Ansluten till router inget Internet - mobilt nätverk

Permalänk

Ansluten till router inget Internet - mobilt nätverk

Hej!

Har problem att komma ut på nätet via ett 4G-nätverk och router. Det går att ansluta till routern routern, alla lampor lyser och jag har provat att starta om routern ett par gånger men lika förbannat kommer jag inte ut på nätet.

Router hanteras via mobilappen. Routern är av märket TP Link.

Nån som har några bra felsökningstips när man gått bet.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Hej!

Har problem att komma ut på nätet via ett 4G-nätverk och router. Det går att ansluta till routern routern, alla lampor lyser och jag har provat att starta om routern ett par gånger men lika förbannat kommer jag inte ut på nätet.

Router hanteras via mobilappen. Routern är av märket TP Link.

Nån som har några bra felsökningstips när man gått bet.

Tack på förhand.

Vilken router är det exakt? (Modell?)
Vad har du för mobilt bredbandsoperatör?
Är du helt hundra på att du har ett fungerande abonnemang?
Vad får du för felmeddelande på datorn/telefonen du försöker ansluta till routern med?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Vilken router är det exakt? (Modell?)
Vad har du för mobilt bredbandsoperatör?
Är du helt hundra på att du har ett fungerande abonnemang?
Vad får du för felmeddelande på datorn/telefonen du försöker ansluta till routern med?

1. TP Link AC750 Archer MR200.
2. Comviq
3. Ja
4. Det går att ansluta, men när jag kontrollerar anslutningen i telefonens inställningar/routergränssnittet står det ”Anslutet inget Internet”.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Ja, men hittar ingen uppenbar orsak till att jag inte kan ansluta till Internet.

Signalstyrka 100%
IP-adress, dns tilldelade, registrerad till ett (icke-namngivet) nätverk enligt systemloggen.

Permalänk
Medlem

Om du kör trådlöst, börja med att kolla om det funkar med ethernetkabel. Om sladden funkar, kanske det räcker med att göra nya wifi-inställningar.

För mig fungerade sladd inte när jag löste vad som låter som typ samma fel på min Asus tuf AX5400 genom factory reset.

Visa signatur

Nostalgi: i7-2600K@5.0Ghz, Obsidian 650D, Noctua NH-U9BSE2, AX850, [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/mjt9ux.png[/img]
Nuvarande: 7950X3D, RTX4070-S, X670-E Asus Prime, ROG Loki 1000WSFX, MP700 Pro, Liquid Freezer II, G. Skill Trident 6400Mhz, Raijintek Thetis Window
Övrigt: Alienware m15 R7 i7-12700H RTX3060 | DALI Mentor 1 + Opticon vokal

Permalänk
Skrivet av Blain:

Om du kör trådlöst, börja med att kolla om det funkar med ethernetkabel. Om sladden funkar, kanske det räcker med att göra nya wifi-inställningar.

För mig fungerade sladd inte när jag löste vad som låter som typ samma fel på min Asus tuf AX5400 genom factory reset.

Provade med en gammal laptop. Den ansluter till nätverket men fortfarande inget Internet. Samma peoblem med kabel alltså.

Permalänk
Medlem

Kan du komma åt comviqs hemsida? Jag tänker om du mot förmodan ändå inte har tillgängligt saldo.

Edit: och logga in på routerns admin-interface och kolla status för anslutningen. Fel apn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Provade med en gammal laptop. Den ansluter till nätverket men fortfarande inget Internet. Samma peoblem med kabel alltså.

Har råkat ut för att PIN-konden blivit aktiverad vid några tillfällen på 4G routrar. Har du säkerställt att du låst upp och inaktiverat PIN-kod i routern?

Har annars samma fenomen med mitt SIM-kort i bärbara. Mitt tvillingkort slutade en dag att fungera och Soluno (snik Telesnor hittar såklart inga fel). SIM-kortet fungerade inte heller i någon annan dator som däremot kunde använda t.ex. Telias SIM-kort. Någon definitiv slutsats kunde jag dock inte komma fram till då jag dessvärre lyckades förstöra min SIM-kortplats i felsökningsprocessen och därmed incitamentet att lösa mysteriet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem igår med min asus router. Dock så visar de sig vara Audeze HQ app till android som verkade orsaka problemet. Installerade den igår för jag fick mina Maxwell lurar.. Väldigt liten chans att du kör appen dock..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av prod01:

Kan du komma åt comviqs hemsida? Jag tänker om du mot förmodan ändå inte har tillgängligt saldo.

Edit: och logga in på routerns admin-interface och kolla status för anslutningen. Fel apn?

Kommer åt info i comviq-appen men ej via google chrome. Knepigt.

Verkar vara rätt apn: 4g.tele2.se

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har råkat ut för att PIN-konden blivit aktiverad vid några tillfällen på 4G routrar. Har du säkerställt att du låst upp och inaktiverat PIN-kod i routern?

Har annars samma fenomen med mitt SIM-kort i bärbara. Mitt tvillingkort slutade en dag att fungera och Soluno (snik Telesnor hittar såklart inga fel). SIM-kortet fungerade inte heller i någon annan dator som däremot kunde använda t.ex. Telias SIM-kort. Någon definitiv slutsats kunde jag dock inte komma fram till då jag dessvärre lyckades förstöra min SIM-kortplats i felsökningsprocessen och därmed incitamentet att lösa mysteriet.

