Fractal Design avtäcker Terra – trä och nordisk design i pytteformat

Permalänk
Medlem

Snyggt? Nja.
Optimerat? Nej, långt ifrån.
Kommer jag köpa? Nej.

I Lian LI A4-H2O får man plats med 4090, 240 mm AIO, en extra fläkt och en SSD.

Terra: 343 x 153 x 218 (10.4 l)
H2O: 326 x140 x 244 (11 l)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Uttagen på småelektonik så som hörlurar, möss och så bör säljas med bara usb-C. Det är jag helt med på. Men ja... en stationär där blir det lite knivigare.

Jag tror de väldans massa USBminnen, externa diskarna, möss, tangentborden och USBhörkurarna, USBförlängarna till skärmens USB - and so on som faktiskt används ute i stugorna fortfarande är USB type A.

De flesta tillbehöver kan du byta kablar på men finns även adaptrar.
https://www.amazon.se/USB-adapter-Syntech-honadapter-kompatib...

De som fortfarande har dessa bryr sig kanske inte lika mtcket om design och väljer därför fult chassi med massor av usb, scasi, rs232 och annat junk.

Nej varför ska vi som bryr oss om design stå ut med detta är väl samma sak osm dessa kontantförespråakre

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Logitechs dongel säger hej.

Nej, ta inte bort USB-A bara för att det skall bli snyggare. Apple gör sånt jämt, mest markant på MBP 2016. Det sög, och då hade de ändå ett bättre skäl än "det blir snyggare (sidan på laptopen var för liten för USB-A/HDMI). Jobblaptopen har bara en USB-A, och jag svär över detta rätt ofta för att jag kommer till något konferensrum där jag måste koppla in nåt där. Kunde de fortsätta att inkludera en förbannad parallelport långt in på 2000-talet så kan de gott ha ett par USB-A ett decennium till.

Varför måste du ha dongle i fronten verkar ju helt korkat eller har den så dålig mottagning?
Det bästa som apple har gjort är att ta bort den detta har gjort att man helt gått över till usb-c. Har massor av gamla saker men de verkar som de flesta inte förstår att det går att köpa kablar.

Dessutom så visst har jag någon gammal hårddisk så kan jag ta en adapter

Men fallet med det var att ha det på fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför måste du ha dongle i fronten verkar ju helt korkat eller har den så dålig mottagning?

Japp, det har den. Kan naturligtvis ha en hubb på skrivbordet också, men dongel på ovansidan funkar bäst.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt att denna var väldans snygg. Men jag håller nog kvar mitt Phanteks Evolv Shift XT. Men om päronens dator skulle passa på att dö, så...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Skrivet av napahlm:

8 liter är problematiskt (Hej Ghost S1). Framför allt är dagens grafikkort som har blivit för stora när dom till och med börjar smälla på den fetaste strix-kylaren till förhållandevis svala 4060 som kan kylas med en vanlig tvåslottare. 4070 finns väl i två slott? Men allting över det i prestanda är svårt att trycka ner i ett åtta liters spöke.
Så här har ju fractal kommit på en ganska bra lösning. Det säger jag nu, utan att ha kollat vad det finns för CPU-kylare under 48 mm som är vettiga.

Jag fick tag på ett 580 kompakt en gång i tiden. Lät dock högt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Logitechs dongel säger hej.

Nej, ta inte bort USB-A bara för att det skall bli snyggare. Apple gör sånt jämt, mest markant på MBP 2016. Det sög, och då hade de ändå ett bättre skäl än "det blir snyggare (sidan på laptopen var för liten för USB-A/HDMI). Jobblaptopen har bara en USB-A, och jag svär över detta rätt ofta för att jag kommer till något konferensrum där jag måste koppla in nåt där. Kunde de fortsätta att inkludera en förbannad parallelport långt in på 2000-talet så kan de gott ha ett par USB-A ett decennium till.

Håller med, alternativt ge användaren möjligheten att välja.

Tar man bort USB A-portar så bör man ersätta med minst två USB-C per port i mitt tycke. Snålas alltid för mycket när det kommer till USB-C.

En av PC'ns styrkor är framåtkompatibilitet men även bakåtkompatibilitet. Idiotiskt att ändra för ändrandets skull som det verkar vara hos just Apple.

