Operatörer måste sluta erbjuda begränsad fri surf

Permalänk
Skrivet av Loyd:

Så det är Netflix och Facebook som skulle ha gjort en deal med Telia att man vill ha fri surf på deras tjänster? Och Telia skulle nekat resterande internet att göra samma deal?

Även om det inte är en exklusiv deal snedvrider sånt här Internet. Spotify har säkert råd att betala, men en ny indietjänst utan riskkapital? Eller: varför behöver Facebook fördelar över Jontes Moppeblogg (Under Construction)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nej, det fungerar inte med Apple Maps i dagsläget. En av nyheterna i iOS 17

Hade en dedikerad Android-telefon med Google Maps och nedladdade kartor, men den dog på resan till Lappland, så blev tvingad att ta till min iPhone istället. Annars hade det varit ett icke-problem.

@lhugo:
Det märks för övrigt att du bor i en storstad Vi bor i ett land där 1/3-del av ytan saknar mobiltäckning (om man bortser från Telias drönarmätningar över trädtopparna).

Du behöver inte använda Apple Maps. Använd någon fri karttjänst istället. Organic Maps t ex finns till iOS och bygger på OSM-projektet. Då kan du ladda ner fria kartdata och använda telefonen helt offline.

Jag förstår inte poängen med att bo i storstad eller inte, min poäng är ju användning av karttjänster utan att förlita sig på online-tjänster, vilket borde rimma väl med vistelse på platser med bristande mobiltäckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

De 3PPer som inte muta...betalar operatörerna?

Permalänk
Medlem

Frågar allmänt vad kostar obegränsad surf/samtal och sms i Sverige.
Med begränsad roaming i Europa?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Tråkigt, utnyttjade min fria musiksurf hos 3 till max och nu var jag tvungen att höja abonnemangskostnaden med 100kr för att komma upp i obegränsad surf.

Vill du inte ha spellistorna nedladdade lokalt?

Permalänk
Medlem

TLDR
Vad jag gör på internet skall påverka mina internet-abonemang lika mycket som vad jag använder min el påverkar mitt el-abonnemang. Det vill säga inte alls. Samma taxa skall gälla vare sig jag laddar min elbil eller tittar på en streamingtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Finns det någon särskilt anledning till att jag ska behöva upprepa redan första meningen? Påståendet var att GPS var passivt (enbart mottagande), vilket det är isolerat, men vilket det inte är i moderna telefoner eftersom man helt enkelt inte använder enbart GPS (eller andra liknande positioneringssystem som det finns stöd för).

Beror ju helt på hur snabbt du vill uppnå din fix. I min telefon kan jag stänga av SUPL och PSDS, jag kan dessutom ladda ner filer som beskriver satellitdata i förväg om jag så vill. Jag står fast vid att GPS-systemet kräver någon datatrafik för att användas. Ditt problem var ju att du förbrukade flera GB data på en resa. Jag menar att du inte behöver förbruka någon data.

Skall iväg på en liten utflykt idag och kommer diskussionen till ära att stänga av all datatrafik på min extratelefon, köra Organic maps och låta GPS:en låsa passivt under hela resan och återkomma med rapport om hur det gick ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du behöver inte använda Apple Maps. Använd någon fri karttjänst istället. Organic Maps t ex finns till iOS och bygger på OSM-projektet. Då kan du ladda ner fria kartdata och använda telefonen helt offline.

Jag förstår inte poängen med att bo i storstad eller inte, min poäng är ju användning av karttjänster utan att förlita sig på online-tjänster, vilket borde rimma väl med vistelse på platser med bristande mobiltäckning.

Jag har även den fristående applikationen PaperMaps i bilen. Fungerar helt utan mottagning, datatrafik, batteri osv. Den är dock lite avancerad, så en del användare kan behöva support...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vill du inte ha spellistorna nedladdade lokalt?

då måste man ju planera vad man ska lyssna på, jag lyssnar på det jag känner för "live"

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har även den fristående applikationen PaperMaps i bilen. Fungerar helt utan mottagning, datatrafik, batteri osv. Den är dock lite avancerad, så en del användare kan behöva support...

https://www.youtube.com/watch?v=pQHX-SjgQvQ

ja det funkar ju det med. Perfekt atr kombinera med GPS koordinater du får efter din fix och kräver ingen internetanslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Du behöver inte använda Apple Maps. Använd någon fri karttjänst istället. ...

