Permalänk

Mitt hus verkar vara ändrat så att multicast inte längre används. Funkade fint att bara slänga in den på nätet istället.

Vet inte när det slutade fungera då vi använder den väldigt sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado2251:

Mitt hus verkar vara ändrat så att multicast inte längre används. Funkade fint att bara slänga in den på nätet istället.

Vet inte när det slutade fungera då vi använder den väldigt sällan.

Sedan 1'a april 2022 så har Telia tagit bort möjligheten till Multicast för alla som är anslutna enskilt via stadsnät eller lokala nät. Efter 1'a april 2022 så finns Multicast fortsatt bara på Telia fiber och Kollektivanslutna föreningar/hyresvärdar.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Sedan 1'a april 2022 så har Telia tagit bort möjligheten till Multicast för alla som är anslutna enskilt via stadsnät eller lokala nät. Efter 1'a april 2022 så finns Multicast fortsatt bara på Telia fiber och Kollektivanslutna föreningar/hyresvärdar.

Telia har tagit bort möjligheten att nyteckna Telia Tv med multicast. Man får unicast vid nya abonnemang.
Vid större förändringar plockas också multicast bort.

Nyare TV burkar kopplar upp sig med Unicast om inte multicast är tillgängligt.
Så även om multicast finns i fibern fram till dig så kan det bli unicast om inte multicast finns på LAN.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar är på ett av de första näten där Telia tog bort Multicast för ett par månader sedan.

Så Multicast kommer att gå till historien och bara Unicast som gäller framöver.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Mina föräldrar är på ett av de första näten där Telia tog bort Multicast för ett par månader sedan.

Så Multicast kommer att gå till historien och bara Unicast som gäller framöver.

Eller så finns det kanske en tvist på historien för Telia har ju ipv6 igång för rätt många och att gå över till iptv över ipv6 skulle nog vara en tekniskt bra ide på de ställen där det funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så finns det kanske en tvist på historien för Telia har ju ipv6 igång för rätt många och att gå över till iptv över ipv6 skulle nog vara en tekniskt bra ide på de ställen där det funkar.

På sätt och vis, men IPTV kan köra privata IP-adresser och behöver inte publika eftersom det är en tjänst som inte behöver synas utanför operatörens område.

En fördel med Multicast mot Unicast är att det inte krävs lika mycket bandbredd på backbone för det, men om man har slavnoder i nätet som hanterar Unicast så kan det också lösa problemet. Multicast är som sagt "En till Många" medan Unicast är "En till En".

Permalänk
Medlem

Multicast borta

Igår så stängde Telia ner hela nätet i Täby kl 7:39 (9000 kunder..) och när det kom igång igen så var multicast borta. Min fina setup med managed switches är mao obsolet.

Jag hade två arris TV-boxar som jag fick igång genom att köra dem på mitt LAN.

MEN telia IP-telefoni på VLAN 855 är ju dött.

Antar att min tilgin box från 2012 inte kan kopplas direkt till internet?

Så kanske enklast att bara säga upp tjänsten.

Eller någon som vet om det går att få igång i ett modernt nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogre_x:

Igår så stängde Telia ner hela nätet i Täby kl 7:39 (9000 kunder..) och när det kom igång igen så var multicast borta. Min fina setup med managed switches är mao obsolet.

Jag hade två arris TV-boxar som jag fick igång genom att köra dem på mitt LAN.

MEN telia IP-telefoni på VLAN 855 är ju dött.

Antar att min tilgin box från 2012 inte kan kopplas direkt till internet?

Så kanske enklast att bara säga upp tjänsten.

Eller någon som vet om det går att få igång i ett modernt nät?

Skulle använda tjänsten Mitt hemnummer istället.
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/mitt-he...

Numret vidarekopplas till mobil för 59 kr/mån

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Sorgligt att man avvecklar multicast, men troligen så är linjär-tv-tittandet väldigt dalande så börjar bli svårt att motivera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Skulle använda tjänsten Mitt hemnummer istället.
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/mitt-he...

Numret vidarekopplas till mobil för 59 kr/mån

Bra tips, men för samma pengar får man IP-telefoni från en annan provider och då har jag en tjänst som fungerar oberoende av mobilnätet - så det blir till att säga upp Telias (numera ockerprissatta) tjänst och köra på en billigare provider som tillhandahåller en box som fungerar från ett vanligt LAN.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ogre_x:

Igår så stängde Telia ner hela nätet i Täby kl 7:39 (9000 kunder..) och när det kom igång igen så var multicast borta. Min fina setup med managed switches är mao obsolet.

