Knapptelefon med stöd för BankID?

Permalänk
Medlem

Knapptelefon med stöd för BankID?

Söker en knapptelefon till en äldre person som behöver BankID. Finns det någon knapptelefon som fixar det?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Finns det någon knapptelefon som fixar det?

BankID kräver Android eller iOS så sporten blir då att hitta en Android med knappar. Doro har ingen Androidmobil med knappar så spontant tror jag inte det finns, och finns det lär det vara något obskyrt som säkert orsakar annan huvudvärk istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

BankID kräver Android eller iOS så sporten blir då att hitta en Android med knappar. Doro har ingen Androidmobil med knappar så spontant tror jag inte det finns, och finns det lär det vara något obskyrt som säkert orsakar annan huvudvärk istället.

Jo, jag anade att så var fallet. Får titta på någon kompromiss.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Surfplatta för det ändamålet kanske? Iochmed större skärm tänker jag.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av maweric:

Jo, jag anade att så var fallet. Får titta på någon kompromiss.

Bl.a. Sony/Sony Ericsson hade Android-modeller med litet integrerat fysiskt tangentbord (utfällbart).
Xperia åtminstone.

Men då samtliga tillverkare nu verkar gett upp om det, pga för nischad USP, så kanske ett alternativ är ett komplement i form av tangentbord via Bluetooth, alternativt standard USB med adapter-plugg mellan de olika USB-kontakterna?

Permalänk
Medlem

Funderar på att ha personens BankID på annan enhet. Exempelvis dennes dator. Då kan man ju fortsätta med knapptelefon.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Beroende på vad ändamålet är så stödjer många myndigheter och även vården ofta identifiering via så kallat bankID på fil, dvs att man har det via en dator.

Kan vara en möjlig kompromiss beroende på vad personen behöver det för.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Bank id på fil har kort giltighetstid och fungerar på färre ställen så Bank id på kort är nog det man vill ha om man ska använda det via en dator.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/bankid-dator...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt cool ut 😜

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bank id på fil har kort giltighetstid och fungerar på färre ställen så Bank id på kort är nog det man vill ha om man ska använda det via en dator.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/bankid-dator...

Hmm jag har Skandiabanken. Både BankID på fil och Mobilt sådant är giltigt i 3 år. Swedbank's 3 månader var extremt kort tid. Men du har rätt, att stödet är dåligt. Det händer ofta att jag behöver ta fram mobilen.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Surfplatta för det ändamålet kanske? Iochmed större skärm tänker jag.

Se till att köpa rätt platta bara. Vissa banker (Skandiabanken minst) kräver ibland NFC-läsare i Androidenheten för att blippa på pass eller nationellt id-kort vid aktivering av det mobila BankdID:t.

Just Skandiabanken kunde dock göra undantag för en 80-åring med hänvisning till ålder men då skulle istället papper med fysiska ID-kopior skickas in....

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Se till att köpa rätt platta bara. Vissa banker (Skandiabanken minst) kräver ibland NFC-läsare i Androidenheten för att blippa på pass eller nationellt id-kort vid aktivering av det mobila BankdID:t.

Just Skandiabanken kunde dock göra undantag för en 80-åring med hänvisning till ålder men då skulle istället papper med fysiska ID-kopior skickas in....

Jag blir lite förvånad, eller blir jag förvirrad över ditt inlägg?

Jag har haft Skandiabanken och vanligt BankID via dator sedan tidigt 2000-tal. Äger inte ens en smartphone med installerat SIM-kort i. Däremot har jag ett par Samsung surfplattor som jag faktiskt har planer på installera mobilt BankID i. Men vad menar du med "NFC-läsare i Androidenheten för att blippa på pass eller nationellt id-kort vid aktivering av det mobila BankID:t" ?

Vanligt svenskt körkort har jag men varken pass eller nationellt ID-kort. Är jag utestängd från mobilt BankID hos Skandiabanken eller rent allmänt från mobilt BankID?

Jag har väl ett halvdussin 2G GSM och 3G UMTS mobiler med aktiva SIM-kort i men ingen smartphone. Och likaså ett halvdussin datorer (fullt fungerande) som jag mer eller mindre använder dagligen. Men jag och en smartphone har aldrig blivit bästa polare men jag håller på att bli polare med en surfplatta... men det tar tid.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Öland 4ever:

Jag blir lite förvånad, eller blir jag förvirrad över ditt inlägg?

Jag har haft Skandiabanken och vanligt BankID via dator sedan tidigt 2000-tal. Äger inte ens en smartphone med installerat SIM-kort i. Däremot har jag ett par Samsung surfplattor som jag faktiskt har planer på installera mobilt BankID i. Men vad menar du med "NFC-läsare i Androidenheten för att blippa på pass eller nationellt id-kort vid aktivering av det mobila BankID:t" ?

Vanligt svenskt körkort har jag men varken pass eller nationellt ID-kort. Är jag utestängd från mobilt BankID hos Skandiabanken eller rent allmänt från mobilt BankID?

Jag har väl ett halvdussin 2G GSM och 3G UMTS mobiler med aktiva SIM-kort i men ingen smartphone. Och likaså ett halvdussin datorer (fullt fungerande) som jag mer eller mindre använder dagligen. Men jag och en smartphone har aldrig blivit bästa polare men jag håller på att bli polare med en surfplatta... men det tar tid.

Du är inte utestängd från mobilt bank id för de banker som har kontor kan hjälpa dig att aktivera det hos dem via ett besök och fysisk id handling men de som saknar kontor får inte längre ge dig ett om du inte har nån elektroniskt avläsbar idhandling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det går att aktivera bank id på en pryl som har nfc sedan kan man skapa bank id på den utan, och identifiera med bank id. Det fick jag göra åt min sambo för hon har ingen nfc.

Som andra redan rekommenderat så skulle jag också säga en surfplatta, kanske även ett med separat tangentbord. Är väldigt bra att göra sina bankärenden osv på.

Visa signatur

Ok grabbar, vad e fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Se till att köpa rätt platta bara. Vissa banker (Skandiabanken minst) kräver ibland NFC-läsare i Androidenheten för att blippa på pass eller nationellt id-kort vid aktivering av det mobila BankdID:t.

Just Skandiabanken kunde dock göra undantag för en 80-åring med hänvisning till ålder men då skulle istället papper med fysiska ID-kopior skickas in....

Det hör stämmer väl inte? Både jag och dottern har BankID från Skandiabanken. Allt vi behövt göra är att logga in på internetbanken med pinkod banken. Eller är det något som de ändrat helt nyligen?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@maweric: Ge de en separat telefon med bankid på om de har behov att bära med sig bankid. Annars är en surfplatta med Android eller iPadOS och med nfc givet.

Skrivet av HappySatan:

Det hör stämmer väl inte? Både jag och dottern har BankID från Skandiabanken. Allt vi behövt göra är att logga in på internetbanken med pinkod banken. Eller är det något som de ändrat helt nyligen?

Har du bankid kan du förnya/skapa nytt bankid med bankid, och det kräver i regel ingen handling med nfc som du skannar av.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HappySatan:

Det hör stämmer väl inte? Både jag och dottern har BankID från Skandiabanken. Allt vi behövt göra är att logga in på internetbanken med pinkod banken. Eller är det något som de ändrat helt nyligen?

Ja det är rätt nyligen skärpta krav för åtminstone nya användare, det är inte bankerna utan DIGG (Myndigheten för digital förvaltning) som kräver det.
https://www.digg.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@maweric: Ge de en separat telefon med bankid på om de har behov att bära med sig bankid. Annars är en surfplatta med Android eller iPadOS och med nfc givet.

Har du bankid kan du förnya/skapa nytt bankid med bankid, och det kräver i regel ingen handling med nfc som du skannar av.

