Geforce RTX 4090 nosar på 4 GHz i nytt världsrekord

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4090 nosar på 4 GHz i nytt världsrekord

Med hjälp av flytande kväve lyckas överklockaren CENS pressa Nvidias toppkort till hela 3 930 MHz, endast 70 MHz från 4 GHz-gränsen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Officiell jultomte

But can it run crysis?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Moseby:

But can it run crysis?

Inte vid 3,93 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

But can it run crysis?

Ofc, sen drar man igång RT och då är det max 10 fps

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Separat LN-pot till strömkontakten för att säkra upp? 😉

Permalänk
Medlem

CENS med team är sjuka. Får se om de hittar nåt annat golden sample som klarar det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att alla sådana här rekord är fullkomligt meningslösa. De tillför ju egentligen ingenting i praktiken.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tycker personligen att alla sådana här rekord är fullkomligt meningslösa. De tillför ju egentligen ingenting i praktiken.

Sån är väl all sport? Vad är syftet med att hoppa högst, egentligen? För de som bryr sig är dessa grenar livsviktiga.

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår.. Klarar han 10 smokes i CS utan att droppa under 100 fps?

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sån är väl all sport? Vad är syftet med att hoppa högst, egentligen? För de som bryr sig är dessa grenar livsviktiga.

Nja, kan inte riktigt tycka det är jämförbart.

Rekord satta i sammanhanget som faktiskt är praktiskt användbara, t.ex. till att spela ett spel tills du tröttnar, kan jag absolut se poängen med. Inte dessa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Frågan kvarstår.. Klarar han 10 smokes i CS utan att droppa under 100 fps?

Testa 10 smokes i PUBG utan att droppa ner till 10 fps. Samma blir det i tävlingar när kommentatorerna zoomar ner i röken och frames droppar så lågt att tiden fan står still ibland.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nja, kan inte riktigt tycka det är jämförbart.

Rekord satta i sammanhanget som faktiskt är praktiskt användbara, t.ex. till att spela ett spel tills du tröttnar, kan jag absolut se poängen med. Inte dessa.

Fast de är jämförbara

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Ok, hur mycket ström slurpade den? Skulle vara intressant att veta. Utifrån vad Der Bauer sagt tidigare verkar en pressad 4090 på LN2 ligga på runt en 1500W, vilket är ganska ruskigt.

Permalänk
Medlem

Och så säger folk att det är lönlöst att överklocka för att det knappt finns marginaler kvar att ta av

Visst, Nvidia fånar sig och låser spänningen och folk köper deras smörja om att "arkitektur X skalar dåligt med ökad spänning"... Jaha? Nu bestämmer de åt oss vad vi ska tycka är dåligt?

Men bra med sådanna här nyheter för det visar ju att Nvidia blåljuger.

Visst, du kommer absolut inte lika långt på luft, men med helt upplåst strömbudget och olåst spänning skulle säkert de flesta kunna kräma ut ~10% mer prestanda ur korten än de har idag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och så säger folk att det är lönlöst att överklocka för att det knappt finns marginaler kvar att ta av

Visst, Nvidia fånar sig och låser spänningen och folk köper deras smörja om att "arkitektur X skalar dåligt med ökad spänning"... Jaha? Nu bestämmer de åt oss vad vi ska tycka är dåligt?

Men bra med sådanna här nyheter för det visar ju att Nvidia blåljuger.

Visst, du kommer absolut inte lika långt på luft, men med helt upplåst strömbudget och olåst spänning skulle säkert de flesta kunna kräma ut ~10% mer prestanda ur korten än de har idag.

De skulle säkert få fler returer också. Och tror inte de tar den kostnaden utan korten skulle kostat mer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Fast de är jämförbara

Verkligen inte.

Hoppa högt till exempel, det kan du ha en väldigt praktisk tillämpning av. Att överklocka ett grafikkort med LN har ingen praktisk applikation.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Behövs ett mindre kärnkraftverk för driva hela paketet

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

De skulle säkert få fler returer också. Och tror inte de tar den kostnaden utan korten skulle kostat mer.

