mitt avlopp ska gå i heller men det är väl lite av grejen med att rodda infrastruktur, de ska ju bara se till att det fungerar utan att jag behöver efterfråga det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag har ju inga speciella preferenser för vilken typ av rör mitt avlopp ska gå i heller men det är väl lite av grejen med att rodda infrastruktur, de ska ju bara se till att det fungerar utan att jag behöver efterfråga det.

IPv6 är "snabbare" än IPv4 så du får ju "mer för samma peng".

Citat:

An IPv6 address has extended headers four times larger than IPv4 addresses. This added feature in the IPv6 address helps reduce the overhead of packet processing and header bandwidth, making the connection much faster.

Permalänk
Medlem

Svenska internetleverantörer har för många IPv4 adresser. Har frågat mobiloperatörer om de har IPv6, normalt svar de senaste 4 åren vi experimenterar men inget för kund. När jag för min bostadsrättsförening frågade för en Internetoffert om de har IPv6 var det bara bahnhof som svara positivt på den frågan. Här kommer inget och hända om det inte kommer tvång uppifrån men då politikerna inte heller är insatta så blir det inget.

Permalänk
Skrivet av gonace:

Nej, skulle våga påstå att IPv6 är "säkrare" när det implementeras rätt och har dessutom IPSec som krav vilket IPv4 inte har.

Tack! I så fall är jag i team ipv6!

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, skoja inte! Jag började leka med IPv6 via tunnling för 17 år sen(!!) och trodde då att det kanske var vanligt att man fick IPv6-adresser om kanske fem år. Det var visst inte bara en aning optimistiskt.

NAT är ingen vidare lösning i mina ögon, men CG-NAT är ju långt värre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Tack! I så fall är jag i team ipv6!

Vid lansering krävde IPv6 dessutom kryptering, det ändrades dock, tyvärr, senare till "en stark rekommendation" för att få fler att gå över.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Finns ju ingen normal person som bryr sig om IPv6
Nördar och folk på forum som detta, visst

Bara onormala och inte forumet i sig bryr sig
Microsoft Windows [Version 10.0.19045.3086]
(c) Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\mrqaffe>ping sweclockers.com

Pinging sweclockers.com [158.174.189.9] with 32 bytes of data:
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=10ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50
Reply from 158.174.189.9: bytes=32 time=9ms TTL=50

Ping statistics for 158.174.189.9:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 10ms, Average = 9ms

C:\Users\mrqaffe>ping google.se

Pinging google.se [2a00:1450:400f:802::2003] with 32 bytes of data:
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms
Reply from 2a00:1450:400f:802::2003: time=14ms

Ping statistics for 2a00:1450:400f:802::2003:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 14ms, Maximum = 14ms, Average = 14ms

C:\Users\mrqaffe>

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antingen får dom ta sig samman och ge kunder publika IPv4 adresser som efterfrågar det utan massa idiotiska kostnadstillägg, eller så får dom för sjutton fixa IPv6.

Som det är nu är ju internet alldeles trasigt och på sätt och vis enkelriktad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag har en extra fin situation kring IPv6. Jag har IPv6 från Banhof, men fiberleverantörens infrastruktur hanterar inte det så jag har bara IPv4 i uttaget.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

https://www.youtube.com/watch?v=rxa7RHV3MhM

Får mig att tänka på denna video "Why is Sweden a CGNAT country? - Torbjörn Eklöv, Interlan Gefle AB", inte direkt smickrande för Sverige direkt.

Dessutom är IPv6 "snabbare"

Nej, verkligen pinsamt att Sverige ligger så långt efter. En gång låg Sverige i framkant när det gällde digitalisering och komminukationsteknik.

CGNAT är ett djävulens påfund som enbart orsakade att klockan vreds tillbaks minst 10-15 år. Vi hade sönder en av grundpelarna i Internet (end-to-end principen), men plötsligt fick vi i runda slängar minst 128 gånger fler IPv4-adresser tillgängliga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

För oss som ej är så insatta. Leder IPV6 till att man får bättre filmutbud på Netflix?

Jag var ironisk, men utvecklingen går skittrögt för saker som inte gynnar den stora skaran. Bara se på alla prylar som fortfarande har usb micro och folk säger att de inte bryr sig att de får ha dubbla kablar med sig osv.
Vad ger då IPV6 för dessa? Jo inte ett skit.

Permalänk
Medlem

Ipv4 består av siffror och sekvenser som jag någorlunda begriper och kan hantera.

Så inte IPV6. Jag fattar att det är hex, men det är så förjävlat obegripligt till vardags att de hade lika gärna kunna koda det i hieroglyfer (inge skugga över egyptier avsedd).

Idiotfasoner påhittade av någon källartekniker.

Jag menar, bara:

Citat:

The two protocols are not designed to be interoperable, and thus direct communication between them is impossible, complicating the move to IPv6. However, several transition mechanisms have been devised to rectify this.
../..

The full representation may be shortened; for example, 2001:0db8:0000:0000:0000:8a2e:0370:7334 becomes 2001:db8::8a2e:370:7334.

Att skiva att privatpersoner går över, betyder bara att ingen orkar bry sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För oss som ej är så insatta. Leder IPV6 till att man får bättre filmutbud på Netflix?

Jag var ironisk, men utvecklingen går skittrögt för saker som inte gynnar den stora skaran. Bara se på alla prylar som fortfarande har usb micro och folk säger att de inte bryr sig.

Ja, det är väl att sätta fingret på ena sidan av problemet; i grund och botten då att vanligt folk är ointresserade av Internet som teknisk företeelse och de möjligheter som nätverket skapat, de vill bara ha sina kattvideor levererade och inget annat spelar roll.

Sedan kan man tycka att man från leverantörssidan borde se en långsiktig vinst i att upprätthålla själva nätverket, men tydligen inte det heller.
De sitter kanske för mycket i knät på innehållsskapare som snarare ser en fördel i att nätverket som sådant ruttnar så att folk inte kan runda deras centraliserade innehållstjänster.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Därtill är Sweclockers.com fortfarande ipv4-only

C:\Users\mattias.kagstrom>nslookup sweclockers.com 8.8.8.8
Server: dns.google
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: sweclockers.com
Address: 158.174.189.9

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Vet vi hade lite diskutioner för några år sen på universitetet om ipv6....men som privatperson, även mig som nörd inkluderat inte får ipv6 automagiskt så kommer vi alldrig att byta.
Någonstans ska det tas ett beslut att år 2025 eller 2030 då går vi över för alla privatanvändare samt tjänster för privatpersoner. Alla isp som inte hanterat det och inte updaterat sina ancient konsumentroutrar hos folk får tjocka vite.
Sen begränsa möjligheten frammåt att få ipv4 adrress och hänvisa till ipv6.

Problemet är att ingen som faktiskt har vilkt vill göra något åt det och vi som privatpersoner bryr oss inte så inget händer tills att det är faktiskt någon som drar i det. Sätta upp en server idag 2023 med ipv6? Forget about it...stadsnätet stödjer det inte, så sätt upp en ipv6 tunnel? ellern bara skaffa en ipv4 adress till servern/hemsidan.

Att ingen byter är för att ingen har intiativ att byta och bara träffar barriärer i stadsnät och tjänster...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@SweClockers
Här har ni ett bra tips:
Ta fram en guide för hur man migrerar sitt LAN från IPv4 till IPv6. Vad man behöver tänka på, etc.
Tror många av oss helt enkelt bara behöver en spark i r*ven...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag har ju inga speciella preferenser för vilken typ av rör mitt avlopp ska gå i heller men det är väl lite av grejen med att rodda infrastruktur, de ska ju bara se till att det fungerar utan att jag behöver efterfråga det.

Hehe, du vet väl att det finns avloppsrör som är gjorda i gjutjärn. De "geggar igen" genom en kombination av rost och avloppsvatten.
Har du sådana rör tror jag att du bryr dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hehe, du vet väl att det finns avloppsrör som är gjorda i gjutjärn. De "geggar igen" genom en kombination av rost och avloppsvatten.
Har du sådana rör tror jag att du bryr dig...

Om jag har sådana rör ja. (LAN) Men vad min leverantör har det rör mig ju inte i ryggen bara det fungerar. (MAN, WAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

@SweClockers
Här har ni ett bra tips:
Ta fram en guide för hur man migrerar sitt LAN från IPv4 till IPv6. Vad man behöver tänka på, etc.
Tror många av oss helt enkelt bara behöver en spark i r*ven...

Detta plus en rundringing till våra största nät- och tjänsteleverantörer för att fråga efter deras syn på saken.