Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tråkigt, utnyttjade min fria musiksurf hos 3 till max och nu var jag tvungen att höja abonnemangskostnaden med 100kr för att komma upp i obegränsad surf.

Förstår inte vad ni gör som gör att ni behöver obegränsad surf? Har själv 4 GB/mån och hunnit bygga upp en pott på 27 GB redan. Har man wifi hemma och på arbetet så räcker det gott och väl om man inte har nyllet i mobilen hela tiden?

Skrivet av klein:

Problemet är att mobilleverantörerna måste tjäna pengar annar har vi inga mobilnät.

Jag tycker personligen att t.ex visa samhälles tjänster borde kanske gå under någon slags "freesurf" ratning även för den som bara har ett kontantkort utan pengar i telefonen. Alla är beroende av internet idag. Att då frå komma åt basic tjänster kostnadsfritt borde vara en självklarhet.

Vad skall då definieras som samhälles tjänster? Typ Sjukvård upplysning, polis, kanske i viss mån även radio stationer, eftersom DAB radio inte blev någon succé och FM är brus, brus ..

Att DAB inte blev någon succé beror ju på våra fega politiker. Kolla Norge där bestämde de att det ska vara DAB och de har släckt hela FM. Som tur har jag DAB i Stockholm så min nya CD Spelare från Teufel funkar utmärkt.

Skrivet av Oliver91:

då måste man ju planera vad man ska lyssna på, jag lyssnar på det jag känner för "live"

Smakar det så kostar det. Jag kopierar över mins Mp3 från datorn till mobilen och så räcker det. Får ju också lära sig att hushålla med resurser.

Skrivet av Kasken:

Mycket välkommet.

Detta har ju som det står i artikeln även varit på tapeten tidigare, hur svårt ska det vara för operatörerna att förstå att denna särbehandling av data inte är laglig?

Personligen anser jag att det är hög tid att samtliga operatörer istället helt slopar detta med att begränsa trafikmängden.
I Finland har jag hört att de för många år sen slutat med detta och istället kör med en modell där du som användare betalar olika mycket för olika hastigheter, men att mängden är obegränsad oavsett.... Precis samma som det fungerar på fasta uppkopplingar, jag ser inte poängen med nuvarande modell att mäta trafikmängden alls.

Tycker det är bra om det finns olika. Jag har gärna fri hastighet men begränsad mängd då jag kan hushålla med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej, jag var här först.

Ja det kan så vara men majoriteten bestämmer i detta land, så Du får kanske ändå flytta på Dig om det är så jobbigt att leva i EU med sina 4 friheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Förstår inte vad ni gör som gör att ni behöver obegränsad surf? Har själv 4 GB/mån och hunnit bygga upp en pott på 27 GB redan. Har man wifi hemma och på arbetet så räcker det gott och väl om man inte har nyllet i mobilen hela tiden?

Skrivet av b-earl:

Smakar det så kostar det. Jag kopierar över mins Mp3 från datorn till mobilen och så räcker det. Får ju också lära sig att hushålla med resurser.

Tycker det är bra om det finns olika. Jag har gärna fri hastighet men begränsad mängd då jag kan hushålla med den.

Så du vet att det går åt surf om man använder appar på ett helt normalt sätt men undrar samtidigt hur folk kan lyckas göra av med surf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Förstår inte vad ni gör som gör att ni behöver obegränsad surf? Har själv 4 GB/mån och hunnit bygga upp en pott på 27 GB redan. Har man wifi hemma och på arbetet så räcker det gott och väl om man inte har nyllet i mobilen hela tiden?

Att DAB inte blev någon succé beror ju på våra fega politiker. Kolla Norge där bestämde de att det ska vara DAB och de har släckt hela FM. Som tur har jag DAB i Stockholm så min nya CD Spelare från Teufel funkar utmärkt.

Smakar det så kostar det. Jag kopierar över mins Mp3 från datorn till mobilen och så räcker det. Får ju också lära sig att hushålla med resurser.