Har AMD och Intel som båda tillåter så hög spänning att chippen går sönder om man inte vet vad man gör gått i konkurs för att de fått för många returer? Nä

Märkligt detta... "Ingen klockar", men om man ger vettig funktionalitet till de (påstådda) fåtal personer som gör det så skulle returerna öka i sådan omfattning att det skulle bli problem? Mjaeeee... Den "logiken" håller inte.

Dessutom är det så att den mest signifikanta degraderingen sker vid "för hög spänning och för hög temperatur (alltså samtidigt) under tillräckligt lång tid, så är man RMA-paranoid kan man låsa upp TDP och spänning men vara strikt med temperaturerna, så det är inte som om vi pratar om saker som inte går att lösa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har AMD och Intel som båda tillåter så hög spänning att chippen går sönder om man inte vet vad man gör gått i konkurs för att de fått för många returer? Nä

Märkligt detta... "Ingen klockar", men om man ger vettig funktionalitet till de (påstådda) fåtal personer som gör det så skulle returerna öka i sådan omfattning att det skulle bli problem? Mjaeeee... Den "logiken" håller inte.

Dessutom är det så att den mest signifikanta degraderingen sker vid "för hög spänning och för hög temperatur (alltså samtidigt) under tillräckligt lång tid, så är man RMA-paranoid kan man låsa upp TDP och spänning men vara strikt med temperaturerna, så det är inte som om vi pratar om saker som inte går att lösa

Jag tror nog de övervägt detta och kommit fram till att det är mer lönsamt att hålla korten låsta.
Sen om det för för att minska returer eller om det beror på annat vet jag inte, säkert lite av båda.
Är det ens ett problem egentligen? Går det inte byta bios på typ varenda grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Vad hade de för powerkablar vid testet? De vill jag ha också

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror nog de övervägt detta och kommit fram till att det är mer lönsamt att hålla korten låsta.
Sen om det för för att minska returer eller om det beror på annat vet jag inte, säkert lite av båda.
Är det ens ett problem egentligen? Går det inte byta bios på typ varenda grafikkort?

Jo visst, men de är ofta av sådan art att spänningen är låst. Jättebra när man bara benchar men inte så kul när man ska ha det som dailey.

Power limit är lätt att komma runt genom att flasha ett annat VBIOS. Men det är det här med att komma åt högre spänning och på samma gång kunna ha att den ändras dynamiskt beroende på last som är knepigt så det skulle jag säga är ett problem ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag tror nog de övervägt detta och kommit fram till att det är mer lönsamt att hålla korten låsta.
Sen om det för för att minska returer eller om det beror på annat vet jag inte, säkert lite av båda.
Är det ens ett problem egentligen? Går det inte byta bios på typ varenda grafikkort?

Till väldigt stor del handlar det troligtvis om att förhindra att billigare segment kannibaliserar marknaden för de dyrare. Tänker vi tillbaka 15-20 år var det ju inte helt ovanligt att det gick att köpa ett av de billigare korten och antingen genom överklockning eller BIOS-moddning få det att prestera som ett kort som var ett par tusenlappar dyrare. Nu har AMD, Intel och Nvidia blivit väldigt duktiga på att låsa ner sina produkter i olika prissegment på olika sätt och många av dem kräver hårdvarumodifikation för att ta sig runt och vissa går inte alls, som t.ex. strypta minnesbussar och shaders bortskurna med laser.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Till väldigt stor del handlar det troligtvis om att förhindra att billigare segment kannibaliserar marknaden för de dyrare. Tänker vi tillbaka 15-20 år var det ju inte helt ovanligt att det gick att köpa ett av de billigare korten och antingen genom överklockning eller BIOS-moddning få det att prestera som ett kort som var ett par tusenlappar dyrare. Nu har AMD, Intel och Nvidia blivit väldigt duktiga på att låsa ner sina produkter i olika prissegment på olika sätt och många av dem kräver hårdvarumodifikation för att ta sig runt och vissa går inte alls, som t.ex. strypta minnesbussar och shaders bortskurna med laser.

Just det där sista du nämner, om att de pridukterna är helt olika, är en viktig anledning till varför det blir knäppt att de låser ner spänning och TDP.

För den som "klockar lite på kul" kommer ju inte upp i SKU'n äver oavsett då de har "laserbehandlat" dem så oass hårt att gapet blir för stort. Enda undantaget var väl 1070 TI som med några knapptryck krossade ett 1080, men där får Nvidia skyla sig själv för de lasrade bara bort et enda SM-kluser eller vad det var så det var i praktiken ingen skillnad.