Bonus-video från Clint. Själva adaptern för att ansluta iPod'en syns direkt här: https://youtu.be/ftR1q5gKUM4?t=630

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Ser ut som en chassiversion av en punschrulle. Älskar den.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Som en Louqe Ghost S1 fast rejält mycket fulare (särskilt den gröna, det kan nog vara snudd på det hemskaste jag sett i chassiväg någonsin).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Påminner om mitt Fractal Chassi:

Permalänk

Helt ärligt, för det priset vill jag ha betydligt mer VED.

En liten bräda är inte tillräckligt, visserligen cool funktionalitet men vill jag ha både en stor GPU och kylare i litet chassi så hade valt något annat alternativ, kompromissfunktionen duger inte här.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Lite retrokänsla på den gröna, typ Roberts Radio eller någon av Smegs köksmaskiner kanske. Småcoolt om man gillar stilen. Personligen hade jag tyckt att det var kul om de gått all in retro/vintage med den gröna. Mer trä och detaljer i mässing/koppar/guld o.s.v. Precis som @gustenrocks och @landmarks varit inne på. Det är å andra sidan kanske inte alls vad Fractal siktade på och jag är ute och cyklar.

Inte så praktiskt chassi kanske, inte ens inom segmentet. Ser dock fram emot lite tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

På vilket sätt?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Livsnjutare 😎

Mycket intressant !

Dock lite för saftig prislapp måste jag tyvärr säga :/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, det har den. Kan naturligtvis ha en hubb på skrivbordet också, men dongel på ovansidan funkar bäst.

Du bör nog felsöka ditt system istället för har logitech mx både mus och tangentbord och den har inget sådant problem att 20 cm skulle göra skillnad på ett sådant t lite avstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Håller med, alternativt ge användaren möjligheten att välja.

Tar man bort USB A-portar så bör man ersätta med minst två USB-C per port i mitt tycke. Snålas alltid för mycket när det kommer till USB-C.

En av PC'ns styrkor är framåtkompatibilitet men även bakåtkompatibilitet. Idiotiskt att ändra för ändrandets skull som det verkar vara hos just Apple.

Bonus-video från Clint. Själva adaptern för att ansluta iPod'en syns direkt här: https://youtu.be/ftR1q5gKUM4?t=630

https://www.youtube.com/watch?v=ftR1q5gKUM4

Själv klart ska man ha två USB c minst på fronten men förstår inte dessa folk som vill ha kvar gammal teknik. Som sagt har man så mycket gammalt skit hemma med USB a bryr man sig noll om design då kan man sitta med ett maxitower

Nej tillverkare som gör snygga små chassin borde fatta att ingen vill ha deras USB a på fonemen

Det är bara Apple som förstår det.

Men dröjer väl 5-10 år till innan dessa inser det också

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jan-banan:

Själv klart ska man ha två USB c minst på fronten men förstår inte dessa folk som vill ha kvar gammal teknik. Som sagt har man så mycket gammalt skit hemma med USB a bryr man sig noll om design då kan man sitta med ett maxitower

Nej tillverkare som gör snygga små chassin borde fatta att ingen vill ha deras USB a på fonemen

Det är bara Apple som förstår det.

Men dröjer väl 5-10 år till innan dessa inser det också

Håller inte alls mer.

Jag vill ha snygga chassin men även några USB-A på fronten.

Hade gärna sett fler portar dessutom, som 2x USB-C och 2x USB-A.

Vi är väl olika och nyttjar våra datorer på olika sätt, så att vara tillverkare kan inte vara helt lätt 😅

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Svart och med detaljen i valnöt är riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Tycker chassit ser rätt fint ut, men kanske ett ljusare träslag än valnöt på det vita? Passar inte riktigt med det mörka där för mig.

Skrivet av anders190:

Håller med, alternativt ge användaren möjligheten att välja.

Tar man bort USB A-portar så bör man ersätta med minst två USB-C per port i mitt tycke. Snålas alltid för mycket när det kommer till USB-C.

En av PC'ns styrkor är framåtkompatibilitet men även bakåtkompatibilitet. Idiotiskt att ändra för ändrandets skull som det verkar vara hos just Apple.

Bonus-video från Clint. Själva adaptern för att ansluta iPod'en syns direkt här: https://youtu.be/ftR1q5gKUM4?t=630

https://www.youtube.com/watch?v=ftR1q5gKUM4

Vad är det du menar? Vad är det Apple har ”ändrat för ändrandets skull”?
Han verkar snarare imponerad att Apple Music på nytt OS kan se den 20 år gamla iPod:en.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Själv blev jag rätt sugen på att köpa, det som tar emot är det där med att det inte bara är att ta nuvarande ATX-moderkort, nätagg mm och peta in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharpless:

Själv blev jag rätt sugen på att köpa, det som tar emot är det där med att det inte bara är att ta nuvarande ATX-moderkort, nätagg mm och peta in.

Hah näe, det är nog inte bara att peta in existerande mini-itx-setup från nr200 heller mtp på begränsning för kylarhöjd som ställer krav på grafikkortets bredd samt/eller ram-minne-höjd. 10L är en del skillnad från 18L.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Du bör nog felsöka ditt system istället för har logitech mx både mus och tangentbord och den har inget sådant problem att 20 cm skulle göra skillnad på ett sådant t lite avstånd

Nej, jag vet vad problemet är. Det är kombination av att jag har flera sådana där donglar nära varandra (flera datorer på hemmakontoret med varsin dongel) och att portarna på baksidan av datorn sitter nära Wifi-antennerna. Dessutom har dongeln i jobblaptopen dött nu, vilket visst inte är så ovanligt (IT hade en liten burk med donglar på skrivbordet när jag gick ner till dem med problemet, de dör uppenbarligen rätt ofta), så eventuellt störde den ut de andra. I vilket fall, dongeln på framsidan/ovansidan av datorn löste problemet.

Jag tycker rent allmänt att den här jakten på att ta bort USB-A är lätt fånig. Vi har fortfarande dedikerade USB 2.0-portar, och AMDs chipset har massor av specifika USB 2.0-portar än idag. USB-A är ingen dålig port i sig (till skillnad från många andra portar), så låt den vara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Jag tycker rent allmänt att den här jakten på att ta bort USB-A är lätt fånig. Vi har fortfarande dedikerade USB 2.0-portar, och AMDs chipset har massor av specifika USB 2.0-portar än idag. USB-A är ingen dålig port i sig (till skillnad från många andra portar), så låt den vara.

Håller med fullständigt.

Håll dessa microskopiska kontakter på bärbart stuff med platsbrist men usb-a porten är ju typ 2000x bättre konstruktion när det kommer till att tåla stryk. (Om man bortser från glapp där kabeln går in i hankontakten som är svag punkt oavsett kontakttyp)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Vill jag stjäla den här lilla lådan innan @JonasT och @CrispVanDahl är tillbaka från Computex?

Ja. Ja det vill jag.

Vad väntar du på?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Crustlust:

Ska också limma fast en spillbit trä på chassit nästa gång jag säljer en dator. 3 öre trä och lite buzzwords som "Nordisk Design" och man kan ju dubbla priset.

Varsågod:)

Skrivet av landmarks:

Vill jag stjäla den här lilla lådan innan @JonasT och @CrispVanDahl är tillbaka från Computex?

Ja. Ja det vill jag.

Vi har inte sett nåt;)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Bogey:

Vad väntar du på?

Skrivet av tcntad:

Vi har inte sett nåt;)

Den ramlade ned. Sånt händer ju. 100% olyckshändelse.

Permalänk

Hur kommer detta åldras med trä och allting speciellt efter tio år? Hur är kvaliteten på
Fractals chassin nuförtiden?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Dinkefing:

Hur kommer detta åldras med trä och allting speciellt efter tio år? Hur är kvaliteten på
Fractals chassin nuförtiden?

Om jag får gissa tror jag inte det är något problem. Jag (och säkert många andra) har möbler i trä som mycket äldre än tio år som ännu är fina och stabila och träpanelen är ju en väldigt liten del av chassit Gissar på att de flesta bytt till något nytt långt innan dess. Vore väl möjligen om man har ett väldigt problem med termiter kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den ramlade ned. Sånt händer ju. 100% olyckshändelse.

<Uppladdad bildlänk>

Förstår dig till 100% Dina kollegor är ju sååååå slarviga.
Rip chassi. 😙

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

På vilket sätt?

Färgen. Bilden visar inte riktigt rätt ton.
Mitt är ommålat i grönt och grått.