Tycker det är bra om det finns olika. Jag har gärna fri hastighet men begränsad mängd då jag kan hushålla med den.

inget wi-fi på arbetet, övervakar en maskin med typ 4 timmars dötid om dagen, scrollar tik tok, glor på serier och lyssnar på musik, poddar, youtube e.tc. från telefonen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Förstår inte vad ni gör som gör att ni behöver obegränsad surf? Har själv 4 GB/mån och hunnit bygga upp en pott på 27 GB redan. Har man wifi hemma och på arbetet så räcker det gott och väl om man inte har nyllet i mobilen hela tiden?

Har inte Wi-Fi på jobbet, samt att jag har ett SIM-kort så jag kan använda 4G nätet på min bärbara datorn när jag är ute o reser. Normalt sett använder jag nog runt 5-6GB/mån men under sommarmånaderna brukar jag kunna komma upp närmare 20GB om jag ser mycket på sport o liknande.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha läst tråden kan jag bara åter konstatera att samhället lyckats hjärntvätta väldigt många med att idealtillståndet är att alla ska ha det lika jävligt.

Det enda EU lyckats förbjuda är en alternativ finansieringsmodell för mobildata, vilket enbart mobiloperatörerna kommer tjäna pengar på eftersom flertalet kunder kommer tömma sin surfpott betydligt snabbare. Det är åter igen sysslolösa byråkrater som tänkt ut att folk har koll på vilka bitar som är kostnadsfria respektive debiteras från surfpotten.

Med streamingtjänster är det ju ännu värre, för det är ju inte t.ex. Spotify som betalar mobiloperatörerna för fri data — det är alla Spotify-kunder som betalar mobiloperatörerna i ett stort förmånligt gruppavtal.

Alla företag har pengarna de får in från sina kunder att röra sig med, och det är kunderna som väljer vad de vill stötta. Detta är bara ytterligare detaljstyrning av vanligt folks liv från en elit av eurokrater i Bryssel.

Fast du verkar ju inte riktigt ha läst tråden som du påstår? Eller så är det flera posts som du helt enkelt inte förstått?

Låt mig skapa ett exempel.

Jag sitter på 57 miljarder dollar, och känner att jag vill skapa en ISP för en del av de pengarna.
Jag väljer att kontakta Netflix, Spotify, YouTube, Facebook, Reddit samt TikTok och ger dem erbjudandet att alla mina kunder får obegränsad surfmängd och 200mb/s upp och ner gentemot deras tjänster, medans jag kraftigt begränsar hastigheten till deras konkurrenter. Jag lovar Netflix att jag begränsar hastigheten till 100kb/s gentemot Disney+, HBO, Amazon Video och samtliga andra liknande tjänster. Spotify lovar jag detsamma, men gentemot Tidal, YouTube Music etc etc, om de betalar mig 100 miljoner kronor var per år. Dessa pengar använder jag då till att subventionera mina användares månadskostnader, och kan då erbjuda detta obegränsade abonnemang, men bra hastighet mot de mest populära webbsidorna och apparna för endast 49kr per månad.
Jag lyckas således locka till mig väldigt många kunder och kanske inte bara lyckas driva en del mindre internetleverantörer i konkurs med mina oslagbara priser, men även några av de större också. Några av de få som är kvar har jag råd att köpa upp om jag inte kan konkurrera ut dem.
Nu när jag har en stark majoritet av alla internetanvändare i landet som kund hos mig, så kan jag ju så klart begränsa, eller helt blockera, alla mina konkurrenters hemsidor, så ingen får för sig något så dumt som att byta leverantör. Jag ser även till att blocka sidor som ens nämner politiska partier jag inte tycker om, begär att Facebook bannar Telia, Bahnhof, Tele 2 och miljöpartiet, annars blockar jag Facebook helt. Jag begär även samma saker från YouTube, Twitter, TikTok, Reddit och alla andra. Finns det användare på Sweclockers som ställer sig kritiska mot mig eller mina företag? Ja, då får ju Admins banna dom helt enkelt, eller så bannar jag Sweclockers från Svenskt internet, svårare än så är det inte.
Fan, jag har så pass mycket kontroll och pengar att jag väljer att blocka alla streamingtjänster och skapar min egna, som så klart producerar innehåll som förskönar mina företag och mig som person, är ju lite najs ändå att folk kanske ser en som någon slags gud, eller hur? Jag köper upp lunarstorm och blockar Reddit, Facebook, Twitter etc och låter lunarstorm ersätta samtliga. Sweclockers och Flashback har lite för många som är öppet kritiska mot mig, så de blockeras också, så startar jag mitt egna lilla forum där jag har lite mer kontroll.

Jag har nu egentligen mer makt än de folkvalda partierna i Sverige. Inga tidningar eller kanaler som sänder nyheter kan publicera något jag inte gillar på deras hemsidor, då blir dom blockade. Visst kan de fortfarande trycka tidningar, eller sända nyheter via TV, men samtidigt har jag ju redan så pass stor kontroll över samhället, att jag säkerligen kan ha starkt inflytande på vad de väljer att trycka/sända också. Jag kan ju så klart även använda mitt monopol för att finansiera egna tidningar och kanaler, för att ytterligare öka mitt inflytande över folket.

Nu är detta en väldigt dystopisk framtid jag målar fram, som är tämligen osannolikt att det ska ske, men inte omöjlig.
Poängen med att strängt förbjuda alla slags särskiljningar på internet, oavsett om de kan tyckas vara till positiv fördel för kunderna, är för att undvika att det ens finns en minimal möjlighet att något liknande exemplet ovan ska någonsin kunna ske. Det är väldigt lätt att tillåta vissa saker, för att senare flytta vart gränser går lite allt eftersom, tills vi tillslut är i den där dystopin ändå, även fast vi bara ville att vi slapp använda datamängd när vi kollade på Netflix på tåget påväg till skolan eller jobbet...

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Precis! Hade ett 3G-abonnemang från Telia med tillhörande PCMCIA-kort från Huawei.

Kom väl upp i 1Mbps en bra dag, så inte speciellt snabb. Men surfen var oändlig och hade inget annat Internet på den tiden.

Numera kan surfpotten försvinna på en dag genom att uppdatera ett par appar via mobilnätet.

Att använda mobilen som GPS (Apple Maps) är också ett effektivt sätt att slösa bort ett par gigabyte i datatrafik (resa Stockholm - Arjeplog).

Har inget emot att operatörerna sänker hastigheten till 1Mbps vid förbrukad surf, men att strypa all trafik är ren ondska!

Det räcker med att man glömmer bort att knäppa på wifi innan man hoppar in i en youtubebinge eller ännu värre kör ett teamsmöte på mobilen och ser surfpotten försvinna innan första kaffepausen.

Jag hade nog hellre tagit oändlig surf men till en kraftigt begränsad hastighet än 4G/5G med de begränsningar som operatörerna har på rimligt prissatta abonnemang.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Tycker det är bra om det finns olika. Jag har gärna fri hastighet men begränsad mängd då jag kan hushålla med den.

Du har absolut en poäng.

Men...

Det känns bara som en naturlig utveckling.
Tidigare betalade man avgift per tid man pratade i telefonen, och per sms man skickade...
Vem sitter med ett abonnemang utan "fria samtal och fria sms" idag?
Jag minns tiden med ADSL hemma i pojkrummet, morsan var vansinnig när man blockerade linjen timmar i sträck och räkningen tickade på.... Vem skulle acceptera något liknande på en fast uppkoppling idag?

Jag ser inte poängen eller nyttan med att göra skillnad på avgiftsmodellen för en fast och en mobil tjänst gällande just detta med internetanslutning.
Vi har bara accepterat att det är på detta sätt, på fiberanslutning hemma så betalar vi beroende på vilken hastighet vi önskar, men när det kommer till mobiltelefonen så har alla samma hastighet och betalar olika beroende på trafikmängden? Hur kommer det sig att inte fler ifrågasätter detta, varför upplevs detta som naturligt?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Men att operatörerna (Telia, Tele2, Telenor, Tre. Ej Bahnhof) förhindrar folk att få en mångfacetterad bild av omvärlden genom att läsa nyheter från länder man inte tycker om går tydligen bra.

Borde man inte stoppa alla nyhetssidor från alla länder som bedriver, eller har bedrivit, krig? Om man vill vara konsekvent tänker jag.

https://www.nyteknik.se/nyheter/svenska-operatorer-blockerar-...

Det där förbudet handlade väl ändå mer om att den ”media” som förbjöds av PTS och EU drivs som rena propagandaorgan för den ryska staten, och var inte ett försök till att censurera och klämma till faktiskt fri oberoende nyhetsrapportering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det subventioneras inte, det är kundernas pengar som finansierar en förmånligare dataplan.

För er som levt under en sten, https://www.di.se/digital/regeringen-slopar-skatterabatt-for-...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Jag minns tiden med ADSL hemma i pojkrummet, morsan var vansinnig när man blockerade linjen timmar i sträck och räkningen tickade på.... Vem skulle acceptera något liknande på en fast uppkoppling idag?

Jag ser inte poängen eller nyttan med att göra skillnad på avgiftsmodellen för en fast och en mobil tjänst gällande just detta med internetanslutning.
Vi har bara accepterat att det är på detta sätt, på fiberanslutning hemma så betalar vi beroende på vilken hastighet vi önskar, men när det kommer till mobiltelefonen så har alla samma hastighet och betalar olika beroende på trafikmängden? Hur kommer det sig att inte fler ifrågasätter detta, varför upplevs detta som naturligt?

Du tänker nog på gammalt uppringt internet. ADSL hade ju en splitter just för att inte påverka samtal, och i princip alla ISP:er hade fast pris per månad.

Skillnaden när det gäller datatrafik över mobilnätet är ju att det är en betydligt mer begränsad resurs. Den delade bandbredden per mast är betydligt lägre och är inte alls lika skalbar. Därför är det i min mening inte direkt jämförbart.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Det där förbudet handlade väl ändå mer om att den ”media” som förbjöds av PTS och EU drivs som rena propagandaorgan för den ryska staten, och var inte ett försök till att censurera och klämma till faktiskt fri oberoende nyhetsrapportering.

Som fri tänkande individ förbehåller jag mig rätten att ta del av propaganda bäst jag vill, och om samhället degraderas som effekt, är det inte mitt fel!

(/s)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Du tänker nog på gammalt uppringt internet. ADSL hade ju en splitter just för att inte påverka samtal, och i princip alla ISP:er hade fast pris per månad.

Skillnaden när det gäller datatrafik över mobilnätet är ju att det är en betydligt mer begränsad resurs. Den delade bandbredden per mast är betydligt lägre och är inte alls lika skalbar. Därför är det i min mening inte direkt jämförbart.

Du har nog rätt, jag blandade ihop begreppen, jag skyller på att det är många år sen...
Jag tänkte givetvis på sånt gammalt hedenhös-modem där man klickade "ring upp" o fick höra den numera ikoniska melodin innan Napster o kazaa började ladda ner igen

Du har säkert rätt ang de tekniska skillnaderna, men är det verkligen så begränsat det mobila? De flesta operatörer kör ju nu för tiden dessa "mobilt bredband"-hemmarouter med obegränsad trafik för nån femhundring per månad? Men samtidigt måste man välja datamängd när man ska ha ett vanligt abonnemang till luren hos samma operatör?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Du har nog rätt, jag blandade ihop begreppen, jag skyller på att det är många år sen...
Jag tänkte givetvis på sånt gammalt hedenhös-modem där man klickade "ring upp" o fick höra den numera ikoniska melodin innan Napster o kazaa började ladda ner igen

Du har säkert rätt ang de tekniska skillnaderna, men är det verkligen så begränsat det mobila? De flesta operatörer kör ju nu för tiden dessa "mobilt bredband"-hemmarouter med obegränsad trafik för nån femhundring per månad? Men samtidigt måste man välja datamängd när man ska ha ett vanligt abonnemang till luren hos samma operatör?

Ja, den där ikoniska melodin är för evigt fastbränd i ens minne, trots att man sedan hittade hur man med ett ATM-kommando stängde av högtalaren på modemet.

Ja, det är stor skillnad såvitt jag vet. Att fylla upp hela det tilldelade spektrumet för mobiltrafik är ju fullt praktiskt möjligt, medan du med fiber kan fortsätta lägga ut fiberkablar som trots deras ringa storlek lätt ger dig flera Tbit/s om utrustningen på respektive sida klarar det. Det skalar nästan hur högt som helst, enbart begränsat av kostnad och tillgänglig markyta.

De där abonnemangen för mobilt bredband är i princip aldrig obegränsade, även om de kallas det. Läser man avtalet har de en begränsning runt 100 GB/månad eller nåt i den stilen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Obegränsat surf, samtal och SMS från 24,99€ i Finland. Kan finnas ännu billigare men kollade snabbt, på den operatören som brukar vara billigaste bland de tre stora operatörerna

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så förbjuder man begränsning av datamängd på mobila abonnemang oavsett vilket tjänst som används, och istället öppnar upp för abonnemang med olika hastigheter – precis som vanligt bredband.

Det är för mig helt sinnessjukt att det fortfarande är en grej med begränsad mängd surf på det mobila nätverket år 2023. Det kanske inte är gångbart på EU-nivå, men i Sverige vore det fullt rimligt då vårt nätverk är såpass utbyggt.

Det har flera operatörer redan gjort faktiskt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad har det med mobiloperatörernas dataplaner att göra? Förklara gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så förbjuder man begränsning av datamängd på mobila abonnemang oavsett vilket tjänst som används, och istället öppnar upp för abonnemang med olika hastigheter – precis som vanligt bredband.

Det är för mig helt sinnessjukt att det fortfarande är en grej med begränsad mängd surf på det mobila nätverket år 2023. Det kanske inte är gångbart på EU-nivå, men i Sverige vore det fullt rimligt då vårt nätverk är såpass utbyggt.

Så funkar det här i Norge, fri surf på nästan alla abonnemang men farten avgör priset. Blir nästan larvigt dock för lägsta hastigheten räcker gott och väl för mobilen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

De flesta operatörer kör ju nu för tiden dessa "mobilt bredband"-hemmarouter med obegränsad trafik för nån femhundring per månad? Men samtidigt måste man välja datamängd när man ska ha ett vanligt abonnemang till luren hos samma operatör?

Surfmängden är obegränsad, hastigheten är det inte.
Laddar du hem för mycket (och gränsen är inte särskilt hög) så sänks hastigheten rejält.

Permalänk
Medlem

Synd, hade sett framemot att Telia som nu äger TV4/Cmore kanske skulle kunna göra så man surfar det gratis och när de ändå är igång gör så konkurrenter som Viaplay laggar apa när man kollar genom Telia som ISP. För om det är något jag gillar är det när ISP sniffar trafiken och bestämmer vilken som är viktig, jag kan lita på att ISP's som Telia alltid gör rätt val. Deras moraliska kompass kan man lita på, fråga bara någon diktatordotter i Uzbekistan.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Synd, hade sett framemot att Telia som nu äger TV4/Cmore kanske skulle kunna göra så man surfar det gratis och när de ändå är igång gör så konkurrenter som Viaplay laggar apa när man kollar genom Telia som ISP. För om det är något jag gillar är det när ISP sniffar trafiken och bestämmer vilken som är viktig, jag kan lita på att ISP's som Telia alltid gör rätt val. Deras moraliska kompass kan man lita på, fråga bara någon diktatordotter i Uzbekistan.

Telia försöker sälja TV4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Det där förbudet handlade väl ändå mer om att den ”media” som förbjöds av PTS och EU drivs som rena propagandaorgan för den ryska staten, och var inte ett försök till att censurera och klämma till faktiskt fri oberoende nyhetsrapportering.

Ska svenska och europeiska politiker från politiska partier bestämma vad som är och inte är propaganda. Du ser väl själv hur problematiskt det blir. Intressant dubbelmoral när andra länder blockerar internet-sidor är det odemokratiskt, totalitärt och auktoritärt. När Sverige eller EU blockerar internetsidor är det skyddande av demokrati.

"Regler för dig men inte för mig" 🤔

Det är klart att många inte ser något fel med blockeringen när det inte drabbar ens egna politik.

Personligen tycker jag det är dåligt när journalister som Chris Hedges och Abby Martin som kritiserar bland annat USA, Israel och andra länder med högerpolitik blir censurerade och får innehåll som bl.a. handlar om Palestina borttaget från Internet. Jag förstår att folk som tycker om Israel, USA och högerpolitik ser det som något positivt.

Min uppfattning är att oberoende nyhetsrapportering är en oxymoron. Alla journalister har ett perspektiv. Det är ett retoriskt knep att påstå att man är neutral. Är man ärlig som journalist så säger man vilket perspektiv man har istället för att låtsas att man är neutral. Lever man i en bubbla kanske man kan övertyga sig själv att man är en neutral journalist. Fox News slogan är "fair and balanced".

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Surfmängden är obegränsad, hastigheten är det inte.
Laddar du hem för mycket (och gränsen är inte särskilt hög) så sänks hastigheten rejält.

Är det så? Jag kanske måste läsa det finstilta...
Jag hjälpte morsan skaffa en sån router med "mobilt bredband" från Telia när hon flyttade till lägenhet där det inte fanns möjlighet till fast uppkoppling, detta är nått år sen nu... Hon kör i alla fall all sin tv och streamingtjänster genom detta och hittills har jag inte hört nått gnäll alls (jag agerar "first, last and only line of support" när det gäller allt tech relaterat).

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Obegränsat surf, samtal och SMS från 24,99€ i Finland. Kan finnas ännu billigare men kollade snabbt, på den operatören som brukar vara billigaste bland de tre stora operatörerna

Finns åtminstone ett par billigare abonnemang.
18 €/mån ger dig obegränsat surf, max 200Mbps. Samtal + SMS har ett tak på 4 €/mån. Worst case är alltså 22€ per månad.
Känner man för 400 Mbps så kostar det 19 €/mån, samtal och SMS enligt samma princip som det första abonnemanget.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad har det med mobiloperatörernas dataplaner att göra? Förklara gärna.

Noterade bara i bildligt tal att opinionen bland inläggen inte är näst intill lika ensidig kritisk när mobiloperatörer tillåts gynna vissa parter på andras bekostnad. Vi konsumenter är förlorare i båda fallen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

De ju uppenbart att nån stolle på Spotify och Storytel gräddat till någon anställds semester hos operatören för att nåt så orättvist ska gälla. Sen finns det inget som heter gratis, de för in kostnaden för detta i kalkylen för budgeten och alla får tillslut dyrare abonnemang, även de som inte är intresserade av dessa tjänster.

Permalänk
Medlem

Gillar hur stor skillnad det är mellan Finland och Sverige angående abonnemangkostnader och vad som ingår.

Jag har 2st abonnemang ett finskt och ett svenskt.

Finska kostar mig 249kr/mån och då ingår obegränsad surf/sms och samtal i hela Norden + Baltikum, utanför det så får jag en surfpott på 20gb/mån.

Svenska kostar 249kr/mån där ingår endast 15gb surf i Sverige och EU med fria samtal/sms ENDASTE till Svenska telefoner till andra länder kostar samtal/ sms per min/antal.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Är det så? Jag kanske måste läsa det finstilta...
Jag hjälpte morsan skaffa en sån router med "mobilt bredband" från Telia när hon flyttade till lägenhet där det inte fanns möjlighet till fast uppkoppling, detta är nått år sen nu... Hon kör i alla fall all sin tv och streamingtjänster genom detta och hittills har jag inte hört nått gnäll alls (jag agerar "first, last and only line of support" när det gäller allt tech relaterat).

Är ju beroende på vad man gör, och hur många man är.

Netflix skriver 15Mbit/s för deras 4K-material, så 1,875MB/s, så runt sex och en halv timme per dag av det om taket hade varit 1TB.

Blir ju mer problematiskt med en barnfamilj där alla sitter med egen TV och strömmar 4K och det även laddas hem spel från steam.

Permalänk
Medlem

Äntligen? Trodde de blev förbjudet det för några år sedan men det finns alltså kvar än idag.. 😵

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Blir ju mer problematiskt med en barnfamilj där alla sitter med egen TV och strömmar 4K och det även laddas hem spel från steam.

Gör inte Netflix en fuling där barn-kontot inte ens uppnår HD-kvalitet (på gott och ont)?

En av mina systersöner lyckades kolla på Kung Fu Panda 3ggr i rad (vanliga kontot) i sommarhuset, sen var nästan hela vår surfpott slut för den månaden.

4G-routers är farliga grejor när alla enheter börjar tolka det som vanligt wifi och även synkar allt därefter.