PIN är inaktiverat.

Surt med sim-kortsplatsen😅

Permalänk

Ändrade dns tidigare. Återställde sen routern. Nu är dns 0.0.0.0 för både primär och sekundär dns. Spelar det nån roll?

Permalänk
Skrivet av simonthesaint:

Ändrade dns tidigare. Återställde sen routern. Nu är dns 0.0.0.0 för både primär och sekundär dns. Spelar det nån roll?

Problemet kvarstod dock både före och efter ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonthesaint:

Problemet kvarstod dock både före och efter ändringar.

Om primär och sekundär DNS är 0.0.0.0 så kommer din dator inte kunna göra namnuppslag = inget internet.
Har du internetåtkomst men inget namnuppslag borde du kunna ping:a externa IP-adresser som t.ex. 1.1.1.1. Går det kan du alltid försöka konfigurera primär DNS som 1.1.1.1

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonthesaint:

Ändrade dns tidigare. Återställde sen routern. Nu är dns 0.0.0.0 för både primär och sekundär dns. Spelar det nån roll?

Är det i routern du läst av det så är det nått fel för det måste finnas en dns server, har du inte heller fått nån ip adress ?
Kan du testa simkortet i nått annat eller åtminstone montera om det utifall det glappar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om primär och sekundär DNS är 0.0.0.0 så kommer din dator inte kunna göra namnuppslag = inget internet.
Har du internetåtkomst men inget namnuppslag borde du kunna ping:a externa IP-adresser som t.ex. 1.1.1.1. Går det kan du alltid försöka konfigurera primär DNS som 1.1.1.1

Det såg ut så igår men ändrade. Nu är dns konfigurerade.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det i routern du läst av det så är det nått fel för det måste finnas en dns server, har du inte heller fått nån ip adress ?
Kan du testa simkortet i nått annat eller åtminstone montera om det utifall det glappar ?

Har dns nu, och ip-adress. Ändå inget Internet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonthesaint:

Har dns nu, och ip-adress. Ändå inget Internet

Går det att pinga nått på internet ?
Går det att pinga dns servern ?
Går det att pinga operatörens gateway ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat simkortet i en mobil? Bra sätt att utesluta router eller ditt abonnemang.

Permalänk
Medlem

När du säger "har dns och ip-adress". Vad är det som har ip-adress och dns? Din dator/mobil eller din router?
Fokusera först på din router via admin-gränssnittet. Kolla status på wan.

Som skrevs ovan. Vad händer om du flyttar sim-kortet från routern till mobilen och stänger av wifi på mobilen, för att ansluta över mobildata.

Och återigen, dubbelkolla att du har saldo på abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Testa SIM-kortet i mobilen, internet där? Ja då fungerar SIM/nät.

Fabriksåterställ routern och gör en nyinstallation.

En TP-Link-router måste ställas in innan den delar ut något nät.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Går det att pinga nått på internet ?
Går det att pinga dns servern ?
Går det att pinga operatörens gateway ?

Ingen mästare på detta men det gick att pinga ip på routerns webgränssnitt men dns-servern tog för lång tid på sig. Görs med mobilen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av simonthesaint:

Ingen mästare på detta men det gick att pinga ip på routerns webgränssnitt men dns-servern tog för lång tid på sig. Görs med mobilen.

Du är lite otydlig, menar du att du kan pinga routern eller menar du att du kan pinga någon av de platser jag föreslog ?
Och har du provat om simkorrtet fungerar i något annat än routern, du har uppenbarligen en telefon så sätt simet i den och se om det funkar där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du är lite otydlig, menar du att du kan pinga routern eller menar du att du kan pinga någon av de platser jag föreslog ?
Och har du provat om simkorrtet fungerar i något annat än routern, du har uppenbarligen en telefon så sätt simet i den och se om det funkar där.

Jag kan pinga routern (ip), men när jag testade att pinga routerns dns blev det time out.

Jag får testa sim-kortet.

Permalänk

Under nätverkskartan i tp links webbgränssnitt står det att Internet är frånkopplat, SIM-kortet är ”redo” (prepared), signalstyrkan är 100 %.

Det verkar dessutom som att data förbrukas på detta SIM (i nuläget ~45 MB. Upphastighet: 858 bytes/sek, Ner: 1,27 KB/sek).

Vet inte om detta säger er nåt dock.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Testa SIM-kortet i mobilen, internet där? Ja då fungerar SIM/nät.

Fabriksåterställ routern och gör en nyinstallation.

En TP-Link-router måste ställas in innan den delar ut något nät.

Det går att surfa med SIM-kortet i mobilen.

Permalänk

Det går att välja mellan två driftlägen: 3G/4G och Wireless. Jag har valt 3G/4G.

APN är förvalt till 4g.tele2.se

DHCP är aktiverat

DDNS är ej tillgängligt

WAN:LTE (förvalt)

IPV4 (förvalt)

Axplock…

Permalänk

Körde diagnostik via tp-links webbgränssnitt:

SIM card: check
WAN connection: check
NCSI: fail

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att uppdatera routern till senaste firmware. Antingen om den kan hämta mjukvaran själv, eller om du kan ladda hem/upp via mobil eller dator (om du ansluter datorn via mobilens wifi-hotspot för hemladdning)