Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snudge_B:

I mina ögon är det fortfarande Teslaappen som är mest värd alltså. Man betalar det fasta priset för den månaden man behöver, och sen betalar man det som Teslaägarna själva betalar. Dessutom på det bästa laddnätverket där de har flest laddare per lokation. Man tjänar ju typ in den fasta kostnaden på två laddningar känns det som.

Nej, gör inte reklam för SuC. Låt mugglarna köra vidare med allt annat.

Permalänk
Medlem

Hyfsat OK reapris. Från 570 till 590 papp för några stycken helt nya lagerbilar av Tesla M3P (många sålda redan nu i helgen, men 5 st kvar):

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zi...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Så bra att det till och med blev uppskattat i övriga fynd-tråden 😁
#20066288

Nu är det väl något nytt på gång snart? HW4 uppgradering och kanske facelift? Om jag är korrekt informerad

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Trevligt förbrukning vid stadskörning i detta väder.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt förbrukning vid stadskörning i detta väder.

Vad är det för bil? Snitthastighet för den förbrukningen?

Men annars så är det ju trevligt med sommar håller jag med dig om; härligt både för solsken och även för lägre förbrukning!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bidrar med min egen sommarahalvårsförbrukning som ligger runt 15 kWh/100 km i motovägsfart (ca 110 km/h) nu på sommaren med Min Cooper SE, och inte långt därifrån med Teslan M3LR (bägge i sportläge).

Ursäkta den enormt dammiga skärmen där dammet verkligen lyser upp i foton som tas i solskenet!

För skylla att jag är på lite minisemsterresa när bilden tas...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bidrar med min egen sommarahalvårsförbrukning som ligger runt 15 kWh/100 km i motovägsfart (ca 110 km/h) nu på sommaren med Min Cooper SE, och inte långt därifrån med Teslan M3LR (bägge i sportläge).

Ursäkta den enormt dammiga skärmen där dammet verkligen lyser upp i foton som tas i solskenet!

För skylla att jag är på lite minisemsterresa när bilden tas...

https://i.imgur.com/nr45vCI.jpg

Ligger på omkörning i 110 på en 90-väg, samtidigt som du fotograferar din ratt? Får iaf hoppas det var en bekant som tog bilden

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Ligger på omkörning i 110 på en 90-väg, samtidigt som du fotograferar din ratt? Får iaf hoppas det var en bekant som tog bilden

Många som skadats eller till och med dött för den perfekta selfisen. Kanske dags för den perfekta ratt bilden snart?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Bidrar med min egen sommarahalvårsförbrukning som ligger runt 15 kWh/100 km i motovägsfart (ca 110 km/h) nu på sommaren med Min Cooper SE, och inte långt därifrån med Teslan M3LR (bägge i sportläge).

Ursäkta den enormt dammiga skärmen där dammet verkligen lyser upp i foton som tas i solskenet!

För skylla att jag är på lite minisemsterresa när bilden tas...

https://i.imgur.com/nr45vCI.jpg

Låt bli telefonen när du kör. Särskilt om du kör 108 kmh

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Låt bli telefonen när du kör. Särskilt om du kör 108 kmh

Det finns en Gubbgnällstråd på Swec, använder den själv ibland.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1587887-plats-for-lite...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt förbrukning vid stadskörning i detta väder.

Undrar hur många ggr vi stött på varandra i trafiken? löjligt låg förbrukning i dessa tider. Kört Karlstad-Hammarö flera gånger senaste veckan och förbrukningen ligger på knappt 14kwh.

Permalänk
Medlem

Jag laddar endast bilen hemma, men för dom som har abonnemang eller pendlar längre är det numera hutlöst dyrt att ladda? Snart mer värt att ta dieselbilen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag laddar endast bilen hemma, men för dom som har abonnemang eller pendlar längre är det numera hutlöst dyrt att ladda? Snart mer värt att ta dieselbilen…

https://youtu.be/Sfp6qmWAw3o

Enda som är tur att jag fortfarande har Ionity Power för 3.10kr/kwh. Utöver det så känns det sjukt ovärt om man ska på längre resa, betala 6-9kr/kwh känns otroligt dyrt. Laddar också hemma 99% av tiden iofs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aarox:

Jag laddar endast bilen hemma, men för dom som har abonnemang eller pendlar längre är det numera hutlöst dyrt att ladda? Snart mer värt att ta dieselbilen…

https://youtu.be/Sfp6qmWAw3o

Så här kostar det på Göteborg Energis laddplatser:

Inte billigt på något sätt, men man får ha en rätt snål dieselbil eller "törstig" elbil om det ska bli billigare med diesel.

Permalänk
Medlem

Finns ingen orsak till höga kWh-priser nu när strömmen ligger på under 30 öre kWh - man verkar ta rejält betalt bara för att det går och folk med elbil laddar ändå för att de inte har något val, uppenbarligen, vilket förstås ger en uppenbar obalans mellan de som kan ladda hemma för att de har stuga/villa med 3-fas (eller kan ladda på jobbet till lägre pris) och de som vill ha elbil och bor i lägenhet/BRF i tätort/stad utan tillgång till laddstationer med betydligt lägre prissättning per kWh.

Det är ändå tätorterna och städerna som har mest nytta av att man övergår till elbilar medans landsbygden där man har större möjligheter att ladda hemma har inte alls samma närmiljönytta av det. - och ligger det på 6-9 kr/kWh och fordonet drar genomsnitt 1.6 kWh/mil ger en milkostnad av 9.6 - 14.40 kr/mil när det gäller drivmedel.

Som jämförelse min bensinbil drar för närvarande 0.61 liter milen i genomsnitt (bilen har fyllt körkort, dagens bilar är ytterligare någon dl snålare) med min körning och bensinen studsar runt kring 19:- litern så blir bensinkostnaden ~ 11.60:-/mil - kan man inte ladda hemma mestadelen av sina laddningsbehov utan måste köpa sin ström på vägarna till 6-9:- kWh så är elbilen inte uppenbart fördelaktig när det gäller drivmedelskostnader. - till detta har man en större finansieringskostnad för den dyrare Elbilen än motsvarade klass ICE-bil.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sambandet spotpris per kWh och laddpris är kanske inte linjärt. En laddstation är löjligt dyr så man behöver tjäna in en hel del på laddningen för att det ska löna sig inom någon rimlig tid.

Här är vad Garos 50 kW kostar i inköp, sen ska den monteras. Garanterat utan moms också. En 350 kW kostar nog närmare miljonen.
https://www.yourvismawebsite.com/car-charge-sthlm-ab/shop/pro...

Permalänk

Oklart. Lite för kort räckvidd för att bli en hit tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Finns ingen orsak till höga kWh-priser nu när strömmen ligger på under 30 öre kWh - man verkar ta rejält betalt bara för att det går och folk med elbil laddar ändå för att de inte har något val, uppenbarligen, vilket förstås ger en uppenbar obalans mellan de som kan ladda hemma för att de har stuga/villa med 3-fas (eller kan ladda på jobbet till lägre pris) och de som vill ha elbil och bor i lägenhet/BRF i tätort/stad utan tillgång till laddstationer med betydligt lägre prissättning per kWh.

Det är ändå tätorterna och städerna som har mest nytta av att man övergår till elbilar medans landsbygden där man har större möjligheter att ladda hemma har inte alls samma närmiljönytta av det. - och ligger det på 6-9 kr/kWh och fordonet drar genomsnitt 1.6 kWh/mil ger en milkostnad av 9.6 - 14.40 kr/mil när det gäller drivmedel.

Som jämförelse min bensinbil drar för närvarande 0.61 liter milen i genomsnitt (bilen har fyllt körkort, dagens bilar är ytterligare någon dl snålare) med min körning och bensinen studsar runt kring 19:- litern så blir bensinkostnaden ~ 11.60:-/mil - kan man inte ladda hemma mestadelen av sina laddningsbehov utan måste köpa sin ström på vägarna till 6-9:- kWh så är elbilen inte uppenbart fördelaktig när det gäller drivmedelskostnader. - till detta har man en större finansieringskostnad för den dyrare Elbilen än motsvarade klass ICE-bil.

Inte 30 öre, cirka en krona i medelpris sista 30 dagarna, med moms/skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sambandet spotpris per kWh och laddpris är kanske inte linjärt. En laddstation är löjligt dyr så man behöver tjäna in en hel del på laddningen för att det ska löna sig inom någon rimlig tid.

Här är vad Garos 50 kW kostar i inköp, sen ska den monteras. Garanterat utan moms också. En 350 kW kostar nog närmare miljonen.
https://www.yourvismawebsite.com/car-charge-sthlm-ab/shop/pro...

I Tesla Björns intervjuv med Ionitys COO nämns 1 miljon per laddare. På det ska du också lägga en nätanslutning som garanterar 200kW per laddare.

Kikade lite snabbt på Garos 50kW och det märks att det inte är en tekniker som skrivit säljmaterialet.
Måste rent av vara lögn att dom flesta elbilar laddar 20-80% på 20 min på en 50kW laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Oklart. Lite för kort räckvidd för att bli en hit tror jag.

Den är helt klart för staden eller små ärenden i närheten. "jag glömde köpa mjölk" bilen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vilken app eller vilket abonnemang ska man satsa på nu för att ladda på ionity? Mitt Kia abonnemang har precis gått ut och ska dra iväg nästa vecka.. 🤣 kan väl iofs ladda för 8,70 också när det är så sällan jag reser ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Sambandet spotpris per kWh och laddpris är kanske inte linjärt. En laddstation är löjligt dyr så man behöver tjäna in en hel del på laddningen för att det ska löna sig inom någon rimlig tid.

Här är vad Garos 50 kW kostar i inköp, sen ska den monteras. Garanterat utan moms också. En 350 kW kostar nog närmare miljonen.
https://www.yourvismawebsite.com/car-charge-sthlm-ab/shop/pro...

Tror inte att någon menar att det skall följas åt och/eller inte ha något påslag, men leverantörerna har sannolikt betydligt bättre avtal än privatpersoner vilket gör att dagens ladd priser säkert har 1000% i påslag vilket är hutlöst.
Dagens elpriser motiverar inte snabbladdningspriser över 5 kr kWh, även AC priserna ligger på tok för högt.

Jag bor i lgh och har laddbox som fastighetsägaren står för (jag hyr den 290kr/mån), sedan betalar jag för elen just nu 1,47 kr + moms /kWh och då är där sannolikt ett påslag för att täcka kostnader, på jobb har jag 22 kW laddare med ett pris på 2 kr/kWh.
Det skall inte behöva vara mycket dyrare på övriga AC laddplatser och egentligen inte mer än det dubbla på snabbladdare.

Permalänk
Medlem

kan tänka mig att det kan bli en hit inne i staden för diverse företag.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Inte 30 öre, cirka en krona i medelpris sista 30 dagarna, med moms/skatt.

i maj var det 48,78 öre inkl. moms i SE3, sedan tillkommer skatt och överföringsavgifter mm. - så ja, 1 kr/kWh är det kanske i slutändan.

Under juni verkar det ge lägre pris än som har varit de senaste 2 åren, ganska mycket under tom. i jämförelse med förra årets priser.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MacAllan:

Tror inte att någon menar att det skall följas åt och/eller inte ha något påslag, men leverantörerna har sannolikt betydligt bättre avtal än privatpersoner vilket gör att dagens ladd priser säkert har 1000% i påslag vilket är hutlöst.
Dagens elpriser motiverar inte snabbladdningspriser över 5 kr kWh, även AC priserna ligger på tok för högt.

Jag bor i lgh och har laddbox som fastighetsägaren står för (jag hyr den 290kr/mån), sedan betalar jag för elen just nu 1,47 kr + moms /kWh och då är där sannolikt ett påslag för att täcka kostnader, på jobb har jag 22 kW laddare med ett pris på 2 kr/kWh.
Det skall inte behöva vara mycket dyrare på övriga AC laddplatser och egentligen inte mer än det dubbla på snabbladdare.

En abonnent som har >=63 A huvudsäkring, vilket lär gälla alla publika laddstationer, har en extra avgift som är baserad på peak-effekt (integrationstid är typiskt 15-60 min) under en månad. Kostnad verkar ligga på 50-100 SEK/kW/månad exklusive moms (är vad de två elbolag jag ha att göra med ligger på).

Varje 350 kW laddstation har därför en grundkostnad på 17 000 till 35 000 SEK/månad förutsatt att man når peak-effekt under en hel timme någon gång under månaden.

D.v.s. företag har typiskt högre elkostnad räknat per kWh jämfört med en privatperson, i alla fall om man har en nätleverantör som (ännu) inte infört effekt-tariff oavsett storlek på huvudsäkring (något som allt fler gör och som vissa kritiserar som "elbilsskatt", bl.a. Sollentuna energi har en sådan "skatt" men Vattenfall har det inte ).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror på 0(noll) stjärnor i Euro NCAP och kommer därför inte sälja ett enda exemplar till privatperson, men som företagsbil (tydlig branding, dvs en reklambil för att synas, kanske Foodora nappar?) i innerstaden kommer de nog sälja några dussin.

Permalänk
Medlem

Den typen av effektavgifter börja gälla även villor och fastigheter med 3-fas matning under vinterhalvåret från typ kl.7 på morronen till 20 på kvällen, infördes i somras/höstas där jag bor.

lägenhetsabbonemang är annorlunda utformat än så länge.

med andra ord en dagtidsladdning av elbilen på vintern kan ge flera hundringar extra i elräkningen även om man bara gör det en enda gång under månaden - men har man väl gjort det så kan man fortsätta med dagtidsladdning månaden ut utan att det kostar ytterligare mer i effektavgift, men överföringsavgiften är också högre dagtid än nattetid med samma tidsgränser.

Om man normalt ligger som mest 2.5 - 3kW i belastning vintertid och man med elbil plötligt laddar för allt vad 16A-säkringarna tål (ca 11 kW totalt) så kan det lätt ge en extra 500 på elräkningen bara för uppnådda effekttoppen som man nådde med elbilsladdningen som man annars inte når utan elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror på 0(noll) stjärnor i Euro NCAP och kommer därför inte sälja ett enda exemplar till privatperson, men som företagsbil (tydlig branding, dvs en reklambil för att synas, kanske Foodora nappar?) i innerstaden kommer de nog sälja några dussin.

Det är väl inte en bil, utan en fyrhjulig motorcykel.