Microsoft: "Starfield är Bethesdas minst buggiga spel hittills"

Permalänk
Medlem

Första tanken; Det säger ju ingenting väl?

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Vilken spelmotor används för Starfield? Bethesdas egna som de använt (och uppgraderat allt eftersom) för många av deras spel eller har de gått över till Unreal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Vilken spelmotor används för Starfield? Bethesdas egna som de använt (och uppgraderat allt eftersom) för många av deras spel eller har de gått över till Unreal?

Kan inte föreställa mig att dom använder något annat än modifierad Gamebryo denna gången heller. Vid detta laget är Bethesdas spel synonymt med att communityt enkelt kan göra content till spelen, såpass att konsolerna till och med har stöd för det. Hade dom bytt till Unreal tror jag dom hade stött ifrån en ganska stor del av modding communityt som hade behövt lära om sig allt.

Även ifall Creation Engine är en trasig röra som hålls ihop av silvertejp, så är det väldigt modulärt.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Sötast

"How to get roasted when the game goes gold"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är den stabilaste möbeln från Ikea säger ungefär lika mycket

Köp deras dyrare grejor ska du se att de håller.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Om jag säger Fallout 76, vad säger du då?

Då säger jag att jag kört ca 770 timmar och att det är stora tekniska förbättringar mot Fallout 4 på bara tre år. Sen ska det ju sägas att Fallout 76 dels inte använder samma version av Creation Engine (p.g.a. multiplayer) samt att det är Bethesda Austin som låg bakom spelet.

Ett stort problem för Bethesda genom åren har enligt min mening varit deras ägare Zenimax, så att de nu äntligen ägs av Microsoft gör att jag tror att de har alla förutsättningar för att komma ut med en mycket bättre slutprodukt än tidigare.

Skrivet av sniglom:

"Many reviewers noted a large number of bugs and glitches present in Fallout 76, affecting numerous aspects of the game, as well as stability, performance and graphical issues."

"The numerous negative reviews from critics led Forbes to describe the release of Fallout 76 as a "historically bad launch""

"According to IGN, "The rich wasteland map of Fallout 76 is wasted on a mess of bugs, conflicting ideas, and monotony.""

Problemet med review-bombningarna är att de uteslutande baserar sig på release-versionen. De ska givetvis ha kritik för den skakiga releasen, men pratar vi om vad de åstadkommit sedan dess så skulle jag personligen varit nöjd med ett Starfield som höll samma tekniska nivå som Fallout 76.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

PC ska klara 60 åtminstone. Har inte sett dem bekräfta att det klarar mer dock.

Det är väl också ganska smart att inte gå ut och slå på stora trumman för vad PC-versionen är kapabel till då det är helt avhängigt vilken hårdvara det körs på. Det är väl inte avlägset att spekulera att det kommer ge även de bästa maskinerna anledning att svettas heller.

Permalänk
Medlem

Detta är väl ändå deras första "grunden upp" motor tillsammans med deras nya investerare. Tror väl knappaste att det är samma sorts företag längre som den som byggde ihop Skyrim, och även det var ju ett fantastiskt bra spel.

Permalänk
Medlem

Tja,, med tanke på track-record.. säger inte så mycket annat än att dom lägger sig på samma nivå som alla andra... typ???
... vilket iofs är bra , så vi får väl se hur det blir.

Permalänk
Medlem

Ett försök att locka tillbaka folk till pre order. Hoppas det inte lyckas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

MS måste ha låst in Todd Howard under utvecklingen då, och bara släppt ut honom för pr grejer...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Folk klagar men kommer ändå älska det 😜

Bethesda Game Works har inte gjort ett bra spel på över 20 år, Morrowind 2002. Efter det så har de bara släppt buggigt skit som modcommunityn gjort bra. Todd Howard är en pajas.

Skrivet av Harddrive:

Detta är väl ändå deras första "grunden upp" motor tillsammans med deras nya investerare. Tror väl knappaste att det är samma sorts företag längre som den som byggde ihop Skyrim, och även det var ju ett fantastiskt bra spel.

Motorn baseras på Gamebryo som tidigare gick under namnet Netimmerse och debuterade med Prince of Persia 1999.
Skyrim utan moddar är rent skit. Det är communityt som gör spelet bra, inte Bethesda.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

men pratar vi om vad de åstadkommit sedan dess så skulle jag personligen varit nöjd med ett Starfield som höll samma tekniska nivå som Fallout 76.

Vad bra för nå mer kommer det inte bli.

Permalänk
Medlem

16x the detail? Väldigt svårt att ta PR-jippon på allvar numera. Cyberpunk 2077 var nådastöten för all framtida hype.

Till och med om From Software annonserar Bloodborne 2 skulle jag vara försiktig med hype. Fast iofs kanske ett Monster Hunter World 2 till PS5/PC hade kunnat få mig fett hypad :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Entusiast

När moddare fixar coop och det finns fixes för att 21:9 ska fungera optimalt... då kanske jag slår till

Permalänk
Medlem

"It just works"

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Bethesda Game Works har inte gjort ett bra spel på över 20 år, Morrowind 2002. Efter det så har de bara släppt buggigt skit som modcommunityn gjort bra. Todd Howard är en pajas.

Spelen är bra, men har varit buggiga. Och Morrowind var horribelt buggigt när det släpptes. Värre än både Oblivion och Skyrim.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är den stabilaste möbeln från Ikea säger ungefär lika mycket

Min IKEA-soffa är mycket stabil. Med tiden har den blivit som en bil med sportchassi: man sitter mycket lågt och nära golvet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta är den stabilaste möbeln från Ikea säger ungefär lika mycket

Skrivet av ztenlund:

Min IKEA-soffa är mycket stabil. Med tiden har den blivit som en bil med sportchassi: man sitter mycket lågt och nära golvet...

Inlägg som detta är varför forumet borde ha möjlighet att reagera med "skratt emoji" istället för tummen upp. 😁

Tror nog det kan bli ganska bra spel av detta och ingenting som Fallout 76 fiaskot blev, åtminstone har de ganska brett med funktionaliteter i basspelet (sen kommer förtås mod communityt expandera en hel del ytterligare där). Blev även positivt överraskad om hur gunplayen såg ut jämfört med det tidigare trailern från något år sen, de gjort enorma framsteg där och liknar knappt Bethesda "styva" mekanik längre, dock ser AI:n fortfarande ganska horribelt ut (och hoppas inte alla icke humanitära fiender bara förstår sig att rusha direkt mot dig typ utan har lite olika rörelsemönster och sånt) men det tycks ju inget spel riktigt kunna få till ordentligt heller så. Kanske saknas lite djup i mekaniken då jag har en känsla det blir ganska fort långrandigt att hoppa runt med jetpack om man väljer "gunz blazing"-approachen. Nå som tur är det ju bara liten del av själva spelet. Får hoppas att ekonomin funkar bra i själva spelet, det kan lätt göra eller förstöra i såna här spel.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Spelen är bra, men har varit buggiga. Och Morrowind var horribelt buggigt när det släpptes. Värre än både Oblivion och Skyrim.

Skillnaden är att Morrowind var ett bra spel även om det var buggigt. Fallout3, fallout3, Oblivion och Skyrim är tomma döda kulisser utan moddar.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Skillnaden är att Morrowind var ett bra spel även om det var buggigt. Fallout3, fallout3, Oblivion och Skyrim är tomma döda kulisser utan moddar.

Det kanske är dags för dig att inse att dagens Bethesda-spel inte är för dig, istället för att sitta och spy ur dig bitterhet över tingens ordning i inlägg efter inlägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Detta är väl ändå deras första "grunden upp" motor tillsammans med deras nya investerare. Tror väl knappaste att det är samma sorts företag längre som den som byggde ihop Skyrim, och även det var ju ett fantastiskt bra spel.

Creation Engine är deras första egna motor, vilken användes i Skyrim (2011) för första gången. De flesta mjukvaror bygger på någon föregångare, och det finns inget egenvärde i att starta om från grunden. Att det står att ett spel använder Creation Engine innebär inte heller att det är exakt samma omodifierade kod från 2011 som används i t.ex. Fallout 4 eller Fallout 76. Att Bethesda nu går till att kalla det Creation Engine 2 kan man därför förstå är ett betydande steg från tidigare spelmotor.

Rekommenderar för övrigt denna artikel, som sammanfattar varför Creation Engine är nödvändig. TLDR, det finns ingen annan lämplig som har vad som krävs för ett Bethesda-RPG:
https://www.escapistmagazine.com/bethesda-doesnt-need-a-new-e...

Permalänk
Medlem

Just att de måste säga "vårt nya spel ska inte vara speciellt trasigt" ger ju inte speciellt mycket tillit till produkten i sig.
Tänk er om Nintendo skulle göra samma sak med sina spel. Det hade verkligen gjort folk förvirrade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Creation Engine är deras första egna motor, vilken användes i Skyrim (2011) för första gången. De flesta mjukvaror bygger på någon föregångare, och det finns inget egenvärde i att starta om från grunden. Att det står att ett spel använder Creation Engine innebär inte heller att det är exakt samma omodifierade kod från 2011 som används i t.ex. Fallout 4 eller Fallout 76. Att Bethesda nu går till att kalla det Creation Engine 2 kan man därför förstå är ett betydande steg från tidigare spelmotor.

Fast den var ju inte ny från grunden för Skyrim heller, utan är baserad på Gamebryo som användes för Oblivion (2006), Civilization IV(!) och enligt Wikipedia ända bak till Oddworld: Munch's Oddysee (2001).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast den var ju inte ny från grunden för Skyrim heller,

Jag skrev att det var Bethesdas egna motor.

Det finns inget egenvärde i att göra om saker som fungerar från grunden, kort och gott. Titta för övrigt på t.ex. Avowed från Obsidian, kom en trailer häromdan. Spelet ut att vara från 2013 trots att det använder UE5, så det är inte automatiskt så att en "bättre" spelmotor resulterar i en bättre slutprodukt.

Permalänk
Medlem

Skarpaste kniven i skedlådan...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Lätt att bara fokusera på serierna Elder Scrolls och Fallout men de har släppt fler spel än dem.
Inte bättre spel nödvändigtvis (om det ens är möjligt), men flera titlar som inte direkt varit allt för plågade.

Bethesda Game Studios som detta primärt handlar om har inte pysslat med något annat sedan 2006.
Mellan Morrowind och Oblivion så utvecklade dom 2 st drag racing spel.

Skrivet av Sveklockarn:

Creation Engine är deras första egna motor, vilken användes i Skyrim (2011) för första gången. De flesta mjukvaror bygger på någon föregångare, och det finns inget egenvärde i att starta om från grunden. Att det står att ett spel använder Creation Engine innebär inte heller att det är exakt samma omodifierade kod från 2011 som används i t.ex. Fallout 4 eller Fallout 76. Att Bethesda nu går till att kalla det Creation Engine 2 kan man därför förstå är ett betydande steg från tidigare spelmotor.

Rekommenderar för övrigt denna artikel, som sammanfattar varför Creation Engine är nödvändig. TLDR, det finns ingen annan lämplig som har vad som krävs för ett Bethesda-RPG:
https://www.escapistmagazine.com/bethesda-doesnt-need-a-new-e...

Det var Gamebryo med några uppdateringar som fick ett nytt namn med Skyrim.
Dom gjorde en fork av motorn från Fallout 3 och det blev per definition en "egen motor".
Så just namnbytet hade jag inte brytt mig så mycket om.
Största uppdatering Creation Engine 1 har fått genom åren var antagligen inför Fallout 76.

Vad som är lämpligt eller inte i detta fallet låter jag vara osagt men jag har läst andra artiklar genom åren som hävdat att motorn är en del av problemet.
Men den röda tråden verkar ändå vara att problemet är Bethesda Game Studios mer än motorn i sig.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Bethesda Game Studios som detta primärt handlar om har inte pysslat med något annat sedan 2006.
Mellan Morrowind och Oblivion så utvecklade dom 2 st drag racing spel.

Det var Gamebryo med några uppdateringar som fick ett nytt namn med Skyrim.
Dom gjorde en fork av motorn från Fallout 3 och det blev per definition en "egen motor".
Så just namnbytet hade jag inte brytt mig så mycket om.
Största uppdatering Creation Engine 1 har fått genom åren var antagligen inför Fallout 76.

Vad som är lämpligt eller inte i detta fallet låter jag vara osagt men jag har läst andra artiklar genom åren som hävdat att motorn är en del av problemet.
Men den röda tråden verkar ändå vara att problemet är Bethesda Game Studios mer än motorn i sig.

Givetvis är inte motorn "problemet". 100% fokusering på kvantitet och 0 på kvalitet och kvalitetskontroll resulterar i precis det man kan vänta sig. Gillar man sånna spel så har jag full respekt för det men jag har svårt att komma förbi dom första 10 timmarna av att plocka upp menlösa saker, prata med generiska NPCer i copy/pastade miljöer och googla work arounds för bugs. Däremot har jag haft många roliga timmar med moddskapande så det är ju positivt åtminsonte.

Permalänk
Medlem

När jag spelade igenom storyn i Fallout 76 så dök jag på en bugg där jag fastnade i terrängen. Inte mer än så. Dock var det inte på releasedagen utan långt senare när det fanns i rea-backen. Så de kan ju göra buggfria spelupplevelser redan om de får tiden att putsa.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO