Ska köpa en dator från Inet med delbetalning genom Qliro

Permalänk
Medlem

Ska köpa en dator från Inet med delbetalning genom Qliro

Har plockat ihop massa delar som Inet ska bygga ihop och jag skulle vilja betala ”lite i taget” då det står att det är 0% ränta när jag tar tex 12 månaders avbetalning.
Men under det står det ”Effektiv ränta 12.31% baserat på exempelköp om 10 000 SEK. Totalkostnad 10 643 SEK.”

Det jag undrar är hur mycket extra kommer det att kosta? Alla delar totalt kommer kosta runt 49 000kr och eftersom det är räntefritt så tänkte jag att det hade varit perfekt att betala av/månad. Men vad är det som gäller när det är både räntefritt och sen effektiv ränta? Nån som har koll?

*Trådar sammanfogade /Mod*

Permalänk
Medlem

Om du väljer att betala på 12 månader har de 295kr i uppläggningsavift + 29kr i "fakturaavgift" varje månad. Detta blir totalt de övriga 643kr på de 10000kr i exemplet. Om du väljer 36 månader tillkommer ränta.
Så det borde väl bli 49000+643 utslaget på 12 månader?

För övrigt dumt att betala på avbetalning, inte minst elektronikprylar i en sådan stor summa. Men det är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Om du väljer att betala på 12 månader har de 295kr i uppläggningsavift + 29kr i "fakturaavgift" varje månad. Detta blir totalt de övriga 643kr på de 10000kr i exemplet. Om du väljer 36 månader tillkommer ränta.
Så det borde väl bli 49000+643 utslaget på 12 månader?

För övrigt dumt att betala på avbetalning, inte minst elektronikprylar i en sådan stor summa. Men det är en annan fråga.

Ja men då förstår jag!
Har du nån erfarenhet att betala av elektronikprylar? Tänkte på varför det kan vara dumt? Är inte så insatt i det här så vill gärna ha lite tips innan man gör nåt dumt

Permalänk
Medlem

Föreslår att ni inte gör det. Qliro är fula med sina avgifter.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av oskarr01:

Har plockat ihop massa delar som Inet ska bygga ihop och jag skulle vilja betala ”lite i taget” då det står att det är 0% ränta när jag tar tex 12 månaders avbetalning.
Men under det står det ”Effektiv ränta 12.31% baserat på exempelköp om 10 000 SEK. Totalkostnad 10 643 SEK.”

Det jag undrar är hur mycket extra kommer det att kosta? Alla delar totalt kommer kosta runt 49 000kr och eftersom det är räntefritt så tänkte jag att det hade varit perfekt att betala av/månad. Men vad är det som gäller när det är både räntefritt och sen effektiv ränta? Nån som har koll?

Köp inte något på avbetalning som inte generar en inkomst eller "värde", en dator är 100% nöje om du inte ska ha den till o faktiskt arbeta på. Bättre du sparar ihop pengarna och sen köper

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyLO:

Föreslår att ni inte gör det. Qliro är fula med sina avgifter.

Skrivet av andra94:

Köp inte något på avbetalning som inte generar en inkomst eller "värde", en dator är 100% nöje om du inte ska ha den till o faktiskt arbeta på. Bättre du sparar ihop pengarna och sen köper

Okej men tack för svar! Tur man kollar upp innan man sätter sig i skiten😅

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man vill ha det häftigaste och dyraste men vad exakt ska du spela som kräver 13900K samt ett 4090? Har du en 4K-skärm att driva detta i?

#20078556

Du kan få en minst lika kompetent speldator för mindre än hälften.
Och nej, köp aldrig på kredit eller avbetalning

Permalänk
Medlem

Är väl inte fel att köpa en dator på avbetalning. Isåfall hade alternativet aldrig funnits. Vill man inte betala hela summan på en gång (förutsatt att man har koll på totalkostnaden) så ser jag inget fel med det.

Permalänk
Medlem

Dom 643:- extra kronorna i exemplet är kanske uppläggningsavgift och avi-avgifter?
Därför blir den effektiva räntan så hög. Bara en vild gissning från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag förstår att man vill ha det häftigaste och dyraste men vad exakt ska du spela som kräver 13900K samt ett 4090? Har du en 4K-skärm att driva detta i?

#20078556

Du kan få en minst lika kompetent speldator för mindre än hälften.
Och nej, köp aldrig på kredit eller avbetalning

Vad för delar ska jag ha om det ska va minst lika bra dator men för hälften av priset?

Vad är det som gör att man aldrig ska ta avbetalning? När det ändå inte är någon ränta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarr01:

Vad för delar ska jag ha om det ska va minst lika bra dator men för hälften av priset?

Vad är det som gör att man aldrig ska ta avbetalning? När det ändå inte är någon ränta?

Grundförutsättningen är ju att det aldrig kan vara fördelaktigt att sitta i skuld. Bostad går sällan att lösa på annat sätt än att låna pengar, bil kanske också men i övrigt bör man vara väldigt restriktiv med att belåna sig. Det gäller i högsta grad allt sådant som lutar åt konsumtion och "lyx" och som inte är nödvändigt för en.

Annars är det väl osäkerheten först och främst tänker jag. Saker kan hända på vägen, man blir av med jobbet, sjuk eller någonting annat tråkigt, och då sitter man där med en faktura som man inte har råd att betala för någonting som inte är så viktigt.

Det finns ett gäng andra skäl också. Lätt att samla på sig avbetalningar när det ändå "inte kostar så mycket" och till slut blir det ändå ganska mycket när allt är summerat och klart.

Till sist så så ska jag nämna någonting som jag hoppas att du inte tar illa upp för, det är inte avsikten. Jag tycker personligen att du skall avvakta lite med att belåna dig för lyxkonsumtion, åtminstone till dess att du förstår alla kostnader, fördelar, nackdelar o.s.v. Det är jättebra att du frågar och är nyfiken men innan du har koll på de mest basala begreppen som t.ex. effektiv ränta m.m. så är mitt råd till dig att låta att ta någonting på avbetalning. Det bästa är om du kan spara ihop pengarna och köpa dig det du vill ha så vet du att du gjort det med pengar som du faktiskt har och äger själv. Lägg åtminstone a lite tid på att läsa på innan du bestämmer dig så att du vet vad för och emot är innan du slår till.

Världens tråkigaste gubbråd, jag vet men lita på det. Hoppas att du inte tar illa upp som sagt.

Permalänk
Medlem

Om det är räntefri avbetalning så utgörs den s.k. effektiva räntan (kostnaden för krediten uttryckt i form av en årlig procentsats) endast av avgifter. Det verkar vara samma avgifter som gäller för en kredit över 12 månader oavsett hur stor krediten är, alltså 295kr i uppläggningsavgift och 29kr/mån i aviavgift. På 49tkr ger detta en effektiv ränta på knappt 2,5%.

Det enkla svaret på din fråga är att det kommer att kosta dig 643kr extra att ta det på 12 månader jämfört med att betala allt direkt. Den totala månadskostnaden kommer att bli lite drygt 4100kr.

Det kliar i fingrarna nu, vill gärna ge lite goda råd angående att köpa på kredit, att köpa en så (löjligt) dyr dator etc., men jag utgår från att du är vuxen nog att ta konsekvenserna av dina egna beslut.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag tog själv 12 mån vid black friday. Enda jag betalar är 29kr i månaden i avi avgift så stämmer att det inte är ränta.

Min dator kostade dock hälften och jag tyckte redan det var sjukt dyrt. Brukar ligga på runt 15k annars men priserna är ju högre nu.

Man ångrar det till viss del för de spel jag spelat hittills hade kört lika bra på min förra 9700K med 6700XT som på min nya dator men annars är jag nöjd med kabeldragningen inet gjorde och sådant. Första gången jag inte byggt själv. Hade det inte varit 0kr för det var BF hade jag nog inte tagit att de byggt dock. Men de gjorde bra jobb.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Aldrig fått för mig att köpa konsumptionsprylar på avbetalning.

Och de här företagen lever ju på att deras kunder skall missa sina betalningar.

I det här fallet så leder ju en missad betalning direkt till en dröjmålsränta på 24% + referensränta (för nuvarande 2,5%, men gissar att den kommer ta ett skutt upp om två veckor, då den sätts två gånger per år) + 135kr. Så på 49000kr och 12 månader får man betala 1217 kr varje gång man missar en betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Bra skrivet, därför klarna är så farligt för det är så lätt att sätta sig i en kreditskuld. Först hade vi Sms lån och nu har vi tjänster som klarna. Har så många bekanta som inte tänker på hur mycket de skuldsätter sig med klarna för att det är ju inget "riktigt" lån men sen sitter du där på flera tusen stor skuld som ska betalas in.

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag köpte en Electrolux tvättmaskin på 10 månader räntefritt. Det jag inte läste i det finstilta var att om betalningen inkom sent så förvandlades det räntefria lånet till ett lån med 19% ränta
Jag upptäckte det när jag råkade betala alla räkningar en dag för sent
Men jag ringde och de löste det faktiskt. Jag sa att jag aldrig mer skulle handla där… osv.

Detta var när jag hade småbarn och vi sparade på dagarna så vi hade inte så mycket pengar eller buffert. Typ 24 år sedan.
Efter det läser jag alltid det finstilta

Permalänk
Medlem

Om det är "bra" eller "dåligt" att handla på avbetalning/"räntefritt" beror på ens egen ekonomi och inställning till pengar. Själv handlar jag gärna på avbetalning eller "räntefritt" om räntan är låg. Jag slipper lägga ut hela summa, jag kan låta mina egna pengar växa på börsen under tiden och det blir enklare att planera ekonomin med jämna utgifter varje månad. Så använder man avbetalning som ett verktyg kan det rent utav vara fördelaktigt, använder man avbetalning för att man inte har råd är det sämre.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Sötast

Som iFraja redan sagt, kan jag bara återupprepa med egna ord.

Med mig själv som exempel så köpte jag min macbook pro för 20k på räntefri avbetalning.
Det innebär att på ett år kommer jag att få betala ca 600kr extra alltså 20600kr.

Jag har täckning för att köpa datorn kontant, kunde gjort det direkt i butik men valde att sprida ut kostnaden över tid.
För mig innebär det då att jag betalt 600:- extra för datorn och kan då låta de initiala 20k ligga kvar på fonder.
Jag är inte skuldsatt mer än tidigare, jag har inte gjort någon större förlust och jag har inte tagit på mig en risk vid köpet.

Hade jag inte haft täckningen för datorn hade jag däremot inte gjort köpet varken kontant, eller på avbetalning för i så fall hade jag skuldsatt mig utan att kunna täcka köpet om jag hade behövt göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Som iFraja redan sagt, kan jag bara återupprepa med egna ord.

Med mig själv som exempel så köpte jag min macbook pro för 20k på räntefri avbetalning.
Det innebär att på ett år kommer jag att få betala ca 600kr extra alltså 20600kr.

Jag har täckning för att köpa datorn kontant, kunde gjort det direkt i butik men valde att sprida ut kostnaden över tid.
För mig innebär det då att jag betalt 600:- extra för datorn och kan då låta de initiala 20k ligga kvar på fonder.
Jag är inte skuldsatt mer än tidigare, jag har inte gjort någon större förlust och jag har inte tagit på mig en risk vid köpet.

Hade jag inte haft täckningen för datorn hade jag däremot inte gjort köpet varken kontant, eller på avbetalning för i så fall hade jag skuldsatt mig utan att kunna täcka köpet om jag hade behövt göra det.

Du har egentligen inte täckning om pengarna ligger på ett fondkonto utan då måste det vara på ett konto där pengarna inte kan tappa värde. Men jag gör samma sak som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du har egentligen inte täckning om pengarna ligger på ett fondkonto utan då måste det vara på ett konto där pengarna inte kan tappa värde.

Precis så!

Personligen köper jag det mesta begagnat, då jag vet att elektronik tappar värde snabbt.
Det jag handlat nytt har varit Grafikkort, när den begagnade burken börjades kännas slö, eller mer att spelen blev mer krävande.

Samtidigt vet jag att hela ekonomin skulle kollapsa om alla spenderade sina pengar som jag gör.
(( Så JA ta ett lån och bara handla så mycket de låter dig göra ))

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ingå något avtal med Qliro. Risken för att de aktivt lurar dig och hittar på avgifter/saker är väldigt stor.
Tänk på att deras egna betalningslösning på Qliros hemsida tar upp till en vecka innan pengarna faktiskt dras.

Jag betalade fakturan där den 8e, men Qliro drog inte pengarna förens den 16e, och då hade fakturan redan skickats till inkasso.
Fakturor skickas till inkasso *samma dag* som sista betaldagen.

Att jag hade screenshot på meddelandet på Qliros hemsida som tydligt sa att det var betalat och klart spelade ingen roll. Man får inte heller någon bekräftelse på mailen eller så.

Efter att ha googlat så verkar jag inte vara ensam med den typen av upplevelse.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Curik:

Du har egentligen inte täckning om pengarna ligger på ett fondkonto utan då måste det vara på ett konto där pengarna inte kan tappa värde. Men jag gör samma sak som du.

Helt rätt sagt, tack för rättningen. I mitt fall har jag mer än tillräckligt direkt på sparkkonton också, men ville inte röra ihop inlägget alldeles för mycket

Skrivet av Mansonite:

Jag skulle aldrig ingå något avtal med Qliro. Risken för att de aktivt lurar dig och hittar på avgifter/saker är väldigt stor.

Haha, kolla min egen google review av företaget för ett år sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Helt rätt sagt, tack för rättningen. I mitt fall har jag mer än tillräckligt direkt på sparkkonton också, men ville inte röra ihop inlägget alldeles för mycket

Men om du har mer än tillräckligt på sparkontot (som jag har svårt att tänka mig har en tillräcklig hög ränta), varför väljer du då att handla på avbetalning? Och då betala 600kr extra? (Och som alltid, med en risk att man skulle glömma betala och ett system som är gjort för att man skall missa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men om du har mer än tillräckligt på sparkontot (som jag har svårt att tänka mig har en tillräcklig hög ränta), varför väljer du då att handla på avbetalning? Och då betala 600kr extra? (Och som alltid, med en risk att man skulle glömma betala och ett system som är gjort för att man skall missa).

Det handlar om att man vill ha kvar likviditeten. Sen kanske man inte behöver ha en årslön på banken. Jag gillar inte heller räntefria avbetalningar generellt. Men nu ligger en Apple Watch 7 cellular på Telia med 36 månaders avbetalning. Det blir 60 kr/månad. I inflationstider så är det ju värt det så det. Då sen sista inbetalningen på 60kr bara har 50 kronors köpkraft jämfört med första månadens betalning.

Permalänk
Medlem

Börja att bygga ihop delar till honom istället. Vill han ta det på delbetalning så kan han. Det är inget fel. Har han råd med månadskostnaden som blir så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Köp en dator för 20000 istället sjukt mer värt, så länge du inte har något speciellt ändamål du ska ha den till.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det handlar om att man vill ha kvar likviditeten. Sen kanske man inte behöver ha en årslön på banken. Jag gillar inte heller räntefria avbetalningar generellt. Men nu ligger en Apple Watch 7 cellular på Telia med 36 månaders avbetalning. Det blir 60 kr/månad. I inflationstider så är det ju värt det så det. Då sen sista inbetalningen på 60kr bara har 50 kronors köpkraft jämfört med första månadens betalning.

Vinsten man gör, även i inflationstider är småpotatis. Om man anser att det är värt det så kanske man inte är i en situation där man bör köpa konsumptionsvaror på avbetalning, eller tom funderar över om man verkligen behöver en smart klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vinsten man gör, även i inflationstider är småpotatis. Om man anser att det är värt det så kanske man inte är i en situation där man bör köpa konsumptionsvaror på avbetalning, eller tom funderar över om man verkligen behöver en smart klocka.

Lol. Jag kan betala av ett nytt badrum, imorgon, när banken öppnar. Du kan vara lugn. Det är en tiondel av mina tillgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Lol. Jag kan betala av ett nytt badrum, imorgon, när banken öppnar. Du kan vara lugn. Det är en tiondel av mina tillgångar.

Men du bryr dig så mycket om att spara 10 kr i månaden att du väljer avbetalning...

Permalänk
Sötast
Skrivet av filbunke:

Men om du har mer än tillräckligt på sparkontot (som jag har svårt att tänka mig har en tillräcklig hög ränta), varför väljer du då att handla på avbetalning? Och då betala 600kr extra? (Och som alltid, med en risk att man skulle glömma betala och ett system som är gjort för att man skall missa).

Eeeeeeeeeeh, ja okay, jag kan redogöra om det intresserar dig så.

Vid köpet av macbooken så hade ett billån precis blivit färdigbetalt och jag skulle behövt justera mina automatiska överföringar från lönekontot.

Har utstående betalningar som flyttar pengar från lönekonto till t.ex korttidsbuffert, fordon, barn1, barn2, nöje, spar mm.

Istället för att vid exakt detta tillfälle göra justeringar i mina automatiska överföringar så kände jag att det vore trevligt att lyxkonsumera lite då det var ett tag sedan.

Tog därmed ett par lyxkonsumptioner till samma kostnad som billånets månadskostnad och band upp köpen på max 1 år.
Bilen var betald, jag fick lite roligt skit och jag slapp justera mina betalningar. Inga summor flyttades från något konto och det ända som hände var att jag låg kvar på samma utgifter ett år till.

Är inte något speciellt att beskåda eller berätta om men det stillar kanske din nyfikenhet

600kr mer eller mindre på köpet av en dator jag planerat att ha i 5+ år t.ex.... well det är 1 middag ute med barnen, är inte riktigt tillräckligt för att göra någon skillnad i längden anser jag.