SE mitt inlägg ovan... det verkar väl troligt att har man en gång haft vanligt BankID via Skandiabanken så verkar det väl mindre troligt att de ska börja strula när man 20 år senare vill ha mobilt BankID. Förutom Skandiabanken har jag även BankID via Handelsbanken (via kort) och SE-banken (via bankdosa) - hos båda bankerna har jag legitimerat mig personligen på bankkontor, så det ska väl fan till om Skandiabanken skulle nobba mobilt BankID!?? Det är hos Skandiabanken jag sköter alla månatliga betalningar.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

SE mitt inlägg ovan... det verkar väl troligt att har man en gång haft vanligt BankID via Skandiabanken så verkar det väl mindre troligt att de ska börja strula när man 20 år senare vill ha mobilt BankID. Förutom Skandiabanken har jag även BankID via Handelsbanken (via kort) och SE-banken (via bankdosa) - hos båda bankerna har jag legitimerat mig personligen på bankkontor, så det ska väl fan till om Skandiabanken skulle nobba mobilt BankID!?? Det är hos Skandiabanken jag sköter alla månatliga betalningar.

Bankdosan är irrelevant så länge den inte är kortläsare för bankid på kort, för att du ska slippa skanna pass/nationellt-idkort får du skapa bankid med bankid (då bankerna brukar anse att du då är betrodd) och om det går att göra med bankid på fil eller kort är upp till banken.

Det är bara att prova och ringa banken vid problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det hör stämmer väl inte? Både jag och dottern har BankID från Skandiabanken. Allt vi behövt göra är att logga in på internetbanken med pinkod banken. Eller är det något som de ändrat helt nyligen?

Exakt när de införde det vet jag inte men jag råkade ut för det när jag hjälpte farsan byta surfplatta för ett par veckor sedan. Och ja, han har haft BankID från samma bank i många år och han hade samtidigt ett aktivt BankID på en telefon parallellt, så det var inte nyregistrering ur nån synvinkel.

Däremot var första motfrågan från kundtjänsten om vi inte kunde slänga den nyköpta surfplattan och köpa en ny, bättre, med NFC. När vi inte ville det kunde de fixa undantagshantering via fotokopia av legg på papper med hänvisning till hög ålder (född på 40-talet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har du bankid kan du förnya/skapa nytt bankid med bankid, och det kräver i regel ingen handling med nfc som du skannar av.

Skrivet av Öland 4ever:

SE mitt inlägg ovan... det verkar väl troligt att har man en gång haft vanligt BankID via Skandiabanken så verkar det väl mindre troligt att de ska börja strula när man 20 år senare vill ha mobilt BankID.

Tja, just så var det i det för oss i det här fallet. Farsgubben hade aktiva mobila BankID från Skandiabanken på en telefon och en platta, något han haft i många år. När plattan skulle bytas ut av åldersskäl krävde Skandiabanken att appen i plattan skulle kunna scanna pass eller nationellt ID-kort med NFC för att aktiveras. Detta i juni 2023.

Det kanske inte ska behövas, men så agerade Skandiabanken för oss.

Så... slutssatsen för mig är att man både själv och när man hjälper föräldrar bör dels tänka på att man köper prylar med NFC, dels att man faktiskt ska uppmuntra även de som inte reser utomlands att inte enbart ha körkort som ID-kort utan att ha nationellt ID-kort och/eller pass så att de har något att blippa vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Tja, just så var det i det för oss i det här fallet. Farsgubben hade aktiva mobila BankID från Skandiabanken på en telefon och en platta, något han haft i många år. När plattan skulle bytas ut av åldersskäl krävde Skandiabanken att appen i plattan skulle kunna scanna pass eller nationellt ID-kort med NFC för att aktiveras. Detta i juni 2023.

Det kanske inte ska behövas, men så agerade Skandiabanken för oss.

Så... slutssatsen för mig är att man både själv och när man hjälper föräldrar bör dels tänka på att man köper prylar med NFC, dels att man faktiskt ska uppmuntra även de som inte reser utomlands att inte enbart ha körkort som ID-kort utan att ha nationellt ID-kort och/eller pass så att de har något att blippa vid behov.

