Permalänk
Medlem

Rätt skärbräda till rätt grej?

Hej,

Vårt hem har de senaste åren gått igenom en plast städning, d.v.s vi har efterhand ersatt plastredskap med ex trä eller stål. När det gäller skärbrädor har vi numera 3 skärbrädor i bambo från IKEA som fungerar utmärkt, vi har dock aldrig funderat nämnvärt på vad för livsmedel de används till.

Enligt experterna finns det en risk med att använda en bräda till både kyckling och ex sallad(som inte hättas upp). Lösningen är att ha en bräda till varje typ av livsmedel ex fisk, fågel, fläsk\ox, sallad\bröd. Men räcker detta? Enligt tester är det vanligt att bakterier sätter sig djupt i skärbrädor och det spelar ingen roll om det är trä eller plast. Fördelen med plast är att man oftast kan köra dem i diskmaskinen på 70 grader vilket ska göra dem helt rena men nackdelen är såklart att de är gjorda av plast(ej organiskt).

Lösningen skulle kunna vara att köra fisk\fågel\fläskt\ox på plastbräda som får gå i diskmaskinen medan resterande rengörs med vanligt diskmedel och varmt vatten.

Sen kan man dock fråga sig, räcker det verkligen inte med att tvätta med varmt vatten och diskmedel? Hur gjorde man förr? Blev man oftare sjuk på grund av detta? Det är uppenbart att det finns kvar mer bakterier i en bräda som inte går i diskmaskinen men frågan är om det har någon betydelse?

Just nu är jag inne på 1 st APTILIG till sallad och bröd samt 2 st SYSSELSÄTTA där en bräda används till fågel och fisk och den andra till fläsk och ox.

EDIT : Det kan såklart finnas en fråga om mjukhet på skärbrädan, ju hårdare ju mindre spår som bakterier kan sätta sig i men ju mer slits kniven. Bambo är egentligen aningen för hårt sägs det till vanliga köksknivar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Vårt hem har de senaste åren gått igenom en plast städning, d.v.s vi har efterhand ersatt plastredskap med ex trä eller stål. När det gäller skärbrädor har vi numera 3 skärbrädor i bambo från IKEA som fungerar utmärkt, vi har dock aldrig funderat nämnvärt på vad för livsmedel de används till.

Enligt experterna finns det en risk med att använda en bräda till både kyckling och ex sallad(som inte hättas upp). Lösningen är att ha en bräda till varje typ av livsmedel ex fisk, fågel, fläsk\ox, sallad\bröd. Men räcker detta? Enligt tester är det vanligt att bakterier sätter sig djupt i skärbrädor och det spelar ingen roll om det är trä eller plast. Fördelen med plast är att man oftast kan köra dem i diskmaskinen på 70 grader vilket ska göra dem helt rena men nackdelen är såklart att de är gjorda av plast(ej organiskt).

Lösningen skulle kunna vara att köra fisk\fågel\fläskt\ox på plastbräda som får gå i diskmaskinen medan resterande rengörs med vanligt diskmedel och varmt vatten.

Sen kan man dock fråga sig, räcker det verkligen inte med att tvätta med varmt vatten och diskmedel? Hur gjorde man förr? Blev man oftare sjuk på grund av detta? Det är uppenbart att det finns kvar mer bakterier i en bräda som inte går i diskmaskinen men frågan är om det har någon betydelse?

https://www.ikea.com/se/sv/images/products/aptitlig-skaerbraeda-bambu__0896405_pe609820_s5.jpg?f=xll
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/sysselsaetta-skaerbraeda__0896491_pe647179_s5.jpg?f=xl

Just nu är jag inne på 1 st APTILIG till sallad och bröd samt 2 st SYSSELSÄTTA där en bräda används till fågel och fisk och den andra till fläsk och ox.

EDIT : Det kan såklart finnas en fråga om mjukhet på skärbrädan, ju hårdare ju mindre spår som bakterier kan sätta sig i men ju mer slits kniven. Bambo är egentligen aningen för hårt sägs det till vanliga köksknivar.

Det är väl liten risk att du blir sjuk även om du använder en dåligt rengjord skärbräda för kycklingen om du tillagar den ordentligt, det viktigaste är att inte få bakterier på saker som inte ska upphettas och det får du inte om du har olika skärbrädor och inte lägger dem på varandra när de förvaras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl liten risk att du blir sjuk även om du använder en dåligt rengjord skärbräda för kycklingen om du tillagar den ordentligt, det viktigaste är att inte få bakterier på saker som inte ska upphettas och det får du inte om du har olika skärbrädor och inte lägger dem på varandra när de förvaras.

Så i grunden kan man tänka sig att det räcker med 2 träbrädor då, en för mat som ska hättas upp ex kyckling. fisk , fläskfilé och Ox och en för sallad, bröd o.s.v. som inte ska hättas upp?

Dock kan det ju vara så att man bara värmer sin fläskfilé till 60-65 grader och kanske ännu lägre på Ox-köttet, så av den anledningen borde de kanske ha sin egen bräda?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så i grunden kan man tänka sig att det räcker med 2 träbrädor då, en för mat som ska hättas upp ex kyckling. fisk , fläskfilé och Ox och en för sallad, bröd o.s.v. som inte ska hättas upp?

Dock kan det ju vara så att man bara värmer sin fläskfilé till 60-65 grader och kanske ännu lägre på Ox-köttet, så av den anledningen borde de kanske ha sin egen bräda?

Det jag är uppvuxen med, och lever efter. Basically en för kött och en för grönt

Och den temperaturen du värmer fläsk/nöt till är ju insidan, utsidan där eventuella bakterier skulle sitta är ju oftast bra mycket varmare än 60-65c.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Har 4 plastskärbrädor som används till allt, diskas i maskin eller för hand.
Det viktigaste är att hålla det som inte ska tillagas borta från det råa köttet.

Hur gör du med händerna? Skålar du dessa i 60-70 grader mellan hantering av kyckling och grönsaker? Är ju lite samma med skärbrädor

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Rädslan för dessa bakterier är något överdriven tycker jag.

Jag körde ett tag en skärbräda för fisk, på ena sidan, och kyckling på andra. Detta var Ikeas billiga vita plastskärbrädor och jag markerade med tuschpenna i form av en fisk och en fågel. Detta försvann dock med tiden och sen har jag inte brytt mig.

Jag har några i trä, några bambu, några i plast och bryr mig inte om att skilja på typ av mat. Däremot får man förstås hålla koll på typ rå kyckling och rått fläskkött och inte skära salladen på samma utan att diska emellan. Annars spelar det ingen större roll. Så länge skärbrädan diskas och får torka så är det lugnt IMO.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Så i grunden kan man tänka sig att det räcker med 2 träbrädor då, en för mat som ska hättas upp ex kyckling. fisk , fläskfilé och Ox och en för sallad, bröd o.s.v. som inte ska hättas upp?

Dock kan det ju vara så att man bara värmer sin fläskfilé till 60-65 grader och kanske ännu lägre på Ox-köttet, så av den anledningen borde de kanske ha sin egen bräda?

Nja.. Skärbrädan du har oxkött på måste ju vara ren för du riskerar att inte upphetta köttet så att alla bakterier dödas. å andra sidan så är det en liten risk i praktiken för köttytan blir ju betydligt varmare än mitten och om köttet inte ligger länge på skärbrädan lär inte bakterierna hinna tränga in i köttet utan vara på ytan och dödas om du inte ska äta det helt rått utan nån form av upphettnnig, typ råbiff.

Det absolut viktigaste är väl i vart fall att aldrig riskera att smitta nått som inte ska upphettas, man bör inte heller glömma att grönsaker och bär kan vara smutsiga och det brukar ju förekomma att folk blir sjuka av bär. (nu är det ju jordgubbstider)
Så att inte smutsa ner med "jordiga" saker är också viktigt att tänka på så gör inte salladen på samma odiskade skärbräda som du haft rotfrukter på utan börja i så fall med salladen för rotfrukterna ska du troligen inte äta råa.

