Moddare tar Diablo IV till Mac

Permalänk
Melding Plague

Moddare tar Diablo IV till Mac

Med hjälp av nylanserade "Game Porting Toolkit" lyckas moddare köra allt från Cyberpunk 2077 till Diablo IV på Apple-signerad hårdvara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blizzard brukar ju vara duktiga på officiella mac versioner, någon som vet om det är under utveckling?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Blizzard brukar ju vara duktiga på officiella mac versioner, någon som vet om det är under utveckling?

Det var väl dock ett tag sedan de gjorde detta för sina spel, och antagandet verkar vara att det inte är på gång.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på den prestanda i förhållande till energiförbrukning som Apple Silicon kretsarna ger så hade de kraftigare modellerna Pro, Max och Ultra lämpat sig väl till spel bara det funnits bättre optimerad mjukvara. Lite synd att det är så få spel som är bra optimerade.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Med tanke på den prestanda i förhållande till energiförbrukning som Apple Silicon kretsarna ger så hade de kraftigare modellerna Pro, Max och Ultra lämpat sig väl till spel bara det funnits bättre optimerad mjukvara. Lite synd att det är så få spel som är bra optimerade.

World of Warcraft är perfekt på Mac då det lirar bra i 60fps i hög upplösning på en fin retina skärm

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

World of Warcraft är perfekt på Mac då det lirar bra i 60fps i hög upplösning på en fin retina skärm

Precis, men det är bra optimerat och visar med andra ord på den potential som finns.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Hmm, man kanske skulle köpa en Macbook Pro då eftersom att alla PC laptops är helt trasiga just nu. Total katastrof med drivare och platformarna dras med fel som funnits i över 2 år utan fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Hmm, man kanske skulle köpa en Macbook Pro då eftersom att alla PC laptops är helt trasiga just nu. Total katastrof med drivare och platformarna dras med fel som funnits i över 2 år utan fix.

Funderat på det med, men prislappen avskräcker varje gång.

tycker Lenovo bygger helt okej laptops?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det tar några minuter bara att man följer en guide för att spela PC-spel på Mac nu.

Så det är inte jobbigt alls. Däremot så lär någon snart göra så det är enklare. Något program av något slag.

Jag har provat spela Diablo 4 på en M1 Max, funkar ypperligt! Känns helt otroligt egentligen.

Något som är extremt bra med Mac, är att skärmen och högtalarna är helt otroliga, så att kunna spela Diablo 4 på resande fot, känns inte pjåkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Funderat på det med, men prislappen avskräcker varje gång.

tycker Lenovo bygger helt okej laptops?

Jag tycker dock att främst Intel Dynamic Platform and Thermal Framework (IDPTF) varit katastrof på alla laptops jag kommit i kontakt med. Inte minst hos Lenovo.

Sen lämnar kvalitetskontrollerna hos Lenovo en hel del att önska. Tyvärr även svårt att få tag på en Thinkpad med vettiga skärmar. Känns som att de är gjorda för att vara dockade hela dagarna. Högtalarna ska vi inte ens tala om. Dell gör bäst laptops enligt mig bortsett om man bortser från Apple.

Ser fram emot att testa Diablo II Resurrected på min MacBook Pro 14 M1 Pro Frågan är bara om det är värt besväret i macOS Ventura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

World of Warcraft är perfekt på Mac då det lirar bra i 60fps i hög upplösning på en fin retina skärm

Hälften av WoWs användarbas var knappt potttränade när Wow släpptes,.hade varit konstigt om en MAC inte kunde driva ett 20 år gammalt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Funderat på det med, men prislappen avskräcker varje gång.

tycker Lenovo bygger helt okej laptops?

Jag köpte en Razer Blade 16 som hade en massa problem för 50k, sen en Zephyrus M16 för 45k som har så mycket DPC latency att det inte ens går att lyssna på spotify/youtube utan att högtalarna sprakar/knastrar tills ljuddrivarn skiter ner sig helt.
Microsoft har fuckat upp sleep.
Seriöst trött på hur dåligt Windows/PC laptops fungerar idag, sen vill dom har 45-50k för en laptop i premiumsegmentet.