Jag hade två arris TV-boxar som jag fick igång genom att köra dem på mitt LAN.

MEN telia IP-telefoni på VLAN 855 är ju dött.

Antar att min tilgin box från 2012 inte kan kopplas direkt till internet?

Så kanske enklast att bara säga upp tjänsten.

Eller någon som vet om det går att få igång i ett modernt nät?

Har du kollat att de verkligen tagit bort multicast och inte bara att de slutat baka in det i separata VLAN?

Gör en fabriksåterställning av en box och anslut den direkt till WAN, så får du svaret.

Skrivet av maDa:

Sorgligt att man avvecklar multicast, men troligen så är linjär-tv-tittandet väldigt dalande så börjar bli svårt att motivera.

Nej man vinner inte så mycket på det om det inte sitter flera hushåll i samma trapp bänkade framför bengt magnusson längre.. Jag tittar ju inte heller i någon större omfattning, har nog ägnat mer tid åt boxens nätverkstrafik än att se på bilden den spottar ur sig.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har du kollat att de verkligen tagit bort multicast och inte bara att de slutat baka in det i separata VLAN?

Gör en fabriksåterställning av en box och anslut den direkt till WAN, så får du svaret.

Tack, men jag har inte utrustning för att sniffa trafiken och ta reda på det - eller orken - det lilla jag tittar på TV är det OK att minska komplexiteten i mitt eget nät och sluta med VLAN avtaggningen.

Detta gjorde ju också att jag får tummen ur och säger upp Telias svindyra IP-telefonitjänst då jag misstänker att Tilginboxen från 2012 inte stödjer att kopplas in på stora stygga internet och i så fall får jag ändå skaffa en ny telefoniadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Sorgligt att man avvecklar multicast, men troligen så är linjär-tv-tittandet väldigt dalande så börjar bli svårt att motivera.

@maDa

Varför är detta sorgligt?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogre_x:

Igår så stängde Telia ner hela nätet i Täby kl 7:39 (9000 kunder..) och när det kom igång igen så var multicast borta. Min fina setup med managed switches är mao obsolet.

Jag hade två arris TV-boxar som jag fick igång genom att köra dem på mitt LAN.

MEN telia IP-telefoni på VLAN 855 är ju dött.

Antar att min tilgin box från 2012 inte kan kopplas direkt till internet?

Så kanske enklast att bara säga upp tjänsten.

Eller någon som vet om det går att få igång i ett modernt nät?

Skrivet av Prelatur:

Skulle använda tjänsten Mitt hemnummer istället.
https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/mitt-he...

Numret vidarekopplas till mobil för 59 kr/mån

@Prelaturs rekommendation eller använd en fristående telefoni-leverantör som fortfarande har stöd för telefoni-boxar.

Permalänk
Medlem

Verkar som något hänt med mitt VLAN också.

Har länge kört med en switch direkt efter fiberuttaget och skickat VLAN 845 till tv-boxen och allt annat till min router. Igår slutade det att fungera helt plötsligt, så jag provade att inaktivera VLAN i switchen och då började det fungera igen!

Värt att notera är att tv-boxen får en helt egen ip 2.xxx.xxx.xxx medans min router får 78.xxx.xxx.xxx så vetisjutton hur det går till riktigt utan VLAN men fungerar gör det iaf. Behöver heller inte logga in med mina telia play credentials (som man är tvungen att göra om man kopplar boxen via LAN)

Det verkar inte heller som att bitraten går ner om man maxar min vanliga uppkoppling med en torrent eller liknande så jag känner mig rätt nöjd ändå, även om jag inte vet hur det fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mina föräldrar fungerar det rätt dåligt att koppla in tv-boxen direkt i LAN:et. Dels tar det längre tid att byta kanal, och dels får dom inte in de lokala kanalerna, allt blir Stockholm. Är det bara att gilla läget, eller finns det någn uppdaterad guide för t.ex Unifi hur man kan göra får att få allt att fungera med egna VLAN igen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ogre_x:

Tack, men jag har inte utrustning för att sniffa trafiken och ta reda på det - eller orken - det lilla jag tittar på TV är det OK att minska komplexiteten i mitt eget nät och sluta med VLAN avtaggningen.

inget behöver sniffas, bara testa om det fungerar och att boxen startar upp (efter fabriksåterställning) om du ansluter den direkt till WAN, genom t ex en dumswitch.

