Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Såg Zeekr på lite närmare håll i morse:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har besökt närmaste VW verkstad redan några veckor sedan. De sa de vill inte utföra uppdateringen pga kompetensbrist. De rekommenderarade att jag istället väntar på brevet som jag ska få i brevlådan snart av VW med mer info om uppdateringen.

Kompetensbrist? Låter ju allvarligt för den verkstaden.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Ständig brist på saker hos Audi verkar det som, min Q4 byggdes v18 och har sedan dess stått "redo för slutmontering" i fabriken.
Fick idag besked att det var brist på klädseln jag skall ha och att den förväntas bli klar v26, hoppas nu bara att det inte blir ytterligare fördröjningar så man kan få sin bil under semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ständig brist på saker hos Audi verkar det som, min Q4 byggdes v18 och har sedan dess stått "redo för slutmontering" i fabriken.
Fick idag besked att det var brist på klädseln jag skall ha och att den förväntas bli klar v26, hoppas nu bara att det inte blir ytterligare fördröjningar så man kan få sin bil under semestern.

Hur länge har du väntat nu? Vilken klädsel har du valt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Kompetensbrist? Låter ju allvarligt för den verkstaden.

Det är samma för mig. Om det är samma så handlar det om att de ska byta en del i högvoltsbatteriet, det stora. Kan förstå att inte alla verkstäder har den kompetensen ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är samma för mig. Om det är samma så handlar det om att de ska byta en del i högvoltsbatteriet, det stora. Kan förstå att inte alla verkstäder har den kompetensen ännu.

På återkallade ID: Först uppdateras mjukvaran, sedan testas/bedömer de om någon modul i batteriet behöver bytas. Tog två verkstadsdagar, VW står för notan inkl. lånebil.
Om sedan några moduler ska bytas bokas bytet på en verkstad som får arbeta i högvoltsystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Hur länge har du väntat nu? Vilken klädsel har du valt?

Beställde 2022-05-02 så jag är snart uppe i 14 månader och det kommer väl bli leverans runt 15 månader om det inte blir nya problem. Klädseln är absolut ingen speciell, det är sportsäten i svart tyg i färgen Svart Silver-Svart.

Skrivet av Wiinis:

Det är samma för mig. Om det är samma så handlar det om att de ska byta en del i högvoltsbatteriet, det stora. Kan förstå att inte alla verkstäder har den kompetensen ännu.

Det är väl 12V batteriet som skall bytas först och sedan tar uppdateringen ca 1½ - 2 dagar eftersom den görs i steg mot tyska servers, tror det är uppdateringen som är problemet eftersom den måste göras stegvis i rätt ordning om jag förstått det rätt, tror det är samma på alla modeller från VW-koncernen som är byggda på den plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

På återkallade ID: Först uppdateras mjukvaran, sedan testas/bedömer de om någon modul i batteriet behöver bytas. Tog två verkstadsdagar, VW står för notan inkl. lånebil.
Om sedan några moduler ska bytas bokas bytet på en verkstad som får arbeta i högvoltsystemet.

Menar du att det kommer att ske i omgångar? De sa endast att bilen kommer att vara borta i två dagar och sen ska det vara klart.

Skrivet av MacAllan:

Det är väl 12V batteriet som skall bytas först och sedan tar uppdateringen ca 1½ - 2 dagar eftersom den görs i steg mot tyska servers, tror det är uppdateringen som är problemet eftersom den måste göras stegvis i rätt ordning om jag förstått det rätt, tror det är samma på alla modeller från VW-koncernen som är byggda på den plattformen.

Det har jag redan gjort och då uppdaterade verkstaden mjukvaran.

Det som ska göras nu är detta:
https://carup.se/defekta-batterier-i-2-200-vw-id-bilar-i-sver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Menar du att det kommer att ske i omgångar? De sa endast att bilen kommer att vara borta i två dagar och sen ska det vara klart.

Det har jag redan gjort och då uppdaterade verkstaden mjukvaran.

Det som ska göras nu är detta:
https://carup.se/defekta-batterier-i-2-200-vw-id-bilar-i-sver...

Jo men det du svara på handlade om uppdatering från 2.4 till senaste versionen, därav trodde jag du menade det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo men det du svara på handlade om uppdatering från 2.4 till senaste versionen, därav trodde jag du menade det också

Svarade på att en verkstad hade kompetensbrist, inte komponent. Tror alla verkstäder kan byta ett 12-voltsbatteri.

Men det är möjligt att personen menade det.

Edit: Trött och läser inte.
Vet inte vad jag svaret på längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Kompetensbrist? Låter ju allvarligt för den verkstaden.

