Vilken serie såg du senast?

Permalänk

Jobbar mig igenom Westworld S3? Tror jag.. S1 var ju ett masterpiece!
Hannibal har jag börjat se om, glömt mycket men vet varför.. sjukt seg
The Originals S3 måste jag nöta igenom otroligt seg också.

Saknar "The Magicians" snyft
https://www.imdb.com/title/tt4254242/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Precis börjat kolla på Succession, HBO
Riktigt bra skådespelare måste jag säga!

https://www.imdb.com/title/tt7660850/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Moderator
Moderator

Kikade på A Small Light nästan enbart baserat på dess höga betyg på RT (100/93%) och IMDb (8.5). Verklighetsbaserad (ganska nära den faktiska historien såvitt jag kunnat läsa mig till) miniserie om människorna runt Anne Frank och hennes familj under tiden de levde gömda undan nazisterna och Anne skrev sin berömda dagbok.

Så långt allt gott, serien vårdar sitt källmaterial väl och lyckas balansera tonen bra - det är inte nattsvart och dödsdeprimerande särskilt ofta utan gott om utrymme ges även åt humor och livsglädje.

Jag hade dock ett stort problem med serien, alla (bortsett från nazisterna, emellanåt) talar nämligen engelska. Serien utspelar sig alltså huvudsakligen i Amsterdam, men istället för att välja skådespelare som talar nederländska har man valt huvudsakligen brittiska och amerikanska skådisar som talar engelska. Vissa gör det med kraftig brytning för att indikera deras (i serien) ursprungliga nationalitet, vissa gör det med svag brytning och vissa gör det helt utan brytning. Alla lyckas dock inte, så medan några ändå känns autentiska är några av de andra skådisarna närmast löjliga med sin påklistrade brytning. Jag antar att man köper det som amerikan då man a) slipper läsa och b) ändå inte kan höra skillnad på olika europeiska språk men för mig som europé funkar det helt enkelt jävligt dåligt och distraherar från berättelsen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Downton Abbey (Netflix)
Sån där lite tantig kostymdrama om en aristokratfamilj o deras tjänstefolk i början av 1900-talet. Nåt som jag förr sett päronen kolla på men aldrig varit intresserad av själv, förrens nu några år senare när jag o tjejen behövde nåt relativt lätt att kolla på tillsammans, o måste ändå säga att det är rätt trevlig serie! Intressant att få lite inblick hur det gick till på den tiden, o är ju ganska bra skrivet med inte alltför tung drama även om den såklart har lite svårare stunder, men det blandas med lite lättsamma grejer också så balansen är rätt lagom ändå. Jag menar det behöver ju liksom inte vara scifi, action o astunga känslor hela tiden, utan lite random intriger mellan underbutler o the ladys maid kan va gött det med. Bra kostym såklart, bra skådespeleri o så till o från riktigt trevligt foto också.
Kan rekommendera om man vill ha nåt att följa en längre period, är sex säsonger som jag o tjejen tog oss igenom på kanske två år. Nu har vi bara två filmer att kolla på också för att avsluta allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamisama76:

Jobbar mig igenom Westworld S3? Tror jag.. S1 var ju ett masterpiece!
Hannibal har jag börjat se om, glömt mycket men vet varför.. sjukt seg
The Originals S3 måste jag nöta igenom otroligt seg också.

Saknar "The Magicians" snyft
https://www.imdb.com/title/tt4254242/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_...

WW s01 var riktigt, riktigt bra!
Försökte verkligen se s03, men det gick bara inte. Stängde av och glömde bort. Den är verkligen inte bra =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

WW s01 var riktigt, riktigt bra!
Försökte verkligen se s03, men det gick bara inte. Stängde av och glömde bort. Den är verkligen inte bra =/

Nej den är fruktansvärd trökig, därför jag har så svårt haha!

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem

Jag har plöjt igenom Game of Thrones igen. Är två år sen jag kollade sist. Jag orkar inte räkna ihop hur många gånger jag sett den egentligen. Jag började nämligen titta på den först när 3 säsonger hade gått, sen inför varje ny säsong såg jag om de tidigare. Visst var de sista två säsongerna lite krystade, men hela min tillvaro rasade inte samman så jag kan njuta av den fortfarande. Det var ganska intressant och se den igen med tanke på att jag var i Dubrovnik förra året och då gick jag naturligtvis GoT rundvandring.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

I Think You Should Leave
Netflix

Kikade lite snabbt vad det var då två här i tråden talade mer än varmt om den.

Gillar man "over the top" komedi-sketcher (flera korta sådana i samma 16-18 min episoder) som allt som oftast lutar åt det löjliga lär man gilla det. För mig lutade det lite väl mycket åt det löjliga, även om jag bara sett ett par få episoder än. Dock verkar det som det alltid finns en lite längre sketch i slutet av varje episod som håller lite bättre "kvalité".

Plus för att ha fått med sig ganska många kändisar att göra små roller i dessa sketcher

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Plus för att ha fått med sig ganska många kändisar att göra små roller i dessa sketcher

Jag kände igen exakt noll av kändisarna! Men jag tyckte att några av sketcherna i säsong tre var fina. Mina favoriter var:

  • Feed Eggs

  • Summer Loving

  • Skådespelaren som aldrig pratar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Sett klart första säsongen av Strange new worlds (Star Trek) på Paramount+
Bra serie, synd bara att nästa säsong kommer 2023

Och nu har säsong 2 börjat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag kände igen exakt noll av kändisarna! Men jag tyckte att några av sketcherna i säsong tre var fina. Mina favoriter var:

  • Feed Eggs

  • Summer Loving

  • Skådespelaren som aldrig pratar

Nu har jag bara sett säsong 1, det blir rätt snarlika sketcher så försöker sprida ut dem då vissa sketcher är "ok". Men för att nämna några som jag direkt kände igen; Steven Yeun, Will Forte, Fred Willard, Cecily Strong och Andy Samberg. Sen finns det flera som jag känner igen men inte direkt kan sätta namn på. Så rätt många komiker som är "over the top" och från SNL verkar vara de som nappat på att delta i detta.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Fubar, OK Actionkomedi med Arnold Schwarzeneggeregeerr
Silo, mörk Sci-Fi dystopi, en av de bästa serierna i år.
Shadow and Bone S2, OK uppföjning på S1.
Citadel, OK lite cheesy agent/action.
Rabbit Hole, agent/action med Sutherland. Must see.

Permalänk
Medlem

The Expanse s01-s04 (2015-2019). IMDB: https://www.imdb.com/title/tt3230854/ via Amazon Prime Video.
Det är min andra sväng i detta rymdhav. Och serien är en väldans svår Sci-Fi snurra att slita sig ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

I sommar (troligen nån gång i juni) kommer en fortsättning, med bla Negan & Maggie + några till.
The Walking Dead; Dead City.
https://youtu.be/GK_PMZfKS6w

Så har då den här börjat då, får se vad det blir av det hela.
https://www.imdb.com/title/tt18546730/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Såg igenomArnold.
En tredelad dokumentär med och om just Arnold.

Den kändes rätt öppenhjärtlig, han tar upp en del pinsamma (för honom) saker han inte är så stolt över.
Mycket var nytt för mig, hade t.ex. ingen aning om att karln var mångmiljonär långt innan filmkarriären tog fart.
Dom skrapar lite på ytan av hans affärer, men jag hade gärna sett mer.
Helt klart är i alla fall att han har investerat smart genom åren.
Och det var kul att se att Arnes och Stallones "fejd" på 80-90 talet hade substans och inte bara var för publicitet.

Överraskande sevärd skulle jag vilja säga.

Permalänk
Avstängd

Queens gambit. Välgjort men på tok för långt. Och tyvärr inte sann.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Righteous Gemstones
(HBO Max)

Skapelse av Danny Mcbride är nog det första man bör skriva då det krävs att man uppskattar överdriven humor och rent av löjliga karaktärer etc för att finna detta roande. Små glimtar av familjerelationsdrama glittrar till ibland men dränks relativt fort i typisk Danny Mcbride anda. Bortser man från Mcbride (som givetvis alltid är med i sina kreationer) är det ganska gedigna skådespelarinsatser dock och sett över en hel säsong får den ett "ok" som betyg.

Säsong 3 har startat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Snusfri

Fear the Walking Dead - Season 8

FtWD är väldigt, spretig.
Vissa avsnitt är hur sjukt bra som helst medans nästa avsnitt kan ligga på en minus-skala.
S08E01 var ett rikigt lågvattenmärken medans S08E02 är helt okej tex.

Dock så håller FtWD i genomsnitt högre kvalité än TWD, iaf om man räknar med de senare såpopera-säsongerna.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gotham Knights
HBO Max

Känns som DC viftar vilt och försöker få till en "hit" hos en helt ny publik istället för att fokusera på den breda massa man redan har, dvs den så kallade "woke rörelsen" och "generation I'm a victim and it's everyone elses fault". Mestadels föräldrars fel då, de tycks ha någon övertro på att det är just detta minsann som alla ungdomar relaterar till och gör vår show till en hit.

TDLR; Denna serie får Titans att se ut som det bästa som hänt sedan skivat bröd = don't waste your time.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Spy/Master

Spy/Master på IMDB /w trailer
HBO Max

Spion-thriller om en fiktionell säkerhetsansvarig för Ceausescu-familjen, som hoppar av till väst. Ett påhittat avhopp som grundas av riktiga historiska händelser och personer. Känns bitvis påkostat med tidsenlig rekvisita (kläder, bilar, etc). Titta på trailern om det låter intressant, men bättre att bara kolla första avsnittet då trailern innehåller scener från alla sex avsnitt av den första säsongen.