Det andra är ar att det i så fall vore logiskt att släppa spänning och TDP lös på toppkorten. Där finns ju inget att tävla med innan nästa generation släpps, och det är de korten som anvönda till sådant i artikeln och världsrekortpoäng i benchmarks och sådat. Så där finns ingen affärsmäsig mening med att vara snål.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Verkligen inte.

Hoppa högt till exempel, det kan du ha en väldigt praktisk tillämpning av. Att överklocka ett grafikkort med LN har ingen praktisk applikation.

Så du menar att de som sätter rekord i höjdhoppning använder det till vardags?

T.ex hoppar över staket som är 2,45 meter höga och landar på ryggen? Det är väl bara praktiskt i några sekunder, tills man väl slår i marken och ligger där med en bruten ryggrad.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Så du menar att de som sätter rekord i höjdhoppning använder det till vardags?.

Varför stå i kö när du kan hoppa över alla på ica

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Varför stå i kö när du kan hoppa över alla på ica

Jag tänker att curling är en bra skill för det också

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så du menar att de som sätter rekord i höjdhoppning använder det till vardags?

T.ex hoppar över staket som är 2,45 meter höga och landar på ryggen? Det är väl bara praktiskt i några sekunder, tills man väl slår i marken och ligger där med en bruten ryggrad.

Finns många tillfällen det kan vara nyttigt med förmågan att hoppa högt, eller springa fort osv. Men för all del, förlöjliga min ståndpunkt du.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

LN har ingen praktisk applikation.

Det har till exempel inte Koenigseggs senaste 0-400-0 rekord heller!
Har du ringt Christian än och sagt åt honom hur värdelöst rekordet hans företag har tagit är än?

Acceptera när du har fel och var så pass ödmjuk att du kan svälja det!
Finns inte en käft som egentligen har nytta av att kunna hoppa flera meter rakt upp i luften med hjälp av en stav!
På samma sätt har ingen nytta av LN2!
Ingen har heller nytta av att vässa tiderna 0-400-0!

Rekord som dessa sätts för att de som sätter dem har kul, och för att rekorden är (viktiga för dem!)

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det har till exempel inte Koenigseggs senaste 0-400-0 rekord heller!
Har du ringt Christian än och sagt åt honom hur värdelöst rekordet hans företag har tagit är än?

Acceptera när du har fel och var så pass ödmjuk att du kan svälja det!
Finns inte en käft som egentligen har nytta av att kunna hoppa flera meter rakt upp i luften med hjälp av en stav!
På samma sätt har ingen nytta av LN2!
Ingen har heller nytta av att vässa tiderna 0-400-0!

Rekord som dessa sätts för att de som sätter dem har kul, och för att rekorden är (viktiga för dem!)

/L

Okej, så jag får inte ha en annan åsikt än dig? Fint, kul kille du är.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Okej, så jag får inte ha en annan åsikt än dig? Fint, kul kille du är.

Du är alltid fri att ha din åsikt, i det här fallet känns det inte ens värt att gnabba om!

De som tar sina rekord gör det av en anledning, de brinner för det de gör helt enkelt!
Min poäng (och jag borde ha formulerat mig mildare) var mer att det inte finns någon direkt applicerbar nytta, varken av t.ex LN2 eller stavhopp!

Däremot förstår jag din poäng, t.ex om du måste hoppa från en avsats till en annan, problemet är mer att de som utför höjdhopp använder sig av en stav, gjord i helt rätt material, och en sådan kommer de aldrig att hitta i en situation där man kanske hoppar från avsatsen på en klippa till en annan!

Och skall vi nu verkligen ta det till sin spets så sure, går att använda LN2-klocken också, så tillvida att man är beredd att stå där och kyla ner sitt kort stup i kvarten!

Slutsatsen bör bli att mellan tummen och pekfingret så blir det ingen reell händelse där rekord-nyttan kan appliceras, mer än om höjdhopparen kanske kan hoppa lite längre utan stav än en medelsvenson!

Ber om ursäkt för mitt påhopp btw, jag borde ha formulerat mig mildare!

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!