Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Apple tar omöjligen 85% vinst per lur. När man söker på Google så märker man att många skriver artiklar om hur mycket Apple tjänar på varje iPhone men räknar bara med vad själva materialkostnaden ligger på, inte den totala produktionen, distributionen, utvecklingskostnader, programvarukostnader. Att telefonen får uppdateringar i 5-6 år, att du får garanti på telefonen. Vad den faktiska vinsten är per enhet är antagligen fortfarande väldigt hög, men att vinsten skulle vara 85, eller ens 50% kan jag inte ta seriöst.

Ja nej självklart finns det andra utgifter än bara material, men du kan nog vara rätt säker på att de får ut mer än 50% ren vinst per lur. 2015 stod de för 14.5% av den totala smartphonemarknaden, men kammade hem 94% av vinsten... Det säger ganska mycket tycker jag.

Oavsett hur mycket vinst de får per lur så är min poäng att Apple är ansvariga för den extrema prisökningen vi sett på telefoner efter att iphone blev en hit. 2007 så kostade en high end-lur strax över 3000:-. 10 år senare så var det 12-14000:-, det är en ökning på nästan 500%. Självklart dyrare hårdvara, men absolut inte så att det försvarar en sån extrem prisökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Buddaz112:
WebOS bygger förvisso på Android, men det är en kraftigt modifierad version.

Njae, har inte WebOS sina rötter i BeOS?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JandR:

Vi får väl hoppas att iphone smakar gott då med tanke på den extra slanten man får ge för likvärdig teknik men med en kanske "finare" logo.

Ska vi jämföra det som bröd tillexempel så är det igentligen som att välja mellan en pågenlimpa eller en skogaholmslimpa, de smakar lika men i detta exempel har olika priser.
Kanske gillar man logon på den dyrare av dem och vill sitta och titta på den medans man äter sin frukost.
Helt ok om man vill det.

Det kommer alltid att finnas olika läger i allt, och folk får tycka precis som dom vill, även om det inte faller andra i smaken.

Bon appetit! 😉

Använder Linux en hel del, under lång tid även på skrivbordet men numera är det för servers och embedded-projekt (både hemma och på jobbet). Anledningen att jag lämnade Linux på skrivbordet för att gå till MacOS är främst att båda erbjuder de kritiska delarna (vill ha en *NIX då jag är CLI-frälst) men den senare är långt mer välputsad, framförallt på bärbara enheter.

Samma med telefoner. Började på Android, ville kunna göra ”vad jag ville” med min telefon. Bytte en vända till iOS (IPhone 6), insåg att jag inte alls kände mig ”låst”. Har man en Mac kan man ju skriva sina egna program vid behov, även om det finns vissa begränsningar i vad man får göra är de i praktiken få och många kan man gå runt om man skräddarsyr saker.

Körde en kort Android-vända till (Galaxy S10), men tyckte det var en steg ned från iOS så gick tillbaka igen och har stannat där.

En grej som Apple gör bättre än andra i min mening är den fantastiska integrationen mellan deras produkter. Även om det kan finnas liknande funktioner hos andra så är de integrerade på ett sätt i Apples ekosystem så att ”alla” fixar att använda dem.

T.ex dela saker via Airdrop och iMessage, hur jag kan använda/dela kamera, skärm, högtalare etc ihop med alla andra enheter som delar Apple-ID. Blir kanske extra värdefullt för oss som kör all-in-iSheep med Iwatch, Iphone, Ipad och Mac (har i alla fall ingen Apple TV )…

Så för mig är det lite mer än en ”finare logo”. Vet inte hur det är för andra föräldrar, min egna väldigt positiva upplevelse sänker naturligtvis barriären till att även ge kidsen en iPhone.

Det ändrar inte känslan att det kändes lite väl dyrt och när de var yngre slutade enheten ofta med en sprucken skärm (något verkar bli bättre med högre ålder, nuvarande och förra vändan klarade sig från den delen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smurfb:

Apple-laptops är dock överlägsna allt i pcväg tyvärrr. Är androidanvändare sen mååååånga år men har fortfarande en macbook för att det är den enda vettiga laptopen.

Det ligger utanför tråden egentligen, men nej.

Situationen på laptops liknar den på telefoner i viss mån i att Apple har några bra produkter i övre mellanskiktet och uppåt men inget billigare, medan konkurrenten (Android eller Windows) har modeller i alla segment från billigaste skräp upp till högsta premiumklass. Även tekniskt så finns det likheter i situationen i att Apple har sin egna teknik, egen SoC, som är väldigt bra medan övriga får köpa in teknik som inte är riktigt lika bra. Och precis som på telefonerna är det mer ett teoretiskt argument nu för prestandan räcker för det som de allra flesta gör, och vill man göra något mer avancerat så är det svårare på Apples hårdvara då deras mjukvara är begränsningen snarare än prestandan.

Det är coolt att Apple har lyckats konstruera så snabba chip, det säger ingen emot, men i praktiken gör det ingen större skillnad. Din Macbook har säkert minst dubbla processorprestandan (sannolikt mer än så) mot den åtta år gamla Thinkpad jag sitter med just nu, men vad spelar det för roll när båda enheterna klarar allt man vill göra på dem lika bra? Enda gången jag är begränsad av prestandan i min laptop är när jag försöker göra grafiktunga saker, spela moderna AAA-spel eller typ 3D-animering eller liknande, men det är ju också områden där en Macbook också är rätt begränsad liksom, och min laptops dedikerade proffsgrafikkort gör ju att dess ålder sällan är någon större nackdel för den typen av saker. Där åldern märks på min laptop däremot är batteritiden och på det området har absolut Apple en fördel. Fördelen är dock inte så stor om man jämför med PC laptops från detta decenniet.

Och precis som bland telefonerna så är utbudet av olika produkter en stor fördel för "den andra sidan". Om man inte gillar tangentbordet på Macbooks exempelvis, vilket inte är så ovanligt, så har man inga andra alternativ om man vill köra Mac, medan om jag exempelvis inte gillar Dells tangentbord så kan jag köpa en HP istället. Vill jag ha en laptop med OLED-skärm finns ingen Macbook för det. Vill jag ha en laptop med touchskärm, i "surfplatteformat", eller konverterbar, så finns ingen Macbook för det. Mitt jobb exempelvis har ett väldigt begränsat urval av datorer att välja mellan men likväl hade det varit svårt att fylla det behovet med Apple-produkter. Vi har en tunn och lätt liten laptop (typ XPS13 eller Thinkpad X1) för chefer och liknande, den hade absolut kunnat ersättas av en Macbook. Men sen har vi en toughbook för tekniker ute "på fältet", en Surface för bland annat de som kör mycket utbildningar och så, en CAD-dator med proffsgrafikkort och rejält med prestanda samt en stationär workstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och precis som bland telefonerna så är utbudet av olika produkter en stor fördel för "den andra sidan". Om man inte gillar tangentbordet på Macbooks exempelvis, vilket inte är så ovanligt, så har man inga andra alternativ om man vill köra Mac, medan om jag exempelvis inte gillar Dells tangentbord så kan jag köpa en HP istället. Vill jag ha en laptop med OLED-skärm finns ingen Macbook för det. Vill jag ha en laptop med touchskärm, i "surfplatteformat", eller konverterbar, så finns ingen Macbook för det. Mitt jobb exempelvis har ett väldigt begränsat urval av datorer att välja mellan men likväl hade det varit svårt att fylla det behovet med Apple-produkter. Vi har en tunn och lätt liten laptop (typ XPS13 eller Thinkpad X1) för chefer och liknande, den hade absolut kunnat ersättas av en Macbook. Men sen har vi en toughbook för tekniker ute "på fältet", en Surface för bland annat de som kör mycket utbildningar och så, en CAD-dator med proffsgrafikkort och rejält med prestanda samt en stationär workstation.

Precis, eller som för mig, som vill ha inbyggt 4G modem i datorn. Det har inte Macbooks och verkar inte heller komma dit så det är inte ett alternativ för mig av den anledningen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Njae, har inte WebOS sina rötter i BeOS?

Fick nog lite hjärnsläpp efter att sett alla referenser till olika mjukvarulicenser i min LG-TV här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Skulle tro att det har mycket med status att göra. iPhone är ju ett billigt sätt att visa upp att man "har pengar". Tesla är ett dyrare sätt men som också ger viss status.
Sen är det ju vad man prioriterar också, använder man mobilen till allt är det klart den får kosta mer.

Jag är tämligen obrydd i allt vad gäller märkeskläder och status och mobilerna i familjen är OnePlus 8t (min), Nord 2, Nord 1 och en S9+ som 8-åringen har.

Dock har barnen en Ryzen 5600x och 12600k med rtx 3060ti vilket inte deras kompisar har.

Vi anses säkert som fattiglappar av folk som jagar status men jag är intresserad så Android/Pc är billigare att ha än motsvarande Apple prylar.

Att småbarn har telefoner för 10k+ och att nyheterna handlar om vilken katastrof det är med 4% ränta lär ju dock ha ett samband. Många som lånat till sig status skulle jag tro.

Mina barn kör iPhone inte för att de efterfrågat en eller tycker att det är coolt/status utan för att de får ta över telefonerna från oss föräldrar när vi föräldrar uppgraderar, i en familj är det så mycket smidigare med en iPhone, bara det att sonens 5 år gamla Xs fortfarande kan köra alla lir han spelar med bra flyt är en stor faktor! Status genom prylar tror hör till en försvinnande liten skara som har ett behov av att hävda sig.

Visa signatur

----------------------------------------
Beer is the path to the dark side. Beer leads to intoxication. Intoxication leads to hangover. Hangover leads to much suffering. Much beer I sense in you.

Permalänk
Skrivet av snajk:

vad spelar det för roll när båda enheterna klarar allt man vill göra på dem lika bra?

Jag håller med om poängerna i ditt inlägg, men vill kommentera ovanstående specifikt.

Om en Mac gör det du behöver - vilket inte är helt osannolikt - så ser jag det lite som skillnaden mellan att göra en längre resa med en bekvämare eller en mindre bekväm bil: jag hade kunnat göra mitt jobb med en 3000-kronors laptop med Windows (”köra till Italien med en Dacia Sandero”), men mina förutsättningar tillåter mig att göra det med en bärbar Unix-arbetsstation (”göra samma resa med en S-klass-Merca”). Med det senare alternativet är varje moment på vägen bekvämare och, där så är möjligt, snabbare, och jag kommer vara betydligt mindre trött och frustrerad när jag är framme.

Samma med en telefon: om Apples muromgärdade trädgård inte är till hinder för dig, så är den ett väldigt bekvämt ställe att vara på.

Alternativet för mig vore inte Android, som bara har andra murar, utan ett verkligt öppet system som inte är beroende av specifika hårdvarutillverkares vilja att underhålla drivrutiner och ha betalt för licenser/patent.

Permalänk
Medlem

Jag har iphone(jobbet betalar), MacBook pro(jobb..), AirPods pro(jobb..) och ipad(privat).
Så skönt att det bara funkar(och jag dessutom slipper betala apples skyhöga priser själv). Android var kul när man var typ 25 och tyckte det var roligt att mecka med saker.

Lite tråkigt dock att konkurrensen försämras, Apples hutlösa priser har ju blivit helt galna senaste åren. Skulle köpa begagnat om jag köpte själv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag håller med om poängerna i ditt inlägg, men vill kommentera ovanstående specifikt.

Om en Mac gör det du behöver - vilket inte är helt osannolikt - så ser jag det lite som skillnaden mellan att göra en längre resa med en bekvämare eller en mindre bekväm bil: jag hade kunnat göra mitt jobb med en 3000-kronors laptop med Windows (”köra till Italien med en Dacia Sandero”), men mina förutsättningar tillåter mig att göra det med en bärbar Unix-arbetsstation (”göra samma resa med en S-klass-Merca”). Med det senare alternativet är varje moment på vägen bekvämare och, där så är möjligt, snabbare, och jag kommer vara betydligt mindre trött och frustrerad när jag är framme.

Jo det är klart. Men du hade ju kanske också gillat att köra säg en BMW (Thinkpad) också. Eller så kanske du kommer fram mer utvilad om du hade kört på en Citroen istället (motsvarande, jag vet inte, en Surface Book kanske, eller en LG Gram) trots att den är rätt mycket billigare, då dens fokus är bekvämlighet.

Den här grejen att hela tiden jämföra en Apple-produkt med den absolut billigaste skiten på PC/Android-sidan blir ju ganska fånigt när det finns produkter med liknande kvalitet och pris. Som att det faktum att det finns riktigt billiga budgetprodukter inom den ena plattformen, som innebär rätt stora kompromisser, på något sätt är negativt, när det också finns produkter i toppklass utan dessa kompromisser liksom.

Ja den billigaste Macbooken är oerhört mycket bättre än den billigaste PC-laptopen, men priset skiljer ju sig väldigt också. Vad jag kan se är billigast Air i basmodell för ~10K, men du kan också få en Thinkpad T14S för samma pris exempelvis. Den är inte lika tunn och lätt, och har kanske inte riktigt lika bra batteritid, men den har andra fördelar som mer minne, bättre byggkvalitet och att den faktiskt går att reparera eller uppgradera i lite högre grad.

Citat:

Samma med en telefon: om Apples muromgärdade trädgård inte är till hinder för dig, så är den ett väldigt bekvämt ställe att vara på.

Jo kanske, och om man är van vid logiken i IOS. Jag har använt båda plattformarna en del men hittar mycket bättre i Android exempelvis så det är mycket mer bekvämt för mig, och jag ser inga nackdelar med att köra det, men jag har heller inte investerat i AppleTV, AirPods och liknande grejer.

Citat:

Alternativet för mig vore inte Android, som bara har andra murar, utan ett verkligt öppet system som inte är beroende av specifika hårdvarutillverkares vilja att underhålla drivrutiner och ha betalt för licenser/patent.

Alla system är helt beroende av diverse patent som ägs av olika företag, även Apple, det går inte att komma runt. Sen är det absolut sant att Android har "murar" också, trädgården är bara mycket större och murarna mycket lättare att ta sig över om man har behovet liksom.

Öppna standarder är absolut något man gärna hade haft, i alla fall jag, men det skeppet har ju tyvärr seglat för länge sedan på telefonerna liksom. Men det betyder inte att man bör ge upp helt och bara anamma den mest stängda plattformen istället, i mina ögon. Googles standarder må inte vara helt öppna men de är definitivt mer öppna än Apples då de fungerar på olika tillverkares hårdvara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gtoxed:

Själv så upplever jag att flerbarnsfamiljer och äldre samt hårt arbetande vuxna har android. De som har mer konsultjobb, laid back typ av jobb eller tjänar fett med cash, samt unga indoktrinerade i konsumptionssamhället kör iphone. det blir en hel del där faktiskt. Men ja, arbetarklassen upplever jag kör mer med android. de som inte har FOMO känsla. På arbetsplatsen är det 65/35 delat i androids vinning. alla våra arbetstelefoner är android. i familj och umgängeskrets är det 80% android. alla ställen man handlar på kör android.
detta är min upplevelse.

Av alla snurriga fördomar som luftas i den här tråden, är den här särskilt rolig. För ju mindre laid back mitt jobb har blivit, desto mer har jag börjat uppskatta att ha en telefon som beter sig förutsägbart. Har man 1000 andra saker att hålla reda på, underlättar det att åtminstone kunna stryka administration av telefonen från listan.

Privat har jag alltid haft android, men tvekar starkt på att köpa en ny pga hur uselt det varit med support och uppdateringar när telefonen inte är det senaste heta längre.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Gjorde en gedigen vetenskaplig undersökning, dvs, frågade min 10-åriga dotter, vad hennes klasskamrater har för mobil.

Några hade iPhone, som de fått av sina föräldrar "eftersom de håller längre än andra mobiler" . Men de var ofta trasiga. Andra hade andra mobiler men hon visste inte vilka.

De enda som pratade om vilken telefon de hade var tydligen barnen med iPhone, samt, visade det sig - min dotter. Då hennes far (dvs jag) tydligen pratat vitt och brett om hur bra hennes nya 10-årspresent Pixel 6a är så har hon vidarebefordrat denna för samhället viktiga information till hennes kamrater. Jag ska väga mina ord bättre framöver.

Min son, 12, säger att han inte så noga vet vilka telefoner andra har. Det spelar ingen roll. Tror många har iPhone och Samsung, men hans Pixel 6a verkar bra.

Kommunal skola, barn med blandat ursprung, de flesta bor i bostadsrätt eller hyresrätt, väldigt få i villa. Föräldrar med varierande arbeten, förskollärare, industriarbetare, programmerare, etc.

Är det på högstadiet eventuell hets om vilken mobil man har slår till?

En något ovetenskaplig observation är att det i mellanstadieåldern oftare är tjejer än killar som bryr sig om vilken mobil de har, och då endast att det är en iphone (oavsett årsmodell). Dvs, de flesta bryr sig inte om vilken mobil de har, men de som bryr sig - de vill ha eller har iPhone. Går nog att diskutera varför. Kanske för att de kommunicerar mer och att det då märks vad kamraterna har.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

Lycka till att få din iPhones hemskärm att se ut så här.

Jag har nog en gnutta OCD o ogillar verkligen bloat o fult UI, o kan därför aldrig mer gå över till iPhone igen där alltid är så låst o redan bestämt hur dom vill att ens egen telefon ska se ut o fungera. Öppenheten med Android (inkl Android TV) att kunna byta launcher till exempel är verkligen kung. Även att kunna installera andra typer av overlays som att få custom menus när man swipear in från nåt håll på skärmen är också smidigt, o så såklart att ha relativt fri tillgång till filsystemet o själv ha lite kontroll över grejer är ett stort plus.
Så även om Google verkligen inte är perfekt så kommer jag aldrig ta i Apples inlåsta o förutbestämda ekosystem ens med tång, dom vet ju inte hur JAG vill att MINA grejer ska fungera.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det är klart. Men du hade ju kanske också gillat att köra säg en BMW (Thinkpad) också. Eller så kanske du kommer fram mer utvilad om du hade kört på en Citroen istället (motsvarande, jag vet inte, en Surface Book kanske, eller en LG Gram) trots att den är rätt mycket billigare, då dens fokus är bekvämlighet.

Det hade varit min nästa poäng: Om stilen är vad du föredrar, kan en premiumlaptop med Windows eller Linux ge i princip samma sorts fördelar som en Mac; det jag vänder mig emot är den trångsynta åsikten som vädras gång på gång i den här tråden, att det på något sätt skulle vara lägre stående varelser som väljer det enda systemet över det andra.

Skrivet av snajk:

Den här grejen att hela tiden jämföra en Apple-produkt med den absolut billigaste skiten på PC/Android-sidan blir ju ganska fånigt när det finns produkter med liknande kvalitet och pris. Som att det faktum att det finns riktigt billiga budgetprodukter inom den ena plattformen, som innebär rätt stora kompromisser, på något sätt är negativt, när det också finns produkter i toppklass utan dessa kompromisser liksom.

Ja den billigaste Macbooken är oerhört mycket bättre än den billigaste PC-laptopen, men priset skiljer ju sig väldigt också. Vad jag kan se är billigast Air i basmodell för ~10K, men du kan också få en Thinkpad T14S för samma pris exempelvis. Den är inte lika tunn och lätt, och har kanske inte riktigt lika bra batteritid, men den har andra fördelar som mer minne, bättre byggkvalitet och att den faktiskt går att reparera eller uppgradera i lite högre grad.

Exakt så: Jag har specifikt ThinkPads som några av mina sekundära datorer hemma, för lek med Linux- och BSD-baserade miljöer, och de är ju inte mindre robusta än mina gamla Appledatorer, med fördelen just att de har öppna BIOS/UEFI, vilket underlättar när jag vill köra öppna operativsystem.

Skrivet av snajk:

Jo kanske, och om man är van vid logiken i IOS. Jag har använt båda plattformarna en del men hittar mycket bättre i Android exempelvis så det är mycket mer bekvämt för mig

Och det är precis på samma sätt för mig med Android och klientversioner av Windows: jag är efter över ett decennium av uppehåll inte van nog vid deras designparadigm för att vara effektiv i dessa gränssnitt, och jag har inte tillräckligt intresse eller behov att lägga ner tiden på att bli bra på dem igen.

Skrivet av snajk:

Men det betyder inte att man bör ge upp helt och bara anamma den mest stängda plattformen istället, i mina ögon.

För mig - subjektivt, alltså - är den mest stängda plattformen också den bästa i det här fallet, och jag litar inte på Google som företag. Det enda alternativet jag frivilligt skulle ge mig på vore en komplett Linux- eller BSD-distribution, vilket naturligtvis går diametralt åt andra hållet i termer av både öppenhet och att slippa meka med sina verktyg för att de ska fungera.

Samma gäller för mig på dator-sidan: det är så inaktuellt för mig att ha något som helst att göra med Microsoft utanför jobbet att min speldator, mina servrar och och mina labbmaskiner alla kör system som i praktiken är lite jobbigare men mycket friare.

Å andra sidan innebär det att jag ironiskt nog verkar för ännu större mångfald. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja den billigaste Macbooken är oerhört mycket bättre än den billigaste PC-laptopen, men priset skiljer ju sig väldigt också. Vad jag kan se är billigast Air i basmodell för ~10K, men du kan också få en Thinkpad T14S för samma pris exempelvis. Den är inte lika tunn och lätt, och har kanske inte riktigt lika bra batteritid, men den har andra fördelar som mer minne, bättre byggkvalitet och att den faktiskt går att reparera eller uppgradera i lite högre grad.

Jag har en Thinkpad T14 (2021) via jobbet och tycker det är en smått hopplös maskin i allt annat än dockat läge. Väljer min MacBook Air M1 alla dagar i veckan.

Älskade verkligen Thinkpads förr och köpte reservdelar till dessa på IBM-tiden. Men numera är modellerna inte alls lika lättservade.

Lenovo är mer en kinesisk Volvo än en tysk BMW numera.

I övrigt så växlar jag mellan min Dell XPS och MacBook hemma, då tyvärr Adobe inte lyckats med att få Photoshop att fungera smärtfritt på Apple Silicon. Speciellt "render video" är något jag saknar, där omvägarna via Media Encoder inte heller funkar.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Många som använder Iphone avfärdar att insidan på en Iphone är ej tillverkat utav Apple. Haft den diskussionen med en del. Ofta blundar de och säger att Iphone bara fungerar.

Såg nyligen på Youtube angående det med att nästa Iphone skall vara så enkel att byta delar. Efter jag hadde sett färdigt tänkte jag bara jisses. Inte för att Samsung är enklare. Iphone är ju rent helvete på insidan.

Jag tror mycket handlar om hur de har marknadsfört sig som företag. När de blev hippt att ha de första Iphone sedan dess har det rullat på. Medan sådan som Samsung har mer fått kämpa i motvind. De har ju lyckats de också mycket tack vare display divisionen som idag leverar x antal miljoner om året med tanke på avtal med till exempel Iphone.

Idag kommer det ständigt nya telefoner på Android sidan. Det negativa är allt är nästan från Kina. Där har du då Huawei/ZTE/Xiaomi/Oppo,Oneplus
Alla de här märken har telefoner som definitivt hadde kunnat konkurrera ut Apple Iphone de får inte lov.
Lite det jag tror att Iphone fått vara så stor som den är. Att de inte spelar med samma regler som de andra.

iPhone var överlägsen alla andra smartphones i början, jag som själv körde Android på den tiden vet att Androiderna sög totalt. När det sen kom riktigt bra konkurrenter till iPhone vilket jag vill påstå var kanske runt 2012 så hade Apple redan etablerat sig som dom bästa. Det är inte att Apple spelar på andra regler det är att dom var först med den kompletta smartphoneatmosfären vi har idag. Och dom var bäst i några år. Apple rider fortfarande på detta givetvis, men sen är det bra telefoner på dom saker som spelar roll för vanliga användare. Det viktiga för mig är inte att skärmen ska ha 120hz, det skiter jag i. Det viktiga är inte att jag har funktioner som jag ändå inte använder. Eller att jag måste jailbreaka för att få tillgång till vissa saker en Android kan. Min telefon gör allt jag vill att den ska göra redan och den håller länge. Betalar gladeligen lite mer om den ändå håller några år längre för att den får uppdateringar längre osv.

Skrivet av Ness:

Ja nej självklart finns det andra utgifter än bara material, men du kan nog vara rätt säker på att de får ut mer än 50% ren vinst per lur. 2015 stod de för 14.5% av den totala smartphonemarknaden, men kammade hem 94% av vinsten... Det säger ganska mycket tycker jag.

Oavsett hur mycket vinst de får per lur så är min poäng att Apple är ansvariga för den extrema prisökningen vi sett på telefoner efter att iphone blev en hit. 2007 så kostade en high end-lur strax över 3000:-. 10 år senare så var det 12-14000:-, det är en ökning på nästan 500%. Självklart dyrare hårdvara, men absolut inte så att det försvarar en sån extrem prisökning.

Mycket har nog att göra med att det som gör att Androidlurar säljer mycket är för att det finns budgetalternativ. Du kan köpa en bra telefon för 1500kr. Hur mycket vinst är det på en sådan egentligen? Nästan obefintlig skulle jag tro. Apple säljer ju bara premiumprodukter så den faktiska vinsten blir högre även om procentuell vinst per enhet inte skulle vara det. Men det är den garanterat också.

Folk har tyvärr gått med på att köpa telefoner för 10k+. Det hade jag aldrig gjort oavsett märke eller vad den gör. Jag kunde t.o.m fått en så dyr på jobbet men valde 12 mini för jag ville inte ha en så stor telefon. Skulle jag betala ur egen ficka, så hade jag absolut max lagt 6000kr på en mobil. Det är ju precis som att grafikkorten har blivit så dyra, för att det finns för många som betalar för det.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av brickerbro:

Folk har tyvärr gått med på att köpa telefoner för 10k+. Det hade jag aldrig gjort oavsett märke eller vad den gör. Jag kunde t.o.m fått en så dyr på jobbet men valde 12 mini för jag ville inte ha en så stor telefon. Skulle jag betala ur egen ficka, så hade jag absolut max lagt 6000kr på en mobil. Det är ju precis som att grafikkorten har blivit så dyra, för att det finns för många som betalar för det.

Det senare är en viktig poäng i den här diskussionen: Du kan få även en iPhone för (drygt) 6000 spänn (inräknat att kronan tappat bortåt en tredjedel mot dollarn den senaste tiden!) - men det blir inte deras toppmodell.

Det faktum att tillräckligt många är beredda att betala 12-16 papp för den dator/mediaspelare/kommunikationsenhet de använder mest varje dag gör att det finns modeller som kostar så mycket. Men det liknar det faktum att det finns folk som är beredda att lägga hur mycket pengar som helst för att få ut ytterligare några FPS när de spelar på Ultra settings i 4k och därför accepterar inte bara höga grafikkortspriser utan till och med totalt oseriösa scalperpriser.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av brickerbro:

Folk har tyvärr gått med på att köpa telefoner för 10k+. Det hade jag aldrig gjort oavsett märke eller vad den gör. Jag kunde t.o.m fått en så dyr på jobbet men valde 12 mini för jag ville inte ha en så stor telefon. Skulle jag betala ur egen ficka, så hade jag absolut max lagt 6000kr på en mobil. Det är ju precis som att grafikkorten har blivit så dyra, för att det finns för många som betalar för det.

Men alltså... Precis som med grafikkort så kan det ju vara kaffepengar när allt kommer kring i förhållande till användningen av produkten i fråga.

Mobilen är med mig dagligen var jag än är och används flera timmar om dagen. En iPhone för 8K utslaget över 5 år (Ja, så länge har jag mina mobiler) blir knappt 100 kr/månaden. Samma med ett grafikkort. I en normal privatekonomi är det ju ingenting i förhållande till nyttan av produkten. Oavsett om bolaget tar stor marginal på material/produktion/utvecklingskostnad.

Däremot förfasas jag av vad vissa kan lägga i leasing på bilar de använder max någon timme om dagen, om ens det! Tusenlappar i månaden hit och dit! Jämfört med någon hundring eller två i månaden i periodiserad kostnad för en mobiletelefon eller ett grafikkort

Det är inte där slaget står så att säga...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det senare är en viktig poäng i den här diskussionen: Du kan få även en iPhone för (drygt) 6000 spänn (inräknat att kronan tappat bortåt en tredjedel mot dollarn den senaste tiden!) - men det blir inte deras toppmodell.

Det faktum att tillräckligt många är beredda att betala 12-16 papp för den dator/mediaspelare/kommunikationsenhet de använder mest varje dag gör att det finns modeller som kostar så mycket. Men det liknar det faktum att det finns folk som är beredda att lägga hur mycket pengar som helst för att få ut ytterligare några FPS när de spelar på Ultra settings i 4k och därför accepterar inte bara höga grafikkortspriser utan till och med totalt oseriösa scalperpriser.

Fast 6000 spänn för den billigaste modellen hos ett märkte är ju fortfarande helt sjukt. O att betala 12-16 papp för nåt som man kan betala typ 2 papp för att få en modell som dom flesta egentligen knappt märker skillnad på är också ganska sjukt.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Fast 6000 spänn för den billigaste modellen hos ett märkte är ju fortfarande helt sjukt. O att betala 12-16 papp för nåt som man kan betala typ 2 papp för att få en modell som dom flesta egentligen knappt märker skillnad på är också ganska sjukt.

Det vore sjukt om det vore enda möjligheten, men så är det inte, eller hur? Om du bara vill ha en mobil kan du få en Androidlur för några hundralappar.
Vill du specifikt ha en iPhone kan du i värsta fall köpa en äldre och/eller begagnad modell för ett par tusenlappar, vilken sannolikt kommer fungera och fortsätta få säkerhetsuppdateringar i åtminstone ett par år till.
De som inte märker skillnaden är inte målgruppen, helt enkelt.

För att ge ytterligare en bil-liknelse: jag har kört tyska premiumbilar i två decennier, men aldrig köpt nytt. Jag har kört svenskt, japanskt och koreanskt, men föredrar känslan i de tyska maskinerna. Smaksak, helt enkelt. Märker du inte skillnaden är det bara dumt att lägga (för dig) onödiga pengar på den dyrare produkter eller ta risken att en begagnad bil inte håller måttet kvalitetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Kanske bör påpeka att det inte är min åsikt utan en frågeställning efter min observation bland ungdomarna på bussen. Vet att det ännu så länge är som du säger att det är lite 40/60 på totalen. Därför jag blev så förvånad när jag inte såg en enda Androidmobil bland de 12-13 elever som höll på med sina mobiler. Rent statistiskt borde några haft en Android kan man ju tycka. Det faktum att så icke var fallet är anledningen till att jag undrar över hur det blir med Android i framtiden. Jag vill inte att Apple ska sådan extrem dominans gillar att det finns alternativ. Din observation gäller den även bland ungdomar som du ser? Kanske är det i så fall ett lokalt fenomen här i Örebro?

Android påväg att dö? Nej nej..
Men varför alla på bussen hade iphone kan ha att göra med hur skolorna blir "sponsrade"

Min kusins skola fick avtal om Chromebooks till alla elever.. han kör än idag Android som sin daily driver, precis som alla hans andra vänner från klassen.

Min väns barn fick erbjudande om ipads med tangentbord.
Dom fick kör iPhones idag för att de är det dom är vana vid.

Sedan så kan man ju få en sådan lärare som jag hade i gymnasiet som körde alla sina datakunskapskurser på Mac för att han tyckte om Mac.
Och gjorde man uppgifterna man fick av honom på en PC så fick man IG på uppgiften...
Då ingen i min klass hade en Mac ifrågasatte vi hur vi skulle klara av hans läxor m.m..
Varpå han svarade med att vi glatt kunde köpa en för att säkra upp inför framtiden då Apple är och alltid varit det bästa enligt honom.
2 trippar till rektorn så hade vi ny lärare, fick använda pc som alla redan ägde samt ett VG i betyg..

Sedan har vi såklart grupptrycket 🙂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det vore sjukt om det vore enda möjligheten, men så är det inte, eller hur? Om du bara vill ha en mobil kan du få en Androidlur för några hundralappar.
Vill du specifikt ha en iPhone kan du i värsta fall köpa en äldre och/eller begagnad modell för ett par tusenlappar, vilken sannolikt kommer fungera och fortsätta få säkerhetsuppdateringar i åtminstone ett par år till.
De som inte märker skillnaden är inte målgruppen, helt enkelt.

För att ge ytterligare en bil-liknelse: jag har kört tyska premiumbilar i två decennier, men aldrig köpt nytt. Jag har kört svenskt, japanskt och koreanskt, men föredrar känslan i de tyska maskinerna. Smaksak, helt enkelt. Märker du inte skillnaden är det bara dumt att lägga (för dig) onödiga pengar på den dyrare produkter eller ta risken att en begagnad bil inte håller måttet kvalitetsmässigt.

Jo men vill man av olika aneldningar ha en ny iPhone så är man ju körd, då måste man betala premiumpriset direkt. O sen med tanke på att det ändå är en relativt stor del av befolkningen som kör iPhone så är det garanterat många också som inte direkt märker av nån prestandaskillnad mellan en ny o en gammal/budget-telefon heller, utan dom bara betalar det dom måste betala eftersom man "ska" ha en iPhone o för att köpa begagnat inte ens dyker upp som alternativt i mångas skallar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Gesterna? Vad menar du då, typ "pinch to zoom"? Det mesta är väl universalt?

Jag tror anledningen till varför många väljer Apple är att det räknas som en statussymbol. Har hört om allt från mobbing till tjejer som vägrar date:a killar som använder Android...

Jag är helt med på vad du säger med Apples ekosystem, och jag förstår hur det kan kännas nice. Men det man blundar för är vad det innebär för i stort. Att ett företag ska ha full kontroll, äga alla produkter och monopol inom sitt ekosystem är extremt negativt för oss konsumenter. Kolla bara hur Apple lyckades trissa upp priset på telefoner mellan 2007-2017.. 10 år och priserna ökade med över typ 400-500% där Apple tar ~85% vinst per lur. Och det lyckades man göra trots att man inte var ensam på marknaden. Tänk dig hur det hade varit ifall vi det inte fanns något alternativ? Det är där vi kommer hamna när tillräckligt många gått all in för ett och samma märke.

Men återigen, sedan tror jag många som använder Apple och tycker det fungerar så smidigt, egentligen jämför med hur saker var för 10 år sedan snarare än nu. Min erfarenhet är att alla smarta enheter, trådlösa hörlurar, streaming-boxar etc "bara fungerar" oavsett om man köpt in sig i Apples ekosystem eller kör med något annat.

Jag ser det mer som att det i så fall är kunderna som valt iPhones som har trissat upp priset i och med att de accepterat det pris som Apple satt. Jag tror nog inte att deras makt, eller kundgrupp, är eller blir så stor att det hotar konkurrensen från Android såpass att vi till slut bara har Apple kvar. Man önskar ju att det fanns fler alternativ, men marknaden, dvs kunderna, har valt att inte tillåta dem (Windows phone) överleva. Därför är det ingen som försöker komma med alternativ. Så, vad ska man (vilket i slutändan handlar om Staten) göra åt kunderna som väljer "fel"?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Tja, för min del var första mobil en Nokia 6110, sen en Sony Ericsson Walkman (minns inte modellen) sedan fick jag som jobbtelefon min första ”smartphone” en Sony whatever och den var fruktansvärt dålig, på alla sätt och vis. Framförallt var batteriet och mjukvaran kass och den laggade rätt ofta, ibland till och med när man ville skriva sms. Därefter en lite nyare Sony, som inte heller var någon höjdare. Sedan blev jag erbjuden en Iphone 4S och den var så mycket bättre än Sony på precis allt. Jag gillar också mjukvaran och sen dess har jag endast Iphone, precis som min dotter. Min sambo älskar Samsung och hennes kamera är faktiskt bättre, annars är det inget annat som jag gillar med hennes telefon. Vi har också 2 IPad och det är så härligt med Icloud där bilderna synkas osv. och sen dessa underbara AirPods . Så för min del är det så praktiskt och problemfritt att jag kan stå ut med priset var femte år..om jag säger såhär - det ska mycket till för att få mig att gå över till Android

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag ser det mer som att det i så fall är kunderna som valt iPhones som har trissat upp priset i och med att de accepterat det pris som Apple satt. Jag tror nog inte att deras makt, eller kundgrupp, är eller blir så stor att det hotar konkurrensen från Android såpass att vi till slut bara har Apple kvar. Man önskar ju att det fanns fler alternativ, men marknaden, dvs kunderna, har valt att inte tillåta dem (Windows phone) överleva. Därför är det ingen som försöker komma med alternativ. Så, vad ska man (vilket i slutändan handlar om Staten) göra åt kunderna som väljer "fel"?

Jo visst kan man skylla på kunderna, och personligen så tycker jag att den kundgruppen varit stendumma som accepterat högre och högre priser, för produkter som i bästa fall varit likvärdiga billigare alternativ hos Android. Men det är samtidigt ganska tydligt hur marknaden fungerar när ett företag har semi-monopol. Många kunder som är investerade i det ekosystemet ser inte ens Android som ett alternativ. Men det är ju väldigt tydligt att målet från Apples sida hela tiden varit att sakta men säkert öka priserna upp till den övre smärtgränsen.

Jag tror inte heller att Android kommer konkurreras ut, men det är skrattretande vad lite intäkter många tillverkare drar in där jämfört med Apple. Om Android skulle försvinna så skulle EU behöva kliva in och tvinga Apple att öppna upp iOS för andra tillverkare, precis som de tvingade dem att anpassa sig till USB-C-standarden för laddning.

Men jag hoppas vi ser någon renässans snart som spräcker "mobilbubblan". Det finns liksom ingen anledning att folk ska gå runt och köpa en ny telefon varje eller vartannat år för 15 000:-

Skrivet av brickerbro:

Mycket har nog att göra med att det som gör att Androidlurar säljer mycket är för att det finns budgetalternativ. Du kan köpa en bra telefon för 1500kr. Hur mycket vinst är det på en sådan egentligen? Nästan obefintlig skulle jag tro. Apple säljer ju bara premiumprodukter så den faktiska vinsten blir högre även om procentuell vinst per enhet inte skulle vara det. Men det är den garanterat också.

Folk har tyvärr gått med på att köpa telefoner för 10k+. Det hade jag aldrig gjort oavsett märke eller vad den gör. Jag kunde t.o.m fått en så dyr på jobbet men valde 12 mini för jag ville inte ha en så stor telefon. Skulle jag betala ur egen ficka, så hade jag absolut max lagt 6000kr på en mobil. Det är ju precis som att grafikkorten har blivit så dyra, för att det finns för många som betalar för det.

Jo så är det ju, Android ar ju majoriteten av marknaden i fattiga länder exempelvis. Men att ha endast ha 14% av en marknad och ändå kamma hem 94% av vinsten är heeeeelt galet. Det finns inget företag som jobbar med att sälja telefoner med förlust. Så de siffrorna borde vara en ögonöppnare för hur extremt hög vinst de får ut per lur, samt via appstore-monopol osv.

Yeah, när jag köper en ny telefon så kollar jag på förra årets flaggskepp. Förrförra luren jag köpte var en LG som vid release kostade över 12 000:-, men ett år senare såldes för runt 3000:-.

Japp, men på grafikkortssidan så är ju problemet också att för att faktiskt kunna driva spelen i hög upplösning etc så finns det inga alternativ. Jag har ju hållit mig från att uppgradera sedan 2017, men i år slog jag till på ett 7900XTX, vilket såklart var svindyrt för 12000:-, men fortfarande halva priset jämfört med ett 4090. Jag var helt 100 på att priserna skulle rasa nu när AMD faktiskt har ett kort som kan konkurrera, men tydligen inte. Nvidia fortsätter att lyckas kränga 4090 till obscena priser av någon anledning. Trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag hoppas verkligen Intel lyckas slå sig in på grafikkortsmarknaden så att konkurrensen ökar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Man önskar ju att det fanns fler alternativ, men marknaden, dvs kunderna, har valt att inte tillåta dem (Windows phone) överleva. Därför är det ingen som försöker komma med alternativ. Så, vad ska man (vilket i slutändan handlar om Staten) göra åt kunderna som väljer "fel"?

Tolkar jag ditt inlägg rätt om jag förstår det som att du skulle vilja att val av plattform reglerades i lag? 🤔

I grund och botten: det är inte synd att Windows Phone som produkt inte finns, givet att det aldrig blev bra nog att dra marknadsandelar i relevant grad. Det är däremot lite synd att Microsoft inte var bättre än vad de var, men de kanske lärde sig något av det, om man ska se det positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag är f.ö förvånad över iphones starka ställning i USA, visst har telefoner bundlats med abb, men det finns ändå många amerikaner som inte har det så fett, hur kan en vanlig arbetarfamilj ha råd med iphones till alla i familjen?

Visst är det fler som har det riktigt dåligt i USA, men också många som har det betydligt bättre och medianlönen i USA är ändå runt motsvarande 50000 kr jämfört med 34000 kr i Sverige, det till ett generellt lägre kostnadsläge. Det ger såklart utslag.

USA är fortfarande världens rikaste land, möjligen några oljeländer undantaget, med disponibel hushållsinkomst högre än Norge och Luxemburg.

Din vanliga amerikanska arbetarfamilj har det i ett globalt perspektiv väldigt bra, med rätt feta kreditlinor, och det har regnat olika stöd över dem sedan man tog sig ur finanskrisen och tryckte upp statsskulden från 60 till 130% av BNP.

Bara som ett exempel så fick man under pandemin ett utökat barnbidrag (skatteavdrag) på 250 till 300 dollar per barn i USA som nu har återgått till 2000 dollar om året. Vilket ju fortfarande är mer än våra 1250 kr.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Avskyr Android gränsnittet som pesten. Har haft allt från Samsung, Motorola till Sony. Ingen av dem var en särskilt bra upplevelse jämfört med iPhone.

Att ha möjlighet att ändra gränssnitt till det man själv föredrar är ju dock en av fördelarna med Android.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jo men vill man av olika aneldningar ha en ny iPhone så är man ju körd, då måste man betala premiumpriset direkt. O sen med tanke på att det ändå är en relativt stor del av befolkningen som kör iPhone så är det garanterat många också som inte direkt märker av nån prestandaskillnad mellan en ny o en gammal/budget-telefon heller, utan dom bara betalar det dom måste betala eftersom man "ska" ha en iPhone o för att köpa begagnat inte ens dyker upp som alternativt i mångas skallar.

Man får väl ändå räkna med att inte alla är totalt dumma i huvudet? Nästan alla som kan köper vissa saker som är dyrare än det billigaste man kan köpa som fyller funktionen man behöver lösa, om det nu är tandkräm, pynt, kläder, hobbyprylar eller något annat. Så länge folk inte havererar sin privatekonomi för sin konsumtion är det väl upp till dem att avgöra om de tycker kostnaden är värd vad de får ut av köpet?

Permalänk

Man bör dela upp användargrupperna.
Vem väljer en iPhone 14 eller en Samsung S23? Det är för mig en intressant fråga.

Jag själv skulle inte köpa någon, just nu tar båda emot väldigt mycket. Nästa gen, så hade jag valt en iPhone 15 med usb c framför Samsung S24.

En helt annan fråga är vem väljer att offra säkerhet och köpa en begagnad äldre iPhone med förlegad hårdvara, emot en ny Android i mellanklassen som i sin tur har sina problem. Det är enligt mig en Pest eller kolera fråga. För mig går begagnad bort helt och då kostar den billigaste vettiga iPhone (iPhone 13 – 5G) runt 9000kr på vanliga butiker.

Inflation i all ära, men för mig så är 9000kt för mycket pengar på en produkt som snabbt blir gammal och som jag har med överallt, när jag är uppe 20m över backen på tak, skyliftar, kör med grävare etc.
Att mobiltelefonen kan bli överkörd av en 50 ton grävare är en sak som kan hända, gorilla glas i all ära. Men är backen hård så kan glaset ta skada.