"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
Kodprojekt att visa upp för Arbetsgivare? (Webbutveckling)
Visa signatur
Skrivet av WebbkodsLärlingen:
Tjo! Jag undrar vad ett kodprojekt - inom webbutveckling (HTML/CSS/PHP/SQL/JS+eventuella ramverk) - bör inkludera för att på så vis kunna kommunicera till framtida arbetsgivare att man har det de eventuellt söker? Med andra ord så är möjligen inte det exakta valet av kodprojektet lika viktigt som vad det (in)direkt kommunicerar att man behärskar inom webbutveckling i moderna tider?
Samtidigt så känner jag att "allt finns ju redan så vad är det jag kan bidra som gör att jag står ut från andra Webbutvecklare som söker samma dylika tjänst?" och kikar jag på YT så verkar "bug tracker"-kodprojekt vara ett populärt kodprojekt inom webbutveckling. Du som rekryterare, arbetsgivare och/eller i liknande position: vad är det du vill se i ett webbutvecklingskodprojekt som klart och tydligt framhäver ens kunskaper inom webbutveckling?
En intressant detalj jag tänker på här är hur man i sitt kodprojekt ska kommunicera ens förmåga att kunna lära sig nya saker (t.ex. lära sig något nytt bibliotek och/eller ramverk), problemlösningsförmågan (hur koden utvecklades för att lösa ett problem och eventuellt andra problem som en eller flera lösningar i sin tur ledde till), prestanda & optimeringsförmågan (uppnå logaritmisk Ordo samtidigt filstorleken är så komprimerad som möjligt)?
Mina spontana idéer inom Webbutvecklingsprojekt:
- Ett förenklat & nedbantat CRM-system som kan hantera anställdas inloggning och deras skötsel av produkter, produktordrar, inkomna formulärmeddelanden från kunder, samt eventuell intern chattfunktionalitet. En admin i 1984-anda som kan se allt som händer inuti CRM-systemet?
- Något chatGPT-AI-baserat på grund av det är en het fluga just nu (och då för att många Arbetsgivare kanske tror att det är bra att webbkodare behärskar)? Jag tror det inte kommer att dö ut inom någon tid utan snarare utvecklas åt ett eller flera håll och/eller regleras rejält inom EU+Sverige.
Mvh,
WKL.
Min erfarenhet av att försöka rekrytera (mestadels personer med <5 års erfarenhet) är att om någon har något kodprojekt över huvud taget så är de lååångt före sina konkurrenter. Det har varit få personer som kan visa något mer avancerat än en labb från skolan.
Detta sagt är jag inte webutvecklare och har aldrig haft anställda som jobbat med sådana tekniker, men hade jag fått välja en drömkandidat hade det varit en person som kan visa att de kan ta ansvar för hela värdekedjan.
Knåpa ihop något som visar att du kan:
drömma ihop en produkt eller feature;
kontinuerligt planera nästkommande två-tre steg i projektet;
bygga allt som förväntas av dig, rent kodmässigt, och hitta lösningar på problem som dyker upp;
tänka om när det visar sig att det du planerade inte fungerar;
ta det du byggt och skicka ut det på Internet på ett ansvarsfullt och effektivt sätt.
Det är ofta jag ser att utvecklare nöjer sig med punkt 3 (i bästa fall 2 - 4), men de kan inte vara med och se helheten (punkt 1) eller produktionssätta och drifta det de byggt (punkt 5).
Visa signatur
Citera flera
Citera
(7)
Skrivet av GLaDER:
Min erfarenhet av att försöka rekrytera (mestadels personer med <5 års erfarenhet) är att om någon har något kodprojekt över huvud taget så är de lååångt före sina konkurrenter. Det har varit få personer som kan visa något mer avancerat än en labb från skolan.
Detta sagt är jag inte webutvecklare och har aldrig haft anställda som jobbat med sådana tekniker, men hade jag fått välja en drömkandidat hade det varit en person som kan visa att de kan ta ansvar för hela värdekedjan.
Knåpa ihop något som visar att du kan:
drömma ihop en produkt eller feature;
kontinuerligt planera nästkommande två-tre steg i projektet;
bygga allt som förväntas av dig, rent kodmässigt, och hitta lösningar på problem som dyker upp;
tänka om när det visar sig att det du planerade inte fungerar;
ta det du byggt och skicka ut det på Internet på ett ansvarsfullt och effektivt sätt.
Det är ofta jag ser att utvecklare nöjer sig med punkt 3 (i bästa fall 2 - 4), men de kan inte vara med och se helheten (punkt 1) eller produktionssätta och drifta det de byggt (punkt 5).
Tack så mycket för det snabba & mustiga svaret!
Oj, har du upplevt det som så ibland att vissa kandidater tycker att deras "utbildning på papperet" ska räcka för att landa en första (prov)anställning? Personligen ser jag webbutveckling som ett "digitalt hantverk" och att det handlar om vad du kan "tillverka" efter utbildningen snarare enbart än vad du "tillverkar" under utbildningen (skol-/inlämningsuppgifterna).
Själv har jag alltid lagt störst krut på Projektuppgifterna då de är betygsättande och mer omfattande och det är också där som jag har tänjt på vad jag skapat såväl som min då djupare förståelse, insikter och kunskaper i språket jag "tillverkat" med. Och nu när jag redan är färdig med halva utbildningen så är det ju dags att börja söka LIA/praktikplats/(prov)anställning och så vidare och då tänker jag att jag bör ha något riktigt "saftigt" som kan visa upp vad jag kan, min "kodstil", och allt som går att härleda från det mustiga slutresultatet i "portföljprojektet"!
Angående punkt 5, syftar du då på deployment & marketing i samma veva?
Mvh,
WKL.
Visa signatur
"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
Citera flera
Citera
Hej! För egen del är inte val av projekt speciellt viktigt, men det bör innehålla de moment som du söker anställning för. Är anställningen fokuserad på en back-end roll är det dumt om du bara ha front-end delar i projekten som du använder som showcase.
De juniora Github-repon jag har fått tagit del av innehåller till 90% (eller mer) projekt de har fått göra i skolan och har man tagit sig tiden och gjort något riktigt projekt stickar man ut mot resten.
Det jag börjar göra eller i varje fall vill göra är att läsa readme-filen, men det finns sällan mer än en rad i den. För att få en uppfattning om vad projektet handlar om och pricka in punkt 1 och 2 (från GLaDER listan). Andra punkten kan man ju tracka via issues och sätta upp mål den vägen, men det är aldrig något jag sett. Tror nog jag aldrig sett någon vision/mål faktiskt.
Hur många commits finns det? Bara 1-3 st, dags att gå vidare. Det här var ett dött projekt och inga lärdomar har dragits under utvecklingen.
Nästa steg är att börja titta över strukturen av projektet. Är den uppdelad "korrekt" och utbruten istället för att ha hela lösningen i Controllern. Vilka paket finns i composer.json / package.json? Tittar jag på ett dependency hell där personen inte faktiskt utvecklat något utan bara använder externa resurser. Säger inte att du ska uppfinna hjulet, men du behöver visa upp någonting. Det finns både vinster och förluster att bygga allt från grunden. Använder du ett MVC-ramverk så placera filerna rätt!
Brukar leta efter säkerhetshål i projekten för att se om de lärt sig de bitarna i eller utanför skolan.
Hur ser koden ut? Är den konsekvent eller blandas det friskt mellan olika stilar. Detta löser man ju enklast med en automatiska formaterare, så är inte speciellt viktigt vid en anställning.
Även om ditt/dina projekt skulle vara fläckfria kommer du ändå att bli dömd bland resterande kandidater med att få göra ett kodtest. Att det står att du gått en YH-utbildning betyder ingenting. Det är lättare att jämföra en kandidat mot en annan om de fått tackla samma problem. Fördelen du får med att bygga dina egna projekt är att du är bättre än andra (förhoppningsvis) på kodtestet .
Du kommer även få göra sagt kodtest när du söker LIA, för det är vanligt att de åtråvärda platserna får flera ansökningar och man inte vill lägga tid på någon som inte lärt sig något alls under kursen. När vi senast tog emot en LIA var jag visst den enda som inte frågade efter kodtest.
Skulle jag titta över mitt egna Github-repo och analysera det för någon jag skulle vilja anställa i en senior roll, så är jag inte längre en senior och jag skulle ifrågasätta personens kunskaper. Idag finner inte alla tid eller har orken att utveckla saker på friden. Dessa roller behöver man alltså ta koden med en nypa salt och blir ju svårare att sålla ut någon snabbt. Viktigare blir ju de personliga dialogerna och sedan kasta ett kodtest på dem.
Citera flera
Citera
(2)
Bättre att göra flera olika projekt, och att kunna prata runt dem och förklara varför du gjort som du gjort. Annars hade du lika gärna kunnat skrivit av tutorials utan att fatta något själv.
Jag tror dina förslag är alldeles för stora för att orka göra färdigt. Välj mindre projekt och fler.
Inte heller fel att forka någon annans projekt och förbättra saker/lägga till features. Det är väl det närmsta du kommer ett verkligt scenario.
Citera flera
Citera
(2)
Skrivet av WebbkodsLärlingen:
Samtidigt så känner jag att "allt finns ju redan så vad är det jag kan bidra som gör att jag står ut från andra Webbutvecklare som söker samma dylika tjänst?" och kikar jag på YT så verkar "bug tracker"-kodprojekt vara ett populärt kodprojekt inom webbutveckling.
Spelar ingen roll om det redan finns. Om du kodat det själv utan att bara följa någon tutorial, och sedan resonera kring projektet och svara på frågor varför du gjort si och så.
Ponera att du skulle göra en youtube kopia: trots att det finns vimeo, rumble etc. Är fortfarande imponerande!
Att använda externa bibliotek tycker jag inte är något problem om du kan motivera varför. Om du använder jest eller mocha för unit tester t.ex.
Projekten behöver inte vara massiva i min mening, men någon större substans än att du gör någon frontend sida där du kan söka på en restaurang och visa en pin på en google map t.ex. Kanske en sida med nyheter där admins kan ladda upp nyheter och redigera. Medan vanliga användare bara kan kommentera.
Jag tycker det är kul att jobba med personer i början av deras karriär och kunda se dem växa tills de är självständiga och kan driva egna saker. Dock skiljer det sig ganska mycket på personer man arbetar med och de kan behöva stöd på olika sätt.
Ibland har jag märkt att folk inte ens vet hur man loopar igenom en array efter tre år i yrkeslivet. Då blir man lite fundersam om de faktiskt inte brytt sig om att förstå de grundläggande kunskaperna. Men då får ju jag försöka se till att man kan fylla i de luckorna över tid som man ser att de kanske inte riktigt behärskar ordentligt.
Viktigaste för mig är ju att en person är driven och villig att lära sig: inte sitta och fippla med mobilen under möten eller om man ska jobba tillsammans.
Om du kan skapa ett "större projekt" (lägga ett par veckor eller så om du nu har den tiden) och se till att du använder git t.ex., använda dig av brancher etc så att du blir bekväm med att jobba i projekt tillsammans. Ju mindre man behöver hålla dig i handen från start desto bättre. Såklart är det alltid en upplärningstid i varje projekt att bekanta sig med.
Men om jag har två kandidater att välja bland: den ena har ingen påvisad kunskap förutom ett betyg från en skola och lite tutorial kod de följt. Eller en som faktiskt kodat lite på fritiden och är bekväm att navigera sig runt i en terminal t.ex. så kommer jag nog alltid vara villig att ge den sistnämnda en chans först.
Men kodning på fritiden är ju inte allt, är ju mest för att få in en fot det underlättar.
Precis som jreklund skrev:
Skrivet av jreklund:
Skulle jag titta över mitt egna Github-repo och analysera det för någon jag skulle vilja anställa i en senior roll, så är jag inte längre en senior och jag skulle ifrågasätta personens kunskaper. Idag finner inte alla tid eller har orken att utveckla saker på friden. Dessa roller behöver man alltså ta koden med en nypa salt och blir ju svårare att sålla ut någon snabbt. Viktigare blir ju de personliga dialogerna och sedan kasta ett kodtest på dem.
Med tiden så kommer det ju bli mer och mer irrelevant eftersom du kanske jobbat som utvecklare i flera år; men är ju för företagets kod så syns ju inte på ditt konto.
Senast redigerat
Citera flera
Citera
(2)
Hårdvara
- Idag Snart hjälper Google TV dig hitta fjärrkontrollen 11
- Igår Cooler Master släpper flerfärgad kylpasta 54
- Igår Veckans fråga: Vilken extern datalagring föredrar du? 48
- Igår Microsoft Recall under lupp hos integritetsmyndighet 36
- Igår Testpilot: Komplett-PC Epic Gaming a230 Esport Edition – tryggt för spel 6
Mjukvara
- Igår Se vilka spel som funkar på Windows på ARM 27
- 21 / 5 Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin 120
- 19 / 5 Ghost of Tsushima kan använda DLSS och FSR 3 samtidigt 11
- 17 / 5 27 år senare – Winamp får öppen källkod 45
- 17 / 5 Grafikprestanda i Ghost of Tsushima – en välpolerad PC-version 28
Övrigt
Datorkomponenter
Ljud, bild och kommunikation
- Nyhetstips!486
- Värmland förbereder internet vid krisläge7
- Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve82
- Grafikprestanda i Senua's Saga: Hellblade II – ett av de tyngsta PC-spelen någonsin121
- Premiär! Månadens Drop på SweClockers83
- 144Hz för kontorsskärm?20
- RX 7900XT/XTX Owners Club870
- Amd Cpu med Amd/nvidia gpu.6
- Styra 12v fläkt med HA/ESPHome0
- Plats för lite gubbgnäll9979
- Säljes Dell U4924DW - 49 tum, ultrawide
- Säljes Realtek 8822CE m.2 wifi-kort
- Säljes Google Pixel 7 Pro
- Säljes Mekaniska diskar
- Säljes Nvidia Asus ROG Strix RTX 4090
- Säljes Gamingdator i7 7700k, 16GB, 1080Ti 11GB, 500GB, WIFI
- Säljes Möss och Musmattor!
- Säljes Asus ROG Strix 1070 Ti 8GB
- Säljes ASUS GeForce GTX 1070 8GB Expedition OC
- Säljes I9 14900kf
- Värmland förbereder internet vid krisläge7
- Rykte: Microsoft vill köpa upp Valve82
- Snart hjälper Google TV dig hitta fjärrkontrollen11
- Googles nya AI-sammanfattningar får reklam10
- Cooler Master släpper flerfärgad kylpasta54
- Veckans fråga: Vilken extern datalagring föredrar du?48
- Microsoft Recall under lupp hos integritetsmyndighet36
- Testpilot: Komplett-PC Epic Gaming a230 Esport Edition – tryggt för spel6
- Se vilka spel som funkar på Windows på ARM27
- Snabbtest: 3DMark Steel Nomad – visuellt avancerat, förvånansvärt lättdrivet43
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Quiz – Griniga gamla gubbar idag
- Rapport: Alla Super Smash Bros. Ultimate-karaktärer vinner lika mycket idag
- Överlevnadsspelet Nightingale har fått ett offline-läge idag
- Läckare: Final Fantasy IX-remaken är verklig, men inte Final Fantasy X-remaken idag
- Paradox-veteran tar över som vd för Helldivers 2-utvecklaren idag