Skrivet av Aktsu:
Skulle tro att maskinskadeförsäkringsdelen kommer putta upp Tesla till att kosta som tyskarna gör över tid när man får mer data, min i4a kostar mycket mer att försäkra än mina Model 3 gjorde och ligger mer på Model S-nivå t.ex..
Jo, frågan är hur det ser ut när man väl behöver helförsäkring. Sen är det extrema skillnader mellan hur olika bolag bedömer olika bilar tyvärr.
Citat:
Man kan reparerar Teslan i massa år också, det är väl bara det att risken för fel är högre än för BMWn. Man verkar inte bli ruinerad på att äga den dock eftersom folk haft bilarna i massvis med år redan men jag hade inte tagit den risken själv efter att ha sett vilka fel som kan uppstå. Det räcker med någon halvdyr reparation för att komma för nära kostnaden av att ha en ny bil för att motivera att köra en 4 år gammal för mig. För andra gäller såklart andra gränser.
Jo precis. Gamla bilar är inte nödvändigtvis så billiga i längden utan det beror ju på exemplaret och förstås om man har tur.
Citat:
BMW å andra sidan verkar helt enkelt inte bry sig om att stödja redan sålda bilar med mjukvara, de kör på samma tankar som gammeltillverkarna alltid haft att när man fått pengarna från kunden kan man skita i dem. Jag tycker det är illa nog att de inte vill fortsätta ge ny mjukvarufunktionalitet till redan sålda bilar men att de inte ens ordnar det som skulle finnas vid lansering är galet.
Jag tycker förstås de borde supportera plattformen i minst tio-femton år, men det betyder inte att man kan begära ny funktionalitet som inte fanns när bilen köptes liksom, hårdvaran är ofta begränsningen som sätter stopp för det, även om det förstås är trevligt att få det.
Men BMW är väl inte så dåliga på att supportera sina äldre bilar vad jag förstår. Snarare är de rätt bra på att hålla delar i lager och även tillbehör och så. Man kan exempelvis köpa ett officiellt kit för att få BT för musik och telefoni på 7-serien från nittiotalet.
Citat:
Mjukvara är mer centralt idag än tidigare och tillverkaren bör hålla den uppdaterad till det senaste i flera år på samma sätt som t.ex. telefontillverkarna gör, det är en sak som Tesla har fattat förlänger ”hållbarheten” på bilen. Det är väl därför folk är villiga att ha överseende med vissa andra brister i kvaliteten med bilarna, man slipper iaf planerat åldrande via mjukvaran.
Det stora problemet med att inte få uppdateringar är ju säkerheten, och det är en mycket större risk med dagens uppkopplade bilar förstås, så uppdateringar är förstås bra. Samtidigt har ju Tesla fått titeln "The World’s Most Hackable Car 2020" av Consumer Watchdog (pdf) så snabba uppdateringar betyder inte säkrare.
Citat:
Just för elbilar blir jag lite extra orolig över BMWs gammaldags inställning för där behöver man ju ha deras support längre för att t.ex. navigationen skall ha laddstationerna i sig. De har redan visat att de bara lägger in de stationerna där de verkar få kickback om man använder BMW-laddkortet så frågan är hur uppdaterad den kommer vara över tid.
Tja, det hade förstås inte varit kul om de slutar uppdatera sina kartor, men de verkar ju hålla tidigare kartor uppdaterade i runt 15-20 år i alla fall, dock inte gratis. Jag kan tänka mig att betalmodellen kan vara en fördel här för de har ju mer incitament att uppdatera saker om de får betalt för det. För min BMW ingick det tre års uppdateringar och sen kostade det 590 per år, vilket är samma pris som nu för alla aktuella och många äldre modeller.
Jag vet inte varför Teslas mer iterativa process för mjukvaran skulle betyda att de håller kartorna uppdaterade längre egentligen, utan det känns mer baserat på någon allmän känsla.
Skrivet av martinot:
Vill inte lägga mig i er lite mer interna debatt och "fight" för mycket, men tycker det är tråkigt när "tesla-fans" och liknande uttryck kommer upp i debatten. Om jag inte minns rätt så kör Aktsu dessutom inte Tesla, utan BMW, men oavsett tråkigt med den typen av diskussionston i forumet (om det hade varit så att Aktsu körde Tesla). Är ingen skillnad mot när argument tryter mellan iPhone och Android, och debattanterna då börjar dra datorkrigskort som "Google-fans", "Apple-fans", etc. Aldrig kul eller ens bra för debatten.
Det var kanske lite fel val av ord absolut, men jag syftade på att det sågs som en fördel för Tesla, att det är värt att byta bil efter bara ett år för att få nyheterna medan man får vänta i flera år på andra märken.
Citat:
Att det kommer ut fler beg. elbilar på marknaden tror jag dessutom inte är en dålig sak. Om vi som har det gott ställt och råd att hålla oss med nya elbilar, kan hjälpa till att få ut beg. elbilar på marknaden så är väl det bara en bra sak tycker jag.
Men att köpa nytt hela tiden är förstås en onödig påfrestning på miljön. Även om det är fint att det kommer ut mer begagnat förstås.
Citat:
Det kan ju gå åt båda håll. Tesla, tack vare sina mjukvaruppdateringar, förlänger ju livet på deras produkter. Precis som Apple ofta förlänger livet på deras produkter genom långa perioder med bra mjukvaruuppdateringar. Något som nu även fått Samsung att förbättra sig på den punkten.
Men vet vi det eller är det bara en förhoppning? Tesla måste följa samma lagkrav som andra när det gäller säkerhetsåterkallningar och liknande, men utöver det så lovar de väl inte något specifikt egentligen, vad jag sett i alla fall. Jag säger inte att det är sämre än någon annan dock, men inte nödvändigtvis bättre heller.