Vilken film såg du senast?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Njöt mig själv genom Aliens extended nyss, lika bra nu som när den släpptes.

Måste man köpa denna på skiva för att åtnjuta i 4K?

Skrivet av sp1k3n:

Denna film är helt jävla sjuk fan, en kvinnosyn som är...inte bra, lugnt sagt. "Våldta skökan tills hon gillar det" borde ha fått folk att höja ögonbrynen även då tycker jag, men idag känns den här filmen bara vidrig helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Nocturnal animals - Denna filmen är typ två filmer i en, vetefan varför för den ena storyn är tämligen menlös och den andra är bra. Den bra handlar om en man vars familj mördas, den menlösa om en kvinna som gör ett dåligt val. Helt ok. Jag väntade på nån cool twist men filmen tog bara slut så lite snopet. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@anon132576

Skrivet av anon132576:

Denna film är helt jävla sjuk fan, en kvinnosyn som är...inte bra, lugnt sagt. "Våldta skökan tills hon gillar det" borde ha fått folk att höja ögonbrynen även då tycker jag, men idag känns den här filmen bara vidrig helt enkelt.

?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Guy Ritchie's The Covenant
4/10

Känns som den är väldigt riktad till amerikansk publik och nästan ren propaganda där verkligheten och det som verkligen inträffade skiljer sig starkt från filmatiseringen, dvs tusentals tolkar som lämnades vind för våg.

Filmmässigt lyckades jag somna två gånger, pacingen är fruktansvärt dålig/långsam... vad jag uppfattar som tafatta försök att bygga någon form av "stämning" och "brödraskap" etc. Mycket landskapsbilder blir det...

Scott Pilgrim vs The World
6/10

Vad jag har förstått har denna uppnått någon form av kultstatus, jag har lite svårt att se hur eller varför. Michael Cera spelar samma sorts karaktär som alltid och... ja... Visst funkar den som underhållning och den är välgjord, men det är ingen film man direkt kommer komma ihåg eller se igen.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Pope's Exorcist. Klyscha efter klyscha, popcorn Hollywood rulle som inte har något nytt att säga. Gick väl se på så den får en nästan en tumme upp. (bästa filmerna får två tummar upp, sämsta två tummar ner)

The Autopsy of Jane Doe. Bättre skräckis, med sjuhelvetes jäkla hög dynamik i mixen. Tummen upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

John wick 4 - Man skjuter med pistol. The end. Har man sett de andra filmerna så har man mer av samma här. Bra action. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

John Wick 4 - Jag har gillat de tidigare JW-filmerna. De har inte haft särskilt mycket "handling" om man säger så, utan förlitat sig på välkoreograferat våld. I fyran känns det som att handling har fått stå tillbaka ännu mer och fighterna har blivit mer utdragna, fler att ha ihjäl och det tar lååång tid ibland. Det blev lite tjatigt fram på slutet. Suck, reser han sig en gång till?

Fyran var inte lika bra som föregångarna. 6/10.

Permalänk
Medlem

Sisu - En finne hittar guld men nazister vill ta det. Det skulle de inte gjort. Mycket våld & blod men rätt bra faktiskt även om saker som fakta och verkligheten inte spelar så stor roll här. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

dungeons & dragons: honor among thieves.
Är i regel ingen fan av komedi. Men denna gillade jag stort. Pausade filmen för att svara på ett samtal. kändes som det gått 10-15 min men över en timme hade redan passerat! Underbart när underhållningen håller sådan nivå att tid och rum försvinner för ett ögonblick.
minst 9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Måste man köpa denna på skiva för att åtnjuta i 4K?

Denna film är helt jävla sjuk fan, en kvinnosyn som är...inte bra, lugnt sagt. "Våldta skökan tills hon gillar det" borde ha fått folk att höja ögonbrynen även då tycker jag, men idag känns den här filmen bara vidrig helt enkelt.

Det är en film?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Det är en film?

Har inte ens sett film i fråga men vänta bara tills han ser Die Hard. Massa människor som mördar. Inte bra, minst sagt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Har inte ens sett film i fråga men vänta bara tills han ser Die Hard. Massa människor som mördar. Inte bra, minst sagt.

Nu tycker jag att det är lite skillnad på en film där skurkar dödar folk och hjälten dödar i självförsvar, och en film där hjälten våldtar folk och det utmålas som något bra. (Det går förstås att argumentera för att huvudpersonen inte ska ses som god, men i resten av filmen verkar han vara ute på en välmotiverad hämndturné, och utmålas som en bättre person än resten av staden.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Nu tycker jag att det är lite skillnad på en film där skurkar dödar folk och hjälten dödar i självförsvar, och en film där hjälten våldtar folk och det utmålas som något bra. (Det går förstås att argumentera för att huvudpersonen inte ska ses som god, men i resten av filmen verkar han vara ute på en välmotiverad hämndturné, och utmålas som en bättre person än resten av staden.)

