Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Idag slog jag till på en intel 13700K som Elgiganten säljer för 4743kr samt ett MSI MAG Z790 TOMAHAWK WIFI DDR4 som webhallen har på kampanj för 3190kr.

Jag tog ett z790 kort med ddr4 stöd då jag redan har 3600MHz minnen och kollar man tester så blir det dyrt om man ska upp i ddr5 hastigheter samt latency för att få någon fördel med ddr5 i spel.

Tröttnade på min 5800x3d som ska gå upp i 70 grader för minsta lilla man gör.
Kollar jag youtube ligger temp på runt 70 grader, det märkliga är att stressar jag den så ligger den runt 82 grader.

Skulle inte det varit billigare att skaffa ny cpu kylaren istället?
Eller ta reda på varför höga temps?
Har själv 7600X också väldigt varm. Men har H150i kylare, kommer inte ens över 75c vid belastning. Idle runt 40.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Viktorph:

Och jag använde påsen som de tagit fram just för ändamålet. Gick alldeles utmärkt!

Jag har inget att förlora på att återanvända en kartong jag redan har hemma och allt att förlora på att det råkar gå dåligt vid inskickandet. (De friskriver sig även allt ansvar ifall något går fel vid frakten och det är den som skickar in som ansvarar för att packa bra).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tänker angående LG OLED C3-kampanjen som är igång just nu via Benify.
Är det något som skiljer sig mellan LG LC och LG LA? (Kampanj gäller enbart LC)
Det ser ut som att det är just LA som alla återförsäljare har inne, men det kanske är enbart för att det är just den som finns i mindre storlekar?

Permalänk
Medlem

Det som skiljer är oftast färgen på baksidan av tvn och liknande, oftast inget viktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

13700k drar väl mer ström typ överallt?
Hoppas du får till det men känns som en side/down grade mot vad du hade gällande värme/temps.

@Roger W

Då lär du dig något nytt idag.

Det va en stor skillnad med 13700k bara 42 grader i YouTube mot runt 60-70 med 5800x3d och 15 grader kallare i spel.

Kylaren är en D14 som varit om-monterad flertalet gånger.

Är mycket nöjd och hoppas fler gör samma uppgradering , bättre fps och kallare.

Skrivet av AxxT:

Skulle inte det varit billigare att skaffa ny cpu kylaren istället?
Eller ta reda på varför höga temps?
Har själv 7600X också väldigt varm. Men har H150i kylare, kommer inte ens över 75c vid belastning. Idle runt 40.

@AxxT

Jag har en nh-d14 som jag monterat om flertalet gånger med olika pastor.

Då temp vid max belastning är bra så verkar cpu maxa på onödigt mycket vid normal last, jag ser inget alternativ att undervolta mm då det ska fungera bra stock tycker jag som Intel gör .

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det som skiljer är oftast färgen på baksidan av tvn och liknande, oftast inget viktigt

Okej, tack!
Så länge det inte står för "Curved" är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Det va en stor skillnad med 13700k bara 42 grader i YouTube mot runt 60-70 med 5800x3d och 15 grader kallare i spel.
Kylaren är en D14 som varit om-monterad flertalet gånger.

Är mycket nöjd och hoppas fler gör samma uppgradering , bättre fps och kallare.

Ok
... men låter nästan som konstiga BIOS-inställningar för 5800x3d kortet, eller oflyt med monteringen eller nått sånt. (och kan tänka mig AMD har en tendens att gå varmare då själva värmekällan e så liten och sitter lite offset under IHS:en)

Gissar det blir en annan sak om du kör något som verkligen börjar belasta många kärnor - det är väl då som Intel käkar ström.
Men intressant info nonetheless

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Zirgo:

Billig dator:
Lenovo Thinkcentre M93P Usdt Tiny Quad Core I5-4590T 256Gb Ssd Hårddisk 8Gb Minne Win 10 Pro Wifi Mini Pc Stationär Dator Renoverad- svart (Renoverad)

545 kronor

Ändrat pris nu 1545,00kr

Fick hem denna igår. Lite skavmärken på framsidan, någon saknad skruv för RS-232 på baksidan, men annars gott skick. Levererades med en SSD från Samsung och en RAM-sticka med 8 GB på 1600 MHz.

