Två tredjedelar av alla elsparkcyklar är olagliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Även om man tolkar inlägget som startar allt mer generöst, alltså om man antar att personen enbart menar folk som är i dålig form/dålig hälsa osv, så är det rätt otrevligt.

Har kännt mig rätt entusiastisk just för att jag ser folk glida runt på sådana här fordon överallt just av alla åldrar, klädda på olika sätt som man inte lika ofta ser på cyklar i sverige- alltså folk uppklädda för fest, jobb, annat, och det ser ruskigt smidigt och enkelt ut och känns som en betydelsefull förbättring i folks liv genom teknologi.

Jag vet själv att mina värsta perioder i livet (även de där jag haft mest problem med vikt osv) har varit just när jag inte kan få ihop allt tidsmässigt och hur man än gör så finns inte tid till att både sova/vila ut, få allt gjort på jobbet, äta nyttigt och hålla kroppen i form, och att försöka tvinga sig själv att gå ner i vikt samtidigt som man jobbar övertid varje dag, sover skitdåligt och inte hinner med annat än hämtmat på kvällen är inte helt lätt.

Vet att man menar det skämtsamt (kanske) men känns seriöst som någon slags korkad liten ondska att mena att folk som är överviktiga ska skämmas ut ur de små enkla sakerna som kan gör livet lättare- även om man inte menar att någon ska skämma ut dem aktivt, att antyda att någon som är överviktig borde veta att de "inte hör hemma" på elsparkcykel eller vad det nu kan vara.

Har känt mer än en person som påverkats till någon nivå av sådan social press om att när man är tjock eller iallafall inte har sin idealkropp så ska man veta sin plats liksom, är vidrigt.

Skrivet av Shiprat:

Oavsett vad någons hälsostatus är- har varit i förhållande med ett par olika individer som haft ätstörningar, och även med individer som inte haft ätstörningar men varit oerhört osäkra över något annat- imposter syndrome, osäkerhet om svensk accent, om kropp, om röst, om social kompetens etc.
När man väl sett hur någon försökt ta sig ut ur sitt skal bara för att bli insparkad igen av dryga kommentarer så har man väldigt lite respekt för folk som avsiktligt droppar sådana kommentarer.

Jag vägde runt 105kg för ett par år sedan när jag först sprang halvmaraton, kaos på jobb, förhållandeproblem och annat ledde till att jag trots fortsatt konstant träning gick upp mycket, bara genom dåliga matvanor och dålig sömn. Har gott om erfarenhet av att både gå ner i vikt och bygga muskler så visste liksom vad jag kunde göra men sällan det är högsta prioriteten när varje dag är stress från morgon till kväll.

Bryr mig inte så mycket om vad andra ser egentligen men var hård smäll att inse att jag fått högt blodtryck pga hög stress och dåliga vanor. Slutade jobba och började plugga och hamnade i en mycket mer hälsosam relation med en person som värderar att vara ute i naturen och träna, har nu vilopuls på 48 med maxpuls någonstans runt 197, vid 34 års ålder och med en inte särskilt atletisk kropp. Jag har också tränat i princip konstant sedan gymnasiet med ett par månader som längsta uppehåll men typ aldrig känt att jag klarar av att pressa kroppen så hårt som jag kan nu.

Låter som rejäl nedgång du lyckades med- fint att höra då jag vet att det kan vara tungt.

Som svar på mittendelen av ditt inlägg- vart exakt är halmgubben?

Du ville posta en elak pik mot överviktiga men valde att säga det på ett någorlunda otydligt sätt, flera av oss tyckte att ditt inlägg var dåligt och nu pratar du om att "provocera" för att det ska "mynna ut i bra diskussioner" som om andra vuxna människor som lever i verkligheten inte förstår när någon bara säger dryga saker för att de känner att de kan komma undan med det?

Och när jag står inför pärleporten en vacker dag kommer vi gå igenom min posthistorik varefter jag blir förvisad till underjorden...