Ja de är inte vana vid elbilar verkar som.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Här i elbillandet så rabatterar nu de flesta ganska rejält efter att Tesla toksänkte sina priser efter jul. Över natten så förstörde Tesla begagnatmarknaden nästan. Nu har importörerna så många nya elbilar på lager att till och med VW opererar med nära 140k i rabatter på ID4 och ID5.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det kombinerat med lågkonjuktur och att många håller i pengarna eller senarelägger nybilsinköp/leasing. Sedan en del som lämnat tillbaka leasingbilar i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det kombinerat med lågkonjuktur och att många håller i pengarna eller senarelägger nybilsinköp/leasing. Sedan en del som lämnat tillbaka leasingbilar i förtid.

Framförallt så har kostnaden för finansiering, vare sig det sker "dolt" i en leasingavgift eller direkt som lån stigit. Även utan andra ökade kostnader så har det blivit mindre roligt att skaffa en ny bil. Särskilt privatleasing var inte något folk var sugna på förr med ett högre ränteläge, för det har funnits rätt länge, men varit ett litet marginalalternativ. Det var den extremt låga räntan i kombination med uppskruvade andrahandsvärden som gjorde det attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Framförallt så har kostnaden för finansiering, vare sig det sker "dolt" i en leasingavgift eller direkt som lån stigit. Även utan andra ökade kostnader så har det blivit mindre roligt att skaffa en ny bil. Särskilt privatleasing var inte något folk var sugna på förr med ett högre ränteläge, för det har funnits rätt länge, men varit ett litet marginalalternativ. Det var den extremt låga räntan i kombination med uppskruvade andrahandsvärden som gjorde det attraktivt.

Leasing av bil var även bra mycket mer intressant förut när man fick ett bra paket.

Nu är det istället ett pris som är OK men sen inser man att det bara är bil och service som ingår. Däck och försäkring ingår ej, och då har man redan gått upp en rejäl slant.

Gomore verkar dock ha intressanta ibland. Nice releasing också men verkar bara vara i Stockholms område:-(

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är samma för mig. Om det är samma så handlar det om att de ska byta en del i högvoltsbatteriet, det stora. Kan förstå att inte alla verkstäder har den kompetensen ännu.

Skrivet av Dunde:

På återkallade ID: Först uppdateras mjukvaran, sedan testas/bedömer de om någon modul i batteriet behöver bytas. Tog två verkstadsdagar, VW står för notan inkl. lånebil.
Om sedan några moduler ska bytas bokas bytet på en verkstad som får arbeta i högvoltsystemet.

Skrivet av Cooling23:

Ja de är inte vana vid elbilar verkar som.

Då fattar jag. Min verkstad har battericenter och högvoltsexperter så detta är inget problem där. I mitt fall hade test/bedömning av batterimoduler redan gjort vid tidigare tillfälle så då gick uppdateringen till 3.2 över dagen.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Båda min uppdateringar och HV-batteri koll har gjorts på en dag. Id.4an såg bra ut med Id.3an behöver en ny batteri modul.

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Här i elbillandet så rabatterar nu de flesta ganska rejält efter att Tesla toksänkte sina priser efter jul. Över natten så förstörde Tesla begagnatmarknaden nästan. Nu har importörerna så många nya elbilar på lager att till och med VW opererar med nära 140k i rabatter på ID4 och ID5.

Förstörde begagnatmarknaden? Snarare rättade till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Här i elbillandet så rabatterar nu de flesta ganska rejält efter att Tesla toksänkte sina priser efter jul. Över natten så förstörde Tesla begagnatmarknaden nästan. Nu har importörerna så många nya elbilar på lager att till och med VW opererar med nära 140k i rabatter på ID4 och ID5.

Gillar du överpriser? Ja då har de förstört marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Förstörde begagnatmarknaden? Snarare rättade till den.

Om man äger en bil och vill sälja så förstörde dom den. Men om man även vill köpa en begagnad bil så rättade dom till den
Jag är av den första kategorin som kommer sälja inom någon månad och inte köpa någon bil efter det.

Men för alla som är ute efter att köpa bil är det bra mycket vettigare priser nu

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Om man äger en bil och vill sälja så förstörde dom den. Men om man även vill köpa en begagnad bil så rättade dom till den
Jag är av den första kategorin som kommer sälja inom någon månad och inte köpa någon bil efter det.

Men för alla som är ute efter att köpa bil är det bra mycket vettigare priser nu

Jag skulle vilja säga att en marknad där begagnade varor går för nära eller i vissa fall högre pris än nypris är dysfunktionell. Oavsett personlig vinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Förstörde begagnatmarknaden? Snarare rättade till den.

Skrivet av SUMITOMO:

Gillar du överpriser? Ja då har de förstört marknaden.

Skrivet av SunQ:

Om man äger en bil och vill sälja så förstörde dom den. Men om man även vill köpa en begagnad bil så rättade dom till den
Jag är av den första kategorin som kommer sälja inom någon månad och inte köpa någon bil efter det.