I mitt och #20088664 fall är det inte multicast som slutat användas utan den specifika VLAN-konfiguration som du lagt in i dina switchar. Hade du haft telias bredbandsswitch eller router inkopplad hade den kanske fått en ny konfiguration utskickad och du hade aldrig märkt något.

Skrivet av wranzzon:

För mina föräldrar fungerar det rätt dåligt att koppla in tv-boxen direkt i LAN:et. Dels tar det längre tid att byta kanal, och dels får dom inte in de lokala kanalerna, allt blir Stockholm. Är det bara att gilla läget, eller finns det någn uppdaterad guide för t.ex Unifi hur man kan göra får att få allt att fungera med egna VLAN igen?

Se ovan, egna VLAN behövs inte längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Se ovan, egna VLAN behövs inte längre.

Yes, och nu har jag konfat switchen så att den släpper igenom WAN otaggat på en port till , men telefoniboxen startar inte ändå. Så den är kanske körd - den lär ju ha FW från 2012. TV-boxarna kan man ju experimentera med samma sak om man vill en regnig dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av immutable:

Verkar som något hänt med mitt VLAN också.

Har länge kört med en switch direkt efter fiberuttaget och skickat VLAN 845 till tv-boxen och allt annat till min router. Igår slutade det att fungera helt plötsligt, så jag provade att inaktivera VLAN i switchen och då började det fungera igen!

Värt att notera är att tv-boxen får en helt egen ip 2.xxx.xxx.xxx medans min router får 78.xxx.xxx.xxx så vetisjutton hur det går till riktigt utan VLAN men fungerar gör det iaf. Behöver heller inte logga in med mina telia play credentials (som man är tvungen att göra om man kopplar boxen via LAN)

Det verkar inte heller som att bitraten går ner om man maxar min vanliga uppkoppling med en torrent eller liknande så jag känner mig rätt nöjd ändå, även om jag inte vet hur det fungerar.

Telias DHCP-server tittar på vendor-class-identifier som tv-boxen skickar i förfrågan och ger den IP i rätt nät om den säger att den är en tv-box, helt enkelt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@maDa

Varför är detta sorgligt?

Multicast är ju rätt teknikval för live-TV/ljud, hur man än vrider och vänder på det.

Men uppenbarligen bedömer Telia att det inte är värt besväret längre, och att de klarar pumpa ut hundratusentals unicast-strömmar istället. Det är otroligt mycket ineffektivare både kapacitetsmässigt & energimässigt, men administrativt är det säkert enklare att hantera ett tusental webservers istället för olika switch-miljöer med olika multicast-egenheter över hela landet. Också fungerar det ju även oavsett operatör eller transport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Multicast är ju rätt teknikval för live-TV/ljud, hur man än vrider och vänder på det.

Men uppenbarligen bedömer Telia att det inte är värt besväret längre, och att de klarar pumpa ut hundratusentals unicast-strömmar istället. Det är otroligt mycket ineffektivare både kapacitetsmässigt & energimässigt, men administrativt är det säkert enklare att hantera ett tusental webservers istället för olika switch-miljöer med olika multicast-egenheter över hela landet. Också fungerar det ju även oavsett operatör eller transport.

Mycket bra analys vill jag säga.

One-to-many är exakt vad multicast finns till för. Men det finns flera fördelar med unicast.
Eftersom Telia, redan före skiftet till unicast, tillhandahöll Video-On-Demand tjänster, så har de redan en del unicast infrastruktur. Att minska komplexiteten är bättre för Telia, förutsatt att de klarar den mycket högre kapaciteten som kommer krävas. De slipper också sluta avtal med olika KOs utan kan i stort sett leverera TV var som helst, under förutsättning att tillräcklig internetuppkoppling finns.

Ser man det i stället ur KOs perspektiv så tycker de ju givetvis att detta är lite surt. Telia kommer inte längre betala för att få sitt nät kopplat fram till kunden, utan i stället går det över kundens internetförbindelse. Samtidigt kommer Telia bidra till mer trafik i deras nät. Rätt stora summor som operatörerna kommer tappa på detta.

Kunden kommer också tappa en del av sin bandbredd under tiden de använder TV:n. Säg att slutkunden har en internetlina på 50Mbit/s och att Telia-boxen suger 5-10Mbit/s, då försvinner mellan 10-20% av din bandbredd till TV - så är inte fallet om man har ett separat nät provisionerat för TV. Sen är det ett faktum att bildkvalitén på en unicast tjänst kostar mer än på en multicast tjänst - har hört att bitraten har sänkts i samband med bytet.
Å andra sidan blir inkopplingen av TV-boxen lättare - anslut till internet bara så funkar allt sedan.

Jag är lite kluven till vad jag tycker är bäst ur tjänsteleverantörens perspektiv, men som slutkund hade jag gärna haft kvar multicast strömmarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Mycket bra analys vill jag säga.

One-to-many är exakt vad multicast finns till för. Men det finns flera fördelar med unicast.
Eftersom Telia, redan före skiftet till unicast, tillhandahöll Video-On-Demand tjänster, så har de redan en del unicast infrastruktur. Att minska komplexiteten är bättre för Telia, förutsatt att de klarar den mycket högre kapaciteten som kommer krävas. De slipper också sluta avtal med olika KOs utan kan i stort sett leverera TV var som helst, under förutsättning att tillräcklig internetuppkoppling finns.

Ser man det i stället ur KOs perspektiv så tycker de ju givetvis att detta är lite surt. Telia kommer inte längre betala för att få sitt nät kopplat fram till kunden, utan i stället går det över kundens internetförbindelse. Samtidigt kommer Telia bidra till mer trafik i deras nät. Rätt stora summor som operatörerna kommer tappa på detta.

Kunden kommer också tappa en del av sin bandbredd under tiden de använder TV:n. Säg att slutkunden har en internetlina på 50Mbit/s och att Telia-boxen suger 5-10Mbit/s, då försvinner mellan 10-20% av din bandbredd till TV - så är inte fallet om man har ett separat nät provisionerat för TV. Sen är det ett faktum att bildkvalitén på en unicast tjänst kostar mer än på en multicast tjänst - har hört att bitraten har sänkts i samband med bytet.
Å andra sidan blir inkopplingen av TV-boxen lättare - anslut till internet bara så funkar allt sedan.

Jag är lite kluven till vad jag tycker är bäst ur tjänsteleverantörens perspektiv, men som slutkund hade jag gärna haft kvar multicast strömmarna.

@gurfin

Vi har Telias grundutbud gratis som ingår i hyran och sen ett annars bolags fiber 250/250Mbit och det märks ingen nedgång i bredbandets fart om man har tv dosan inkopplad eller urkopplad. Ligger på runt 270Mbit vilket som.

Tv dosan är inkopplad i min privata router.

Så det är nog något påhitt att det drar ner på farten

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Så det är nog något påhitt att det drar ner på farten

Svar nej. Mitt uttalande är korrekt.

Sen förstår jag inte riktigt "fart" i denna kontexten. Ska vi vara petiga så är bandbredd inte heller korrekt använt av mig, utan den korrekta benämningen är överföringskapacitet eller bara kapacitet. Din referens till "fart" är den upplevda prestandan hos dig som användare, vilken bygger på empiriska metoder och är således inte mätbart. Om du inte lyckas uppleva den minskade kapaciteten i din lina vid bruk av din TV-box beror på en rad olika faktorer, inte bara kapaciteten i din WAN-lina. När man gör applikationsbaserade mätningar (ex. bredbandskollen.se) så spelar allt på lager 1 till lager 8 roll.

Var menar du i sådana fall att trafiken skulle komma ifrån, någonstans måste kanalerna trilla in?

Har du rationella mätvärden på din WAN-kapacitet som motbevisar mitt uttalande så är det högst intressant! Återkom gärna i sådana fall, vill ju inte sitta här och ha fel uppfattning. Är möjligt att Telia provisionerar extra internetkapacitet i samband med att man köper tjänsten, men jag tvivlar starkt på det.

Glad midsommar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av gurfin:

Svar nej. Mitt uttalande är korrekt.

Sen förstår jag inte riktigt "fart" i denna kontexten. Ska vi vara petiga så är bandbredd inte heller korrekt använt av mig, utan den korrekta benämningen är överföringskapacitet eller bara kapacitet. Din referens till "fart" är den upplevda prestandan hos dig som användare, vilken bygger på empiriska metoder och är således inte mätbart. Om du inte lyckas uppleva den minskade kapaciteten i din lina vid bruk av din TV-box beror på en rad olika faktorer, inte bara kapaciteten i din WAN-lina. När man gör applikationsbaserade mätningar (ex. bredbandskollen.se) så spelar allt på lager 1 till lager 8 roll.

Var menar du i sådana fall att trafiken skulle komma ifrån, någonstans måste kanalerna trilla in?

Har du rationella mätvärden på din WAN-kapacitet som motbevisar mitt uttalande så är det högst intressant! Återkom gärna i sådana fall, vill ju inte sitta här och ha fel uppfattning. Är möjligt att Telia provisionerar extra internetkapacitet i samband med att man köper tjänsten, men jag tvivlar starkt på det.

Glad midsommar!

(Fetade delen jag svarar på)
Empiriska metoder inkluderar per definition mätbarhet. Det är ju en ganska viktig del av det som särskiljer det från exempelvis teoretiska och filosofiska arbetssätt.

Permalänk
Medlem

Hypotetiskt kan ju Telia välja att inte inkludera deras TV-strömmar i dina köpta och shapeade 250Mbit (eftersom din lina fysiskt är en Gigabit), precis som mobiloperatörer inte räknar Spotify och annat eftersom det "ingår".

Permalänk
Medlem

Om du har multicast och 100 Mbit/s bredband, så kan t.ex. 50 Mbit/s tillägnas åt TV. Inkommande är ju i regel 1000 Mbit/s.

Bredbandets tilldelning ändras inte p.g.a. att TV övergår till unicast. Men du måste ju faktiskt titta på en kanal för att det ska kunna påverka mätningar.

Permalänk
Medlem

Jag hade tidigare VLAN 46 för telia IPTV, men det slutade helt plötsligt att fungera. Visade sig att dom inte använder VLAN längre. Så nu har jag både Tv-boxen och routern kopplade direkt mot stadsnät(plockade tidgare in VLAN 46 i mitt nät via routern). TV-boxen får IP i spannet 78.66.x.x och routern 2.248.80.14, vilket tarlar för att dom använder class identifier på DHCP:n. Även fast dom ändrat på detta så används fortfarande multicast för jag var tvungen att slå på IGMP snooping på instkommande från stadsnät på switchen för att inte flera andra portar skulle få IP-tv strömmen.

Permalänk

På ASUS-routers satte jag på IGMP snooping och IPTV-ready på den porten som jag hade kopplat in TV-boxen i. Funkade direkt. Smidigt att slippa VLAN-taggar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

inget behöver sniffas, bara testa om det fungerar och att boxen startar upp (efter fabriksåterställning) om du ansluter den direkt till WAN, genom t ex en dumswitch.

Hej, mitt nät består av ett gäng Netgear GS108T switchar och tidigare så tillät jag bara vlan 1 (default) på två portar och skapade där mitt eget LAN efter brandvägg på VLAN id 100. sen gick en trunk genom huset med allt taggat och så tog jag ut 845 otaggat på en port vid varje TV-box.

Så om jag ska distribuera TV i huset och få multicast måste jag även släppa igenom WAN på någon port. Hur svårt är det? tagga även VLAN 1 i trunken och släppa på den till tv-boxarna där de står otaggat? Måste man slå på IGMP-snooping på VLAN 1 och överlever det taggning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ogre_x:

Hej, mitt nät består av ett gäng Netgear GS108T switchar och tidigare så tillät jag bara vlan 1 (default) på två portar och skapade där mitt eget LAN efter brandvägg på VLAN id 100. sen gick en trunk genom huset med allt taggat och så tog jag ut 845 otaggat på en port vid varje TV-box.

Så om jag ska distribuera TV i huset och få multicast måste jag även släppa igenom WAN på någon port. Hur svårt är det? tagga även VLAN 1 i trunken och släppa på den till tv-boxarna där de står otaggat? Måste man slå på IGMP-snooping på VLAN 1 och överlever det taggning?

Jag kör pfsense och har bryggat WAN till ett (taggat) vlan på LAN-sidan, det avtaggas sen till en separat port på min upplåsta inteno-switch, dit tvboxen är kopplad. Linux bridge verkar ha multicast_snooping på som default, så jag har inte behövt göra något mer.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion