LG OLED fruktansvärt lag med 60 FPS - Final Fantasy 16 PS5

Permalänk
Medlem

LG OLED fruktansvärt lag med 60 FPS - Final Fantasy 16 PS5

Som många andra har man införskaffat sig Final Fantasy 16, grymt spel.

Men bilden på OLED (Kör LG C2) laggar något enormt! Trots man valt "Frame rate"

Kör PC främst på med med 120 fps, inget laggande alls. Men vid lägre FPS får man huvudvärk.

------

Men kopplade in PS5an till min projektor istället, där är det inte alls det där laggandet, som det är på OLED.

Kan vara bra för folk att veta, om de spelar spel med mycket panoreringar, såsom 3e personspel. Samt framförallt med de vanliga konsolerna.

EDIT: verkar vara spelets fel. Enligt video nedan jag spelade in så flyter det på riktigt fin runt 50 fps, men så snart det blir 60 fps laggar det, verkar som det egentligen är 30 fps då..

https://youtu.be/nOQg2pFI0aA

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken OLED? Om du kör med VRR (vilket jag tror ska funka, och du nog bör använda) och kör LG kan du trycka den gröna knappen på fjärrkontrollen ett gäng gånger (typ 5-10 ggr snabbt) för att få upp en meny som visar FPS.
Utan VRR blir det mycket tydligare hack om du sjunker i FPS, ens till 59, eftersom den måste visa samma bildruta flera gånger och därmed effektivt halvera din FPS en stund.

Att OLED har så snabb responstid leder dock till nackdelar som dessa även om du skulle ha stabil FPS, där det kan krävas högre FPS för samma flyt. Film i 24 fps går inte att se på OLED för mig, men på LCD funkar det ju.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Som många andra har man införskaffat sig Final Fantasy 16, grymt spel.

Men bilden på OLED laggar något enormt! Tros man valt "Frame rate"

Kör PC främst på med med 120 fps, inget laggande alls. Men vid lägre FPS får man huvudvärk.

------

Men kopplade in PS5an till min projektor istället, där är det inte alls det där laggandet, som det är på OLED.

Kan vara bra för folk att veta, om de spelar spel med mycket panoreringar, såsom 3e personspel. Samt framförallt med de vanliga konsolerna.

Final Fantasy 16 körs i princip enbart i 60fps under fighter. Cutscenes innan, under och efter fighter är 30fps och den enorma majoriteten av exploration når aldrig upp till 60fps.

Spelet ligger oftast långt under och även under 48fps, vilket är gränsen för VRR på PS5.

Sen bör ju tilläggas att OLED har extra kort pixel responstid så låg fps kan bli extra störande för den som märker av den (t.ex. du och jag?) jämfört med t.ex. din projektor.

Det riktiga problemet här är att utvecklarna inte har optimerat spelet tillräckligt bra så att dom kan hålla sig till 60fps eller högre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken OLED? Om du kör med VRR (vilket jag tror ska funka, och du nog bör använda) och kör LG kan du trycka den gröna knappen på fjärrkontrollen ett gäng gånger (typ 5-10 ggr snabbt) för att få upp en meny som visar FPS.
Utan VRR blir det mycket tydligare hack om du sjunker i FPS, ens till 59, eftersom den måste visa samma bildruta flera gånger och därmed effektivt halvera din FPS en stund.

Att OLED har så snabb responstid leder dock till nackdelar som dessa även om du skulle ha stabil FPS, där det kan krävas högre FPS för samma flyt. Film i 24 fps går inte att se på OLED för mig, men på LCD funkar det ju.

Jag kör en 48 tum OLED C2 så det är en bra TV. VRR är på och ALLM osv. Samt ställt TVn på PC läge utan några "förfiningar" osv.

Det med FPS visste jag inte, ska se hur många FPS det ligger på när man kör vanligt. Som någon säger förstår om det sjunker ner till 30, då är det logiskt att det hackar.

För som någon säger. 24 fps filmer på OLED, det är hemskt..

Men borde finnas någon funktion som smetar ut det lite. Tar man Läs "truemotion" så är det ju en katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Final Fantasy 16 körs i princip enbart i 60fps under fighter. Cutscenes innan, under och efter fighter är 30fps och den enorma majoriteten av exploration når aldrig upp till 60fps.

Spelet ligger oftast långt under och även under 48fps, vilket är gränsen för VRR på PS5.