Mitt exempel var taget från verkligheten. OSM fungerar för övrigt väldigt dåligt för vägbeskrivningar, speciellt i glesbygd.

Problemet uppstod som sagt när min Android-lur med Google Maps och Offline-kartor lade av helt. Då vi redan var i byn med endast mobilabonnemang och begränsad mobiltäckning (delvis utan datatrafik), så att börja tanka hem allt på min iPhone istället var inget rimligt alternativ. Att Telia då samtidigt fick för sig att lägga om våra abonnemang och fimpa all surfpott gjorde inte det hela bättre. Dock kom det delvis igång till hemresan igen, 50 mil från närmsta Telia-butik.

Slutade för övrigt att använda Spotify av liknande skäl, efter att appen hittade ett 3G-nät och försökte synka min offline-lista. Gissa vad som hände efter vi lämnat just Arjeplog i det fallet? All musik var sedan borta resten av veckan.

I Götet kan du säkerligen ta spårvagnen till en Teliabutik en söndag förmiddag och få hjälp med allt, eller snylta WiFi på McD's. Så ser det dock inte ut i hela landet.

Jag har varit utan mobilt bredband även i Stockholm pga strul från Telia. Men där gick det exempelvis att aktivera en SL-biljett på just McDonald's.

Tack för tipset om Organic Maps! Ska kolla in det! Inget kan vara sämre än Apple Maps Och numera har jag även lämnat Telia bakom mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Beror ju helt på hur snabbt du vill uppnå din fix. I min telefon kan jag stänga av SUPL och PSDS, jag kan dessutom ladda ner filer som beskriver satellitdata i förväg om jag så vill. Jag står fast vid att GPS-systemet kräver någon datatrafik för att användas. Ditt problem var ju att du förbrukade flera GB data på en resa. Jag menar att du inte behöver förbruka någon data.

Skall iväg på en liten utflykt idag och kommer diskussionen till ära att stänga av all datatrafik på min extratelefon, köra Organic maps och låta GPS:en låsa passivt under hela resan och återkomma med rapport om hur det gick ikväll.

Det går, om telefonen tillåter det och man har tillräckligt fri sikt (uppåt), men det tar mycket längre tid att låsa positionen normalt sett. Jag har för mig att jag testade på en nyare telefon och det gick inte alls lika bra som det gjorde på min gamla Nokia C7-00, men min nuvarande har jag inte ens testat på alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det finns väl ingen vettig människa som kör med operatörernas egna DNS:er?

Valfri DNS (AdGuard och NextDNS i mitt fall) samt VPN hjälper mig att få en neutral världsbild utan Sveriges politiska agenda.

Vilka sidor blockerar min operatör?
Både mobil och hemma. Bara nyfiken.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

ja det funkar ju det med. Perfekt atr kombinera med GPS koordinater du får efter din fix och kräver ingen internetanslutning.

En anledning till att jag (även) har papperskartor är att de ger en mycket bättre överblick. Google Maps o dyl är bättre inne i städer i och med den möjliga detaljeringen, men överblicken är inte lysande, särskilt inte på en liten skärm som i en telefon. Det ena utesluter inte det andra, med andra ord.

Permalänk
Medlem

Mycket välkommet.

Detta har ju som det står i artikeln även varit på tapeten tidigare, hur svårt ska det vara för operatörerna att förstå att denna särbehandling av data inte är laglig?

Personligen anser jag att det är hög tid att samtliga operatörer istället helt slopar detta med att begränsa trafikmängden.
I Finland har jag hört att de för många år sen slutat med detta och istället kör med en modell där du som användare betalar olika mycket för olika hastigheter, men att mängden är obegränsad oavsett.... Precis samma som det fungerar på fasta uppkopplingar, jag ser inte poängen med nuvarande modell att mäta trafikmängden alls.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden kan jag bara åter konstatera att samhället lyckats hjärntvätta väldigt många med att idealtillståndet är att alla ska ha det lika jävligt.

Det enda EU lyckats förbjuda är en alternativ finansieringsmodell för mobildata, vilket enbart mobiloperatörerna kommer tjäna pengar på eftersom flertalet kunder kommer tömma sin surfpott betydligt snabbare. Det är åter igen sysslolösa byråkrater som tänkt ut att folk har koll på vilka bitar som är kostnadsfria respektive debiteras från surfpotten.