Ett "bra" exempel på det är väl typ alla Harrison Fords stora 80-talsroller, alltså Indiana Jones, Deckard o Han Solo där varje karaktärer mer eller mindre tvingar sig på sina kvinnliga kärleksoffer. Inte konstigt att man förr ofta sa "kärlek börjar alltid med bråk" när man hyllat Indiana Jones så hårt. Själv såg jag ju av oklar anledning aldrig just Indiana Jones som barn utan gjorde det som vuxen istället, o det var manuset tillsammans med hans kvinnosyn som gjorde att jag inte tycker det är nå vidare bra filmer alls.

Permalänk
Medlem

John Wick 4
5/10 och då är jag snäll.
John Wick är mannen som dödat fler människor än Hitler, Stalin och Pol Pot ihop!
Och detta efter han blivit påkörd av bilar 4136 gånger, trillat ner ifrån ett 4 våningshus, 222 trappsteg och blivit skjuten 981347098 gånger!

Satanigatan vilket skräp!
Är i paritet med Fast & Furious 9 (?) där man sladdar med bil i rymden.....
Geeezuz

Permalänk
Avstängd

Police Story 1 (1985) Jackie Chan i högform, en del lite löjliga komedisekvenser men slagsmålet i stormarknaden i slutet är fortfarande fantastiskt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

John Wik 4
5/10 och då är jag snäll.
John Wik är mannen som dödat fler människor än Hitler, Stalin och Pol Pot ihop!
Och detta efter han blivit påkörd av bilar 4136 gånger, trillat ner ifrån ett 4 våningshus, 222 trappsteg och blivit skjuten 981347098 gånger!

Satanigatan vilket skräp!
Är i paritet med Fast & Furious 9 (?) där man sladdar med bil i rymden.....
Geeezuz

Aldrig riktigt uppskattat Fast & Furious filmerna och kommer nog aldrig göra det heller.
Utan att ha sett mer än 1, osäker vilken, så känns som att filmerna går ut på följande typ:

  • Stortuttade brudar står och ålar sig över bilarna och poserar.

  • Förarna kör i 300km/h + in i varenda kurva, one-handed obviously (cause it looks so f*****g cool!) med turbo på så klart. Och sladdar utan problem igenom kurvorna.

Tänker inte se 10 filmer för att se om min teori stämmer, räcker med första och knappt den.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The Super Mario Bros. Movie - 2023
Jag hörde det skulle vara fanservice o det var preciis det det var! Jag är generellt sett ganska mycket emot fanservice då det ofta är på bekostnad av bra story (slutet på senaste Ghostbusters är ett "bra" exempel på det), men i den här rullen så måste jag ändå säga det passade bra med tanke på att det är så många olika spel med så många olika karaktärer, världar, designer etc som alla fans har olika relationer till o identiferar som det dom tycker är mest Super Mario, så att plocka ifrån allt o bara göra en kul animerad rulle känns helrätt. Lite bitter bara att jag inte skymtade nåt från min favorit Super Mario Land som jag lirade mycket som grabb på mitt gamla Game Boy.
I övrigt så var det väl en okej story, okej röstskådespeleri (trots att Pratt fortfarande inte är helt hundra som Mario), ljud som tyvärr var lite hårt komprimerat o sen såklart ruskigt tajt CG med bra modeller, texturer, shading, ljussättning, animationer etc. Hade inte tackat nej till att få jobba på en sån här film!
7 gröna svampar av 10 möjliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Måste man köpa denna på skiva för att åtnjuta i 4K?

Den enda bluray jag äger är just Alien. Tydligen är ju alla uppföljare filmade på "dålig" film så kvaliteten finns inte riktigt riktigt för bluray där, men jag var förvånad tom över Alien: det är väldigt grynigt minns jag det som, och inte heller skarpt direkt. Jag trodde bilden skulle vara bättre. Jag tvivlar inte alls på att netflix har samma, eller tom betydligt bättre kvalitet på sin 4K än denna bluray. Men vet inte vilken version jag har, verkar finnas flera?

Permalänk
Medlem

The Mother

https://www.imdb.com/title/tt6968614/

Ganska medioker tunn film som knappt är sevärd,orealistiska händelser och konstig dialog.
Va tvungen att spola fram sista 20 minuterna.

skulle ge den en 2/5 i betyg.

Permalänk
Medlem

Aliens SE - Den mest actionfyllda av filmerna i aliens-serien men även den med bäst story. 9/10

Zodiac - Handlar om några reportrar och polisers jobb i att försöka hitta sweriemördaren zodiac på 70-talet. Mycket bra. 8/10

The Bourne supremacy (2) - Detta är i mina ögon den bästa jason bourne filmen då den visar väldigt mycket av arbetet bakom hemlighetsfyllda organisationer som CIA. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

John Wick: Chapter 4
7/10

Filmen ställer två väldigt viktiga frågor;
Kan en action-film ha FÖR MYCKET action?
Kan en action-film vara FÖR lång?

Svaret är....nej. Inte om den görs så pass bra som John Wick faktiskt är och innehåller den högsta "body counten" i franchisen ^^ Trots att den klockar in på strax under 3 timmar känns det inte som den har en massa onödiga scener, jag brukar vara rätt bra på att hitta ganska många minuter i filmer som lätt hade kunnat klippas bort, här kan jag inte direkt hitta några. Det är möjligt att vissa sekvenser är en aning för långa och hade kunnat kortats ned lite, men med ett "komiskt" inslag lyckas de hålla den vid liv.

Jag hade verkligen hoppats på att detta skulle vara den sista filmen i franchisen efter att ha läst vad Keanu sade om den och varför de gjorde filmen. Dock har Lionsgate tydligen annonserat att det kommer bli en chapter 5. Tydligen är det även filmen som gått bäst i hela franchisen... så man kan ju lita på att där det finns pengar skall det mjölkas istället för att låta en story nå sin cirkel.

Ännu en liten positiv not är att; Nej, detta är INTE verkligt och sekvenserna är ofta onödigt krångliga, men det är något som jag tycker passar till en action-film. Den skall inte motsvara "verkligheten"... bara avsaknaden av all form av polisiär närvaro brukar vara ett exempel på det. Det SKA vara "over the top" och t ex; Hey, låt oss använda pilbågar istället för automatvapen! Logik och fysiska lagar har bara en tendens att komma ivägen ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Crimes of the future (2022)
Såg den mest för att det är en Cronenberg film. Helt okej men dialogen fick tankarna stundtals att dras till Disco Elysium istället.

3/5 för filmen, 5/5 för spelet.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

The Greatest Beer Run Ever
6.5/10

Gedigen och solid film där inget är riktigt dåligt, men inte heller står ut direkt. Men välskriven och är man ute efter en drama med en komiskt övergripande handling, dvs själva akten att ge sig av till Vietnam för att bjuda vänner på öl, så funkar denna oväntat bra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The magnificent seven(2016) - Ok variant av den gamla klassikern. Inte bäst men heller inte sämst. 6/10

Ambulance - Bankrånare kidnappar en ambulans när deras rån går åt helvete. Sen åker de om kring med den ett tag. När jag kollade denna så visste jag inte att Michael Bey regisserat men det var tämligen uppenbart efter en stund. Ok action men story, dialog, fysiska lagar och sånt är inte så bra. 6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Evil Dead Rise
6/10

På det hela taget ett värdigt tillägg till Evil Dead franchisen där man lyckas med ett lägga in hommage till originalen men ändå vara "egen". Står självklart inte upp till Originalen, Ash är alldeles för ikonisk för att något skall lyckas med det.

Sedan finns det något som är "bra men blir till något negativt"... och det är... filmen är alldeles för bra gjord och alldeles för bra skådespeleri.

När det gäller remakes står fortfarande Fredag Den 13:e som okrönt konung och denna når inte riktigt dit, men likväl tycker jag den var helt okey och behöver inte skämmas för sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Troll (2022) https://www.netflix.com/se/title/81245455?source=35
Förvånansvärt ok ändå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd

John Wick 4. Vet inte varför jag kikade på denna heller, Reeves är faktiskt rejäl sömnpiller utan egentlig energi. Uruselt skrivna filmer, humörlösa. Tummen ner

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Avatar 2: The Way of Water

Riktigt märklig uppföljare, med förskräckligt tempo och verkligen piss-dålig handling som mestadels bara känns exakt samma som den första. Slutet var bedrövligt. 😅
13 år för den här 3h långa axelryckningen?

5/10

Permalänk
Medlem

Antman-quantamania - Mer antman-grejer. Ok, inte så mycket mer. Det är ju kul att det finns en hel värld där inne i quant-universumet men man kan knappast skylla marvel för att utforska särskilt mycket av den. 6/10

Black panther 2 - wakanda forvever - Mer black panther-grejer. Konstigt tempo i denna och handlingen är verkligen so-so. Men ok antar jag om man bara MÅSTE ha mer Marvel, och det måste man ju. 6/10

Vi får verkligen hoppas att Guardians of the galaxy 3 är bättre än detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Riktigt märklig uppföljare, med förskräckligt tempo och verkligen piss-dålig handling som mestadels bara känns exakt samma som den första. Slutet var bedrövligt. 😅
13 år för den här 3h långa axelryckningen?

5/10

Ser mera fram mot 4k-släppet 20 juni av första filmen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.