Permalänk
Medlem

Budgetdator till sonen

Hej. Går det att plocka ihop något vettigt i gamingsammanhang för 10-15K? Och som då ger en märkbar förbättring mot hans nuvarande maskin. Helst då i nedre regionen av budgeten om det är möjligt.

Han har idag en maskin med nedan spec och spelar mest GTA IV, Red dead redemption och CS:Go

CPU: Intel Core i5 8400 @ 2.80GHz, Coffee Lake 14nm Technology
RAM: 32,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1064MHz (15-15-15-36)
Moderkort: HP 843B (U3E1)
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1050

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att majoriteten av grejerna fortfarande verkar okej. Jag skulle rekommendera att istället köpa ett nytt grafikkort och sätta i den befintliga datorn.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-luftkylare-CPU-kylare-kylf...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Börja med att köpa nytt grafikkort bara. Laggar det fortfarande så kan man byta ut resten sen.

https://www.prisjakt.nu/list/budget-dator--l4039760

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Medlem

Vad har du för effekt på nätaggregatet, och finns det lediga 8-pin? Som sagt bör ett nytt grafikkort räcka för de spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Vad har du för effekt på nätaggregatet, och finns det lediga 8-pin? Som sagt bör ett nytt grafikkort räcka för de spelen.

Skrev visst fel på spelen… ska vara GTA5 och RDR2.

Jag vet inte effekten på nätaggregatet men borde kanske stå på det? Vad menas med ledig 8-pin?

Rekommendation på grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Skrev visst fel på spelen… ska vara GTA5 och RDR2.

Jag vet inte effekten på nätaggregatet men borde kanske stå på det? Vad menas med ledig 8-pin?

Rekommendation på grafikkort?

Jag tror detta kan fungera väl:
https://www.komplett.se/product/1181954/datorutrustning/dator...
Alternativt:
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3060-E...
Eller möjligen:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/intel...

6650XT är prisvärt men inte att rekommendera på PCIE 3.0, precis som de splirrans nya 4060Ti & 7600 är, no bueno.

Kraftfullare grafikkort kommer göra processorn till flaskhals i 1080p, kanske går det pressa in ett RTX 3060Ti, A770 eller 6750XT men dom är inte så prisvärda just nu.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Mitt tips är marketplace & buda hem ett beg gpu. tex rtx 3060ti/3070. Jag kunde få ett 3070 får ca 2.5k, men tog hem ett 3090 för 6k som funkar fint med mitt i7 8700k. Även om cpu bottleneckar lite så är det fortafarande grymt bra fps jag får ut i det mesta. Att lägga 6-10k för 20-30fps mer är fan inte värt det.
Kollar du på benchmarks på youtube så ser du att det är ändå bra fps du kan få, för bara några tusenlappar med high/ultra settings i 1080p.
Att köpa en ny för 10-15k känns onödigt just nu om du kan få nåt vettigt som funkar med alla hans spel för någon tusenlapp bara.

Sedan när black friday kommer 2023, ja då kan du kolla om det dyker upp ett bra kap. Tex så kostar bärbara laptops ca 30-50% mer just nu än när dom gjorde under bf 22..

PS: Viktig fråga. vad har du för PSU? så länge du har ett på 500-550W så borde det funka bra, så länge du inte skaffar starkare än 3070..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Vad jag kunde hitta efter en liten Google sökning har datorn ett nätagg på 180W. Så antagligen inte någon idé att behålla nuvarande plattform.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vad jag kunde hitta efter en liten Google sökning har datorn ett nätagg på 180W. Så antagligen inte någon idé att behålla nuvarande plattform.

En 500W psu kan man få nästan gratis om den är beg.. Fan kan ge bort en gammal om det skulle behövas.. Så det är minsta bekymret.

Att gå en nytt bygge just nu känns inte värt. AM5 plattformarna är fortfarande väldigt dyra & pga strulen med x3d cpu kan man nog vänta en generation med.. intels vettiga 13600k och bättre är törstiga som satan, och med en grabb som säkert har på datorn minst 4-5h/dag blir en hel del i el kostnad om man räknar på 3-5 år..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

En 500W psu kan man få nästan gratis om den är beg.. Fan kan ge bort en gammal om det skulle behövas.. Så det är minsta bekymret.

Att gå en nytt bygge just nu känns inte värt. AM5 plattformarna är fortfarande väldigt dyra & pga strulen med x3d cpu kan man nog vänta en generation med.. intels vettiga 13600k och bättre är törstiga som satan, och med en grabb som säkert har på datorn minst 4-5h/dag blir en hel del i el kostnad om man räknar på 3-5 år..

Mmm... förutsatt att hans moderkort inte har någon proprietär anslutning för ström från nätagget... att ett ATX agg ryms i chassit med mera. Inget jag skulle rekommendera till någon som inte är väldigt van vid att bygga datorer.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

En 500W psu kan man få nästan gratis om den är beg.. Fan kan ge bort en gammal om det skulle behövas.. Så det är minsta bekymret.

Att gå en nytt bygge just nu känns inte värt. AM5 plattformarna är fortfarande väldigt dyra & pga strulen med x3d cpu kan man nog vänta en generation med.. intels vettiga 13600k och bättre är törstiga som satan, och med en grabb som säkert har på datorn minst 4-5h/dag blir en hel del i el kostnad om man räknar på 3-5 år..

Inte ens säkert att HP har standardkontakter så att rekommendera ett nytt nätagg utan att veta hur moderkortet ser ut samt vad som får plats i den där HP-lådan som antagligen vinner VM i idioti är lite vågat.

Till TS: Köp nytt och förpassa den där burken till någon släktings 4-åring. Funkar nog för minecraft.

Med tanke på vad ungar generellt spelar på så är en burk som den nedan absurt kraftfull. Runt 13000 kr är faktiskt sjukt prisvärt med tanke på vad man får. Nu har jag inte suttit och värderat varenda komponent utan se det som ett rimligt exempel.

En 8-kärnig, askraftfull CPU för 2500 kr... ny ur kartong. Rätt så fantastiskt faktiskt. Nog är plattformen 3 år gammal, men än är det liv i den. Samma med Intels plattformar. Valde bara AMD för jag har komponenter kvar i muskelminnet sen de senaste åren. Ska tilläggas att alternativet ifrån AMAZON ovan är absurt mycket kraftfullare för en liten slant till. Men jag vette fan om jag skulle ge min unge ett 6950XT att leka med 30 timmar i veckan. Efter vintern lär notan komma. Det är väl även den främsta anledningen till att slanta upp för ett RTX 4070 också. Dyrt, men efter några år kan det ha varit värt det. GPU:er med 8 GB VRAM är inte ens med på min karta oavsett pris.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tbYWAYtvOl7JGJNMhKsHrHv8fVs/amd-bygge

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Om TS vill bygga dator så har jag en corsair RM650W 2019 som jag kan skicka iväg gratis mot fraktkostnad. Fungerar felfritt. Saknas eventuellt en 6+2 pci-e kabel utav 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plastslev:

Om TS vill bygga dator så har jag en corsair RM650W 2019 som jag kan skicka iväg gratis mot fraktkostnad. Fungerar felfritt. Saknas eventuellt en 6+2 pci-e kabel utav 4.

Jag har ju ett slumrande intresse av datorbygge men sovit sedan mitten av 90talet så behöver onekligen väckas på nytt. Datorbygge, tillsammans med grabben, är en del i planen att försöka få nyblivna tonåringen lite mer intresserad av vilka komponenter en dator innehåller och vad som får den att fungera. Därtill kanske han blir mer självgående med datorn och inte behöver ropa efter min kunskap som ändå mest består av att googla felkoder Så det vore extremt tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Inte ens säkert att HP har standardkontakter så att rekommendera ett nytt nätagg utan att veta hur moderkortet ser ut samt vad som får plats i den där HP-lådan som antagligen vinner VM i idioti är lite vågat.

Till TS: Köp nytt och förpassa den där burken till någon släktings 4-åring. Funkar nog för minecraft.

Med tanke på vad ungar generellt spelar på så är en burk som den nedan absurt kraftfull. Runt 13000 kr är faktiskt sjukt prisvärt med tanke på vad man får. Nu har jag inte suttit och värderat varenda komponent utan se det som ett rimligt exempel.

En 8-kärnig, askraftfull CPU för 2500 kr... ny ur kartong. Rätt så fantastiskt faktiskt. Nog är plattformen 3 år gammal, men än är det liv i den. Samma med Intels plattformar. Valde bara AMD för jag har komponenter kvar i muskelminnet sen de senaste åren. Ska tilläggas att alternativet ifrån AMAZON ovan är absurt mycket kraftfullare för en liten slant till. Men jag vette fan om jag skulle ge min unge ett 6950XT att leka med 30 timmar i veckan. Efter vintern lär notan komma. Det är väl även den främsta anledningen till att slanta upp för ett RTX 4070 också. Dyrt, men efter några år kan det ha varit värt det. GPU:er med 8 GB VRAM är inte ens med på min karta oavsett pris.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/tbYWAYtvOl7JGJNMhKsHrHv8fVs/amd-byggehttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/tbYWAYtvOl7JGJNMhKsHrHv8fVs/amd-bygge

Missade att det var en Hp.. Värdelösa skit prebuilds..

Men frågan verkar vara lite ekonomisk och då jag byggt 2 burkar med grabben hemma så kan man både göra en rolig grej utav det, samt komma jävligt billigt undan.

Finns 3 vägar jag personligen skulle välja mellan.
Grunden i alla 3 basen som håller många år. Ett nytt bra chassi och bra modulär PSU(750-850w). 2-3k i kostnad.
För att hålla ner priset och få maximal prestanda så skulle jag satsa på ett beg grafikkort(3060ti/3070 eller bättre)
Med lite budande & vettig motivering så hamnar det på 2-3k.
Baskostnad på mellan 4-6k.

Efter det så behövs bara ett moderkort, cpu, ram, kylkare eventuellt & en bra m2ssd. 1tb blir fylld snabbt, så skulle rekomendera 2tb om man kör m2.

Första alternativet är en Nytt mobo + m2 ssd. Då mellan intel i5 13600k eller en amd5 bygge med Ryzen 5 7600x. Båda med thermaltake PE 120 som kylare. Jag har även valt i båda valt moderkort med inbyggd Wifi.
Kostnaden hamnar på ca 9k. Så totalkostnad på 13-15k, med en bra möjlighet att uppgradera GPU utan att behöva uppgradera något annat. AMD5 plattformen gör att man även kan uppgradera CPU om 3-4år om man skulle känna för det.

Alternativ 2 är att helt enkelt köpa ett beg Mobo ADM4 3xxx-5xxx eller intel 8-11gen i5 eller bättre. Kostnad där med en bra 2tb ssd hamnar på ca 3-5k. Totalkostnad 7-11k och kommer funka utan bekymmer med 1080p i 2-3 år till.
Om 3 år så kan du bara köpe ett nytt uppgraderingspaket.

Alternativ 3 är att du köper ett billigt moderkort för den cpu som redan finns & lite ram. en 1tb sata ssd räcker gott och väl i detta fall. Kostnaden ca 1.5-2k nytt, billigare om du hittar beg.. Totalkostnad 5.5-8k. Kan uppgradera med ett nytt moderkort & cpu om 1-2år eller om det finns bra kap på black friday..
Behöver man en ny kylare så är dom billiga till den gamla cpu..

Och behöver du hjälp så finns det garanterat folk här på forumet som hjälper för en pizza

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Först vill jag tacka för alla bra tps! Det är guld värt

Öppnade upp burken och tog lite bilder på insidan i förhoppningen att det kan hjälpa till. Det är en liten burk med inte alltför mycket utrymme tyvärr. Finns ju angivet 310W på PSU:n så gissar att det är max vad den klarar.

Etiketten på PSU:

Kopplingen/kontakten till moderkortet från PSU:

Översikt moderkort:

Etiketten på undersidan av pc:n. typ mm:

Permalänk
Medlem

Blir tyvärr mycket huvudvärk att byta nätagg i den, behöver nytt moderkort iallafall. Skulle rekommendera bygge från scratch.

Värt att tänka på, använder ni wifi på datorn? Inte allt för vanligt med inbyggt wifi på moderkorten så det får man kolla efter vid behov.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Hmm.. jag tror det finns ett 4e alternativ nu 😅

Ny chassi och moderkort ca 1-1.2k, och ett beg gpu, tex gtx 1080 eller rtx 2060-2080 borde du hamna på ca 2000-2500kr för allt. Psu kunde du få utav flera på forumet och du kan nog slänga in en vanlig sata ssd med för nån hundring så kommer grabben ha en dator som funkar i 1-2 år till på 1080p utan större bekymmer.
Kylpasta kostar 30 spänn på amazon..

För ram minnnen borde funka utan bekymmer som finns och så kan du satsa på nästa gen intel/amd 😆
Och med dagens elpriser så kan faktiskt en bra laptop inköpt åå black friday funka fint med en yttre skärm lm man vill ha större skärm..

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

Hmm.. jag tror det finns ett 4e alternativ nu 😅

Ny chassi och moderkort ca 1-1.2k, och ett beg gpu, tex gtx 1080 eller rtx 2060-2080 borde du hamna på ca 2000-2500kr för allt. Psu kunde du få utav flera på forumet och du kan nog slänga in en vanlig sata ssd med för nån hundring så kommer grabben ha en dator som funkar i 1-2 år till på 1080p utan större bekymmer.
Kylpasta kostar 30 spänn på amazon..

För ram minnnen borde funka utan bekymmer som finns och så kan du satsa på nästa gen intel/amd 😆
Och med dagens elpriser så kan faktiskt en bra laptop inköpt åå black friday funka fint med en yttre skärm lm man vill ha större skärm..

Detta alternativ låter väl som det mest gångbara just nu. Vad ska man tänka på vid köp av moderkort? Är socket det enda man ska gå på, antar att det iaf är viktigast att processorn passar Om jag fattat rätt ska det vara LGA 1151 som passar hans processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Detta alternativ låter väl som det mest gångbara just nu. Vad ska man tänka på vid köp av moderkort? Är socket det enda man ska gå på, antar att det iaf är viktigast att processorn passar Om jag fattat rätt ska det vara LGA 1151 som passar hans processor.

Du behöver ett moderkort från 300-serien. Eftersom du har en CPU utan stöd för överklockning så borde detta räcka för en dryg femhundring: https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H310CM-DVS-Moderkort-...

Kombinera med nytt chassi, ett nytt nätagg och ett schyst grafikkort så är du hemma. Resten bör gå att återvinna från den gamla, en ny CPU-kylare kan vara nödvändigt men där kan du ta något väldigt enkelt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Du behöver ett moderkort från 300-serien. Eftersom du har en CPU utan stöd för överklockning så borde detta räcka för en dryg femhundring: https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H310CM-DVS-Moderkort-...

Kombinera med nytt chassi, ett nytt nätagg och ett schyst grafikkort så är du hemma. Resten bör gå att återvinna från den gamla, en ny CPU-kylare kan vara nödvändigt men där kan du ta något väldigt enkelt också.

Är det en smart idé att satsa på moderkort med m2 hårddisk? Kanske inte ens finns att köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Är det en smart idé att satsa på moderkort med m2 hårddisk? Kanske inte ens finns att köpa

Ah, det var ju trist att det moderkortet saknade det. Gamla moderkort brukar vara ganska dyra, jag hittar inte mycket i den prisklassen med m2-plats.

Å andra sidan kostar inte en SATA-SSD mycket alls idag, så du får avväga om det är bättre att betala dyrt för moderkortet mot att betala för en ny SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Ah, det var ju trist att det moderkortet saknade det. Gamla moderkort brukar vara ganska dyra, jag hittar inte mycket i den prisklassen med m2-plats.

Å andra sidan kostar inte en SATA-SSD mycket alls idag, så du får avväga om det är bättre att betala dyrt för moderkortet mot att betala för en ny SSD.

Det var mest en tanke att återanvända den befintliga m2-hårddisken men som du säger är ju SSD ok i pris idag. Vad ska man tänka på när det kommer till chassi? Mer än att det då ska vara mATX för att passa moderkortet. Finns ju allt från 399 och uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

Det var mest en tanke att återanvända den befintliga m2-hårddisken men som du säger är ju SSD ok i pris idag. Vad ska man tänka på när det kommer till chassi? Mer än att det då ska vara mATX för att passa moderkortet. Finns ju allt från 399 och uppåt

Det viktigaste rent tekniskt är nog bara luftflöde och dimensioner, sen är det mest en smaksak. Ta något som du hittar bra recensioner på inom din budget.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte sälja ett XFX 6600XT MERC308 i dagarna för 2000kr + frakt (med kartong, ser ut som nytt, utan något nämnvärt damm, har mest spelat indiespel det senaste året så fläktarna har varit passiva större delen av tiden). Det erbjuder 336% prestandan av ett GTX1050Ti enligt techpowerup. Synd att det är en HP-dator, för annars är specifikationerna fortfarande okej kan jag tycka. Problemet är ju att HP kör sin egen standard när det kommer till moderkort och nätaggregat. så du kan inte uppgradera grafikkortet utan att uppgradera både nätaggregatet och moderkortet (vilket i sin tur gör att du byter ut CPU och minne).

Detta grafikkort kräver 1x 8-pin PCIe strömkontakt och drar som mest 145W. så du klarar dig med allt ifrån 450W och uppåt.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Jag tänkte sälja ett XFX 6600XT MERC308 i dagarna för 2000kr + frakt (med kartong, ser ut som nytt, utan något nämnvärt damm, har mest spelat indiespel det senaste året så fläktarna har varit passiva större delen av tiden). Det erbjuder 336% prestandan av ett GTX1050Ti enligt techpowerup. Synd att det är en HP-dator, för annars är specifikationerna fortfarande okej kan jag tycka. Problemet är ju att HP kör sin egen standard när det kommer till moderkort och nätaggregat. så du kan inte uppgradera grafikkortet utan att uppgradera både nätaggregatet och moderkortet (vilket i sin tur gör att du byter ut CPU och minne).

Detta grafikkort kräver 1x 8-pin PCIe strömkontakt och drar som mest 145W. så du klarar dig med allt ifrån 450W och uppåt.

ok och det skulle funka med moderkortet som föreslagits i tråden? Tanken är ju att behålla den ursprungliga processorn tills vidare

https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H310CM-DVS-Moderkort-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

ok och det skulle funka med moderkortet som föreslagits i tråden? Tanken är ju att behålla den ursprungliga processorn tills vidare

https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H310CM-DVS-Moderkort-...

6600XT funkar men kommer tappa några enstaka procent prestanda eftersom den bara har 8 PCIe-lanes och din plattform bara stödjer PCIe 3.0. Inget allvarligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av To33eAW:

ok och det skulle funka med moderkortet som föreslagits i tråden? Tanken är ju att behålla den ursprungliga processorn tills vidare

https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-H310CM-DVS-Moderkort-...

Skrivet av urban22:

6600XT funkar men kommer tappa några enstaka procent prestanda eftersom den bara har 8 PCIe-lanes och din plattform bara stödjer PCIe 3.0. Inget allvarligt.

Precis, det är som urban22 säger... Det funkar för moderkortet. Däremot är ju 8x PCIe, vilket kan medföra att du får några enskilda procent sämre prestanda i vissa bandbreddstunga titlar med PCIe 3.0. Både min bror och jag har kortet, han sitter på en PCIe 4.0-plattform, och jag sitter på en PCIe 3.0 plattform men skillnaden så minimal att ingen av oss märker någon praktisk skillnad. Det kan handla om att du bara får 130fps istället för 132- eller 135fps, och i väldigt många fall spelar det ingen roll alls.

Jag såg att ett bud på RX6600 (non-XT) för 1700kr här på marknaden, Då känns 2000kr rimligt för ett RX6600XT, med tanke på att det är ~20% snabbare. Jag nämner det mest som ett alternativ för att hålla budgeten nere. Annars lägger jag upp det på marknaden så klart. Det blir ju fortfarande en REJÄL uppgradering i spelprestanda för din son, för en väldigt överkomlig peng tänker jag.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

Precis, det är som urban22 säger... Det funkar för moderkortet. Däremot är ju 8x PCIe, vilket kan medföra att du får några enskilda procent sämre prestanda i vissa bandbreddstunga titlar med PCIe 3.0. Både min bror och jag har kortet, han sitter på en PCIe 4.0-plattform, och jag sitter på en PCIe 3.0 plattform men skillnaden så minimal att ingen av oss märker någon praktisk skillnad. Det kan handla om att du bara får 130fps istället för 132- eller 135fps, och i väldigt många fall spelar det ingen roll alls.

Jag såg att ett bud på RX6600 (non-XT) för 1700kr här på marknaden, Då känns 2000kr rimligt för ett RX6600XT, med tanke på att det är ~20% snabbare. Jag nämner det mest som ett alternativ för att hålla budgeten nere. Annars lägger jag upp det på marknaden så klart. Det blir ju fortfarande en REJÄL uppgradering i spelprestanda för din son, för en väldigt överkomlig peng tänker jag.

Ska diskutera det med grabben efter jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det viktigaste rent tekniskt är nog bara luftflöde och dimensioner, sen är det mest en smaksak. Ta något som du hittar bra recensioner på inom din budget.

Hur vet man om det har bra luftflöde och vad är bra dimensioner? Tänker att midtower känns som ett vettigt alternativ rent storleksmässigt.

Verkar detta vara ett bra chassi? Hittar inga egentliga omdömen om det tyvärr. Men priset, runt en 5hundring känns nsätan misstänkt billigt. Anrda rekommendationer 500-800 kr klassen?

https://www.proshop.se/Chassi/Zalman-Z1-Iceberg-Black-mATXMin...