Det var ett skämt som i dina ögon var mycket osamkligt, bara olyckligt att det fanns en specifik angiven vikt - jag driver med alla som är lata och tar genvägar, jag gör det själv och du känner säkert också igen dig. Min avsikt var inte att sparka på någon som redan ligger ned. Att tolka det som att alla över 100kg inte regelmässigt ska få åka elspark är en halmgubbe, att jag lobbyar för förbud för specifika grupper är en halmgubbe - jag vill inte ha några elsparkcyklar över huvud taget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Ta bort effektbegränsningar och liknande på alla fordon som inte kräver körkort och lagför begränsningar där de framförs istället.
Inför någon typ av behörighetslicens för fordon som inte framförs av egen kraft som kräver att en grundläggande regel&trafik kurs ska genomföras innan utfärdande. Licensen är giltig i 5/10 år varefter en repetitionskurs ska göras innan förnyelse, "förare" utan licens ska bestraffas lika som förare av körkortskrävande fordon skulle göra om de kör utan körkort.

Sätt hastighetsbegränsningar för kombinerade gång/cykelbanor på t.ex. 6km/h och cykelbanor/leder på t.ex. 20-30km/h och reglera på det sättet. Så vida hastighetsbegränsningarna följs ska det inte spela någon roll om maxhastigheten på fordonet är 200km/h eller 20km/h.

Helst ska även fordonen registreras till föraren samt att någon typ av trafikförsäkring ska finnas men det är lite väl orealistiskt tyvärr, men det kanske resten av mina önskemål är också då det redan inte läggs resurser på andra "småbrott".

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det var ett skämt som i dina ögon var mycket osamkligt, bara olyckligt att det fanns en specifik angiven vikt - jag driver med alla som är lata och tar genvägar, jag gör det själv och du känner säkert också igen dig. Min avsikt var inte att sparka på någon som redan ligger ned. Att tolka det som att alla över 100kg inte regelmässigt ska få åka elspark är en halmgubbe, att jag lobbyar för förbud för specifika grupper är en halmgubbe - jag vill inte ha några elsparkcyklar över huvud taget.

Gissningsvis var de flesta inlägg om just 100KG-gränsen (mitt var det iallafall) hån för att peka ut absurditeten i ditt inlägg.

Min partner har försökt övertyga mig om att läsa boken "laziness does not exist" för att jag ibland för mig med sådana uttryck. Har inte gjort det då jag redan vet kontentan- lyft på valfri sten benämnd lättja och du kommer hitta en kryllande massa av andra faktorer som alla leder till ett stort behov av vila och undanflykt som folk av någon anledning konstant övertygar varandra är svaghet. Sedan går folk runt och misstar behov av respit för svaghet, och till slut bränner de ut sig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

En polis på rätt ställe hade nog kunnat dra in kostnaden för 2-3 kollegor...

Glöm inte att även anmäla felparkerade via https://felsparkerad.se/

Skickas inte böterna direkt till den som senast hyrde? Förstår inte hur det fortfarande kan stå sparkcyklar på trottoaren i varenda kvarter.

Det är inget som hindrar en helt okänd individ från att rulla iväg med en elspark tills den står ivägen. Eller för den skull att slänga den i en buske om den nu råkar vara ivägen för folk.

Permalänk
Medlem

Av att läsa tråden så känns det spontant som man borde köra med 500+w så man klarar av branta backar osv, när det är platt väg så får man ju lätta på gasen lite såklart men det gör väl dom flesta.

Jag passade på att hyra en idag, jag väger bra mer än 100 men den gick jävligt fort och fint ändå, klarade även uppförsbackar såvida det inte var väldigt brant.

Nästan kusligt hur fort dom accelererar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, höll på att bli krockad av en riktigt fullkittad variant som kom farande i gissningsvis närmare 70 blås på gång/cykelbanan för inte så längesen. Min första tanke var dock inte "jävla idiot!" utan snarare "en såndär vill jag också ha!"

Påstår inte att jag är vuxen, men har i alla fall tillräckligt mycket tendenser för att inte realisera den tanken. Men den var jäkligt ball, i vad mån elscootrar kan vara balla

Hehe, min första tanke var inte heller "jävla idiot!" utan mer, "JÄVLAR vad det gick, hmm, undrar vad som händer om han behöver panikbromsa? hmm, vad kan det vara för effekt på en sån? Nej, inget för mig, men den lät ballt också". Typ så

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Min toppar 60 km/h, men eftersom jag vill leva så håller jag mig kring 30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Av att läsa tråden så känns det spontant som man borde köra med 500+w så man klarar av branta backar osv, när det är platt väg så får man ju lätta på gasen lite såklart men det gör väl dom flesta.

Jag passade på att hyra en idag, jag väger bra mer än 100 men den gick jävligt fort och fint ändå, klarade även uppförsbackar såvida det inte var väldigt brant.

Nästan kusligt hur fort dom accelererar!

Hyrscootrar har väl ofta långt över 250W i peak just för att klara backar, men jag vet inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hyrscootrar har väl ofta långt över 250W i peak just för att klara backar, men jag vet inte

yep dem är ca 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hyrscootrar har väl ofta långt över 250W i peak just för att klara backar, men jag vet inte

Ah det förklarar ju saken.

Permalänk
Medlem

Lagen kommer troligen regleras i framtiden och alla som skriker att skiten ska förbjudas nu kommer säkert använda sig utav en PEV längre fram. Infrastrukturen ska inte byggas kring dessa onödigt stora fordon, om vi inte vill ha det som i USA t ex.
Det finns potential i detta om allt sköts på rätt sätt. Det kan ni omöjligt vara för blinda för att se.

Visa signatur

| FD Define C TG | Asus Prime Z390-A | 9700K | H100i | Vengeance LP 16GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | 4TB WD | LG 34GN850 | Sennheiser GAME One |

| PCMR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Lagen kommer troligen regleras i framtiden och alla som skriker att skiten ska förbjudas nu kommer säkert använda sig utav en PEV längre fram. Infrastrukturen ska inte byggas kring dessa onödigt stora fordon, om vi inte vill ha det som i USA t ex.
Det finns potential i detta om allt sköts på rätt sätt. Det kan ni omöjligt vara för blinda för att se.

Beror på om man observerar och bedömer utifrån sina egna omedelbara behov eller försöker sätta sig själv i andras situation- elsparkcyklar har inte gett mig något men tydligt att det är en positiv sak för många där jag bor. Sedan finns det negativa delar med, men det är där det är viktigt att reda ut vad som är i allmänt intresse och uppmuntra utveckling åt det hållet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Verkar mer som att någon kände för att skriva av sig innan helgen, har tyvärr inte fått någon replik från @UncleDirty

Det kan vara kul att provocera ibland och det kan också mynna ut i bra diskussioner, blev dock lite tråkigt att diskussionen spårade ur efter att ett tiotal användare inte fattade vad jag menade och drog igång SM i halmgubbe.

Ok? Förklarar fortfarande inte varför du är otrevlig eller varför du relativiserade? Jag har inte sagt något om att det skulle vara förbjudet för person X och tillåtet för Y.

De har lite att göra med att det intre går att diskutera med oempatiskta troll och i mina ögon allmänna idioter, är en sådan människa ute för att provocera går det inte få eländet att backa

Finns liksom bättre ställen att lägga sin energi på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

De har lite att göra med att det intre går att diskutera med oempatiskta troll och i mina ögon allmänna idioter, är en sådan människa ute för att provocera går det inte få eländet att backa

Finns liksom bättre ställen att lägga sin energi på.

Som att sitta och vara otrevlig över en kommentar uppenbart menat som ett skämt? Varför citera överhuvudtaget om du menar det du skriver här?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najj:

Lagen kommer troligen regleras i framtiden och alla som skriker att skiten ska förbjudas nu kommer säkert använda sig utav en PEV längre fram. Infrastrukturen ska inte byggas kring dessa onödigt stora fordon, om vi inte vill ha det som i USA t ex.
Det finns potential i detta om allt sköts på rätt sätt. Det kan ni omöjligt vara för blinda för att se.

Tror du har helt rätt i att lagarna för dessa typer av fordon kommer att förbättras, det är fortfarande en förhållandevis ny typ. Och även om jag oftast är skeptisk till överstatlighet så kan det i fall som detta vara bra med EU-regler så det blir samma över hela Europa, det hjälper även tillverkare att slippa ta fram modeller för olika länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Fast nu är det inte det som är poängen, utan snarare hur man endast kan se en siffra på ca 3000 och dra någon som helst slutsats från det... Sedan tycker jag absolut inte det är ett dåligt färdsätt, tycker tvärtom de är otroligt bra. Billiga, platseffektiva, kul och miljövänliga. Problemet de lider av är kombinationen av lättillgängligheten och roligheten, folk är helt enkelt inte mogna nog att framföra de säkert i varje fall.

Jag håller mer eller mindre med dig helt, förutom att jag inte tycker att de fungerar i praktiken av den anledningen som du beskriver ganska väl i din text. Det går inte att lita på att folk tar sitt ansvar tillräckligt mycket helt enkelt.

Sen verar de billiga ha ganska begränsade användningsområden pga låg kapacitet, så då blir de mer en leksak än nåt annat. Och de dyrare som faktiskt fyller sin avsedda funktion är ju i princip olagliga (troligen av godo).

Oavsett orsak till olyckor så är problemet ökande med skador osv. Kanske rimligt att bromsa spridningen av nyttjande fram tills dess att orsaken är kartlagd och ett fungerande regelverk för nyttjande är på plats. Snarare än tvärt om och låta brukandet flöda fritt med ökande personskador. En så viktig funktion fyller inte detta transportmedel att det är en stor förlust om nyttjandet begränsas, det finns liksom ett par alternativ för 97% av befolkningen som använder dessa (höftning). Men vad vet jag, det kanske är rimligt att 3k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag håller mer eller mindre med dig helt, förutom att jag inte tycker att de fungerar i praktiken av den anledningen som du beskriver ganska väl i din text. Det går inte att lita på att folk tar sitt ansvar tillräckligt mycket helt enkelt.

Sen verar de billiga ha ganska begränsade användningsområden pga låg kapacitet, så då blir de mer en leksak än nåt annat. Och de dyrare som faktiskt fyller sin avsedda funktion är ju i princip olagliga (troligen av godo).

Oavsett orsak till olyckor så är problemet ökande med skador osv. Kanske rimligt att bromsa spridningen av nyttjande fram tills dess att orsaken är kartlagd och ett fungerande regelverk för nyttjande är på plats. Snarare än tvärt om och låta brukandet flöda fritt med ökande personskador. En så viktig funktion fyller inte detta transportmedel att det är en stor förlust om nyttjandet begränsas, det finns liksom ett par alternativ för 97% av befolkningen som använder dessa (höftning). Men vad vet jag, det kanske är rimligt att 3k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker.

jag håller med dig till en del av det

även jag kör dem större håller jag mig till 20km pga jag behöver mer räckvidd än dem leksakerna. har 1.5mil är endast till bussen.

tycker mer kanske införa en kör bevis för just dem större. mer av hyrsparkcyllarna som orsaker dem flesta skadorna och borda göra ått det problemet . sen finns ju idioter som kör om galningar på cykel vägen och idioter som går på cykel vägen med hörlurar på sig som inte vill flytta på sig

Permalänk
Avstängd

Bra ifall de håller bättre koll men också bra om de ändrar lagen så att vi hamnar på samma läge som merparten av EU och begränsar maxhastighet eller maxeffekt, inte båda samtidigt. Jag vill nog inte åka snabbare än 20-25 på en elspark om det inte är en väldigt avancerad modell med stora hjul och så ändå, men att kunna ta sig upp för en backe är ju rätt viktigt.

Tist däremot att tråden urartade direkt med body-shaming och en väldig massa gnäll på elsparkcyklar i allmänhet. Folk har olika förutsättningar, både när det gäller ämnesomsättning och liknande, men också när det gäller vart man bor och vilka transportbehov man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Som att sitta och vara otrevlig över en kommentar uppenbart menat som ett skämt? Varför citera överhuvudtaget om du menar det du skriver här?

Var det ett skämt så backar man när man möter kritik, riktigt så var ju inte fallet utan människan stog på sig, där av min respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Jag håller mer eller mindre med dig helt, förutom att jag inte tycker att de fungerar i praktiken av den anledningen som du beskriver ganska väl i din text. Det går inte att lita på att folk tar sitt ansvar tillräckligt mycket helt enkelt.

Sen verar de billiga ha ganska begränsade användningsområden pga låg kapacitet, så då blir de mer en leksak än nåt annat. Och de dyrare som faktiskt fyller sin avsedda funktion är ju i princip olagliga (troligen av godo).

Oavsett orsak till olyckor så är problemet ökande med skador osv. Kanske rimligt att bromsa spridningen av nyttjande fram tills dess att orsaken är kartlagd och ett fungerande regelverk för nyttjande är på plats. Snarare än tvärt om och låta brukandet flöda fritt med ökande personskador. En så viktig funktion fyller inte detta transportmedel att det är en stor förlust om nyttjandet begränsas, det finns liksom ett par alternativ för 97% av befolkningen som använder dessa (höftning). Men vad vet jag, det kanske är rimligt att 3k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker.

Alltid lika kul med nymoralister, 11k+ skadas varje år när de åker skidor som är skattesubventionerat och har noll "användningsområden", förutom att förstöra natur & miljö.
Men vad vet jag kanske är rimligt att 11k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker och adralinkickar?

Äger ingen sparkcykel och har faktiskt aldrig testat nån heller. Min leksak har endast ett hjul och är betydligt farligare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Alltid lika kul med nymoralister, 11k+ skadas varje år när de åker skidor som är skattesubventionerat och har noll "användningsområden", förutom att förstöra natur & miljö.
Men vad vet jag kanske är rimligt att 11k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker och adralinkickar?

Äger ingen sparkcykel och har faktiskt aldrig testat nån heller. Min leksak har endast ett hjul och är betydligt farligare..

Enhjuling?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kozmos:

Enhjuling?

Skottkärra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Enhjuling?

Skrivet av snajk:

Skottkärra?

Permalänk
Medlem

Dagens besvikelse. Trodde han skulle vara duktig på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Man får köra en bil med 1 miljon hästkrafter på vägen så länge man håller hastighetsbegränsningarna och kör skötsamt, och samma sak borde gälla elsparkcyklar. Det är inte elsparkcyklarna det är fel på, det är människor.

Finns det hastighetsmätare på elsparkcyklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Finns det hastighetsmätare på elsparkcyklar?

Dom allra flesta modeller har en inbyggd display, har inte sett nån utan faktiskt.
Sen hur exakt den är vet jag inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skottkärra?

Såklart, najs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

Finns det hastighetsmätare på elsparkcyklar?

Alla modeller jag har sett har det, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Alltid lika kul med nymoralister, 11k+ skadas varje år när de åker skidor som är skattesubventionerat och har noll "användningsområden", förutom att förstöra natur & miljö.
Men vad vet jag kanske är rimligt att 11k+ per år skadas för att personer med bristande omdömme ska få ha sina vuxenleksaker och adralinkickar?

Äger ingen sparkcykel och har faktiskt aldrig testat nån heller. Min leksak har endast ett hjul och är betydligt farligare..

Du kanske inte hängde med riktigt, men vi diskuterar alltså elsparkcyklar och regler/lagar kring de. Om du vill prata skidor är du välkommen att skapa en egen tråd för det.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Bra ifall de håller bättre koll men också bra om de ändrar lagen så att vi hamnar på samma läge som merparten av EU och begränsar maxhastighet eller maxeffekt, inte båda samtidigt. Jag vill nog inte åka snabbare än 20-25 på en elspark om det inte är en väldigt avancerad modell med stora hjul och så ändå, men att kunna ta sig upp för en backe är ju rätt viktigt.

Tist däremot att tråden urartade direkt med body-shaming och en väldig massa gnäll på elsparkcyklar i allmänhet. Folk har olika förutsättningar, både när det gäller ämnesomsättning och liknande, men också när det gäller vart man bor och vilka transportbehov man har.

Håller med om att diverse kommentarer om kroppsbyggnad osv inte hör till diskussionen och undanbedes då de inte tillför något.

Däremot gnället (vilket jag står för till viss del), kan ju också tolkas som kritik mot transportmedlet och genuin oro. Sen kan det även finnas en viss rimlighet i att folk har åsikter om att 2/3 av alla sålda sparkcyklar är olagliga att framföra på allmänn plats, nu behöver lagstiftningen inte nödvändigtvis vara rimlig men det kan vara en orsak.

Personligen har jag svårt att se att det är en tillräckligt stor grupp individer i samhället som har tillräckligt stor nytta för att det ska väga upp risker/kostnader för samhället. Men med det sagt så är det säkerligen fullt möjligt att ta fram en lagstiftning som möjliggör transportmedlets nyttjande på en bättre nivå. Dvs att produkten blir mer rimligt brukbar, vilket gör att färre köper rena idiotprodukter och således minskar problemet av sig själv.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.