Det större problemet, för mig, är att det inte är 4590T (4 fysiska kärnor) som sitter i utan 4570T (två fysiska kärnor med HyperThreading). I recensionerna verkar man kunna få båda sorter. Hade tänkt att ha datorn som Plex-server bland annat, så flera kärnor vore att föredra.

Det var ju ändå en väldigt billig dator, så jag har inte bestämt mig än för om jag ska dra igång en reklamation.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wingdings:

Det var ju ändå en väldigt billig dator, så jag har inte bestämt mig än för om jag ska dra igång en reklamation.

Om du inte gör en ren retur/reklamation, prata med Amazon ändå. Finns en halvstor chans att du blir kompenserad oavsett eftersom det ändå var fel vara.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Fick hem denna igår. Lite skavmärken på framsidan, någon saknad skruv för RS-232 på baksidan, men annars gott skick. Levererades med en SSD från Samsung och en RAM-sticka med 8 GB på 1600 MHz.

Det större problemet, för mig, är att det inte är 4590T (4 fysiska kärnor) som sitter i utan 4570T (två fysiska kärnor med HyperThreading). I recensionerna verkar man kunna få båda sorter. Hade tänkt att ha datorn som Plex-server bland annat, så flera kärnor vore att föredra.

Det var ju ändå en väldigt billig dator, så jag har inte bestämt mig än för om jag ska dra igång en reklamation.

Intressant. Har själv eventuellt en på väg.
Ingick det mera saker än själva datorn, t.ex. någon nätadapter? (Misstänker att den inte har plats för ett riktigt nätagg?)

Bra info, i vilket fall!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Skrivet av Mattedatten:

Intressant. Har själv eventuellt en på väg.
Ingick det mera saker än själva datorn, t.ex. någon nätadapter? (Misstänker att den inte har plats för ett riktigt nätagg?)

Bra info, i vilket fall!

Det ingår en extern nätdel på 65 W som ser ut att vara en sådan som Lenovo brukar använda till sina laptops. Kontakten som man sätter i datorn är rektangulär med en gul kant.

För WiFi så sitter det en extern USB-adapter i en av datorns portar av någon Noname-typ.

Sakerna var ganska välemballerade med tjock bubbelplast utan att det låg helt löst inuti. Datorn och nätdelen var individuellt inplastade också.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wingdings:

Levererades med en SSD från Samsung och en RAM-sticka med 8 GB på 1600 MHz.

Det större problemet, för mig, är att det inte är 4590T (4 fysiska kärnor) som sitter i utan 4570T (två fysiska kärnor med HyperThreading).

Hoppas datorn hittar hit imorgon. Surt med 4570T, men lite positivt med Samsung SSD samt en RAM-sticka. Har en 8GB SODIMM liggandes här

Nog bra att dra igång en reklamation i vilket fall som helst. Trots allt så är normala priset på över 1500:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Produkt: Mission SG GGK 3.1 Mechanical Gaming Keyboard
Länk: https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingtangentbord/mission-...
Kategori: Tangentbord
Pris: 199kr

Är det något att ha eller är de som alla andra 'Anderssons' prylar att de går sönder efter två veckors användning?

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har inget att förlora på att återanvända en kartong jag redan har hemma och allt att förlora på att det råkar gå dåligt vid inskickandet. (De friskriver sig även allt ansvar ifall något går fel vid frakten och det är den som skickar in som ansvarar för att packa bra).

Någon som vet om man måste skicka med alla sladdar och sånt. eller räcker det med telefonen?
Glömde av vad man kryssade i där

Permalänk
Medlem
Skrivet av crookz:

Någon som vet om man måste skicka med alla sladdar och sånt. eller räcker det med telefonen?
Glömde av vad man kryssade i där

Svara på mitt eget inlägg... det räcker med telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Är det något att ha eller är de som alla andra 'Anderssons' prylar att de går sönder efter två veckors användning?

Utnyttja garantin/reklamationsrätten i så fall. Personligen har jag bara haft att göra med deras TV-apparater och de har åtminstone hållit cirka 5 år innan de säckar ihop.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hoppas datorn hittar hit imorgon. Surt med 4570T, men lite positivt med Samsung SSD samt en RAM-sticka. Har en 8GB SODIMM liggandes här

Nog bra att dra igång en reklamation i vilket fall som helst. Trots allt så är normala priset på över 1500:-.

I min satt det det en sandisk-ssd och enbart 4570T då..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eddan4:

Är det något att ha eller är de som alla andra 'Anderssons' prylar att de går sönder efter två veckors användning?

Sweclockers har testat ett annat tangentbord från samma märke och röda Kailh-brytare

Vet inte om det är till någon hjälp men det fick rätt så bra omdöme.

https://www.sweclockers.com/testpilot/22591-testpilot-anderss...

Permalänk
Medlem

Lenovo ThinkCentre M93p

Skrivet av Wingdings:

Fick hem denna igår. Lite skavmärken på framsidan, någon saknad skruv för RS-232 på baksidan, men annars gott skick. Levererades med en SSD från Samsung och en RAM-sticka med 8 GB på 1600 MHz.

Det större problemet, för mig, är att det inte är 4590T (4 fysiska kärnor) som sitter i utan 4570T (två fysiska kärnor med HyperThreading). I recensionerna verkar man kunna få båda sorter. Hade tänkt att ha datorn som Plex-server bland annat, så flera kärnor vore att föredra.

Det var ju ändå en väldigt billig dator, så jag har inte bestämt mig än för om jag ska dra igång en reklamation.

Fick den idag, bra skick och bra förpackad, 4570T, Samsung 256GB SSD och extern USB wifi cf-wu810. Liten och tillräckligt snabb, så jag är nöjd för det priset.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dalstorp:

Fick den idag, bra skick och bra förpackad, 4570T, Samsung 256GB SSD och extern USB wifi cf-wu810. Liten och tillräckligt snabb, så jag är nöjd för det priset.

Går det att slänga in mer RAM?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går det att slänga in mer RAM?

Det ska finnas 2 slots enligt spec och man kan köra 16 GB
https://psref.lenovo.com/syspool/Sys/PDF/ThinkCentre/ThinkCen...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går det att slänga in mer RAM?

Jag kör med 16GB RAM i min. Fick även lite extra boost i Geekbench, då minnet kör Dual Channel nu.

https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/1519886?baseline...

Hade likadant SODIMM från Samsung liggades i lådorna Det lönar sig att loota gamla ThinkPads!

Tänkte senare försöka se om ThrottleStop kan förbättra prestandan, men hittills känns det som en stabil liten burk med tyst och bra kylning.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mina 10 M93p:or nu på lunchen.
Hann bara kika lite snabbt på en av dem.
Samsung-SSD, 1x8GB RAM, COM-port i extraslotten.
Oklart vilken CPU då jag inte hann koppla in och starta upp den, men tippar på att det kommer vara dual core-varianten i alla.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Angående LG OLED erbjudandet via Benify.
Är det någon som fått en uppdatering på sin order?
Jag ringde nyligen LG Sverige för jag ville veta status på min order, men de kunde inte se något i sina system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Angående LG OLED erbjudandet via Benify.
Är det någon som fått en uppdatering på sin order?
Jag ringde nyligen LG Sverige för jag ville veta status på min order, men de kunde inte se något i sina system?

min status står som "plockdatum" när jag kollar hemsidan.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

min status står som "plockdatum" när jag kollar hemsidan.

Samma för min del.
Tycker dock det är väldigt märkligt att de inte kan hitta min beställning i sitt system.
De kanske inte skickas ifrån LG Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Hämtade ut mina 10 M93p:or nu på lunchen.
Hann bara kika lite snabbt på en av dem.
Samsung-SSD, 1x8GB RAM, COM-port i extraslotten.

Glöm inte att lista alla i din signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Glöm inte att lista alla i din signatur!

Tradera menar du väl?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Samma för min del.
Tycker dock det är väldigt märkligt att de inte kan hitta min beställning i sitt system.
De kanske inte skickas ifrån LG Sverige?

Jag fick nu ett mail att min har skickats.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C