Lenovo är ganska meh, finns diverse powermanagementproblem med dom också samt diverse andra problem.

En Macbook pro med M2 MAX med 38 Gpu cores är samma pris, så funderar starkt på det.

Permalänk
Medlem

Upplösningen på en Macbook Pro 16 M2 Max är som jag kan se 3456 x 2234 så 40fps på ultra i Cyberpunk måste ses som rätt bra?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0verseer:

Jag köpte en Razer Blade 16 som hade en massa problem för 50k, sen en Zephyrus M16 för 45k som har så mycket DPC latency att det inte ens går att lyssna på spotify/youtube utan att högtalarna sprakar/knastrar tills ljuddrivarn skiter ner sig helt.
Microsoft har fuckat upp sleep.
Seriöst trött på hur dåligt Windows/PC laptops fungerar idag, sen vill dom har 45-50k för en laptop i premiumsegmentet.

Lenovo är ganska meh, finns diverse powermanagementproblem med dom också samt diverse andra problem.

En Macbook pro med M2 MAX med 38 Gpu cores är samma pris, så funderar starkt på det.

Oj... vi har en MSI Katana GF66 här hemma av den billiga sorten och största problemet med den är väl att man behöver hörselkåpor vid spelande annars funkar den väl helt okej för 12k som vi betalade för den och den har 12700h, RTX 3070, 16gb ram och 1tb SSD.

Har sneglat på den lilla Macbook Pro varianten men den går inte att få med M2 Max.

Jag som trodde att dyra laptops = bra

Undra hur MSI Creator serien är för vardagligt bruk och lättare spelande? har rätt schyssta specs.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hälften av WoWs användarbas var knappt potttränade när Wow släpptes,.hade varit konstigt om en MAC inte kunde driva ett 20 år gammalt spel.

WoW idag delar knappt någon kod eller ens grafik med vanilj.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kul att det funkar, var en tidsfråga. Wine är ju inget nytt. Däremot den kvalitén som visas upp i videon med 30fps ostabil framerate. Ja, det går att spela men jag skulle inte nöja mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hälften av WoWs användarbas var knappt potttränade när Wow släpptes,.hade varit konstigt om en MAC inte kunde driva ett 20 år gammalt spel.

Fast det är inte så det fungerar; även fast spelet släpptes för 20 år sedan så är inte spelet i sig 20 år gammalt. Det har uppdaterats i många vändor sedan dess och en dator för 20 år sedan kan inte köra det WoW som existerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fast det är inte så det fungerar; även fast spelet släpptes för 20 år sedan så är inte spelet i sig 20 år gammalt. Det har uppdaterats i många vändor sedan dess och en dator för 20 år sedan kan inte köra det WoW som existerar idag.

Sant, det är ett spel som optimerats under 20 år snart ... Inte undra på att det kör väl på vad som helst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Curik:

Fast det är inte så det fungerar; även fast spelet släpptes för 20 år sedan så är inte spelet i sig 20 år gammalt. Det har uppdaterats i många vändor sedan dess och en dator för 20 år sedan kan inte köra det WoW som existerar idag.

Jodå exakt samma. Blizzard var först ut med stöd för ray tracing, nästan två decennier innan Nvidia lanserar RTx-serien. Ganska fantastiskt att de kunde se så långt in i framtiden.

😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Joppis:

Upplösningen på en Macbook Pro 16 M2 Max är som jag kan se 3456 x 2234 så 40fps på ultra i Cyberpunk måste ses som rätt bra?

I skärmskotten från D4 så spelas det i 1512*982, så låååångt färre pixlar än ens 1080p, så gissar att CP2077 rullar i liknande skitlåg upplösning.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Upplösningen på en Macbook Pro 16 M2 Max är som jag kan se 3456 x 2234 så 40fps på ultra i Cyberpunk måste ses som rätt bra?

Utan optimering? Faktiskt rätt bra!
Ska bli coolt när vi ser optimerade spel för arm processorer!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Hälften av WoWs användarbas var knappt potttränade när Wow släpptes,.hade varit konstigt om en MAC inte kunde driva ett 20 år gammalt spel.