Sen bör ju tilläggas att OLED har extra kort pixel responstid så låg fps kan bli extra störande för den som märker av den (t.ex. du och jag?) jämfört med t.ex. din projektor.

Det riktiga problemet här är att utvecklarna inte har optimerat spelet tillräckligt bra så att dom kan hålla sig till 60fps eller högre.

Ja min projje är en JVC N5, man ser ju att det går trögt där med, men det är inte alls de där rejäla laggen, utan den skapar mer sudd.

Hopps det kommer en PS5 Pro snart. För hade lätt velat spela FF16 på PC, men kan inte vänta 1.2 år på det

Men att fler inte reagerat på detta är för mig helt otroligt. Påpekas med att jag alltid haft min OLED som datorskärm till min PC. Detta var första gången jag kopplade in en konsol.

Permalänk
Medlem

Känns som det buggar på något sätt.

Laddat upp en video nu..

När man står i den liften där, så flyter det på när man tittar runt, när man har VRR igång runt 50 fps.. men vrider man runt kameran så det blir 60 fps, då börjar det lagga. Så tror något är väldigt fel på något sätt.

https://youtu.be/nOQg2pFI0aA

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

testat ikväll, det är 60 FPS enligt VRR ser ändå för jäkligt ut...

Det stämmer inte. PS5 kommer skicka en 60Hz signal med 30fps om det underskrider 48fps och då kommer VRR stå som 60fps. Det går inte att förlita sig på den inbyggda funktionen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Som många andra har man införskaffat sig Final Fantasy 16, grymt spel.

Men bilden på OLED (Kör LG C2) laggar något enormt! Trots man valt "Frame rate"

Kör PC främst på med med 120 fps, inget laggande alls. Men vid lägre FPS får man huvudvärk.

------

Men kopplade in PS5an till min projektor istället, där är det inte alls det där laggandet, som det är på OLED.

Kan vara bra för folk att veta, om de spelar spel med mycket panoreringar, såsom 3e personspel. Samt framförallt med de vanliga konsolerna.

Tycker allt på min oled ser bättre ut. Om det så är låg upplösning eller låg HZ. Den gör det bästa av allt den får att jobba med.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det stämmer inte. PS5 kommer skicka en 60Hz signal med 30fps om det underskrider 48fps och då kommer VRR stå som 60fps. Det går inte att förlita sig på den inbyggda funktionen.

det makes sense, för om du kollar videon jag laddar upp nu, när fps är runt 50 i VRR så flyter det på riktigt fint.. Men tittar man runt och det står 60 fps, då laggar det något enormt!

Så du menar att när det står 60 är det 30?

Kan man på något sätt, göra det där rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

det makes sense, för om du kollar videon jag laddar upp nu, när fps är runt 50 i VRR så flyter det på riktigt fint.. Men tittar man runt och det står 60 fps, då laggar det något enormt!

Så du menar att när det står 60 är det 30?

Kan man på något sätt, göra det där rätt?

Om det är lägre fps än 48 så kommer det stå 60fps, ja. Men är det mellan 48-120fps så kommer det stå rätt, förutsatt att VRR är igång och fungerar.

Det är inte möjligt att ändra.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ett dåligt förslag för er. Men tästa att byt till "kvalitet" på bilden och se om ryckandet försvinner.

Vist spelet kommer gå i lägre fps och ni kommer inte gilla det alls, men det kan ju sluta rycka vid 60 då i alla fall.

Jag tycker det ser ut som en bugg i spelet så se om du kan rapportera den till utvecklarna.

Edit: gissar att du redan har prestanda läge valt i konsolens menyer okså och inte bara i spelet. Om det nu skulle göra någon skillnad igentligen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av esafesa:

Jag kör en 48 tum OLED C2 så det är en bra TV. VRR är på och ALLM osv. Samt ställt TVn på PC läge utan några "förfiningar" osv.

Det med FPS visste jag inte, ska se hur många FPS det ligger på när man kör vanligt. Som någon säger förstår om det sjunker ner till 30, då är det logiskt att det hackar.

För som någon säger. 24 fps filmer på OLED, det är hemskt..

Men borde finnas någon funktion som smetar ut det lite. Tar man Läs "truemotion" så är det ju en katastrof.

Jag tycker jag får bäst resultat (mindre ryckig bild utan att det ser såpigt ut) från trumotion genom att välja user selection och bara några enstaka punkter på främst De-Blur, 3 är en siffra jag gillar på min 2017-OLED.

Alla fördefinierade inställningar börjar på 5, vilket ger för stark och märkbar påverkan enligt mig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Testa att spela med grapichs mode. Det verkar som de derpat frame-rate mode.
https://www.youtube.com/watch?v=_Oyjldkh5kE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toarulle:

Testa att spela med grapichs mode. Det verkar som de derpat frame-rate mode.
https://www.youtube.com/watch?v=_Oyjldkh5kE

Testat det. Funkar ”ok” på projjen. Men ser för jäkligt ut på OLED. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Testat det. Funkar ”ok” på projjen. Men ser för jäkligt ut på OLED. Tyvärr.

30fps upplevs extra hackigt på OLED pga. den extra korta pixelresponstiden. Med grafikläget i FF16 (och så många andra spel) så är det alltid 30fps så det upplevs alltid förjävligt.

Just FF16 har även ett sjukt dåligt optimerat performance-läge så det hjälper inte mycket direkt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Tyckte TS YT-film såg ut som helt enligt förväntan för den situationen med sub-60 FPS och tidig och ännu inte helt optimerad mjukvara.

Har man vant sig med en 120 FPS i andra sammanhang och andra spel är det förstås besvärande, men inget konstigt i absoluta termer. Icke VRR i den här situationen kan dessutom vara rätt så rejält sämre. Men testa gärna. Beroende på spel och person kan 30 FPS i en konstant kadens upplevas bättre/mer spelbart än 30–55 i varierande kadens.

Därför kan VRR i en del sammanhang upplevas som sämre. Så testa alla spel med och utan VRR.

Vid VRR på låga frekvenser är det en dubblering i källan – i alla från PC, vet inte hur det är med PS5 – och att det hackar mer vid 60 FPS (enligt TV:ns mätare) beror antagligen på att den dubblerar bildrutorna för att hålla sig inom VRR-spannet. Så FPS är egentligen 30 och signalfrekvensen är 60 Hz. Vid 51 FPS kör signalen 51 Hz. TV:ns spelmeny skriver FPS, men det är egentligen Hz på bildsignalen.

Detta är ytterligare en sak som är lite svårare att stämma av med en PS5:a. Med en PC kan man köra en FPS-mätare i mjukvaran och sedan stämma av med TV:ns Hz-mätare. Då kan man se att det egentligen 30 FPS med en 60 Hz-signal och alltså därmed egentligen sämre än 51 FPS/51 Hz. Är ni med?

Körs det 4K/120 i signalen ska VRR – i alla från en PC – normal dubblera 51 FPS till 102 Hz. Så att TV:n anger "51" och det flyter bättre än "60" i praktiken kan beror på att TS kör signalen som 4K/60 och då är VRR-spannet endast 48–60 FPS/Hz vilket är nära nog meningslöst. 4K/120-signal ger 48–120 FPS/Hz som synkspann och det är överlag något som flyter betydligt bättre även vid låga frekvenser.

Att projektorn flyter bättre: beroende på projektor är det antingen LCD:er eller ett LCD-derivat med naturlig tröghet/lång responstid som inte finns hos OLED. Eller DLP som bygger på temporala halvtoner och över tiden modulerar nyanser som ljuspulser. Detta smetar ut/morphar övergångarna mellan bildrutorna vilket kan maskera låga frekvenser.

Detta kan i sin tur då kombineras med att projektorn (kankse) saknar VRR och därför får man en konstant kadens med 30 FPS snarare än en varierande kadens. Tillsammans med smetigare övergångar upplever man därför ett bättre flyt – eventuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tyckte TS YT-film såg ut som helt enligt förväntan för den situationen med sub-60 FPS och tidig och ännu inte helt optimerad mjukvara.

Har man vant sig med en 120 FPS i andra sammanhang och andra spel är det förstås besvärande, men inget konstigt i absoluta termer. Icke VRR i den här situationen kan dessutom vara rätt så rejält sämre. Men testa gärna. Beroende på spel och person kan 30 FPS i en konstant kadens upplevas bättre/mer spelbart än 30–55 i varierande kadens.

Därför kan VRR i en del sammanhang upplevas som sämre. Så testa alla spel med och utan VRR.

Vid VRR på låga frekvenser är det en dubblering i källan – i alla från PC, vet inte hur det är med PS5 – och att det hackar mer vid 60 FPS (enligt TV:ns mätare) beror antagligen på att den dubblerar bildrutorna för att hålla sig inom VRR-spannet. Så FPS är egentligen 30 och signalfrekvensen är 60 Hz. Vid 51 FPS kör signalen 51 Hz. TV:ns spelmeny skriver FPS, men det är egentligen Hz på bildsignalen.

Detta är ytterligare en sak som är lite svårare att stämma av med en PS5:a. Med en PC kan man köra en FPS-mätare i mjukvaran och sedan stämma av med TV:ns Hz-mätare. Då kan man se att det egentligen 30 FPS med en 60 Hz-signal och alltså därmed egentligen sämre än 51 FPS/51 Hz. Är ni med?

Körs det 4K/120 i signalen ska VRR – i alla från en PC – normal dubblera 51 FPS till 102 Hz. Så att TV:n anger "51" och det flyter bättre än "60" i praktiken kan beror på att TS kör signalen som 4K/60 och då är VRR-spannet endast 48–60 FPS/Hz vilket är nära nog meningslöst. 4K/120-signal ger 48–120 FPS/Hz som synkspann och det är överlag något som flyter betydligt bättre även vid låga frekvenser.

Att projektorn flyter bättre: beroende på projektor är det antingen LCD:er eller ett LCD-derivat med naturlig tröghet/lång responstid som inte finns hos OLED. Eller DLP som bygger på temporala halvtoner och över tiden modulerar nyanser som ljuspulser. Detta smetar ut/morphar övergångarna mellan bildrutorna vilket kan maskera låga frekvenser.

Detta kan i sin tur då kombineras med att projektorn (kankse) saknar VRR och därför får man en konstant kadens med 30 FPS snarare än en varierande kadens. Tillsammans med smetigare övergångar upplever man därför ett bättre flyt – eventuellt.

Det stämmer det du säger, dock har jag en DLP projektor, tror det är det JVC kör med. Det är en stor dyr jävel iaf. Det är inte "bra" men ger inte samma huvudvärk.

Men ska testa idag att ändra till 1080p på PS5an och se om det hjälper.

Påpekas med att jag har testat remote play till min MacBook Pro 16 tum. Är mini.led på den. Där smetas det med ut lite och är inte lika hackigt så det ser med bättre ut. Men det är ju också en LCD. Så det smetas ju ut.

För mig är det iaf totalt obegripligt att man inte har ett läge som heter "Frame rate" som inte ligger på runt 50-60 FPS. Stänga av ray tracing hade SquareEnix kunnat gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Men ska testa idag att ändra till 1080p på PS5an och se om det hjälper.

För mig är det iaf totalt obegripligt att man inte har ett läge som heter "Frame rate" som inte ligger på runt 50-60 FPS. Stänga av ray tracing hade SquareEnix kunnat gjort.

Valet av upplösning bland inställningarna på PS5 har ingen som helst påverkan på prestanda. Spelet kommer renderas exakt likadant som tidigare och kräva exakt lika mycket resurser som tidigare, för att sedan efteråt skalas ner till 1080p.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Valet av upplösning bland inställningarna på PS5 har ingen som helst påverkan på prestanda. Spelet kommer renderas exakt likadant som tidigare och kräva exakt lika mycket resurser som tidigare, för att sedan efteråt skalas ner till 1080p.

Satan… aja. Man får vänja sig då med detta :).

En patch som löser detta lär inte komma innan man varvat spelet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av esafesa:

Det stämmer det du säger, dock har jag en DLP projektor, tror det är det JVC kör med. Det är en stor dyr jävel iaf. Det är inte "bra" men ger inte samma huvudvärk.

Ifall det är en JVC hemmabioproj är det LCOS, en LCD-variant på reflektivt lager som JVC kallar D-ILA. Dessa modeller har även interpolering vilket ytterligare kan mjuka upp flytet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det är en JVC hemmabioproj är det LCOS, en LCD-variant på reflektivt lager som JVC kallar D-ILA. Dessa modeller har även interpolering vilket ytterligare kan mjuka upp flytet.

Ja det står DILA när man startar den. Men det förklarar en del, för det är otroligt bra flyt på den. Betydligt bättre än på OLED. Så märker att även fast bilden är stor, så är det fördel med projektor om det är låg FPS.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av esafesa:

Ja det står DILA när man startar den. Men det förklarar en del, för det är otroligt bra flyt på den. Betydligt bättre än på OLED. Så märker att även fast bilden är stor, så är det fördel med projektor om det är låg FPS.

Finns många, många som skulle beskriva det precis tvärtom för spel: en tydlig nackdel med smetandet.

Allt handlar om perspektivet man utgår ifrån.