Jag har köpt massa ljudgrejer mer eller mindre blint. Vad är värt att spara?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt massa ljudgrejer mer eller mindre blint. Vad är värt att spara?

Jag gjorde lite av ett impulsköp på Blocket idag. Ett dödsbo som sålde runt 60 olika högtalare, skivspelare, kassettspelare, m.m. Betalade 3 000 kr för alltihop.

Anledningen till att jag köpte grejerna var framförallt på grund av den ena skivspelaren (Technics sl-3310), men jag har ingen aning om de andra sakerna är bra eller värda något.

Här är ett album med bilder på allt. Hoppas att man ser bra nog:

https://imgur.com/a/fMz6MPp

Jag har satt ihop högtalarna (JVC SP-X 660), en förstärkare (JVC RX-307) och en skivspelare (sl-3310). Jag tycker att det låter bra, men hade varit kul att vara om det är något bra eller om det är budgetsaker. Jag har inte så mycket erfarenhet, så vet inte hur mycket man hade behövt lägga för att få något bättre.

Misstänker att mycket är skrot, men hade varit tråkigt om jag missade ett guldkorn.

Tack på förhand!

P.S.
Jag vet att det är lite videospelare också. Men jag är mer intresserad av ljudet

Permalänk
Bildexpert

Kan inget om ljudprylarna, men jag ser en Philips VR2334 - En fin Video2000-bandare som inte bör slängas. Den förtjänar verkligen ett bra hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Kan inget om ljudprylarna, men jag ser en Philips VR2334 - En fin Video2000-bandare som inte bör slängas. Den förtjänar verkligen ett bra hem.

Intressant! Det var lite oväntat. Ska undersöka den lite mer

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att skivspelare som det står Turntable Encode System på verkar vara av modell TT-989e från Clas Ohlson (år oklart). Den väger knappt mer än skivan den spelar, så har inte så höga förväntningar om den.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt räknades som normalprylar när de var nya men idag vill en del ha vhs dvd brännare för att digitalisera videos och kassettdäck kan också vara eftertraktade av samma anledning.
Japanska högtalare är däremot med ett fåtal undantag inte särskilt nra.
Cd spelare i normalklassen har inte heller nått samlarvärde.
Sedan beror det också på om apparaterna fungerar eller behöver renoveras för jag misstänker att alla gummidetaljer är i dåligt skick på dem även om de fungerar åldras de oftast inte väl och kan behöva bytas och mekanikerna i allmänhet kan behöva rengöras och smorjas.
3000 är det värt men det är inga direkta guldkorrn som du visar på bilderna.
Och spela helst inga "finare" skivor på 3310an innan du bytt nål eller pickup på den eller undersökt nålen/pickupen på den så den inte är sliten eller upphängningen vulkat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt räknades som normalprylar när de var nya men idag vill en del ha vhs dvd brännare för att digitalisera videos och kassettdäck kan också vara eftertraktade av samma anledning.
Japanska högtalare är däremot med ett fåtal undantag inte särskilt nra.
Cd spelare i normalklassen har inte heller nått samlarvärde.
Sedan beror det också på om apparaterna fungerar eller behöver renoveras för jag misstänker att alla gummidetaljer är i dåligt skick på dem även om de fungerar åldras de oftast inte väl och kan behöva bytas och mekanikerna i allmänhet kan behöva rengöras och smorjas.
3000 är det värt men det är inga direkta guldkorrn som du visar på bilderna.
Och spela helst inga "finare" skivor på 3310an innan du bytt nål eller pickup på den eller undersökt nålen/pickupen på den så den inte är sliten eller upphängningen vulkat.

Tack för det utförliga svaret!

Jag tittade på pickupen, och det ser inte ut att vara original. Vet du (eller någon annan) vad man ska leta efter om man ska byta ut den?

Permalänk

Ser ett minidisc däck där. Det finns inte så många, brukar gå för 500-1000 på tradera när jag har kikat.

Permalänk
Medlem

Denon kassettspelaren får du antagligen några hundringar för om den fungerar. MD-spelaren från Sony är värd en slant, men den går att använda som DAC så kör du med digitala källor skulle jag behålla den.

Permalänk
Medlem

Jag ställde samma fråga på Reddit.
En av de som svarade skriver att Technics rs-bx 808 lätt är värd mellan $500 - $800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag har satt ihop högtalarna (JVC SP-X 660), en förstärkare (JVC RX-307) och en skivspelare (sl-3310). Jag tycker att det låter bra, men hade varit kul att vara om det är något bra eller om det är budgetsaker.

Om du tycker att det låter bra så är det det som räknas, orkar inte med hifinördar som påstår att det enda som gäller är kablar av guld, högtalare med lädermembran från Himalayagetter och skivspelare i kristall där man endast får spela förstaurgåvor av Beatles och Sjostakovitj.
Jag tror att du har gjort en jättebra affär om allting fungerar som det ska och med lite tur kan du kränga av några av grejerna.

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Om du tycker att det låter bra så är det det som räknas, orkar inte med hifinördar som påstår att det enda som gäller är kablar av guld, högtalare med lädermembran från Himalayagetter och skivspelare i kristall där man endast får spela förstaurgåvor av Beatles och Sjostakovitj.
Jag tror att du har gjort en jättebra affär om allting fungerar som det ska och med lite tur kan du kränga av några av grejerna.

Ja, jag är inne på samma sak. Har spelat musik genom högtalarna när jag har suttit och jobbat idag, och bortsett från att ena tweetern (tror jag) skorrar på hög volym så är jag väldigt nöjd. Bra mycket bättre än något jag har haft innan.
Ska nog byta ut förstärkaren ganska snart däremot. Vill gärna ha något med digitala ingångar och en fungerande fjärrkontroll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag ställde samma fråga på Reddit.
En av de som svarade skriver att Technics rs-bx 808 lätt är värd mellan $500 - $800.

Skulle hålla förväntningarna nere. Hifishark visar avslutade auktioner mellan 800-4000 kronor. Så handlar om mekaniskt och elektroniskt skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skulle hålla förväntningarna nere. Hifishark visar avslutade auktioner mellan 800-4000 kronor. Så handlar om mekaniskt och elektroniskt skick.

Ja, jag tror på det när (om) jag får in pengarna på kontot. Har hittat annonser för allt mellan 200 och 10 000 kr. Ska undersöka mitt exemplar lite noggrannare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Denon kassettspelaren får du antagligen några hundringar för om den fungerar. MD-spelaren från Sony är värd en slant, men den går att använda som DAC så kör du med digitala källor skulle jag behålla den.

Ser inget Denon däck.
Men väl ett fint Technics HX-Pro.
Garanterat värt en slant då det kommer från guldåldern vad gäller kasetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag gjorde lite av ett impulsköp på Blocket idag. Ett dödsbo som sålde runt 60 olika högtalare, skivspelare, kassettspelare, m.m. Betalade 3 000 kr för alltihop.

Anledningen till att jag köpte grejerna var framförallt på grund av den ena skivspelaren (Technics sl-3310), men jag har ingen aning om de andra sakerna är bra eller värda något.

Här är ett album med bilder på allt. Hoppas att man ser bra nog:

https://imgur.com/a/fMz6MPp

Jag har satt ihop högtalarna (JVC SP-X 660), en förstärkare (JVC RX-307) och en skivspelare (sl-3310). Jag tycker att det låter bra, men hade varit kul att vara om det är något bra eller om det är budgetsaker. Jag har inte så mycket erfarenhet, så vet inte hur mycket man hade behövt lägga för att få något bättre.

Misstänker att mycket är skrot, men hade varit tråkigt om jag missade ett guldkorn.

Tack på förhand!

P.S.
Jag vet att det är lite videospelare också. Men jag är mer intresserad av ljudet

SL-1210 var en spelare som alla DJs hade och var eftertraktad för att den var manuell och direktdriven. Så jag kollade upp SL-3310. Den är direktdriven, men automatisk.

900kr på denna auktionen
https://auctionet.com/sv/1455798-skivspelare-technics-model-s...

Du kanske kan mail:a rehifi.se och se om de är sugna att köpa något och vad de skulle vilja ge för olika saker. De verkar sälja begagnade saker.

Om du inte vill sälja till dem så kanske det skulle ge en prisindikation om vad saker kan vara värda (de köper det för mindre än vad de kommer sälja dem för).

Annars får du fint skriva upp alla modellnummer och googla auktioner och annonser

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

SL-1210 var en spelare som alla DJs hade och var eftertraktad för att den var manuell och direktdriven. Så jag kollade upp SL-3310. Den är direktdriven, men automatisk.

900kr på denna auktionen
https://auctionet.com/sv/1455798-skivspelare-technics-model-s...

Du kanske kan mail:a rehifi.se och se om de är sugna att köpa något och vad de skulle vilja ge för olika saker. De verkar sälja begagnade saker.

Om du inte vill sälja till dem så kanske det skulle ge en prisindikation om vad saker kan vara värda (de köper det för mindre än vad de kommer sälja dem för).

Annars får du fint skriva upp alla modellnummer och googla auktioner och annonser

Smart! Ska höra med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ser inget Denon däck.
Men väl ett fint Technics HX-Pro.
Garanterat värt en slant då det kommer från guldåldern vad gäller kasetter.

Bild 9 längst ner.

Permalänk
Medlem

Här är en lista på alla modellnummer. Ber om ursäkt för att jag inte skrev upp det direkt. Mina kategorier är nog inte helt rätt, men jag gjorde då gott jag kunde

Cassette Recorders:
Sony TC-137 SD

Cassette Decks:
Pinoeer CT-W901R
Denon DR-M2
Pioneer CT-W208R
Technics RS-BX808

Record Players:
Philips F 7112
Hitachi HT-40S
Clas ohlson TT-989E
Technics sl-3310

CD Recorders:
Philips CDR 765

CD Players:
Sony CDP-C325

Minidisc Decks:
Sony MD5-JE520

VHS Players:
Toshiba V853EW
Sharp VC-FH310

Video Cassette Recorders:
Philips VR 2334
Sony SLV-SE830E
Strato DVD Rec / VCR 3300

Bluray Players:
Samsung BDP-S490

Digital Video Recorders:
Samsung DCB-P770Z
Lumatron DVDCR-16
LG RC7000

Speakers:
JVC SP-X660
JVC SP-X660

Receivers:
JVC RX-307

Permalänk
Bildexpert

Om du vill sälja VR 2334 så kan jag ev vara intresserad, beroende på var i landet den finns. Du kan höra av dig per PM ifall det vore aktuellt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HiHiplay:

Tack för det utförliga svaret!

Jag tittade på pickupen, och det ser inte ut att vara original. Vet du (eller någon annan) vad man ska leta efter om man ska byta ut den?

https://imgur.com/lZY6YuW.jpg

Den vita delen där nålen är fäst är troligen utbytbar och nålen brukar gå att köpa separat och byter man bara nålen behöver man inte justera in positionen på den på nytt.
Men man måste välja en passande nål, samma modell eller nån som passar för det brukar finnas flera med olika slipningar och därigenom olika ljudkvalitet och pris.

Det är heller inga problem att byta hela pickupen för det är ett standardfäste med 2 skruvar som fäster den men vinklar, höjd och nåltryck måste justeras om man byter så man behöver rätt verktyg för det, åtminstone en protractor och en nålvåg utöver normala handverktyg som passar till skruvarna och en tång för att kunna hantera kablarna.

De hifihandlare som säljer pickuper brukar byta och justera in det om du tar med dig hela skivspelaren till dem.

På en gammal spelare i okänt skick hade jag i vart fall ändå kollat att den är rättjusterad och undersökt nålens skick med mikroskop eller lupp innan jag hade lagt på en skiva jag inte vill riskera att svarva sönder, om du tänker hålla på med vinyl som hobby så borde du nog skaffa en passande protractor och nålvåg (och lära dig använda dem) för det är specialverktyg som brukar bli välanvända av vinylfolk.

Det kan ju också vara bra att rengöra och smörja upp spelaren för det finns ett lager även i direktdrivna spelare och 50 år gammal olja med damm i är inte det bästa smörjmedlet.

Prylarna är standardprylar och inga specifikt eftersökta modeller och värdet på dem kan variera rätt kraftigt beroende på skicket och hur okunnig och desperat köparen är, lågt värde för hobbyfolk om prylarna ens fungerar ok, de behöver troligen en del nya gummidelar, rengöring och smörjning för att prestera som de en gång gjorde men apparaterna kan ibland också säljas för dyrt på allmänna annonssiter.
Ganska likt hur en del annonserar ut gamla datorer

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett dokument med all saker och dess ungefärliga värde.
Om ni har lust får ni gärna kika på det och säga om det är rimliga bedömningar som jag har gjort.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15v3-szAVB-3OsS-ZjCGzb...

Jag har utgått från att allting fungerar som det ska, men har bara testat vissa saker än så länge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HiHiplay:

Jag har gjort ett dokument med all saker och dess ungefärliga värde.
Om ni har lust får ni gärna kika på det och säga om det är rimliga bedömningar som jag har gjort.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/15v3-szAVB-3OsS-ZjCGzb...

Jag har utgått från att allting fungerar som det ska, men har bara testat vissa saker än så länge.

Jag tror inte du får 4000 kr för Technics RS-BX808, åtminstone inte i Sverige.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du får 4000 kr för Technics RS-BX808, åtminstone inte i Sverige.

Kanske inte. Jag baserade det på priser från HiFiShark, men det varierar väldigt. Och du kan nog ha rätt i att den är mer svårsåld i Sverige