Permalänk
Medlem

Lägenhetsplanering och optimering

Jag har nyligen flyttat in i en ny lägenhet och är i behov av hjälp för att planera nätverket. I samband med flytten dog tidigare router så står nu som ett blankt papper och ska bygga något bra och långsiktigt, tänker 10 år framåt. Jag har gjort ett schema över lägenheten, se bifogad bild:

Lägenheten är 96 kvm stor där TVn verkligen står i mitten av alla rum så tänker att det är en bra plats för WIFI att utgå från. Det finns redan nätverkssladdar dragna i golvet till vissa utvalda platser och in i lägenheten är det fiber 1000/1000. Servern står på 24/7 och kör 3 VMs. Allt som kan trådas ser jag gärna blir trådat, kanske gammaldags men så tänker jag iaf.

Jag har tidigare använt mig av konsumentrouters men med ett ökande intresse för hemmaserver och enligt mig goda förutsättningar för ett mer trådbundet nätverk vill jag bredda blicken denna gång. Är nyfiken på möjligheten med accesspunkter och lite mer prosumer-lösningar utan att det blir nödvändigtvis en annan prisklass på totallösningen, tänker totalt runt 3000-5000kr. Tänker WIFI6.

A, B, C, D är mest för att kunna hänga upp diskussionen på något. B har jag sedan tidigare. C behövs för att nätverkskabeln bara når 30cm från golvlisten, kan såklart förlängas.

Vilka tänkbara lösningar ser ni för schemat ovan? Trådad router + switchar + AP? Möjligt att sätta WIFI-router vid TVn trots att internet kommer ut i hallen? Ge gärna konkreta exempel med modell osv, har tappat bort mig i djungeln av alla alternativ.

Tack på förhand, hoppas att det går att lösa

Permalänk
Medlem

Ubiquity är nog ett alternativ, dock över din prisklass något. Gör bra AP:s i relativt lindrig prisklass, para det med en edgerouter X exempelvis. Sedan minimum en 8p swich, dock är nog 12p att föredra vid TV. Terminera AP från switch vid TV, vill du göra det enkelt för dig säkerställer du att switchen där klarar PoE. Du vill även ha switchar där du kan konfigurera vlan så du kan segmentera mot routern. Smidigt om du ex vill skapa ett SSID som du nyttjar för arbete.

Kan tilläggas att jag tror du måste ha någon form av licens för ap:s om du enkelt vill managera de. Om du kör singel AP är det dock onte bekymmer att hantera den individuellt.

Är ett tag jag jobbade med Ubiquity, så läs på lite om funktionerna du vill ha i utrustningen finns:

Vlan-taggning
Trunk
PoE
SSID taggning till specifikt VLAN
.1q taggning i routern

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Kan tilläggas att jag tror du måste ha någon form av licens för ap:s om du enkelt vill managera de. Om du kör singel AP är det dock onte bekymmer att hantera den individuellt.

What? Aldrig hört talas om.
Dock måste man ha en controler. Antingen på egen server, eller en cloudkey eller en router från unifi som har det inbyggt.
Men nån licens har jag inte hört att man måste köpa?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Ubiquity är nog ett alternativ, dock över din prisklass något.

Är ju inga problem att köpa två accesspunkter (6 lite med wifi 6) för 1500 styck och sen en router för runt 1000 så finns det 1000 spänn kvar för switchar och kablage. Om ens två accesspunkter behövs. Beror på planlösning och hastighetskrav på olika platser i hemmet.

Skrivet av Mullvaden83:

What? Aldrig hört talas om.
Dock måste man ha en controler. Antingen på egen server, eller en cloudkey eller en router från unifi som har det inbyggt.
Men nån licens har jag inte hört att man måste köpa?

Nej jag är rätt säker på att det går bra med en controller. Går att installera på en vanlig dator också om man inte vill köpa en separat ex cloudkey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:
Skrivet av Massy:

Är ju inga problem att köpa två accesspunkter (6 lite med wifi 6) för 1500 styck och sen en router för runt 1000 så finns det 1000 spänn kvar för switchar och kablage. Om ens två accesspunkter behövs. Beror på planlösning och hastighetskrav på olika platser i hemmet.

Nej jag är rätt säker på att det går bra med en controller. Går att installera på en vanlig dator också om man inte vill köpa en separat ex cloudkey.

Det var cloud-key jag tänkte på.

Och det är klart det är möjligt att använda 2 ap:s, men det är onödigt om det inte behövs, osannolikt att det ska behövas i en lägenhet som är mindre än 100 kvadratmeter.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det var cloud-key jag tänkte på.

Och det är klart det är möjligt att använda 2 ap:s, men det är onödigt om det inte behövs, osannolikt att det ska behövas i en lägenhet som är mindre än 100 kvadratmeter.

Troligen inte. Jag bor mindre med en access punkt och har problem i ett av rummen tack vare betongväggar. Fungerar men med sämre hastighet.

Klarar man sig med en accesspunkt så är budget ännu längre ifrån överskrider, allra helst om man skippar cloud key etc.

Permalänk
Medlem

Tack för er input!

Då tänker jag att följande är möjligt:
- Ubiquiti Networks EdgeRouter X (636:-)
- UniFi Switch Lite 8-POE (1571:-)
- UniFi 6 Long Range (2389:-)
= 4596:-

Några frågor på det:
- Går jag miste om något om jag inte har Unifi "hela vägen"? Tänker att settings och statistik och så försvinner. Kan leva utan statistik men vill gärna inte ha ett härke med inställningarna. Optimala hade varit USG men den verkar inte gå att få tag på längre så blir Dream Router. Om jag är villig att gå upp prismässigt till den, finns det någon prestanda-anledning för mig att ändå köra EdgeRouter?
- Är det värt att gå från 6 Lite till 6 Long Range (2x2 vs 4x4) för mitt use case? Har bara gipsväggar mellan tänkt AP-plats och alla rum men krav på att kunna köra minst 2 simultana 4k-streams över Wifi samtidigt.
- Finns det en billigare switch? Förstår att jag behöver PoE men kanske billigare att fixa en sån separat? Lite relaterat till första frågan med UniFi hela vägen.

Permalänk
Medlem

UDR kan köra max ca 700/700Mbit på WAN. Jävla skitgrej. Pinsamt dåligt av Ubiquiti att inte göra göra den Gbit på WAN.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

UDR kan köra max ca 700/700Mbit på WAN. Jävla skitgrej. Pinsamt dåligt av Ubiquiti att inte göra göra den Gbit på WAN.

Ah okej, ja det är ju inte ett alternativ då.

Är det värt uppgraderingen från 6 Lite till 6 Long Range (2x2 vs 4x4) för mitt use case?

Permalänk
Medlem

Kolla om MikroTik kan vara något för dina behov.
https://mikrotik.com/

Har själv gått från Ubiquity till MikroTik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naradin:

Ah okej, ja det är ju inte ett alternativ då.

Är det värt uppgraderingen från 6 Lite till 6 Long Range (2x2 vs 4x4) för mitt use case?

Vet inte. Min AC lite funkar bra hemma iaf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Kolla om MikroTik kan vara något för dina behov.
https://mikrotik.com/

Har själv gått från Ubiquity till MikroTik.

Spännande, kan du utveckla lite kring det som fick dig att ändra från Ubiquity till MikroTik? Hur ser dina behov ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naradin:

Spännande, kan du utveckla lite kring det som fick dig att ändra från Ubiquity till MikroTik? Hur ser dina behov ut?

I första hand var det behovet av kostnaden för Cloudkey eller en dator som konstant kör programvaran. För priset av Cloudkey Gen2 fick jag tag i RB4011iGS+RM, hade tänkt gå direkt på 5009 men det var väntetid då.

I andra hand "kid control" för begränsning av barnens tid på Internet. Utöver begränsning på schema, så finns x antal timmar per dygn och möjlighet att strypa hastigheten om så önskas. Det lär finns liknande på Ubiquity men inte lika enkelt att göra ändringar.

Andra avgörande faktorer är pris och tillgänglighet, tycker Ubiquity varit listade som "ej i lager" en längre tid. Samt priset på Dream Machine SE och Pro inte var i min budget.

Kör just nu en accesspunkt från TP-link, men det blir ett byte framöver till MikroTik även där. Dock täcker den nuvarande mitt behov, centralt placerad täcker den vår lägenhet (andra våningen) på 100 kvadrat utmärkt - har signal ute vid husknuten också.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Edgerouter X för 500kr, den klarar 950mbps utan problem bara man skiter i IPS o allt det där menlösa "lullullet".
skulle hålla mig bort från ubnt's switchar iaf deras 8 portare - dom går varma.
Köp en valfri 5 eller 8 ports PoE switch istället.
Köp sen 2 eller hur många du behöver accesspunkter. Controllern behövs bara för att konfigurera och kan göras från telefon i annat fall. Det är ganska klart o betalt när det väl är igång - en controller är bara bortkastade pengar såvida du inte nu tycker det är sjukt jobbigt o köra en controller på en dator dom gånger du ska ställa om SSID etc.

8 port PoE för 1000kr
2 AP
1 ER-X