Man kan ju även vilja ha fler skärbrädor för att inte "smaksmitta", lök och pepparväxter kryddar ganska lätt andra saker och även om det inte är hälsorisker så är blir det kanske inte den smak man tänkte sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neon:

Så i grunden kan man tänka sig att det räcker med 2 träbrädor då, en för mat som ska hättas upp ex kyckling. fisk , fläskfilé och Ox och en för sallad, bröd o.s.v. som inte ska hättas upp?

Dock kan det ju vara så att man bara värmer sin fläskfilé till 60-65 grader och kanske ännu lägre på Ox-köttet, så av den anledningen borde de kanske ha sin egen bräda?

Stekytan håller avsevärt högre temperatur, dvs. bakterier från skärbrädan som hamnar på en ryggbiff bränns bort oavsett innertemperaturen. Nötfärs och liknande bör genomstekas om man vill vara säker. Edit: För slö..

Två skärbrädor är minimum, men det är inte dumt med flera. Dels minskar flera risken för korskontaminering, dels får skärbrädan torka ordentligt mellan varven vilket ofta leder till att ev. bakterier hinner självdö.

Ang. plast vs trä: Finns inget solklart val. Fördelen med plast är att det är lätt att desinficera, men trät minskar risken för direkt korskontaminering. Tänk även på att en träskärbräda kan slipas när den är sliten, dvs. den håller avsevärt längre tid än en plastskärbräda.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja.. Skärbrädan du har oxkött på måste ju vara ren för du riskerar att inte upphetta köttet så att alla bakterier dödas. å andra sidan så är det en liten risk i praktiken för köttytan blir ju betydligt varmare än mitten och om köttet inte ligger länge på skärbrädan lär inte bakterierna hinna tränga in i köttet utan vara på ytan och dödas om du inte ska äta det helt rått utan nån form av upphettnnig, typ råbiff.

Jo, risken att bakterier ska tränga in i köttet är nog rätt liten, men det är klart att man absolut bör vara försiktig om man ska typ hacka råbiff och har skurit kyckling innan eller så, men det är ju självklart liksom. Skär jag rå kyckling eller rått fläsk så är den skärbrädan förbrukad sen, diskas direkt, eller sköljs och in i diskmaskinen direkt.

Nötfärs exempelvis är ju mindre känsligt. Min morsa menade alltid när jag var liten (hon är kocklärare) att man kunde äta rå nötfärs utan problem då det ju är nötkött, vilket kanske stämde då men numera gör det inte det då slakteriprocessen har effektiviserats så mycket att de inte längre garanterar att färsen inte har en viss mängd koskit i sig, därav instruktionen "Bör genomstekas". Men samtidigt är det ju inte alls som kyckling eller fläsk ändå. Dock agerar jag ju i princip likadant med allt rått kött och diskar direkt.

Citat:

Det absolut viktigaste är väl i vart fall att aldrig riskera att smitta nått som inte ska upphettas, man bör inte heller glömma att grönsaker och bär kan vara smutsiga och det brukar ju förekomma att folk blir sjuka av bär. (nu är det ju jordgubbstider)
Så att inte smutsa ner med "jordiga" saker är också viktigt att tänka på så gör inte salladen på samma odiskade skärbräda som du haft rotfrukter på utan börja i så fall med salladen för rotfrukterna ska du troligen inte äta råa.

Jo det där är jag rätt petig med. Sköljer alltid grönsakerna innan de hamnar på skärbrädan. Lök och liknande kan vara lite jobbigt för det sköljer man ju inte, och det ramlar ofta loss lite gammal jord när man skär av "stammen", då brukar jag sopa ner jorden och lökskalet i komposten, skölja av bräda och kniv, och köra på andra sidan av skärbrädan efteråt.

Citat:

Man kan ju även vilja ha fler skärbrädor för att inte "smaksmitta", lök och pepparväxter kryddar ganska lätt andra saker och även om det inte är hälsorisker så är blir det kanske inte den smak man tänkte sig.

Jo precis. Eller så kör man sånt som verkligen sätter smak på slutet, så att sallad och tomat är skuret innan man hackar vitlök eller chili exempelvis.

Permalänk
Medlem

Gjorde precis färsbiffar som rördes ihop med en träslev, som endast kommer att handdiskas, och som nästa gång kan användas till t.ex: chokladbollar.
Inte är jag rädd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Stekytan håller avsevärt högre temperatur, dvs. bakterier från skärbrädan som hamnar på en ryggbiff bränns bort oavsett innertemperaturen. Nötfärs och liknande bör genomstekas om man vill vara säker. Edit: För slö..

Två skärbrädor är minimum, men det är inte dumt med flera. Dels minskar flera risken för korskontaminering, dels får skärbrädan torka ordentligt mellan varven vilket ofta leder till att ev. bakterier hinner självdö.

Ang. plast vs trä: Finns inget solklart val. Fördelen med plast är att det är lätt att desinficera, men trät minskar risken för direkt korskontaminering. Tänk även på att en träskärbräda kan slipas när den är sliten, dvs. den håller avsevärt längre tid än en plastskärbräda.

Tror också att torka dödar många bakterier.

Det sägs också att plastskärbrädor kan tappa partiklar som hamnar i maten.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan ju även vilja ha fler skärbrädor för att inte "smaksmitta", lök och pepparväxter kryddar ganska lätt andra saker och även om det inte är hälsorisker så är blir det kanske inte den smak man tänkte sig.

Har en mindre bambu skärbräda som vi skär lök, gruka, tomat m,m på. Här är det uppenbart att brädan tar upp och håller smak även mellan diskning och torkning. Skär man ex gurka och lägger en gurkskiva platt på brädan så får den en riktigt fin smak av lök Man kan tro att vi inte tvättar tillräckligt väl men det gör vi. Man undrar då såklart vad som hade hänt om vi haft rå kyckling här tidigare, vad är det som blir kvar och som kan övergå i gurkan?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Har 4 plastskärbrädor som används till allt, diskas i maskin eller för hand.
Det viktigaste är att hålla det som inte ska tillagas borta från det råa köttet.

Hur gör du med händerna? Skålar du dessa i 60-70 grader mellan hantering av kyckling och grönsaker? Är ju lite samma med skärbrädor

Har sett att det finns färdiga sätt med ex 3-4 skärbrädor med olika färg\symboler på. Kan dock tycka att många av dessa är i minsta laget och de tenderar till att vara ganska dyra. Det man kan fundera över är hur man gör när en av brädorna slits ut, byter man hela stället då för 1500 kr?

Troligen är det bättre att ha lösa skärbrädor oavsett material, det gäller dock att hålla isär dem även i förvaringen.

Nej jag funderade också på det dä rmed temperatur men då egentligen främst på kockknivarna som vi alltid tvättar under rinnande varmt vatten och diskmedel bara, inga 70 grader där. De får inte ens gå i diskmaskinen.

Vi och många andra har ju kört blandade brädor bra länge så riskerna är troligen väldigt små men som någon skrev, 2 brädor är nog rimligt iallafall, en för icke uppvärmning och en för uppvärmning. Möjligen en extra för kött som inte ska hettas upp men sådant har vi aldrig här.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Neon:

Har en mindre bambu skärbräda som vi skär lök, gruka, tomat m,m på. Här är det uppenbart att brädan tar upp och håller smak även mellan diskning och torkning. Skär man ex gurka och lägger en gurkskiva platt på brädan så får den en riktigt fin smak av lök Man kan tro att vi inte tvättar tillräckligt väl men det gör vi. Man undrar då såklart vad som hade hänt om vi haft rå kyckling här tidigare, vad är det som blir kvar och som kan övergå i gurkan?

När skärbrädan är diskad är det inte mycket levande kvar på den men smakerna är mer kemiska och de kan överleva en bakteriedödande disk men säg att du haft en salmonellasmittad fågel på den och inte diskat innan du skivar gurkan, köttet steker du så där dör bakterierna men gurkan kan potentiellt göra dig sjuk.

Men annat kan ju växa till på skärbrädan om man har otur och inte diskat brädan innan förvaring i olämplig miljö, man kan ju bli sjuk av mögel och andra bakterier.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Har en mindre bambu skärbräda som vi skär lök, gruka, tomat m,m på. Här är det uppenbart att brädan tar upp och håller smak även mellan diskning och torkning. Skär man ex gurka och lägger en gurkskiva platt på brädan så får den en riktigt fin smak av lök Man kan tro att vi inte tvättar tillräckligt väl men det gör vi. Man undrar då såklart vad som hade hänt om vi haft rå kyckling här tidigare, vad är det som blir kvar och som kan övergå i gurkan?

Det enda jag har egen skärbräda till är lök. Vad oljade du in skärbrädan med? Jag tycker inte att jag har haft några problem med mina billiga skärbrädor i trä från IKEA.

Jag tror du nojar litet för mycket över bakterier. Det är ju inte som att bakterierna kommer att lösa upp oljan i diskbrädan som t.ex. en syra gör, om du diskar den så snart som möjligt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag funderar över hur lång träda det krävs för att döda bakterierna på en torr bräda när den är diskad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Det enda jag har egen skärbräda till är lök. Vad oljade du in skärbrädan med? Jag tycker inte att jag har haft några problem med mina billiga skärbrädor i trä från IKEA.

Jag tror du nojar litet för mycket över bakterier. Det är ju inte som att bakterierna kommer att lösa upp oljan i diskbrädan som t.ex. en syra gör, om du diskar den så snart som möjligt.

Jag har använt IKEAS egna olja :

Tycker det fungerat bra och har inga problem med att löken färgar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För vardagssaker så har vi plastskärbrädor från IKEA.
https://www.ikea.com/se/sv/p/legitim-skaerbraeda-vit-90202268...

Kör dem alltid i diskmaskinen och blandar hej vilt. Har absolut inga problem med matförgiftning eller liknande

Sedan så har jag träskärbrädor till sådant som skall "visas". Dvs när man skall servera från skärbrädan. Dock så skär jag först på plats och lägger upp på skärbrädan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

vissa bakterier är farligare än andra. salmonella är en av dessa. Man kan bli lite sjuk eller hamna på dialys i flera månader.

Så det är inte att skämta bort.

Det mesta andra i bakterieväg gör dig magsjuk men du överlever. Vissa köttsorter kan ju ätas rå om det hanteras korrekt, det skulle jag inte göra med köttfärs som du inte malt själv eller kyckling.

Även råa skaldjur kan vara en risk, men dom stöter man inte på så ofta om man inte fiskar dom själv.

Man ger ju råd till massan, för på individnivå är det kanske inte farligt o blanda skärbrädor eller diska dom dåligt men på gruppnivå är det däremot värre - man vill gärna undvika tusentals extra fall av sjukdom när det är så lätt att förhindra.

Sen är det ju dåligt att jämföra med "förr i tiden". Förr i tiden dog folk innan dom var 50 oftare än inte. Dom dog även av dricksvatten så därför drack man bara öl som var "tillagat" vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När skärbrädan är diskad är det inte mycket levande kvar på den men smakerna är mer kemiska och de kan överleva en bakteriedödande disk men säg att du haft en salmonellasmittad fågel på den och inte diskat innan du skivar gurkan, köttet steker du så där dör bakterierna men gurkan kan potentiellt göra dig sjuk.

Men annat kan ju växa till på skärbrädan om man har otur och inte diskat brädan innan förvaring i olämplig miljö, man kan ju bli sjuk av mögel och andra bakterier.

Jag grävde egentligen inte så djupt i ämnet men de första 2 jag hamnade på var :

https://www.tv4.se/artikel/4ASxEAbI04LSuc2X9aiueC/varningen-daerfoer-ska-du-inte-anvaenda-traeskaerbraeda

och

Jag tror ärligt talat att det ska till ganska mycket för att man ska sprida sjukdomar via knivar, händer och skärbrädor så länge som man följer grundrådet att tvätta med varmt vatten och diskmedel. Vi har som sagt kört 3 brädor där vi inte funderar över vilken livsmedel de utsätts för så en bräd har kommit i kontakt med både rå kyckling och sallad men då såklart med tvätt mellan gångerna. Dessutom har de förvarats intill varandra stående i en låda.

Men det låter ändå rimligt att ha iallafall 2 brädor, en för saker som ska hettas upp, ex kött av alla dess former och en för grejer som inte ska hettas upp ex bröd och sallad.

Vi har redan en ouppackad APTILIG så om vi gör den redo för att hantera livsmedel som inte ska hettas upp så kan vi ta en av de bättre äldre till kött. Det är egentligen bara 1 som är dåligt skick och det är den äldsta, den kan vi slänga ut. De mindre används ganska mycket men är fortfarande i bra skick och används bara för icke upphettad livsmedel. Det kan också vara rimligt att förvara dem separat i ådan.

Så genom att göra så behöver vi inte blanda in plast och vi ökar ändå vår renhållning ett steg även om det inte blir "kliniskt" rent som en plastbräda i diskmaskin blir på 70 grader.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Sötast

Haha sånt här kräver skalor för att bearbetas.

På en skala 1 - detta är ett ilandsproblem
<-------------|>
Jamen, se där. Det verkar vara ett sätt att tjäna pengar på reklam,youtube, rädsla och annat trevligt vi har möjligheten till här i sverige där en skärbräda redan kostar runt 100 gånger mer än vad den gör i ett u-land där människorna överlever med en skärbräda, eller bord, eller i värsta fall så skär de köttet på den där tegelstenen de har över och tro fan de överlever.

Vi har överlevt alla dessa tusentals åren utan hjälp från americas test kitchen. tror nog vi överlever denna apokalyps av dödliga bakterier också.

Permalänk
Medlem

Har tre skärbrädor hemma som används till allt möjligt. Handdiskas och sedan förvaras dom tillsammans. Brukar inte bli sjuk. Dom gånger jag i vuxen ålder blivit dålig i magen så har det varit utomlands (Turkiet, Sydafrika, Vietnam, Thailand).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng av ikeas tunna plastskärbrädor, brukar ta dem till rå kyckling och allt annat på trä.
Diska ordentligt och håll skärbrädan inoljad så är inte rå kyckling ett problem heller egentligen.
Eventuella bakterier kommer inte överleva särskilt länge på en skärbräda, det här är mer ett problem i storkök.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boibo:

vissa bakterier är farligare än andra. salmonella är en av dessa. Man kan bli lite sjuk eller hamna på dialys i flera månader.

Så det är inte att skämta bort.

Absolut, samtidigt är Salmonella inte direkt vanligt i svensk kyckling. Träffar man på det så blir det rubriker och återkallelser liksom. De som smittats här har för det mesta smittats av otillräckligt sköljda grönsaker snarare än otillräckligt tillagad kyckling. Så se till att skölja grönsakerna ordentligt.

Citat:

Det mesta andra i bakterieväg gör dig magsjuk men du överlever. Vissa köttsorter kan ju ätas rå om det hanteras korrekt, det skulle jag inte göra med köttfärs som du inte malt själv eller kyckling.

Nej rått kött bör man absolut vara försiktig med. Nötkött är lugnt för det mesta dock, utom just färs.

Citat:

Även råa skaldjur kan vara en risk, men dom stöter man inte på så ofta om man inte fiskar dom själv.

Ostron är ju bland det råaste man kan äta.

Helt rå fisk bör man undvika, men all fisk vi köper normalt har ju varit frusen (över ett dygn) vilket tar död på parasiterna som finns där. Men att typ göra sushi på sin egenfiskade fisk är inte att rekommendera, om man inte fryser den ett dygn först. Samma gäller också om man köper fisk direkt från en mindre fiskebåt eller så.

Citat:

Man ger ju råd till massan, för på individnivå är det kanske inte farligt o blanda skärbrädor eller diska dom dåligt men på gruppnivå är det däremot värre - man vill gärna undvika tusentals extra fall av sjukdom när det är så lätt att förhindra.

Frågan är om man faktiskt har jämfört så mycket. Att det kan finnas bakterier i eller på en skärbräda är förstås helt sant, men ett visst mått av bakterier är också bra för att bygga upp försvaret och så. Ett tag när det var väldigt "inne" med antibakteriella diskmedel och liknande så fick vi ju en rätt kraftig ökning av allergier exempelvis, och man kan ju tänka sig att motståndskraften mot många sjukdomar blev sämre.

Citat:

Sen är det ju dåligt att jämföra med "förr i tiden". Förr i tiden dog folk innan dom var 50 oftare än inte. Dom dog även av dricksvatten så därför drack man bara öl som var "tillagat" vatten.

Om man med "förr i tiden" menar 1700-talet så är det förstås sant, men vi har haft träskärbrädor utan någon större mängd diskmaskiner eller antibakteriella diskmedel fram tills rätt nyss utan några större problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag har använt IKEAS egna olja :

https://www.byggoteknik.se/wp-content/uploads/2017/09/25_Mineralolja.jpg

Tycker det fungerat bra och har inga problem med att löken färgar.

skärbräda? det där ser ut som ett skärbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

skärbräda? det där ser ut som ett skärbord

Vet inte om de slutat sälja produkten men såhär ser den ut på närmare håll :

Det är vad IKEA rekommenderade till sina skärbrädor. Helt vanlig mineralolja som lär gå att få tag på många andra ställen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vet inte om de slutat sälja produkten men såhär ser den ut på närmare håll :

https://cf.shopee.com.my/file/7b6c82460e4d7ba47ee1679cbf766d5a

Det är vad IKEA rekommenderade till sina skärbrädor. Helt vanlig mineralolja som lär gå att få tag på många andra ställen.

Vanlig rapsolja eller annan matolja går alldeles utmärkt också

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Fördelen men paraffin-olja är att det inte riskerar att härskna på samma sätt som matoljor med hög andel av omättade och fleromättade oljor som rapsoljor, olivolja mm.

Om man inte vill använda mineralolja som paraffinolja så är nog kokosolja/fett det närmaste man kan välja när det gäller maximera mängden mättat fett (som inte härsknar) och låg andel omättat och fleromättat fett (som båda kan härskna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så i grunden kan man tänka sig att det räcker med 2 träbrädor då, en för mat som ska hättas upp ex kyckling. fisk , fläskfilé och Ox och en för sallad, bröd o.s.v. som inte ska hättas upp?

Dock kan det ju vara så att man bara värmer sin fläskfilé till 60-65 grader och kanske ännu lägre på Ox-köttet, så av den anledningen borde de kanske ha sin egen bräda?

Kan vara värt att ha en (iaf en sida) enbart till bröd då ur egen erfaranhet har en tendens att också smaka lök och man skär bröd på skärbräda där lök/vitlök hackas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Kan vara värt att ha en (iaf en sida) enbart till bröd då ur egen erfaranhet har en tendens att också smaka lök och man skär bröd på skärbräda där lök/vitlök hackas.

Bra idé, så bröd på ena sidan och grönsaker på andra sidan

Den lilla skärbrädan blir enbart grönsaker men då oftast gurka, tomat och lite mindre grejer.

Ska se om man kan rita in några självförklarande symboler på brädorna med lödpennan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide