Intels processorer tio gånger effektivare än för fem år sedan

Permalänk
Melding Plague

Intels processorer tio gånger effektivare än för fem år sedan

Den "Alder Lake"-baserade processorn N100 har ungefär samma prestanda vid 6 watt som fem år gamla Core i3-9100 med över tio gånger högre TDP.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går åt rätt håll!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Detta är helt fel. På två sätt.

1. TDP är inte ett mått på faktisk energiförbrukning. Processorer med samma TDP kan ha ganska stor skillnad i energiförbrukning vid last.
2. Man jämför äpplen och päron. Prestanda skalar inte linjärt med effekt. Du kan jämföra en 6W Intel från idag och säga att dagens Intel-processorer är 3-4 gånger effektivare än förra veckans genom att bara jämföra med en modern 65W processor.
För att det ska bli korrekt så jämför vid samma effektuttag. Hur mycket prestanda fick man vid en given effekt för fem år sedan, och hur mycket får man idag vid samma effektuttag. Det är inte 10-dubbelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Detta är helt fel. På två sätt.

1. TDP är inte ett mått på faktisk energiförbrukning. Processorer med samma TDP kan ha ganska stor skillnad i energiförbrukning vid last.
2. Man jämför äpplen och päron. Prestanda skalar inte linjärt med effekt. Du kan jämföra en 6W Intel från idag och säga att dagens Intel-processorer är 3-4 gånger effektivare än förra veckans genom att bara jämföra med en modern 65W processor.
För att det ska bli korrekt så jämför vid samma effektuttag. Hur mycket prestanda fick man vid en given effekt för fem år sedan, och hur mycket får man idag vid samma effektuttag. Det är inte 10-dubbelt.

Mer eller mindre spot on, tittar man på underlaget som finns med på Wccftech så är jag inte helt övertygad om resultatet.

Permalänk
Medlem

Denna artikel kändes intetsägande. hur vet vi att den är mer effektiv utan prestandatester vid en given watt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

2. Man jämför äpplen och päron. Prestanda skalar inte linjärt med effekt. Du kan jämföra en 6W Intel från idag och säga att dagens Intel-processorer är 3-4 gånger effektivare än förra veckans genom att bara jämföra med en modern 65W processor.
För att det ska bli korrekt så jämför vid samma effektuttag. Hur mycket prestanda fick man vid en given effekt för fem år sedan, och hur mycket får man idag vid samma effektuttag. Det är inte 10-dubbelt.

Om prestanda inte skalar linjärt med effekt, hur tror du då det påverkar att köra en processor nära 100% och en på 10% ?
Snarare än mer äpplen och päron skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Detta är helt fel. På två sätt.

1. TDP […]
2. […]
För att det ska bli korrekt så jämför vid samma effektuttag. […]

Artikeln är tydlig med att det är samma arbete för ca 10 ggr lägre effektuttag. Det finns inget direkt fel med det sättet att mäta prestanda per effekt, så länge man är tydlig.

Har Intel bytt definition av TDP de senaste fem åren, eller varför tror du att TDP-siffror inte skulle vara grovt jämförbara med varandra, vad gäller faktiskt effektuttag? Varför tror du i så fall att det skulle vara till nackdel för den nya processorn?

Med tanke på att hela artikeln är en tredjehands spekulation baserad på overifierade siffror någon kines säger sig ha hittat i en databas, så kan man nog inte ha allt för stora krav på att detta ska ses som någon typ av fakta. Se det som underhållning.

Permalänk
Medlem

"I'm not dead yet!" -Intel probably.

Tveksam jämförelse som @Aleshi så fint visat upp. Sedan hade jag gärna sett att Intel satsar på att höja effektiviteten i 14900K och framåt. Nu fanns inte 13900K när jag senast köpte CPU men när trenden håller i sig med sämre effektivitet för varje generation blir det allt mer svårt att motivera att gå tillbaks till Intel för min del. Inte något fan av AMD heller för stunden men mer sugen på Intel då det blivit 3 Ryzens på raken.

Inte för att jag måste byta, mer entusiasten i mig som vill ha nytt och snabbare.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har Intel bytt definition av TDP de senaste fem åren, eller varför tror du att TDP-siffror inte skulle vara grovt jämförbara med varandra, vad gäller faktiskt effektuttag? Varför tror du i så fall att det skulle vara till nackdel för den nya processorn?

De har inte bytt definition på TDP, men TDP är ett dåligt mått på verklig effekt. TDP är det mesta som processorn får dra i medel - eller egentligen, det är vad kylanordningen måste klara av. Finns inget som tyder på att den gamla i3an drar 10 gånger så mycket ur väggen i medel över ett arbetspass. Den drar sannolikt mycket mindre. Det krävs rätt specifik instruktionsmix för att Skylake-modellerna skall dra upp till TDP, vanliga heltalsoperationer drar mycket mindre.

Grundproblemet med resonemanget här är att effekten går som klockfrekvensen i kubik, och för den gamla i3an så har Intel kramat ut så mycket de bara kan genom att dra upp frekvensen. Kombinera detta med att instruktionsmixen påverkar effektuttaget så blir det snart intressant. Genom att bara behålla den gamla Skylake-modellen och helt enkelt sänka PL1 (=TDP) till en tiondel så kommer prestandan på vanliga heltalsoperationer sannolikt inte ens att påverkas. Jag vet att min gamla Skylake kunde köra Javascript så att datorn sa att den var lastad till 100%, men den drog bara 1.5W per kärna. Kör Geekbench bara enklare heltal så är vi hemma redan där. Kanske tappar vi en 10% eller så totalt - det är i så fall förbättringen, inte 100%.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Datavetare

Ser faktiskt inte problemet med den jämförelse som görs här, man kan jämföra prestanda på en rad olika sätt, det vanligaste är att mäta prestanda mellan ett gäng modeller som kan skilja sig i effekt, antal kärnor, typ av RAM etc. Det som görs i de flesta CPU-tester.

Sen finns en rad olika sätt att jämföra där man håller en eller flera parametrar konstant, t.ex. jämföra CPU-modeller med konstant effekt, jämföra med lika många CPU-kärnor arbetandes, eller som i detta fall jämföra effekt vid konstant prestanda.

Andra har testat just perf/W delen hos Gracemont och slutsatsen är att det inte är så enkelt som "den är supereffektiv" alt. "den suger".

Gracemont är för närvarande den mest effektiva x86-designen sett till perf/W givet att:

  • man inte klockar Gracemont mer än ~3,3-3,5 GHz, effektiviteten droppar snabbt vid högre frekvens (Intel pushar E-kärnorna till 4,3 GHz i 13900K vilket är långt förbi optima)

  • lasten kan effektiv spridas till minst 4 kärnor, Gracemont har en rätt stor L2$ som delas av 4 kärnor, om L2$ strömförbrukning "delas" av 4 kärnor blir det väldigt bra siffror per kärna, om bara en kärna används blir det rätt mycket effektiv bara för L2$

  • koden inte är kraftigt SIMD-optimerad, AVX-delen i Gracemont är relativt enkel jämfört med Intel/AMDs "stora" kärnor, Gracemont är däremot väldigt bra på heltalsberäkningar (vilket är det klart vanligaste). GB6 viktar heltal tyngre än flyttal/SIMD, är nu 65/35, mot 50/50 i tidigare versioner.

Gracemont är som bäst just när den kombineras med en "stor" kärna, för Gracemonts styrkor är perf/W och perf/transistor i all-core laster. Är man ute efter prestanda per kärna finns bättre designer.

Det skrivet: finns ändå en hel del att påpeka kring N100...

Dels undrar jag var Wccftech fått 1300/3400 poäng från, källan de länkar visar detta

Klicka för mer information
Visa mer

Tar man det bästa fallet sett till ST, 1243/3283, är det så bra för <10 W 2023? För x86, absolut, men det är rätt exakt vad man också får i den snart 5 år gamla Apple A12 kretsen (Iphone X / 8-gen Ipad). Dagens A16 ligger på ungefär det dubbla.

Så visst är det utvecklingen, men detta är ett smärtsamt tydligt exempel på hur exceptionellt ineffektiv x86 är när man börjar skala ned effekten rejält. x86 gör sig bäst i andra spektrat, prestanda oavsett effekt...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lanhead:

Denna artikel kändes intetsägande. hur vet vi att den är mer effektiv utan prestandatester vid en given watt?

Eller en jämförelse med AMD och hur deras CPUer förbättrats de sista tio åren...

Permalänk
Medlem

Så här brukar graferna se ut när det kommer till prestanda mot effekt

Som ganska lätt ses är det ett väldigt ojämnt förhållande mellan effekt och prestanda och det krävs mycket mer effekt för att öka prestandan bara litegrann

Väljer man sina mätpunkter kan man lätt få skillnaden att verka större.

Ta till exempel prestandanivån 3650 poäng, som för den sämre kräver 40W, men den nya kräver bara 25W, bara 62.5% av effekten! Prestandan vid denna effekt har dock ’bara’ ökat med 24%

Tar vi istället nivån på 4275 så krävs det 80W men den nya kräver bara 35W, bara 43%! Samma här ungefär, prestandan vid 80W har ’bara’ ökat med 21%

Eller för den delen prestandanivåer på 5000 eller mer som inte ens fungerar med gamla chippet (kanske med överklockning?), alltså är nya ungefär oändligt mycket bättre!

Att jämföra vid samma effekt ger helt andra siffror

Det enda rimliga sättet jag sett sånt här mätas som jag gillar är att mäta total energiåtgång att utföra ett specifikt jobb, alltså göra samma jobb på två chip och mäta antal Joule = Watt*sekund, inte heller perfekt men mäter lite mer rättvist

Inga chip brukar låsas vid påhittade gränser som 6W, men om de skulle göra det med gamla chip så skulle de prestera långt mer effektivt än vid 65W också

Personligen skulle jag försöka hitta något bättre sätt att räkna, varje punkt på graferna kan ju ändras till att visa ’poäng per watt’ för att kanske göra jämförelsen lättare att smälta? Jag vet inte.

Men det är liknande som TSMC gör för nya noder: 50% mer effektiv vid samma prestanda eller 30% mer prestanda vid samma effekt. Sanningen är oftare kanske 15% upp i både effektivitet och prestanda om man ökar båda samtidigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Dels undrar jag var Wccftech fått 1300/3400 poäng från...

Så visst är det utvecklingen, men detta är ett smärtsamt tydligt exempel på hur exceptionellt ineffektiv x86 är när man börjar skala ned effekten rejält. x86 gör sig bäst i andra spektrat, prestanda oavsett effekt...

Det är väl en ganska klassisk utmaning med Intels kretsar överlag. Dvs att prestandan påverkas extremt mycket av värmeutvecklingen.

För oss som upptäckt Apples kretsar, så är det svårt att inte imponeras av hur effektiva dessa är oavsett yttre faktorer. Batteridrift, passiv kylning, 25 grader varmt etc.

Har hittills aldrig sett en Intel-laptop som inte throttlar vid normal användning (läs Teamsmöte).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser faktiskt inte problemet med den jämförelse som görs här, man kan jämföra prestanda på en rad olika sätt, det vanligaste är att mäta prestanda mellan ett gäng modeller som kan skilja sig i effekt, antal kärnor, typ av RAM etc. Det som görs i de flesta CPU-tester.

Problemet är att N100 inte motsvarar den gamla i3-processorn, medan det finns gott om gamla energisnåla Intel-modeller som bättre motsvarar N100. Exempelvis tvåkärniga Celeron 3000-serien (Broadwell-U) med 15w TDP eller kanske Atom Goldmont.

Ur det perspektivet är det en dålig jämförelse på hur Intels effektivitet har ökat. Ska man undersöka det får man ju utgå från något som var effektivt till att börja med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Hur kan denna vara effektiv när en lika snål Apple A16 eller Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 är minst 50% snabbare i både enkel och multitrådat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Problemet är att N100 inte motsvarar den gamla i3-processorn (två kärnor, 800MHz basfrekvens t ex), medan det finns gott om gamla energisnåla Intel-modeller som bättre motsvarar N100. Exempelvis tvåkärniga Celeron 3000-serien (Broadwell-U) med 15w TDP eller kanske Atom Goldmont.

Ur det perspektivet är det en dålig jämförelse på hur Intels effektivitet har ökat. Ska man undersöka det får man ju utgå från något som var effektivt till att börja med.

Njae, jag vet inte om jag håller med om att det är en dålig jämförelse att kolla på effekt vid samma prestanda, det är dock även intressant att kolla på prestanda vid samma effekt.

Det är även imo Sweclockers som stökar till det lite här, wccftech skriver inget om tio gånger högre effektivitet, utan just att prestandan för denna modell vid 6w är på liknande nivå som tidigare 65W modeller. Deras rubrik är följande: "Intel Processor N100 With 4 E-Cores Performs On Par With 65W Core i5-7400 At Just 6 Watts"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur kan denna vara effektiv när en lika snål Apple A16 eller Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 är minst 50% snabbare i både enkel och multitrådat?

De jämför Intelprocessorer sinsemellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://images.anandtech.com/doci/17276/Power%20vs%20POV.png

Så här brukar graferna se ut när det kommer till prestanda mot effekt

Som ganska lätt ses är det ett väldigt ojämnt förhållande mellan effekt och prestanda och det krävs mycket mer effekt för att öka prestandan bara litegrann

Väljer man sina mätpunkter kan man lätt få skillnaden att verka större.

<snip!>

Inga chip brukar låsas vid påhittade gränser som 6W, men om de skulle göra det med gamla chip så skulle de prestera långt mer effektivt än vid 65W också

Tack för grafen och vettigt resonemang, och meningen ovan är bra den också, förutom att chip visst brukar låsas vid låga effekter, eftersom de allra flesta system är batteridrivna! (Även om det verkar blivit vanligare att istället sätta en temperaturgräns, med liknande resultat.)
N100 är ju inte en desktopprodukt precis, så att jämföra med TDP för en gammal desktopprocessor är ett uppenbart försök att skapa en (falsk) narrativ. Undrar varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tack för grafen och vettigt resonemang, och meningen ovan är bra den också, förutom att chip visst brukar låsas vid låga effekter, eftersom de allra flesta system är batteridrivna! (Även om det verkar blivit vanligare att istället sätta en temperaturgräns, med liknande resultat.)
N100 är ju inte en desktopprodukt precis, så att jämföra med TDP för en gammal desktopprocessor är ett uppenbart försök att skapa en (falsk) narrativ. Undrar varför.

Hade varit långt vettigare att jämföra med en Atom-krets eller i alla fall en laptopkrets med liknande TDP

Just 6W har inte jag sett förr förutom i fall med cTDP (där tillverkare kunde välja olika nivå i ultrabooks), men även där vet jag inte om det gick så långt ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Just 6W har inte jag sett förr förutom i fall med cTDP (där tillverkare kunde välja olika nivå i ultrabooks), men även där vet jag inte om det gick så långt ner

Det finns väl 6W modeller i nästan alla generationer i det segment som N100 tillhör, dvs Atom/Celeron/Pentium, så t ex N4100 (Goldmont Plus) eller N5100 (Tremont). Nu är just dessa modeller för mobile-segmentet. man kanske inte ser så många klient-maskiner med dessa modeller, men olika avarter i dessa familjer hittar man i en del x86-embedded system, där det kanske är av mer intresse, för att t ex x86 baserade plattor osv känns ju inte speciellt hett.

N4100 som är på 14nm och ish fem år gammal, alltså samma som modellerna det jämförs med här, verkar få 317 (ST) samt 825 (MT) i GB, enligt nyheten ligger denna modell på 1300 (ST) och 3400 (MT). Så vid samma effekt så är det alltså 4x, inte 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det finns väl 6W modeller i nästan alla generationer i det segment som N100 tillhör, dvs Atom/Celeron/Pentium, så t ex N4100 (Goldmont Plus) eller N5100 (Tremont). Nu är just dessa modeller för mobile-segmentet. man kanske inte ser så många klient-maskiner med dessa modeller, men olika avarter i dessa familjer hittar man i en del x86-embedded system, där det kanske är av mer intresse, för att t ex x86 baserade plattor osv känns ju inte speciellt hett.

N4100 som är på 14nm och ish fem år gammal, alltså samma som modellerna det jämförs med här, verkar få 317 (ST) samt 825 (MT) i GB, enligt nyheten ligger denna modell på 1300 (ST) och 3400 (MT). Så vid samma effekt så är det alltså 4x, inte 10.

Det för mig hade varit en mycket mer intressant måttstock och värdefull information att veta! Tack för att du grävde lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://images.anandtech.com/doci/17276/Power%20vs%20POV.png

Så här brukar graferna se ut när det kommer till prestanda mot effekt

Som ganska lätt ses är det ett väldigt ojämnt förhållande mellan effekt och prestanda och det krävs mycket mer effekt för att öka prestandan bara litegrann

Väljer man sina mätpunkter kan man lätt få skillnaden att verka större.

Ta till exempel prestandanivån 3650 poäng, som för den sämre kräver 40W, men den nya kräver bara 25W, bara 62.5% av effekten! Prestandan vid denna effekt har dock ’bara’ ökat med 24%

Tar vi istället nivån på 4275 så krävs det 80W men den nya kräver bara 35W, bara 43%! Samma här ungefär, prestandan vid 80W har ’bara’ ökat med 21%

Eller för den delen prestandanivåer på 5000 eller mer som inte ens fungerar med gamla chippet (kanske med överklockning?), alltså är nya ungefär oändligt mycket bättre!

Att jämföra vid samma effekt ger helt andra siffror

Det enda rimliga sättet jag sett sånt här mätas som jag gillar är att mäta total energiåtgång att utföra ett specifikt jobb, alltså göra samma jobb på två chip och mäta antal Joule = Watt*sekund, inte heller perfekt men mäter lite mer rättvist

Inga chip brukar låsas vid påhittade gränser som 6W, men om de skulle göra det med gamla chip så skulle de prestera långt mer effektivt än vid 65W också

Personligen skulle jag försöka hitta något bättre sätt att räkna, varje punkt på graferna kan ju ändras till att visa ’poäng per watt’ för att kanske göra jämförelsen lättare att smälta? Jag vet inte.

Men det är liknande som TSMC gör för nya noder: 50% mer effektiv vid samma prestanda eller 30% mer prestanda vid samma effekt. Sanningen är oftare kanske 15% upp i både effektivitet och prestanda om man ökar båda samtidigt

Alltså du har ju rätt men vad jämför du? den ena grafen är poäng i något test och den andra är klockan.

Hade det varit prestandan för 2 olika noder så hade de närmat sig varandra ju längre höger man går.

Om man ändrar detta till prestanda /watt istället för delay/volt så ser grafen mer ut som din fast de närmar sig varandra vid hög spänning vilket jag tycker är det relevanta!

Nya noder blir extremt mycket mer effektiva vid låg spänning och har sämre förbättringar vid hög. Därav så är jämförelsen 6W mot 65 W inte något att hänga i granen rent vetenskapligt då man förmodligen trycker på med högre spänning i 65 wattaren.

Ska man jämföra produkter så är det ju helt ok att jämföra dem vid samma prestanda, bara man inte tänker att tekniken i grunden blivit bättre i samma takt. Det viktigaste är ju att en produkt blivit bättre, drar den mindre vid samma prestanda så har produkten blivit bättre. Säger inget om tekniken dock.

Permalänk
Medlem

Nu är vi ju redan vid en punkt när vi är termiskt begränsade för toppen av konsumentsegmentet från Intel, så det är väl positivt att de satsar på teknologier för att optimera energiförbrukningen även om detta inte specifikt är en relevant produkt för t.ex. gamers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Livako:

Alltså du har ju rätt men vad jämför du? den ena grafen är poäng i något test och den andra är klockan.

Hade det varit prestandan för 2 olika noder så hade de närmat sig varandra ju längre höger man går. <Uppladdad bildlänk>
Om man ändrar detta till prestanda /watt istället för delay/volt så ser grafen mer ut som din fast de närmar sig varandra vid hög spänning vilket jag tycker är det relevanta!

Nya noder blir extremt mycket mer effektiva vid låg spänning och har sämre förbättringar vid hög. Därav så är jämförelsen 6W mot 65 W inte något att hänga i granen rent vetenskapligt då man förmodligen trycker på med högre spänning i 65 wattaren.

Ska man jämföra produkter så är det ju helt ok att jämföra dem vid samma prestanda, bara man inte tänker att tekniken i grunden blivit bättre i samma takt. Det viktigaste är ju att en produkt blivit bättre, drar den mindre vid samma prestanda så har produkten blivit bättre. Säger inget om tekniken dock.

Du verkar ha rätt, jag kanske valde en dålig bild. Den stämde dock bra med min minnesbild därför kollade jag inte så noga

Så här ser en bild ut från TSMC själva:

Den är dock tvärt om på axlarna

Det ser inte ut som att effektiviteten ökar mycket just vid låg effekt, men en liten skillnad finns där, men jag kanske missförstår vad du sa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du verkar ha rätt, jag kanske valde en dålig bild. Den stämde dock bra med min minnesbild därför kollade jag inte så noga

Så här ser en bild ut från TSMC själva:
https://www.digitaltrends.com/wp-content/uploads/2022/06/niitwZ4TY5ckKDEQMUnuwd.jpg?fit=720%2C720&p=1

Den är dock tvärt om på axlarna

Det ser inte ut som att effektiviteten ökar mycket just vid låg effekt, men en liten skillnad finns där, men jag kanske missförstår vad du sa?

15% mot 26% ökad prestanda vid samma effekt på de 2 olika effekt nivåerna är en relativt stor skillnad i min värld Det var hela budskapet jag ville få fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

"Intel Processor N100 With 4 E-Cores Performs On Par With 65W Core i5-7400 At Just 6 Watts"

Tycker ändå det är lite imponerande att 4 E kärnor presterar som en Kaby Lake i5.
Även om det hade varit lite roligare om de presterat som i5 7600 / 7600K som nog var lite populärare modeller.
Men ändå, i5 7400 prestanda till 6 Watt låter ändå ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det finns väl 6W modeller i nästan alla generationer i det segment som N100 tillhör, dvs Atom/Celeron/Pentium, så t ex N4100 (Goldmont Plus) eller N5100 (Tremont). Nu är just dessa modeller för mobile-segmentet. man kanske inte ser så många klient-maskiner med dessa modeller, men olika avarter i dessa familjer hittar man i en del x86-embedded system, där det kanske är av mer intresse, för att t ex x86 baserade plattor osv känns ju inte speciellt hett.

N4100 som är på 14nm och ish fem år gammal, alltså samma som modellerna det jämförs med här, verkar få 317 (ST) samt 825 (MT) i GB, enligt nyheten ligger denna modell på 1300 (ST) och 3400 (MT). Så vid samma effekt så är det alltså 4x, inte 10.

ServeTheHome brukar ibland testa mini datorer där vissa av dem har olika Celeron och Pentium och sånt.

Bl.a.

Men sen finns det relativt små datorer som har i7 också.

Permalänk

Beställde precis en N100 NUC p.g.a. denna artikel, för att ersätta en raspberry på 4 i sommarstugan. För home assistant men kanske även för att streama video...eller nah. Det kanske inte går, och bryr mig inte så mkt om det.

Men riktigt imponerande prestanda för det priset. Får plats med fler dockercontainers än på min rpi4 iaf. Ska köras på 12V batteri laddat från solpaneler.