Det är snyggt och spännande. Den historiska perioden och platsen är intressant, och förhöjer upplevelsen. Säsongen får min rekommendation.

En liten varning kanske för att tidslinjen kan vara lite otydlig ibland. Jag vet att vissa kan ha problem med sådant.

Det enda jag inte gillade var att det känns som den håller dörren öppen för en till säsong. Känns som det bara varit bättre med en one-and-done här.

Visa signatur

Digital Equipment 386SX/16MHz | 640KB+4MB minne | 40MB HDD | MS-DOS 6.22/Slackware 7

Permalänk
Medlem

DMZ
HBO Max

"In a near-future civil-war-torn America, fearless medic Alma sets out on a harrowing quest to find her missing son - crossing into the demilitarized zone of Manhattan, where a ruthless battle for control rages between rival gang leaders."

En mini-serie på 4 avsnitt som lockade med ovan text, jag kände mig tvungen att börja kika på den... och oh boy... Spretig är bara förnamnet, den verkar inte riktigt veta vad den vill vara... Det första som slår en är I am Legend miljö, sedan lite Mad Max... för att slutligen mynna ut i en illa dold: Individ återvänder till slummen, ser ett elakt gäng som håller på och försöker ta över området. Vill rädda invånarna från detta och göra slummen till något bra.

Hur, var, när eller varför detta inbördeskrig bröt ut får man inte reda på... eller varför Manhattan gjorts till en demilitarized zon... ett område som helt saknar strategiskt värde och dessutom inte direkt har så mkt öster om sig till landmassa... doh. Och av någon anledning är Manhattan fortfarande väldigt viktig för båda sidor, men det framkommer aldrig varför då skiten inte direkt binder ihop något heller. Inte heller finns det någon logik för dessa individer som blev kvar (finns ingen anledning eller förklaring till det heller) att skapa ett tredje usa... på Manhattan... som ska erkännas av världen som egen stat?

TDLR: Undvik skiten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Extras
(HBO Max)

Uppföljaren... eller nåja... serien EFTER The Office (Engelska varianten) av Ricky Gervais.

Gillar man Ricky Gervais och brittisk humor är den värd det, annars kan man hoppa över den då den inte kommer "omvända" någon direkt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

önskar de kunde släppa fear the walking dead avsnitten lite fortare, så man kan slå sista spiken i kistan för denna serie nu.
såg till min glädhe att den nya the walking dead har börjat släppas, så jag börjar genast se på den

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Black mirror säsong 6 - Väldigt välgjorda avsnitt. En drös kända skådisar och inga direkta missar eller bottenapp.

Avsnitt 1 - Joan is awful: En bra titt på både problemet med alla EULAS som man klickar bort och Ai-teknologin som är på G 8/10

Avsnitt 2 - Henry Loch: Ett rätt deprimerande avsnitt faktiskt men ändå bra. Kollar på True crime genren. 7/10

Avsnitt 3 - Beyond the sea: Rymd/android tema. Denna var rätt given från ungefär halva. Mest sorglig. 6/10

Avsnitt 4 - Mazey day: Behandlar nightcrawler-papparazis och kändisar, med en liten twist. 7/10

Avsnitt 5 - Demon79: Detta var min absoluta favorit då den behandlar rasism & kärnvapenkrig vilket tyvärr är himla aktuellt. 9/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

OZ
HBO Max

Såg att denna fanns där och i mitt minne var det en sjukt bra serie när den gick, så började precis kolla på första säsongen.

Aldrig sett den i sin helhet då det var lite svårare förr i tiden att matcha tider och alla avsnitt när de gick, så nu kan man se dem i rätt ordning och alla säsonger. Förta intrycket är... man märker hur daterad den är i första säsongen, men flertalet skådisar är ju kända i dagsläget från en rad olika saker. Väldigt tydligt att det är en första säsong också som jag är rätt övertygad om kommer växa och bli bättre längre fram.

Det kanske mest tragiska är att den fortfarande är lika aktuell idag gällande usa's "prison system" som när den kom, inte mycket har förändrats där inte.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Secret Invasion

Secret Invasion
Disney+

Det märks att Samuel L. Jackson börjar bli gammal men jag tycker han fortfarande gör ett bra jobb som Nick Fury.

Finns bara två avsnitt ute, men riktigt bra än så länge. Får lite b-films känsla av Skrullsen men det funkar ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollar om säsong 1 & 2 av Warrior nu när säsong 3 börjat.
https://www.imdb.com/title/tt5743796/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Börjat på Jack Ryan säsong 4.

Permalänk

Secret Invasion

Sett första delen som gav mig en stark känsla att Skrullarna kommer från filmen Critters 2: The Main Course… Så sjukt B kändes dom…

Permalänk
Medlem

The witcher säsong 3 - Snyggt men fan vad de intrigerar. Det är verkligen 90% intrigerande, 5% dansande och 5% monsterslakt. På tok för lite monsterslakt. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.