Med streamingtjänster är det ju ännu värre, för det är ju inte t.ex. Spotify som betalar mobiloperatörerna för fri data — det är alla Spotify-kunder som betalar mobiloperatörerna i ett stort förmånligt gruppavtal.

Alla företag har pengarna de får in från sina kunder att röra sig med, och det är kunderna som väljer vad de vill stötta. Detta är bara ytterligare detaljstyrning av vanligt folks liv från en elit av eurokrater i Bryssel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

I Finland har jag hört att de för många år sen slutat med detta och istället kör med en modell där du som användare betalar olika mycket för olika hastigheter, men att mängden är obegränsad oavsett.... Precis samma som det fungerar på fasta uppkopplingar, jag ser inte poängen med nuvarande modell att mäta trafikmängden alls.

Detta finns i Sverige också numera hos vissas operatörer. Tele2 och Chilli Mobile är 2 operatörer som har abonnemang som man väljer hastighet istället för surfmängd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mitt exempel var taget från verkligheten. OSM fungerar för övrigt väldigt dåligt för vägbeskrivningar, speciellt i glesbygd.

Problemet uppstod som sagt när min Android-lur med Google Maps och Offline-kartor lade av helt. Då vi redan var i byn med endast mobilabonnemang och begränsad mobiltäckning (delvis utan datatrafik), så att börja tanka hem allt på min iPhone istället var inget rimligt alternativ. Att Telia då samtidigt fick för sig att lägga om våra abonnemang och fimpa all surfpott gjorde inte det hela bättre. Dock kom det delvis igång till hemresan igen, 50 mil från närmsta Telia-butik.

Slutade för övrigt att använda Spotify av liknande skäl, efter att appen hittade ett 3G-nät och försökte synka min offline-lista. Gissa vad som hände efter vi lämnat just Arjeplog i det fallet? All musik var sedan borta resten av veckan.

I Götet kan du säkerligen ta spårvagnen till en Teliabutik en söndag förmiddag och få hjälp med allt, eller snylta WiFi på McD's. Så ser det dock inte ut i hela landet.

Jag har varit utan mobilt bredband även i Stockholm pga strul från Telia. Men där gick det exempelvis att aktivera en SL-biljett på just McDonald's.

Tack för tipset om Organic Maps! Ska kolla in det! Inget kan vara sämre än Apple Maps Och numera har jag även lämnat Telia bakom mig

Mitt förslag är även det taget ur verkligheten. Organic Maps med offline-data. Kört detta i flera år. Även på resor. Aldrig behövt ta någon spårvagn eller dyl för att lösa kartproblem.

OSM är ju tekniskt sett varken kartan eller ruttplaneraren. Det är ett projekt för geodata bas byggande. Äen om projektet har en hemsida med karta (openstreetmap.org), är detta snarare att betrakta som en överblick och som redigerar-API. Den har flera ruttplanerare, bland annat GraphHopper, men även dessa är rudimentära. Styrkan med OSM är ju dess licens och att den kan användas av andra för att skapa tjänster för slutanvändaren.

Testa Organic Maps som du skrev. Är du inte nöjd med rutt planeringen så ägna någon kväll för att kartera din omgivning i OSM. Efter någon månad trillar den datan ned i Organic Maps och andra tjänster som använder kartan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha läst tråden kan jag bara åter konstatera att samhället lyckats hjärntvätta väldigt många med att idealtillståndet är att alla ska ha det lika jävligt.

Det enda EU lyckats förbjuda är en alternativ finansieringsmodell för mobildata, vilket enbart mobiloperatörerna kommer tjäna pengar på eftersom flertalet kunder kommer tömma sin surfpott betydligt snabbare. Det är åter igen sysslolösa byråkrater som tänkt ut att folk har koll på vilka bitar som är kostnadsfria respektive debiteras från surfpotten.

Med streamingtjänster är det ju ännu värre, för det är ju inte t.ex. Spotify som betalar mobiloperatörerna för fri data — det är alla Spotify-kunder som betalar mobiloperatörerna i ett stort förmånligt gruppavtal.