Jag får fortfarande inte över 100 fps med rtx 3080 i wrath of the lich king ulduar under bossfighter.

Permalänk
Medlem

Åhh, vore super om det gick att spela på en Macbook Pro 14/16 19c GPU med hyfsad grafik. Men det lär väl vara uteslutet. Jag får väl köpa en windows laptop igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Blizzard brukar ju vara duktiga på officiella mac versioner, någon som vet om det är under utveckling?

Det berodde som jag förstått det i stort sett på att macarna under de sista Intel-åren hade på tok för undermålig grafikprestanda för att det skulle bli en bra upplevelse. I och med Apple Silicon så stämmer ju inte det längre på alls samma sätt, så jag har höga förhoppningar om att det skulle kunna ändras framöver i och med detta portningsverktyg. Diablo 3 va som bekant sista spelet som släpptes med en dedikerad mac version, och det va i ungefär den vevan Apple övergav nVidia som sammarbetspartner för grafik.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Det berodde som jag förstått det i stort sett på att macarna under de sista Intel-åren hade på tok för undermålig grafikprestanda för att det skulle bli en bra upplevelse. I och med Apple Silicon så stämmer ju inte det längre på alls samma sätt, så jag har höga förhoppningar om att det skulle kunna ändras framöver i och med detta portningsverktyg. Diablo 3 va som bekant sista spelet som släpptes med en dedikerad mac version, och det va i ungefär den vevan Apple övergav nVidia som sammarbetspartner för grafik.

Trist, WoW rullar ju riktigt väl idag på Mac.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har precis slängt ihop en speldator, men hade jag kunnat köpa en fet Mac Studio och bara kör allt på den hade det varit drömmen, har den första och billigaste studion (M1 Max) och det är tveklöst den bästa datorn jag ägt (och det säger jag som någon som gillar att bygga datorer).

Permalänk
Medlem

Noelia ansträngdes sig faktiskt klokt nog om att peka ut något riktigt viktigt:

Citat:

Det bör dock noteras att Game Porting Toolkit i grunden inte är framtaget för spelsugna slutanvändare. I nuläget riktas det främst till spelutvecklare som stöd för studior som vill porta sina spel till Mac OS och Metal, snarare än en lösning för existerande speltitlar.

Emuleringsmiljön är ett av verktygen i en låda som syftar till att underlätta portning till MacOS och Metal. Inte (absolut inte!) att ersätta portning!
Det ligger i internets natur att det kommer att läggas ut en massa Youtubevideor ”Mac vs. PC!” av människor som tjänar pengar på views, som baserar sig på jämförelser mellan native PC och emulering på Mac. Idioti, men ju kontroversiellare desto bättre för trafiken och intäkterna.

Jag är lite intresserad av hur bra Macar kan prestera när grafikkoden faktiskt skrivs för deras unika GPU-arkitektur och konsolliknande minnesstruktur. Det tilltalar mig som gammal tekniknörd. Men det som egentligen spelar roll är om Apples initiativ leder till ett bredare utbud av titlar under MacOS. Deras förhoppningar om att styra in iOS utvecklare också till MacOS verkar i huvudsak kommit på skam, så man kan hoppas att den här ansträngningen får bättre utslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Oj... vi har en MSI Katana GF66 här hemma av den billiga sorten och största problemet med den är väl att man behöver hörselkåpor vid spelande annars funkar den väl helt okej för 12k som vi betalade för den och den har 12700h, RTX 3070, 16gb ram och 1tb SSD.

Har sneglat på den lilla Macbook Pro varianten men den går inte att få med M2 Max.

Jag som trodde att dyra laptops = bra

Undra hur MSI Creator serien är för vardagligt bruk och lättare spelande? har rätt schyssta specs.

Ja tyvärr så är det så att det nästan är bättre denna generation att gå på budgetsegmentet.
Till och med MSI titan har problem med DPC latency...

Permalänk
Medlem

Går det att köra Diablo Immortal på M1/M2? Det finns ju till iPhone och Android

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Så tekniskt sett kan jag spela på en apple silicon dator med d4? Är det svårt att installera?