Reklamera ett år gammal "fungerande" portabel ac?

Permalänk
Medlem

Reklamera ett år gammal "fungerande" portabel ac?

Hallå där!

Min Andersson arc 2.4 "fungerar" fortfarande men kyler oerhört dåligt. Termometern som jag lagt på gallret vid utblåset har som mest kommit ner till 20.8, oavsett hur lågt jag ställer den (cirkus 25 i rummet).

Någon som har erfarenhet av liknande reklamation?
Edit: Kom på, är väl egentligen ett garantiärende.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk

Du måste reklamera felet inom skälig tid från när du upptäckt det. Praxis är inom 2 månader. Att den kyler dåligt bör du ha upptäckt kort efter du köpt den (möjligtvis skulle man kunna hävda att man inte kunnat testa den förrän det blivigt varmt om man köpt den på vintern) men ett år efteråt har du nog inte så mycket stt hämta om du försöker reklamera tyvärr. Det hindrar ju inte att du provar och ser vad de säger iofs.

Edit: jag kanske missförstod, tolkade det som att den kylt dåligt ända sedan dag ett.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har du använt, skött och förvarat den i enlighet med medföljande dokumentation? Om du gjort det, och den har fungerat förr så känns det som en ganska klockren reklamation.

Det är inte så att du försöker i ett annat större rum än förra året, som den inte orkar med eller något i den stilen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Rekordmedlem

Är den korrekt installerad så att den inte blåser ut varmluften i samma rum som du försöker kyla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Hallå där!

Min Andersson arc 2.4 "fungerar" fortfarande men kyler oerhört dåligt. Termometern som jag lagt på gallret vid utblåset har som mest kommit ner till 20.8, oavsett hur lågt jag ställer den (cirkus 25 i rummet).

Någon som har erfarenhet av liknande reklamation?

du har möjligen inte ställt den i avfuktar läge eller endast fläkt läge?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Inte underdimensionerat ac`n?

De har en max rekommenderad rumsvolym av en anledning.

Ju större rum desto längre tid tar det för den att kyla all luften och värmer det fortare än du hinner kyla luften så kommer den inte göra någon skillnad alls.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag hade inget problem med den ifjol, då kylde den bra.

Den ska kyla samma sovrum som i fjol, och den har stått i rummet sen i fjol. Rengjorde tillluftsfiltret för några dagar sedan och kollade att vattnet var tömt innan jag starta den igår (premiär för året), och det körs i "cool"-läge

Installerad på samma sätt oxå. Slang ut ur fönster, har mörkläggningsgardin som jag tejpar fast å tätar runtom med sängkläder.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Skrivet av vaale:

Jag hade inget problem med den ifjol, då kylde den bra.

Den ska kyla samma sovrum som i fjol, och den har stått i rummet sen i fjol. Rengjorde tillluftsfiltret för några dagar sedan och kollade att vattnet var tömt innan jag starta den igår (premiär för året), och det körs i "cool"-läge

Installerad på samma sätt oxå. Slang ut ur fönster, har mörkläggningsgardin som jag tejpar fast å tätar runtom med sängkläder.

Isf bör det inte vara några problem att reklamera den. Var tydlig med, när du reklamerar, att den fungerade bra förra året och att du upptäckte nyss att den inte fungerar som den ska eftersom du inte använt den igen förrän nu när det blivit varmt.

Du ska inte behöva välja om det är en reklamation eller garantiärende, men eftersom många butiker inte har koll på det kan du ju för säkerhets skull säga att att du i första hand vill få den reparerad enligt garantin, och om den inte bedöms täckas av garantin så vill du reklamera enligt reklamationsrätten.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

Kan ju isf vara att den läckt så det knappt finns någon gas kvar i den och är väl isf ett reklamationsärende för systemet ska inte läcka utan är ett slutet system.

Har gasen läckt ut så är det fel på den.

Detta är ju inget du lätt kollar själv och det kan ju även vara något annat typ att termostaten fastnat så pumpen aldrig startar eller något annat för den delen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hur har den förvarats? Om den legat ner eller lutat mer än ett visst antal grader (25-30?) så måste den stå 24h innan man ska starta den. Detta för att vätskan hamnar på "fel ställen" i maskineriet. Detta står i manualerna för alla portabla AC jag sett iaf.

Går kompressorn igång? Ser du kondensvatten på kalla sidan?

Permalänk
Medlem

Den har stått upp hela tiden sedan jag sist använde den ifjol.

Kompressorn går igång och den verkar ju som sagt kyla luften litegrann, men inte tillräckligt. Igår var rumstemperaturen ca 25.5. Utblåset var omkr 20.5 - 21. Den var inställd på 16 grader. Körde den över en timme igår.
Inte kollat nå kondens eller om det nu finns nå vatten i tanken.

Kan en ac fungera "lite grann"?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Skrivet av vaale:

Den har stått upp hela tiden sedan jag sist använde den ifjol.

Kompressorn går igång och den verkar ju som sagt kyla luften litegrann, men inte tillräckligt. Igår var rumstemperaturen ca 25.5. Utblåset var omkr 20.5 - 21. Den var inställd på 16 grader. Körde den över en timme igår.
Inte kollat nå kondens eller om det nu finns nå vatten i tanken.

Kan en ac fungera "lite grann"?

Ja. Om den inte är helt tom på gas kommer den fungera men med gravt reducerad funktion beroende på hur mycket som läckt ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaale:

Den har stått upp hela tiden sedan jag sist använde den ifjol.

Kompressorn går igång och den verkar ju som sagt kyla luften litegrann, men inte tillräckligt. Igår var rumstemperaturen ca 25.5. Utblåset var omkr 20.5 - 21. Den var inställd på 16 grader. Körde den över en timme igår.
Inte kollat nå kondens eller om det nu finns nå vatten i tanken.

Kan en ac fungera "lite grann"?

Exakt detta hände mig för några veckor sen. Kompressorn gick igång men det kom ingen kall luft. Dom sa när jag lämnade in den om det är gasen lagar dom inte. ACn var 1 år 11 månader och jag har fått reklamationen godkänd och dom har skickat en ny.