Alla företag har pengarna de får in från sina kunder att röra sig med, och det är kunderna som väljer vad de vill stötta. Detta är bara ytterligare detaljstyrning av vanligt folks liv från en elit av eurokrater i Bryssel.

Du får kanske flytta ur EU då?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha läst tråden kan jag bara åter konstatera att samhället lyckats hjärntvätta väldigt många med att idealtillståndet är att alla ska ha det lika jävligt.

Det är absolut sunt att sträva efter att alla ska ha det lika jävligt, det är själva ryggraden i jämställdhet och rättvisa.
Anser du att detta är något negativt så har du fullständigt fel perspektiv på hela grejen.

Det osunda ligger i att anse att det är något att eftersträva att olika företag eller individer, eller grupper för den delen skall få speciella spelregler som enbart gäller dem.

Lägg istället energin på att jobba för förändringar som gör att alla får det mindre jävligt.

Problematiken kring detta blir ju otroligt tydlig och enkel just när det kommer till dessa enorma världsomspännande "Techgiganterna" och de tjänster de tillhandahåller.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Försöker förstå varför zero rating-tjänster är dåligt, någon som kan förklara?
Vem är det som "förlorar" på dessa tjänster?

Många har redan nämnt konkurrensvridning mellan störra platformar (Apple music vs Spotify tex). Men i min mening är det nästan ännu viktigare att "fri-surf" inte blir ytterligare en barriär att ta sig över för en ny aktör. I längden är det kasst för konsumenter om nya företag inte får en chans att försöka växa. Det är tufft nog att slåss mot ex Facebook utan att bli handikappad med att din site har en kostnad att besöka, och Facebook inte har det.

EU gillar generellt inte att etablerade aktörer använder sin storlek mot småaktörer. Det är anledningen bakom att Google hade (har, det kanske pågår fortfarande) problem med EU att Android är gratis med motprestation att google apps måste vara på telefonen. Kostnaden för konsumenten idag är att operativsystemet är gratis, och gratis är gott. Men den långsiktiga kostnaden är att en eventuellt ny aktör som inte på något sätt kan tillhandahålla OSet gratis eller till negativ kostnad är chanslös

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter att ha läst tråden kan jag bara åter konstatera att samhället lyckats hjärntvätta väldigt många med att idealtillståndet är att alla ska ha det lika jävligt.

Det enda EU lyckats förbjuda är en alternativ finansieringsmodell för mobildata, vilket enbart mobiloperatörerna kommer tjäna pengar på eftersom flertalet kunder kommer tömma sin surfpott betydligt snabbare. Det är åter igen sysslolösa byråkrater som tänkt ut att folk har koll på vilka bitar som är kostnadsfria respektive debiteras från surfpotten.

Med streamingtjänster är det ju ännu värre, för det är ju inte t.ex. Spotify som betalar mobiloperatörerna för fri data — det är alla Spotify-kunder som betalar mobiloperatörerna i ett stort förmånligt gruppavtal.

Alla företag har pengarna de får in från sina kunder att röra sig med, och det är kunderna som väljer vad de vill stötta. Detta är bara ytterligare detaljstyrning av vanligt folks liv från en elit av eurokrater i Bryssel.

Flytta du till USA
https://publicknowledge.org/broadband-providers-are-quietly-t...
litet urklipp

"* Sprint has been throttling internet traffic to Microsoft’s Skype service, causing the video quality to be poorer than it should be, which is especially worrisome because Skype is a tool that competes with Sprint’s calling service. These are only two examples of how companies can favor their own content over competitors’ without rules forbidding this behavior.

* Comcast has new speed limits where videos will be throttled to 480p on all its mobile plans unless customers pay extra.

* A recent study shows that the largest U.S. telecom companies, including Verizon, AT&T, and T-Mobile, are slowing down internet traffic from apps like YouTube and Netflix."

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Finns WiFi i många butiker för de som är snåla och inte tankar på surf och då kan du använda betallösningar i mobilen o.s.v. när du är där, när det gäller den "problematiken".

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker att switch, bankid, diverse bankers Appar, busskort, nummerupplysnings etc appar skulle ha undantag eller något för de som ej har mobilsurf.

Problemet är att en stor del av befolkningen har behov av dessa appar på deras mobil. Det är typ det enda de har behov av, inga vettiga kontokort med internettrafik med bra täckning ser jag för dessa. Facebook, youtube etc kvittar, visst hade google maps varit bra. Men den slukar ju datatrafik.

Även om det skulle erbjudas ett abonnemang med typ 100MB surf i månaden, så är dessa personer ofta väldigt otekniska och de hade gjort slut på denna surf saker som de ej behöver till.

Dessa tjänster har inte behov av höga hastigheter, så varför inte bara begränsa hastigheten till typ 1 Mbit/s om du inte tankar på någon surf eller tar slut på den som ingår?

Google Maps går att använda offline, bara ladda ner den delen av kartan du ska använda i förväg precis som andra navigeringsappar kan göra.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Många har kontokort med 0 byte surf. De tvingas då skaffa något för dem väldigt dyrt för endast dessa tjänster som knappt drar någon datatrafik.
Jag påstår nästan att ha dessa tjänster jag pratade om ovanför borde mer eller mindre hela befolkningen borde ha.

Jag själv känner hur många som helst som har switch och bankid på deras mobil som de endast kan använda hemma hos sig när deras mobil är ansluten till Wifi. Ja, jag pratar om pensionärer på landsbygden som inte har mobiltäckning utanför sitt hus heller men när de är i samhället.

Va? Wifog Small (Tres nät) kostar 40 kr/m. Sen när blev 40-99 kr/m (1-3 GB) dyrt?

Skrivet av DeadMeat1234:

Kan dessa tjänster verkligen dra några reella datamängder? Spotify lär väl dra mer på en timme än de gör på en månad eller är jag naiv?

Sen kanske busskortappen har en karttjänst i sig, ska den också vara undantagen dataanvändning? Slippery slope och så vidare.

Många tjänster drar väldigt lite data, problemet börjar mer bli uppdateringar av appar och telefon om du aldrig använder WiFi. Hade varit noll problem om det alltid ingick 1 Mbit/s surf.

Problemet är användarna om du ska leva på lite surf, använder Aftonbladetappen 10 GB/m så måste någon annan berätta för de att appen har förbrukat surfen. Går att ställa in hur appar beter sig och hålla koll på användningen.

Skrivet av klein:

Problemet är att mobilleverantörerna måste tjäna pengar annar har vi inga mobilnät.

Jag tycker personligen att t.ex visa samhälles tjänster borde kanske gå under någon slags "freesurf" ratning även för den som bara har ett kontantkort utan pengar i telefonen. Alla är beroende av internet idag. Att då frå komma åt basic tjänster kostnadsfritt borde vara en självklarthet.

Vad skall då defineras som samhälles tjänster? Typ Sjukvård upplysning, polis, kanske i viss mån även radio stationer, eftersom DAB radio inte blev någon succé och FM är brus, brus ..

Det enda du kommer åt "kostnadsfritt" är 112.

Inget är gratis och det finns brister i hur dessa zero rating-saker fungerat.

Skrivet av Keneay:

Eller så fixar de offline lägen för tex. Buss/tåg appar så är det inget problem. Bank-appar behöver ju såklart åtkomst till banken men det har man klarat sig utan hur länge som helst så hur vore det att ta med lite kontanter som reserv ifall pengarna på kortet skulle ta slut eller om du behöver swisha en vän?

Allt måste inte vara uppkopplat konstant. Bra att man tar tag i konkurrens problematiken.

Betallösningar i mobilen måste vara uppkopplat. Svårt att göra själva köpet av biljett utan alltså, men självklart borde det gå fint att visa biljetten utan internet.

Varför just resor skulle vara något stort problem, på landsortsbussar kan du betala med kort i regel, tågplattformarna har maskiner du kan köpa biljett i och åker du inne i orten kan du ofta gå till någon ombud och köpa månadskort eller resekort. Kollektivtrafiken i mitt område har kortbetalning i stadstrafiken och jag har sett att fler börjat köra med det, så trenden med bara reskort/app börjar ju gå förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Men den ”fria surfen” ökade ju våra abonnemangs kostnader så jag betalar ju för denna tjänsten? Även om jag inte åker till Spanien så betalar jag fortfarande för tjänsten. Menar du att andra företag som inte erbjuder samma tjänst för pengar inbakade i abonnemanget är orättvist behandlade på något sätt?

Har jag 1 miljon kunder där 30% reser och den andra halvan stannar hemma i Sverige blir det ganska lätt att räkna ut hur mycket surf som går åt i snitt per månad på sociala medier. Dela ut kostanden på alla kunder och erbjud alla ”fri surf” med nya abonnemang alla kommer vara nöjda att betala 20-30kr extra även om dom aldrig sätter sin fot utanför Sverige, bara känslan om man skulle åka utomlands slippa fippla med kontantkort och skit betalar de allra flesta gärna extra för.

Jag tror du blandar ihop olika saker här. Det här handlar inte om roaming.
Det här handlar om att operatörerna undantar trafik mot vissa tjänster från att räknas av från surfmängden.
Dvs exempelvis så kan dom undanta trafik för spotify från att räknas av från surfpotten men inte ha något undantag för Apple Music och Tidal.
Då leder det till att du kan köpa ett abonnemang med liten datamängd och ändå lyssna obegränsat på spotify men om du vill ha tidal eller Apple Music så går datapotten åt och du måste då skaffa ett abonnemang med större datamängd bara för att du vill lyssna på musik från en annan tjänst än den operatören gynnar. Dvs operatören skulle i det hypotetiska scenariot gynna spotify på bekostnad av andra tjänster.

Dvs det handlar om att operatörerna inte får gynna vissa tjänster på bekostnad av andra eftersom det gör det svårare för mindre eller nya leverantörer av tjänster att kunna konkurrera på rättvisa villkor.
Dom måste med andra ord räkna trafik till spotify, tidal, apple music, youtube music på samma sätt vilket dom inte gör idag. Samma gäller andra typer av tjänster som sociala medier etc.

Permalänk
Medlem

När el subventioneras för storföretagen så går alla i taket. När mobilsurf subventioneras för storföretagen försvaras det med näbbar och klor...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Så varför skulle det vara konkurrerande? Bara att den operatören installerar egna master eller servrar och erbjuder samma eller bättre?

Menar du att spotify eller liknande tjänsteleverantörer ska sätta upp egna master???
Det handlar om att teleoperatören tar betalt av dig när du går in på en tjänst men inte när du går in på en annan tjänst som konkurrerar. Dvs du får betala för trafik till tidal men inte till spotify som hypotetiskt exempel. det innebär att tidal i det sccenariot får svårare att skaffa kunder eftersom trafiken till deras tjänst då kostar pengar att använda utöver månadsavgiften men spotify är gratis att använda om du har ett spotifyabonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Tycker detta är skit. Om nu tele2 erbjuder ”fri surf” på Facebook t ex så debiteras ju fortfarande någon för surfen som används i ett annat land. Vi betalar ju redan ”extra” för att få denna fria surf varje månad oavsett om vi reser i EU eller inte. Om det så ska vara 10kr per abonnemang eller nåt.

Varför stämplar man inte en lag som gör att hela EU ska erbjudas fri surf istället? Tillbaka till 80 talet hej 👋

Det handlar inte om resande. Det handlar om att om facebooks trafik är gratis så är det svårt för någon som vill erbjuda ett konkurrerande alternativ till facebook att faktiskt konkurrera pga att deras trafik kommer att kosta pengar för dig som användare vilket ger en skev konkurrens.

Vad gäller resande så är det ett helt annat ämne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Eller så förbjuder man begränsning av datamängd på mobila abonnemang oavsett vilket tjänst som används, och istället öppnar upp för abonnemang med olika hastigheter – precis som vanligt bredband.

Det är för mig helt sinnessjukt att det fortfarande är en grej med begränsad mängd surf på det mobila nätverket år 2023. Det kanske inte är gångbart på EU-nivå, men i Sverige vore det fullt rimligt då vårt nätverk är såpass utbyggt.

Det kan jag hålla med om. Man borde ha abonmemang med olika hastigheter istället som dom har i exempelvis finland. Där köper du ett abonmenang med en hastighet på datakopplingen.

Anledningen för operatörerna att ha surfpotten är ju att trafiken kostar pengar i form av att om många gör slut på mycket data samtidigt så blir det problem med tillgången till bandbredd i nätet. Och då borde det vara bättre att man faktiskt begränsar bandbredden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Du får kanske flytta ur EU då?

Nej, jag var här först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

När mobilsurf subventioneras för storföretagen försvaras det med näbbar och klor...

Det subventioneras inte, det är kundernas pengar som finansierar en förmånligare dataplan.