Facebook Marketplace scammad, vad göra?

Permalänk
Medlem

Facebook Marketplace scammad, vad göra?

"Köpte" ett uppgraderingspaket på Facebook Marketplace där profilen såg normal ut, nu i efterhand var de kanske udda att inget stog i "om" tabben. Z390-F + i9-9900K + 16GB DDR4 listat för 1800 ja säger 1500 han säger yes han skickar screenshot på när han köper paketet och ja skickar 1574 kr till ett telefonnummer på swish som har ett annat namn som då supposedly skulle vara hans "fru".
Nu när man sitter här mitt i natten märkte ja att han blockat mig efter att ja frågade "Har du skickat paketet?" bokstavligt talat 2 timmar efter senaste kontakten. Så nu har man suttit här i typ 1.5 timme å försökt få fram nåt om den här människan. Hittils är de enda ja har platsen som stog på profilen och ett telefonnummer och ett annat namn. Namnet stämmer inte överens med platsen och telefonnumret finns inte på hitta.se eniro eller merinfo.se.
De va lite mysko att han också ringde mig för att fråga om mitt postnummer (för att ja skrev en siffra fel) om han ändå hade tänkt scamma mig?XD. Imorn ska ja ringa upp de här numret å dra i för den här lilla skiten men sen för övrigt finns de nån chans att man någonsin kan lyckas få tbaks pengarna? Kan man göra en polisanmälan med bara ett nummer som är kopplad till en annan person egentligen?
Blivit scammad en gång förut på bara 250 spänn så då strunta man i de men 1600 spänn kan ja ju inte släppa bara sådär.
Finns de något hopp eller är de bara att ta smällen å svida i plånboken?

Permalänk
Medlem

Ring banken o fråga om Swish. Om det går att få tillbaka eller göra nåt. Sen polisanmälan. Swishpersonen och profilen.

Du kanske ska vänta ett par dar så personen har möjlighet att skicka om det nu mot förmodan inte skulle vara scam.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Banken kommer tyvärr inte göra något. Jag swishade fel en gång och gick till banken. Fick svar arr de inte kunde hjälpa

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Om han har blockat dig (på facebook?) så är det ju ett ganska säkert tecken på att allt inte står rätt till. Om busen är någorlunda avancerad så lär swishnumret vara en målvakt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Dyr läropeng tyvärr, skulle rekommendera att släppa och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Dyr läropeng tyvärr, skulle rekommendera att släppa och gå vidare.

Polisanmäl, släpp och gå vidare.

Även om TS sannolikt inte kommer att se sina pengar, kan man tänka sig att om alla offer polisanmäler, kommer scammaren förr eller senare upp i en kritisk massa av anmälningar, så att t.o.m. svenska polisen får tummen ur.

Permalänk
Medlem

Polisanmäl alltid. Låt inte personen komma undan utan att du gör någonting åtminstone.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Polisanmäl, släpp och gå vidare.

Även om TS sannolikt inte kommer att se sina pengar, kan man tänka sig att om alla offer polisanmäler, kommer scammaren förr eller senare upp i en kritisk massa av anmälningar, så att t.o.m. svenska polisen får tummen ur.

Iom swish finns inget att göra med pengarna rakt av. Däremot denna ordning löste för mig.

1. ta fram uppgifter till personen, du bör ha namn och telefonnummer via Swish. Får du fram adress kan du via ratsit och andra sidor få fram personnummer. Ta screenshots.
2. Polisanmäl.
3. Kontakta skatteverket och efterfråga deklarerad inkomst för personen i fråga. Här kan du även anonymt tipsa om olaglig verksamhet och uteblivna skatter.
4. Gå in på kronofogden och lägg en anmälan, hänvisa till polisanmälan och bilder osv. Du lär ju inte få pengarna idag men det kommer ticka på ränta, tror den ligger på 8% per år ungefär plus alla andra avgifter.
Har du tur så får du pengarna till slut, har du otur händer inget.

För mig swishade jag 2000kr, fick efter 5 månader in 3200kr minus avgifter som blev 2600kr på mitt konto. Jag valde att ta betalt för 2 timmar arbete för att gå igenom ovan process. Men räkna med flera år eller aldrig.