Då är det något som Skandiabanken själva valt att vara så aggressiva. Länsförsäkringar kräver bara det om man inte har något mobilt Bank-ID aktivt överhuvudtaget.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då är det något som Skandiabanken själva valt att vara så aggressiva. Länsförsäkringar kräver bara det om man inte har något mobilt Bank-ID aktivt överhuvudtaget.

Betyder inte att det gör det för alla då det är fullt möjligt att göra slumpmässigt eller vid vissa varningssignaler, därför jag ber den andre postaren att prova.

Permalänk

En följdfråga vad beträffar allt strul med att fixa ett mobilt BankID till just Skandiabanken, även om man (jag) haft "vanligt" BankID hos Skandiabanken i 20 år.

Fråga #1 blir i så fall - fungerar ett "vanligt" BankID utfärdat av en bank ex Handelsbanken eller SEB lika bra hos alla andra banker? Jag har ex aldrig försökt logga in på Skandiabanken via Handelsbankens "BankID på kort" eller SEBs "bankdosa".

Fråga #2 blir i så fall - då är det väl bara att skaffa mobilt BankID hos någon av de övriga bankerna och logga in via detta hos Skandiabanken. Eller tänker jag helt fel? Har förutom Skandiabankens "vanliga" BankID även haft "vanligt" BankID hos både Handelsbanken och SEB.

Kanske dags att fixa ett mobilt BankID hos antingen Handelsbanken eller SEB så är problemet med MOBILT BankID hos Skandiabanken löst!??

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

En följdfråga vad beträffar allt strul med att fixa ett mobilt BankID till just Skandiabanken, även om man (jag) haft "vanligt" BankID hos Skandiabanken i 20 år.

Fråga #1 blir i så fall - fungerar ett "vanligt" BankID utfärdat av en bank ex Handelsbanken eller SEB lika bra hos alla andra banker? Jag har ex aldrig försökt logga in på Skandiabanken via Handelsbankens "BankID på kort" eller SEBs "bankdosa".

Fråga #2 blir i så fall - då är det väl bara att skaffa mobilt BankID hos någon av de övriga bankerna och logga in via detta hos Skandiabanken. Eller tänker jag helt fel? Har förutom Skandiabankens "vanliga" BankID även haft "vanligt" BankID hos både Handelsbanken och SEB.

Kanske dags att fixa ett mobilt BankID hos antingen Handelsbanken eller SEB så är problemet med MOBILT BankID hos Skandiabanken löst!??

Du måste vara kund hos någon bank för att kunna skaffa mobilt bank-id. Så vill du skaffa ett från Handelsbanken måste du vara kund där innan de utfärdar mobilt bank-id. Men ja, det går att använda mobilt bank-id från vilken utgivare som helst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Då är det något som Skandiabanken själva valt att vara så aggressiva. Länsförsäkringar kräver bara det om man inte har något mobilt Bank-ID aktivt överhuvudtaget.

Nu verkar det bli infört hos fler banker:

https://www.mobil.se/tips-och-tricks/nu-svarare-fornya-mobilt...

Permalänk
Medlem

Har Bank-ID program (Handelsbanken) på datorn. Kan betala räkningar via detta program tillsammans med min bankdosa och pinkod. Men vid köp och betalning av varor på nätet kan man välja mellan Bank-ID på denna enhet ( dvs min dator ) eller Mobilt Bank-ID. Normalt är det så men ibland har företaget angivit endast betalning med Mobilt Bank-ID. Har därför fått äldre Andriod telefon. Fördelen med telefon är också Swish möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

1. Det där är en 3 månader gammalt inlägg. 2. Jag länkade till den där nyheten i denna tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1677428-mobilt-bank-id... igår. 3. Vi får se vad som händer efter 1/9. Jag har iallafall inte fått någon info från Länsförsäkringar än och står inget om det på deras bank-id sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig