Microsoft slutar utveckla spel till Xbox One

Permalänk
Melding Plague

Microsoft slutar utveckla spel till Xbox One

Microsoft anser att Xbox One gjort sitt och kommer inte längre utveckla spel till den tio år gamla konsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Är väl nu kravet på mer VRAM kommer öka i nya speltitlar?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är väl nu kravet på mer VRAM kommer öka i nya speltitlar?

XSX/PS5 har 16GB VRAM/RAM kombinerat, så ja det kommer förmodligen bli ännu mer krävande för PC.

Men jag tackar ja hellre än att uppleva last-Gen grafik.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

<Uppladdad bildlänk>

Vad ska detta föreställa?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av s1lvertunga:

Vad ska detta föreställa?

Antagligen Gert Fylking som skriker "Äntligen".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Vad ska detta föreställa?

ÄR 13 JULI I 3D

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

ÄR 13 JULI I 3D

Måste vara ett internskämt eller nåt.. 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Antagligen Gert Fylking som skriker "Äntligen".

Korrekt

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är väl nu kravet på mer VRAM kommer öka i nya speltitlar?

Kanske, kanske inte.

Xbox One har 8GB minne totalt. Om den nu försvinner så är nästa nivå Xbox Series S, som har 8+2GB med olika bandbredd. Tanken är absolut är att de där extra 2GB skall vara primärt för spellogik och OSet, men en del försöker klämma in texturer där, vilket är de spel som tappar prestanda på GPUer med 8GB minne (vilket är måååånga…). Man kan tänka sig att om optimeringsmålet Xbox One försvinner så blir basnivån Xbox Series S, vilket inte alltid fungerar med GPUer med 8GB minne. Å andra sidan kan det vara så att om Xbox One och dess gamla Polaris-GPU försvinner, så kanske det blir lättare att bygga spel eftersom ett gammal optimeringsmål försvinner. Det återstår väl att se.

Det man möjligen kan säga är att sitter man på en 1060 6GB så börjar det nog brinna i knutarna nu. Den GPUn har nog levt på Xbox One-optimeringar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

https://www.psu.com/news/bossa-studios-dev-claims-many-studio...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

https://www.psu.com/news/bossa-studios-dev-claims-many-studio...

Inte en chans att det händer. MS har lovat sina kunder kompatibilitet så den kommer handikappa hela konsolgenerationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kanske, kanske inte.

Xbox One har 8GB minne totalt. Om den nu försvinner så är nästa nivå Xbox Series S, som har 8+2GB med olika bandbredd. Tanken är absolut är att de där extra 2GB skall vara primärt för spellogik och OSet, men en del försöker klämma in texturer där, vilket är de spel som tappar prestanda på GPUer med 8GB minne (vilket är måååånga…). Man kan tänka sig att om optimeringsmålet Xbox One försvinner så blir basnivån Xbox Series S, vilket inte alltid fungerar med GPUer med 8GB minne. Å andra sidan kan det vara så att om Xbox One och dess gamla Polaris-GPU försvinner, så kanske det blir lättare att bygga spel eftersom ett gammal optimeringsmål försvinner. Det återstår väl att se.

Det man möjligen kan säga är att sitter man på en 1060 6GB så börjar det nog brinna i knutarna nu. Den GPUn har nog levt på Xbox One-optimeringar.

På PC går det vanligtvis att välja flera olika upplösningar och detaljnivåer.
Så även om ett spel finns på XBox och går att köra på Xbox Series S och där inte använder mer än 8GB som grafikminne. Så finns ofta möjligheten att på PC välja högre upplösning och/eller högre inställningar på PC versionen av samma spel.

Men det är väl inget nytt...
Har länge varit tyngre för de som måste köra Ultra Extreme Turbo Mach 3 Max Hardcore än de som är glada de kan köra Medium i 60 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

https://www.psu.com/news/bossa-studios-dev-claims-many-studio...

De lanserade precis en ny modell av Series S som är svart och har 1TB lagring istället för 500GB.

Snart är nog inte nära.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur det blir framöver. Ska bli spännande att se vad de fått skala bort för att få tex Starfield att fungera bra på Series S och hur det faktiskt presterar jämfört med på Series X och på en recommended pc. Mycket av det som tar RAM kan man misstänka är texturer, och de går ju faktiskt att skala ner när man har lägre upplösning som render target.

Men för att vara lite mer on-topic. Skönt att de känner att användarbasen med Series S|X är stor nog nu för att skippa förra generationen. Frågan är väl om det leder till att något blir bättre, och inte bara billigare QA för det är färre enheter att behöva testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

https://www.psu.com/news/bossa-studios-dev-claims-many-studio...

Ja det känns som att Series S modellen blev lite av ännu ett felsteg för ms. Det här kan innebära att fler utvecklare väljer att göra PS5 exklusiva spel i slutändan.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ja det känns som att Series S modellen blev lite av ännu ett felsteg för ms. Det här kan innebära att fler utvecklare väljer att göra PS5 exklusiva spel i slutändan.

Det gör de nog ändå för att det är en större platform eller för att Sony ger dem en större säck med pengar. Sony är ju inte dummare än att de utnyttjar att de har en ledande marknadsposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Ja det känns som att Series S modellen blev lite av ännu ett felsteg för ms. Det här kan innebära att fler utvecklare väljer att göra PS5 exklusiva spel i slutändan.

Alla utvecklare kommer bara släppa till båda platformerna och hållas tillbaka av S, det är vad jag tror. Hela denna konsolgenerationen handikappades för att MS gjorde S modellen, inte bara Xbox utan Playstation dras ju ner lika mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Kanske, kanske inte.

Xbox One har 8GB minne totalt. Om den nu försvinner så är nästa nivå Xbox Series S, som har 8+2GB med olika bandbredd. Tanken är absolut är att de där extra 2GB skall vara primärt för spellogik och OSet, men en del försöker klämma in texturer där, vilket är de spel som tappar prestanda på GPUer med 8GB minne (vilket är måååånga…). Man kan tänka sig att om optimeringsmålet Xbox One försvinner så blir basnivån Xbox Series S, vilket inte alltid fungerar med GPUer med 8GB minne. Å andra sidan kan det vara så att om Xbox One och dess gamla Polaris-GPU försvinner, så kanske det blir lättare att bygga spel eftersom ett gammal optimeringsmål försvinner. Det återstår väl att se.

Det man möjligen kan säga är att sitter man på en 1060 6GB så börjar det nog brinna i knutarna nu. Den GPUn har nog levt på Xbox One-optimeringar.

Skillnaden är väl att One (X) skulle klämma in "4K-spel" på dess begränsade RAM, dock 12 GB på X men i alla fall. Series S har ju inte behovet av högupplösta texturer och så. Så "4K" med 16 GB nu mot 12 GB då gör ju ändå skillnad. One S hade 8 GB och klarade 1080p så även där är det ju ett (litet) lyft att få 10 GB för "1080p-spel".

Jag kan absolut tycka att de snålade lite med just RAM-minnet på Series, men det räcker ju rätt bra ändå. Konsoler är mer optimerade än datorer med Windows helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

https://www.psu.com/news/bossa-studios-dev-claims-many-studio...

Vill minnas att MS sa att så inte är fallet när den diskussionen blossade upp förra hösten.
Och med tanke på att Series S säljer som den gör så lär den leva lika länge som series X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ah, är nog inte långt bort att Series S också droppas.

Hur lång tid tar det innan priset är sänkt under 1000:-
MS lär tjäna pengar på den ner till 1500:- och sålde ju xbox one undet 1000:- på reor....

Nu har ju kretsbrist och inflationen kommit emellan men series s designades innan allt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Hur lång tid tar det innan priset är sänkt under 1000:-
MS lär tjäna pengar på den ner till 1500:- och sålde ju xbox one undet 1000:- på reor....

Nu har ju kretsbrist och inflationen kommit emellan men series s designades innan allt det där.

Under 1000 för series S? Det lär inte hända förrän nästa generation startar, den säljer ju fortfarande.
Xbox One S kan dom däremot rea ut för under tusenlappen..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaCapo_X:

Under 1000 för series S? Det lär inte hända förrän nästa generation startar, den säljer ju fortfarande.
Xbox One S kan dom däremot rea ut för under tusenlappen..

Jo typ så. De reade ut One S under tusenlappen när det fortfarande var den aktuella generationen, men bara "all digital" eller vad den hette, utan optisk läsare, vilket nog var ett mycket större hinder då än det är nu.