Är det värt jobbet? Tveksamt. Men det är ALLT hen kan göra. Polisanmälan är minimum.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, i framtiden är de bäst ja köper prylar där man kan vara face2face med personen eller är på en säkrare platform. Helst båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Värt att notera: Om något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. 1500 för moderkort, cpu och ram är lite väl billigt dessvärre.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISAK M:

"Köpte" ett uppgraderingspaket på Facebook Marketplace där profilen såg normal ut, nu i efterhand var de kanske udda att inget stog i "om" tabben. Z390-F + i9-9900K + 16GB DDR4 listat för 1800 ja säger 1500 han säger yes han skickar screenshot på när han köper paketet och ja skickar 1574 kr till ett telefonnummer på swish som har ett annat namn som då supposedly skulle vara hans "fru".
Nu när man sitter här mitt i natten märkte ja att han blockat mig efter att ja frågade "Har du skickat paketet?" bokstavligt talat 2 timmar efter senaste kontakten. Så nu har man suttit här i typ 1.5 timme å försökt få fram nåt om den här människan. Hittils är de enda ja har platsen som stog på profilen och ett telefonnummer och ett annat namn. Namnet stämmer inte överens med platsen och telefonnumret finns inte på hitta.se eniro eller merinfo.se.
De va lite mysko att han också ringde mig för att fråga om mitt postnummer (för att ja skrev en siffra fel) om han ändå hade tänkt scamma mig?XD. Imorn ska ja ringa upp de här numret å dra i för den här lilla skiten men sen för övrigt finns de nån chans att man någonsin kan lyckas få tbaks pengarna? Kan man göra en polisanmälan med bara ett nummer som är kopplad till en annan person egentligen?
Blivit scammad en gång förut på bara 250 spänn så då strunta man i de men 1600 spänn kan ja ju inte släppa bara sådär.
Finns de något hopp eller är de bara att ta smällen å svida i plånboken?

Han har ju fortfarande ute annonsen är det denna
https://www.facebook.com/marketplace/item/1620891658421521/

Permalänk

just därför köper man ENDAST med blocketpaket om något ska skickas.
men du har ju "frugans" nummer. bara att knacka på om man har vägarna förbi då

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

just därför köper man ENDAST med blocketpaket om något ska skickas.
men du har ju "frugans" nummer. bara att knacka på om man har vägarna förbi då

Kan lika gärna vara en stulen identitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Han har ju fortfarande ute annonsen är det denna
https://www.facebook.com/marketplace/item/1620891658421521/

Om det är den så har han även publicerat en annons för en iphone, men i Örebro. Är väl inte jättelångt ifrån Västervik, 23 mil. Men ovanligt om han inte flyttat att ändra plats.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Om det är den så har han även publicerat en annons för en iphone, men i Örebro. Är väl inte jättelångt ifrån Västervik, 23 mil. Men ovanligt om han inte flyttat att ändra plats.

Han säljer en iPhone 12 en switch m.m. Tänkte mest att om man skulle anmäla inlägget om det är han igen?

Permalänk
Skrivet av lsociety:

Kan lika gärna vara en stulen identitet.

Spelar ingen roll för dig som köpare? Du har 24 timmar på dig att godkänna varan innan pengarna förs över till säljaren.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk

tittar man på hans annonser på facebook marketplace, så har han haft en del grejer ute tidigare, går att visa "sålda annonser", har sålt grejer i ett halvår enligt annonserna, så antingen så har han gjort så här tidigare och lyckats komma undan med det, eller så har han börjat nu.

om det inte är så det blivit en miss från hans håll och han råkade blockera dig och grejerna är påväg.

men som andra säger, Polisanmäl, även om de kanske inte kan ta hand om din specifika pga proriteringar, så om en person får många anmälningar om samma typ av sak, så kommer de titta på det, så ju fler som anmäler desto bättre.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ISAK M:

"Köpte" ett uppgraderingspaket på Facebook Marketplace där profilen såg normal ut, nu i efterhand var de kanske udda att inget stog i "om" tabben. Z390-F + i9-9900K + 16GB DDR4 listat för 1800 ja säger 1500 han säger yes han skickar screenshot på när han köper paketet och ja skickar 1574 kr till ett telefonnummer på swish som har ett annat namn som då supposedly skulle vara hans "fru".
Nu när man sitter här mitt i natten märkte ja att han blockat mig efter att ja frågade "Har du skickat paketet?" bokstavligt talat 2 timmar efter senaste kontakten. Så nu har man suttit här i typ 1.5 timme å försökt få fram nåt om den här människan. Hittils är de enda ja har platsen som stog på profilen och ett telefonnummer och ett annat namn. Namnet stämmer inte överens med platsen och telefonnumret finns inte på hitta.se eniro eller merinfo.se.
De va lite mysko att han också ringde mig för att fråga om mitt postnummer (för att ja skrev en siffra fel) om han ändå hade tänkt scamma mig?XD. Imorn ska ja ringa upp de här numret å dra i för den här lilla skiten men sen för övrigt finns de nån chans att man någonsin kan lyckas få tbaks pengarna? Kan man göra en polisanmälan med bara ett nummer som är kopplad till en annan person egentligen?
Blivit scammad en gång förut på bara 250 spänn så då strunta man i de men 1600 spänn kan ja ju inte släppa bara sådär.
Finns de något hopp eller är de bara att ta smällen å svida i plånboken?

inget att göra. Polisanmälan kommer inte leda någon vart.
Fullt av bedragare på FB & Blocket. Därav köper jag ändast med säker metod, alt. med bra omdömen. Kan mycket väl t.o.m vara en seriös annons som de sedan bara tog tillfället i akt.

Titta på deras FB profil, och se om de har något swish kopplat till numret de ringt ifrån. Kan du kanske få upp namn etc. Har hört att någon lyckades få deras köpta vara veckor efter, då de ringt på lurarens föreldras och berättat om situationen. Kanske inte helt hopplöst.

Att få bild på paket, kvitto etc. hjälper aldrig, tvärtom vad bedragare oftare använder sig av som falsk försäkring.

Men, om du har skrivit fel postnummer, och de skickat oväg paketet antingen icke spårbart eller utan att ange din melj/tel nummer, hur ska du då kunna spåra det? De kanske redan råkat skicka iväg det till helst fel adreas redan, vilken det kan bli med 1 nummer fel.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

inget att göra. Polisanmälan kommer inte leda någon vart.
Fullt av bedragare på FB & Blocket. Därav köper jag ändast med säker metod, alt. med bra omdömen. Kan mycket väl t.o.m vara en seriös annons som de sedan bara tog tillfället i akt.

Titta på deras FB profil, och se om de har något swish kopplat till numret de ringt ifrån. Kan du kanske få upp namn etc. Har hört att någon lyckades få deras köpta vara veckor efter, då de ringt på lurarens föreldras och berättat om situationen. Kanske inte helt hopplöst.

Att få bild på paket, kvitto etc. hjälper aldrig, tvärtom vad bedragare oftare använder sig av som falsk försäkring.

Men, om du har skrivit fel postnummer, och de skickat oväg paketet antingen icke spårbart eller utan att ange din melj/tel nummer, hur ska du då kunna spåra det? De kanske redan råkat skicka iväg det till helst fel adreas redan, vilken det kan bli med 1 nummer fel.

Skitsnack! Det är bättre att polisanmäla än att inte felanmäla. Och även om det inte slutar med att TS får pengarna tillbaka så har man iallafall satt bedragaren under polisens ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Skitsnack! Det är bättre att polisanmäla än att inte felanmäla. Och även om det inte slutar med att TS får pengarna tillbaka så har man iallafall satt bedragaren under polisens ögon.

Precis. Man ska ALLTID anmäla om man utsatts för brott!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

inget att göra. Polisanmälan kommer inte leda någon vart.
Fullt av bedragare på FB & Blocket. Därav köper jag ändast med säker metod, alt. med bra omdömen. Kan mycket väl t.o.m vara en seriös annons som de sedan bara tog tillfället i akt.

Titta på deras FB profil, och se om de har något swish kopplat till numret de ringt ifrån. Kan du kanske få upp namn etc. Har hört att någon lyckades få deras köpta vara veckor efter, då de ringt på lurarens föreldras och berättat om situationen. Kanske inte helt hopplöst.

Att få bild på paket, kvitto etc. hjälper aldrig, tvärtom vad bedragare oftare använder sig av som falsk försäkring.

Men, om du har skrivit fel postnummer, och de skickat oväg paketet antingen icke spårbart eller utan att ange din melj/tel nummer, hur ska du då kunna spåra det? De kanske redan råkat skicka iväg det till helst fel adreas redan, vilken det kan bli med 1 nummer fel.

Om ingen anmäler så kanske 1000e gången är första anmälan inställt för anmälan 1000. Om en person har 1000 anmälningar om bedrägeri emot sig är jag ganska säker på att polisen har vaknat för länge sen.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Precis. Man ska ALLTID anmäla om man utsatts för brott!

Skrivet av Massy:

Om ingen anmäler så kanske 1000e gången är första anmälan inställt för anmälan 1000. Om en person har 1000 anmälningar om bedrägeri emot sig är jag ganska säker på att polisen har vaknat för länge sen.

Förmodligen har killen bedragit betydligt fler än TS och ju fler som anmäler desto bättre. Detta kommer förhoppningsvis göra livet surt för bedragaren många år framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förmodligen har killen bedragit betydligt fler än TS och ju fler desto bättre. Detta kommer förhoppningsvis göra livet surt för bedragaren många år framåt.

från fb kontot ser det snarare ut att killen faktiskt säljer saker de har och inte bedrägeri

det är inte många som går med på att swisha okänd person över fb med frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

just därför köper man ENDAST med blocketpaket om något ska skickas.
men du har ju "frugans" nummer. bara att knacka på om man har vägarna förbi då

Blocketpaketet är tyvärr inget skydd för säljaren. Köparen kan bara säga att paketet var tomt eller innehöll en tegelsten.
Enda fördelen är att man måste verifiera sig med bankid så Blocket har allas identitet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Blocketpaketet är tyvärr inget skydd för säljaren. Köparen kan bara säga att paketet var tomt eller innehöll en tegelsten.
Enda fördelen är att man måste verifiera sig med bankid så Blocket har allas identitet.

och hur påverkar det mig som köpare?

dessutom, har du något bättre förslag än blocketpaket? har du någonsin haft problem med blocketpaket? det har iallafall inte jag varken som köpare eller säljare och jag nyttjar blocketpaket flera gånger om året, köpte ett rtx 3080 för 4100kr senast igår

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

och hur påverkar det mig som köpare?

dessutom, har du något bättre förslag än blocketpaket? har du någonsin haft problem med blocketpaket? det har iallafall inte jag varken som köpare eller säljare och jag nyttjar blocketpaket flera gånger om året, köpte ett rtx 3080 för 4100kr senast igår

Alla köpare som köpt på blocketpaket är trevliga och seriösa. Man har som säljare garantier eftersom om de sedan skickar tillbaks en vara du inte fick, kan man själv också välja att inte godkänna. Man får omdömen på blocket också. Dessutom identifierar sig inte bedragare ofta med bankid, och de kan dra "tegelsten" kortet en gång, inte fler.

Men tycker ändå att Blocketpaket är skit, för dyrt, en massa olika försäkringar, och sedan när något går fel hjälper de knappt till och betalar inte ut något. Så det kan bli trubbel som säljare. Jag skickade ett rtx 3080 "gaming box" (e-gpu), packade den i samma väska & låda om jag fick den i, och det skadades under frakten. Inga pengar från påstådda "fraktskydd", eller "dolda fel" för köparen. 6500kr ner i avloppet. Nej, visst har använt det en del och det mesta gått bra, men rekommenderar inte att sälja med blocketpaket.
Nu kommer dock Blocket också börja ta betalt även när man *inte* köper med frakt, d.v.s som Tradera att man måste betala via dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

och hur påverkar det mig som köpare?

dessutom, har du något bättre förslag än blocketpaket? har du någonsin haft problem med blocketpaket? det har iallafall inte jag varken som köpare eller säljare och jag nyttjar blocketpaket flera gånger om året, köpte ett rtx 3080 för 4100kr senast igår

Baserat på omdömen och tillit är det bästa tyvärr. Finns både på swec, tradera, blocket. Det kan strula hur man än gör det. Även upphämtning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Länk direkt till FB-profil raderad.*

Vi tillåter inte delning av personuppgifter. Många konton är dessutom hackade eller använder bilder och namn som inte är kopplade till gärningspersonen bakom bedrägerierna. Således är det direkt olämpligt att gå ut med namn och foton.
Slutligen finns det där med förtal och egenmäktigt förfarande som kan gör att det blir svårt att få rättelse i rätten om man bedöms begått handgripande handling. Det finns alltså ett egenintresse att inte gå ut med information innan rättegångsprocess är klar.

Kort och gott är detta ett gäng av skälen som gör att vi inte tillåter länkningar direkt till konton, personuppgifter etc.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

*Länk direkt till FB-profil raderad.*

Vi tillåter inte delning av personuppgifter. Många konton är dessutom hackade eller använder bilder och namn som inte är kopplade till gärningspersonen bakom bedrägerierna. Således är det direkt olämpligt att gå ut med namn och foton.
Slutligen finns det där med förtal och egenmäktigt förfarande som kan gör att det blir svårt att få rättelse i rätten om man bedöms begått handgripande handling. Det finns alltså ett egenintresse att inte gå ut med information innan rättegångsprocess är klar.

Kort och gott är detta ett gäng av skälen som gör att vi inte tillåter länkningar direkt till konton, personuppgifter etc.

/Mod

Och det är omöjligt för Sweclockers att avgöra sanningshalten av inlägget. Men även om det skulle vara sant, så kan det vara förtal enligt svensk lag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233