Netonnet: "Fler delbetalar sina elektronikköp"

Permalänk
Medlem

Det står att en större andel handlar på kredit men vi vet inte om antalet köp är detsamma? Om färre personer köper teknikprodukter idag så kan ju mycket väl andelen som handlar på kredit öka men det skulle samtidigt kunna vara färre personer som köper på kredit än tidigare. Vi får inte hela bilden här.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Dra av på deklarationen?

Räntor är avdragsgilla, du får tillbaka en tredjedel om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Räntor är avdragsgilla, du får tillbaka en tredjedel om jag minns rätt.

Stämmer, inte direkt lönsamt att dra på sig räntekostnader om det enbart är skatteskäl dock. Halvtaskigt resultat när det kostar 2kr för varje krona man sparar.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig grejer för hobbykonsumtion på avbetalning.
Men kan använda te x klarna faktura så att jag betalar direkt när jag fått grejerna.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Avstängd

När jag var yngre och precis hade börjat jobba gjorde jag misstaget att försätta mig i ganska stor avbetalningsskuld. Men jag betalade av den och har försökt vara försiktig med kreditköp sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att köpa på faktura (=kredit) gör ju att man slipper ligga ute med pengar ifall man skulle ångra sig, eller om fraktbolag dabbar sig.

Eller om varan (grafikkort) inte levereras förrän 12 månader senare.😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Stämmer, inte direkt lönsamt att dra på sig räntekostnader om det enbart är skatteskäl dock. Halvtaskigt resultat när det kostar 2kr för varje krona man sparar.

förvisso sant, antagligen mer applicerbart på långfristiga skulder.

Permalänk
Medlem

Skyr helst att ta lån så långt det går. Har bara lån på huset och CSN. Två bilar, varav ena är leasad och den andra kontantköpt.

Men förra året bröt jag trenden och beställde ett RTX3080 på räntefri avbetalning via Webhallen. Det är helt enkelt för stor summa att lägga på en sån lyxprodukt, vill inte ha så stort hål i plånboken ifall något annat viktigare kommer upp.

Nu har jag även slappat mer på mina principer och betalar av min nya S23 via Comviq. Har tidigare köpt alla mina mobiler med kalla kontanter för att undvika att låsa mig. Men har ni sett vad grafikkort och telefoner kostar nu för tiden? Känns som det är en stor del av förklaringen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Undersökningen är gjord av Norstat. Jobbade där mellan 2010-2012. Var redan då problem med att få folk svara när man ringde och ställde frågor. Kan tänkta mig svarsfrekvensen nu är minimal.

Inte förvånande att folk köper mer på avbetalning när tiderna är sämre men räntorna är högre nu än förr så man förlorar mer på det. Blir en fattigdomsfälla då man inte har råd att köpa direkt och sedan för betala massor med ränta för det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Konstigt eller ? folk blir ju fattigare och fattigare i detta land.

Permalänk
Medlem

Jag använder klarna till allt jag kan, men bara för att det är lätt. Men betalar av det så fort det går i appen. Nån dag efter köpet.

Hatar att ha skulder som ligger så man inte ser hur mycket pengar man har egentligen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Konstigt eller ? folk blir ju fattigare och fattigare i detta land.

Ja, senaste inflationen har definitivt gjort det, men skulderna fanns redan där innan post-covid ekonomin.
Så, något annat pågår i det här landet, folk shoppar nog extra för att tillfälligt få en inre rush, lite välbefinnande. En sorts drog.
Reklam uppmuntrar folk på diverse sätt folk ständigt, en sots livstilspropaganda. Satsas det inte ca 50 miljarder per år till detta?

(edit: den låga räntan under lång tid har förstås ökat belåningsgraden..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vi pratade nyss på jobbet om detta (kollega fika prat), och vi kom till den konklusion att Svensken är överbelånat, det går ganska bra för landet iofs. när det gäller skuld till resten av världen, men vår export har minskat ganska betydligt sen 80 talet, och vårt beroende av import har ökat, nerläggningen av kärnkraft var rent hjärnsläpp - och nu ska det läggas nätavgift på solcell överskottet med, elbils bidraget försvann.

Och kronan går det sisådär för:

(jämförd 100 Sek vs Dollar, googlat idag).

Folk har mindre i plånboken och det märks. Svensken är skuldsatt och beroende av sitt jobb och en
garanterat fast intäkt, är dom belånade utan långsiktigt låg räntebindning så ja, lyxfällan nästa stopp.

Hur bäddar man då för krisen?

- Låt inte pengarna stå på banken med låg ränta.
- Köp inte senaste mobilen, vänta gärna ett halvår till 1 år, och köp gärna begagnat, använd WiFi när du är
hemma och på jobbet, och ha en Hallon eller Vimla prenumeration, här kan du spara 5-10K bara på detta och ändå ha
en hyfsat telefon.
- Ha dina prylar tills dom brinner sönder.
- Byt prylar med familj och vänner istället för att köpa nytt hela tiden.
- Gå på second hand butik och fyll huset med möbler därifrån.
- Slopa dyra prenumerationer.
- Handla mat i "bulk" och frys.
- Lär dig att pruta (det är väldigt osvensk, däcksparkare etc.) men det är värd det.
- Uppgradera din PC med saker som ger bra förbättring såsom ram och SSD etc. och optimera din
pc med nyinstallation av OS etc.

Du kan faktisk leva som en konung om du inte bara är "sugen" hela tiden på att ha nåt nyare än din granne.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Vi pratade nyss på jobbet om detta (kollega fika prat), och vi kom till den konklusion att Svensken är överbelånat, det går ganska bra för landet iofs. när det gäller skuld till resten av världen, men vår export har minskat ganska betydligt sen 80 talet, och vårt beroende av import har ökat, nerläggningen av kärnkraft var rent hjärnsläpp - och nu ska det läggas nätavgift på solcell överskottet med, elbils bidraget försvann.

Och kronan går det sisådär för:

<Uppladdad bildlänk>
(jämförd 100 Sek vs Dollar, googlat idag).

Folk har mindre i plånboken och det märks. Svensken är skuldsatt och beroende av sitt jobb och en
garanterat fast intäkt, är dom belånade utan långsiktigt låg räntebindning så ja, lyxfällan nästa stopp.

Hur bäddar man då för krisen?

- Låt inte pengarna stå på banken med låg ränta.
- Köp inte senaste mobilen, vänta gärna ett halvår till 1 år, och köp gärna begagnat, använd WiFi när du är
hemma och på jobbet, och ha en Hallon eller Vimla prenumeration, här kan du spara 5-10K bara på detta och ändå ha
en hyfsat telefon.
- Ha dina prylar tills dom brinner sönder.
- Byt prylar med familj och vänner istället för att köpa nytt hela tiden.
- Gå på second hand butik och fyll huset med möbler därifrån.
- Slopa dyra prenumerationer.
- Handla mat i "bulk" och frys.
- Lär dig att pruta (det är väldigt osvensk, däcksparkare etc.) men det är värd det.
- Uppgradera din PC med saker som ger bra förbättring såsom ram och SSD etc. och optimera din
pc med nyinstallation av OS etc.

Du kan faktisk leva som en konung om du inte bara är "sugen" hela tiden på att ha nåt nyare än din granne.

Nu tror jag vi ska dra i bromsen här. Svensk export har ökat ordentligt sedan både 60-talet och 80-talet. Senaste två åren har det verkligen skjutit i höjden.
Import av vad? Sverige har god förmåga att klara sig i en situation likt Ukraina.
Finns inga incitament för kärnkraften. Den är för dyr, den är inte cirkulär, det saknas marknad för det. Ingen som kan vill bygga eller satsa på det. I Finland stängs det nya OL3 av för att den inte är lönsam. Som en konsekvens skedde samma sak i Sverige. Med utbyggnad av cirkulära källor kommer det bara bli vanligare.

Svenska hushåll har en hög belåningsgrad, starkt kopplat till den bostadsutveckling landet har haft sedan tidigt 2000 tal då priserna stigit vida mer än övrig utveckling.

Även om räntan har gått upp så har också räntan på eget kapital gått upp.
Det finns ingen poäng i att använda vare sig vår teknik eller bil (om man äger den) tills den brinner upp. Det är i sådana fall bättre att lämna in den till Netonnet, Clas Olsson eller liknande och använda den som delbetalning för en ny produkt. Det är både ekonomiskt bättre så väl som bättre för miljön.

Permalänk
Medlem

Allt färre äger alltså ”sina” produkter.
Skrämmande faktiskt.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Yngre är mer prismedvetna..... enligt de själva. Kvalitativ undersökning!

Permalänk
Medlem

jag köpte en dator 2019 från Webhallen på 36 månaders avbetalning med klarna. jag behövde en klapp på axeln efter att jag skrevs ut från sjukhuset efter att ha överlevt blodförgiftning. jag hade inte saldo som täckte det, men planen var att betala av extra varje månad. slutade med att jag betalade av den på mindre än 1,5 år. då tjänade jag dåligt, men det hade tagit väldigt länge att spara till en dator för mig med den inkomsten jag hade.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om man tar hobbykonsumtion på delbetalning/kredit är man riktigt illa ute enligt mig.

Det har jag gjort. Har bra kreditvärdighet. Har inga skulder utövet billånet just nu dock. Vill du utveckla varför jag är riktigt illa ute? Självklart ser jag över vad för ränta det är, om det överhuvudtaget är någon.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag köper alltid via kreditkort eller Klarna tex. Men jag betalar alltid engångssumma direkt när paketet kommit hem (alternativt månaden efter med kreditkortet). Alltid 100% cash, ingen avgift eller ränta. Undrar om jag är med i den statistiken då.

Nej, betalning mot faktura är inte samma sak som delbetalning. Delbetalning är när man delar upp betalningen i flera delar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Det har jag gjort. Har bra kreditvärdighet. Har inga skulder utövet billånet just nu dock. Vill du utveckla varför jag är riktigt illa ute? Självklart ser jag över vad för ränta det är, om det överhuvudtaget är någon.

Sedan så kanske det inte är bara en hobbykonsumtion. De flesta använder tabletter, mobiler, datorer till även viktiga saker som studier, betala räkningar osv med
Men visst kan det gå överstyr..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av lossah:

Det har jag gjort. Har bra kreditvärdighet. Har inga skulder utövet billånet just nu dock. Vill du utveckla varför jag är riktigt illa ute? Självklart ser jag över vad för ränta det är, om det överhuvudtaget är någon.

Läs och citera gärna hela mitt inlägg så framgår det kanske tydligare. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av HazZarD:

Konstigt eller ? folk blir ju fattigare och fattigare i detta land.

Det stämmer dock inte alls. Bara sen år 2000 så har reallönerna (alltså justerat för inflation) ökat med mer än 30%. Trots det senaste årets nergång. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

Jag skulle snarare säga att det är ett uttryck för att folk vill ha mer och mer, nu - och vill ”slippa” spara.

Sen gör ju den här undersökningen ett stort fel som verka klumpa ihop de som betalar med kreditkort eller på faktura, men betalar av hela skulden innan ränta börjar adderas - tillsammans med de som faktiskt ”tar lån” för att köpa produkterna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Läs och citera gärna hela mitt inlägg så framgår det kanske tydligare. Har man inte råd att köpa en TV/dator/spelkonsol kontant nu, så är sannolikheten att det är en bra idé att köpa den på avbetalning med ocker-räntor nästintill obefintlig.

Köper inte argumentet och tycker det är att förenkla allt för mycket. Det finns ingen poäng med att binda tillgängligt kapital i en produkt på det sättet, oavsett om det är en tv/dator/spelkonsol eller dyrare saker som bil eller bostad. Billigare saker tål en högre ränta medan dyrare saker oftast har sig själva som säkerhet. Exempel: Playstation 5 kostar 7 000kr. 30% ränta är maximalt 175kr per månad. Att dela det på tre månader ger antagligen en praktisk kostnad på cirka 500kr. Det gör att man kan tolerera en elräkning, nån kväll ute eller något annat som man annars kanske inte har utrymme för. Skulle därför säga att sannolikheten för att använda olika betalalternativ när tillfälle ges är oerhört stark för att gynna en sund konsumtion.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MarcusHuddinge:

Fast en mobiltelefon får man ju ofta bättre pris på om man köper på "delbetalning". Men denna delbetalning är ju inte en vanlig delbetalning utan typ lite dyrare abonnemang med mobilen inbakad, så det är ju lite av ett special case

Det var inte poängen.
En dyr mobiltelefon kan inte ses som en nödvändighet oavsett pris. Det är en av de mest centrala delarna i diskussionen. Vad som är "nödvändigt" och vad som är ett "begär" är helt oberoende av vad man "sparar" genom att dela upp betalningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag gick över till kreditkort för att min bank inte erbjuder Googe Pay. Sen trillar det även in en hundring gratis bensin i månaden som bonus på kortet så vad är nedsidan? Har ingenting med köpkraft att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

När de fyra första månaderna år 2023 ställs mot föregående år ökar andelen som handlar hemelektronik på kredit med 13,7 procent.

Låt oss anta att föregående år handlade 1% på kredit (antal köp, antal kunder eller summa?).

Om andelen ökar med 13,7 procentenheter är det solklart att den ökat till 14,7% i år.

Men eftersom andelen ökat med 13,7 procent så har det ökat till 1,137% nu då?

Fantastiskt med folk som inte klarar av eller vill vara tydliga - antagligen för att man driver en agenda (man tjänar mer på kreditköp och vill normalisera det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det stämmer dock inte alls. Bara sen år 2000 så har reallönerna (alltså justerat för inflation) ökat med mer än 30%. Trots det senaste årets nergång. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutv...

Jag skulle snarare säga att det är ett uttryck för att folk vill ha mer och mer, nu - och vill ”slippa” spara.

Det är en reallöneutveckling på ~1.3% per år. Det är inte en utveckling att jubla över direkt. Samtidigt har inkomstskillnaderna ökat, så det kan mycket väl vara så att en stor del av befolkningen faktiskt blivit fattigare.

Permalänk
Medlem

usch, tycker det är sjukt när det är förstavalet på någon hemsida att delbetala, har man inte råd att pröjsa kontant så har man inte råd!

tycker jag i alla fall, har aldrig köpt någonting på avbetalning... eller jo bostadsrätten var lite svår o bränna av på en gång när man flyttade hemifrån

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nej, betalning mot faktura är inte samma sak som delbetalning. Delbetalning är när man delar upp betalningen i flera delar.

Jo det förstår väl jag med. Men beror på hur de räknar delbetalning. För det har ju kreditkort och klarna också. Om de med statistik delar upp det vidqre eller antar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.