Men för alla som är ute efter att köpa bil är det bra mycket vettigare priser nu

Fast förstörde dom begagnatmarknaden? Vad är en skadad begagnatmarknad? När man tvingas betala lika mycket eller mer för en begagnad bil som för en ny bil? Isåfall är väl frågan om det var just Teslas prissänkningar som rättade till den (eller förstörde den beroende på perspektiv). Är väl snarare att efterfrågan sjunkit över tid, samtidigt som fler andrahandsbilar börjat komma ut på marknaden.

Det dom definitivt förstörde för många köpare var väl värdeminskningen, och ur det perspektivet förstördes definitivt begagnatmarknaden över natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har besökt närmaste VW verkstad redan några veckor sedan. De sa de vill inte utföra uppdateringen pga kompetensbrist.

Läste fel, och läste som "pga. komponentbrist" först!

Märkligt dock att det en uppdatering skall vara så svårt och kräva så mycket "kompetens"? Hur svårt kan det vara?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är samma för mig. Om det är samma så handlar det om att de ska byta en del i högvoltsbatteriet, det stora. Kan förstå att inte alla verkstäder har den kompetensen ännu.

Men då är det ju mer än en mjukvaruuppdatering som krävs?

Tyckte just att det lät märkligt att en mjukvaruuppdatering skulle kräva specialkompetens.

Kan förstå att inte alla VAG-verkstäder fullt ut lärt sig att hantera alla elbilar än. Är ju inte lika märkligt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Mitt Elli går ut nästa månad och 3,15kr på Ionity är ett minne blott..
Finns det något vettigt idag som blir billigast för nån som åker på långresa 6-8ggr per år och vill ladda så billigt som möjligt på Ionity?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Mitt Elli går ut nästa månad och 3,15kr på Ionity är ett minne blott..
Finns det något vettigt idag som blir billigast för nån som åker på långresa 6-8ggr per år och vill ladda så billigt som möjligt på Ionity?

Behöver du verkligen ett abonnemang för så pass få resor?

Kollar man runt på snittpriserna nu är det inte så farligt.
Man ligger på mellan 3-5kr /kwh på Tesla Superchargers och det är inte så mycket dyrare på andra ställen.

Säg att du klassar en långresa som 50mil och din bil drar i snitt 2kwh/mil så är det 100kwh = 500kr per resa.
Inte många kronor man sparar in.

Jag gör ungefär lika många långresor och sen kör ca 2000mil per år i kortare resor där jag laddar hemma.
å i totalkostnaden så gör inte dessa långresor många hundralappar i sparande och abonnemang kostar ofta 80-200kr/månad för att få någon krona billigare.

Men om man snabbladdar flera gånger i veckan pga långa arbetsresor förstår jag att man vill spara in

Sen förstår jag ju att man gärna försöker spara några kronor, men nyfiken om du ser en vinning av att ha ett abonnemang som kostar hundralappar varje månad med så pass få långresor.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Relik 📜

Har nu köpt en andra elbil i Norge - Seat Mii Electric. Väldigt charmig faktiskt, verkligen back to basics.

En 2020-modell, gått ~3500 mil. 259 km WLTP, så blir en perfekt pendlarbil för min fru som ska köra ~60-70 km dagligen. Fin marginal för det, även en smällkall vinterdag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Behöver du verkligen ett abonnemang för så pass få resor?

Kollar man runt på snittpriserna nu är det inte så farligt.
Man ligger på mellan 3-5kr /kwh på Tesla Superchargers och det är inte så mycket dyrare på andra ställen.

Säg att du klassar en långresa som 50mil och din bil drar i snitt 2kwh/mil så är det 100kwh = 500kr per resa.
Inte många kronor man sparar in.

Jag gör ungefär lika många långresor och sen kör ca 2000mil per år i kortare resor där jag laddar hemma.
å i totalkostnaden så gör inte dessa långresor många hundralappar i sparande och abonnemang kostar ofta 80-200kr/månad för att få någon krona billigare.

Men om man snabbladdar flera gånger i veckan pga långa arbetsresor förstår jag att man vill spara in

Sen förstår jag ju att man gärna försöker spara några kronor, men nyfiken om du ser en vinning av att ha ett abonnemang som kostar hundralappar varje månad med så pass få långresor.

Innan gav jag 129kr/mån för 3,19kr. Det lönade sig definitivt.
Frågan va kanske dåligt ställt, menade vad som blir billigast just nu, med eller utan abonnemang. Elli tar över 9kr utan abonnemang tex. Priserna ändras snabbt och nya aktörer kommer och går. Nån som har nått bra tips?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Har nu köpt en andra elbil i Norge - Seat Mii Electric. Väldigt charmig faktiskt, verkligen back to basics.

En 2020-modell, gått ~3500 mil. 259 km WLTP, så blir en perfekt pendlarbil för min fru som ska köra ~60-70 km dagligen. Fin marginal för det, även en smällkall vinterdag.

Bor du då i Norge eller har du importerat den till Sverige?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Def_Dog:

Bor du då i Norge eller har du importerat den till Sverige?

Nä, bor numera i Norge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S