Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Är Android-mobiler Döende?

Permalänk
Medlem

Har nog mest att göra med status och att föräldrarna köper iPhone då de själva har det och inte kan Android.

Upplever dock inte att det är mer av den ena än den andra ute på gatan, på jobbet så börjar folk kallsvettas om man erbjuder dem en Android-lur.

Vi har tight budget per användare så valet ligger mellan en skitdålig iPhone eller en hyfsat bra Android, 95% väljer iPhone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snotling:

Detta verkar ju vara något av en favorit slogan för folk som ska klaga på Apple och iphone, vad är det ni gör med era Android telefoner som är så fritt?
förutom att ladda ner någon app som sprider en massa dynga och malware?

De har absolut närmat sig på senare tid, men fortfarande är det rätt stora skillnader på många områden.

Det är fint att Apple äntligen stöder widgets exempelvis, men deras lösning är ju rätt begränsad i jämförelse med Androids. Att kunna byta systemappar är också trevligt, eller bara att kunna installera en annan browser (som inte bara är ett skal ovanpå standardbrowsern typ). Alternativa butiker är inget jag använder direkt, dock gjorde jag det en del när jag hade Samsung för de hade en del appar som inte fanns i Googles butik, däremot använder jag ofta möjligheten att "sideloada".

Det kan vara en gammal version av en app där funktionaliteten blivit sämre i nyare versioner exempelvis (tittar på Spotify), eller spel som jag köpt utanför butiken (allt från Humble Bundle exempelvis), eller appar som inte är tillgängliga i den svenska butiken för att de riktar sig mot andra marknader (Hulu har jag installerat ganska många gånger på olika enheter exempelvis). En sak jag har pysslat med mycket på sistone är emulering av gamla konsoler och liknande, många emulatorer finns i butiken men inte sällan får man nyare versioner med bättre prestanda och/eller bugfixar om man typ plockar ner den från projektets github eller liknande. För emulering underlättar det också väldigt att ha ett faktiskt filsystem man kan titta på, där man kan flytta filer som man vill och så.

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Telefoner är väl lite vad det är. Men det som verkligen förvånar mig är alla kids med SVINDYRA kläder man ser nuförtiden. Fine att en iPhone kan vara dyr. Men jag ser på veckobasis kids med T-shirts för typ 5 tusen i kollektivtrafiken. Eller typ en jacka för 15 tusen. Då är något ordentligt fel.

Föräldrar som köper t-shirts för 5 tkr till sina ungar? Nu överdriver du nu allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinkefing:

Föräldrar som köper t-shirts för 5 tkr till sina ungar? Nu överdriver du nu allt!

Han kanske menar sammanlagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad tror ni om detta? Varför tror ni att Apple blivit så dominant hos ungdomarna?

Priset.
(i kombination med att päronen betalar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Föräldrar som köper t-shirts för 5 tkr till sina ungar? Nu överdriver du nu allt!

Nej. Såg senast häromdagen en ungdom med en sådan här: https://www.farfetch.com/se/shopping/men/balenciaga-political...

Vem som betalat vet jag inte såklart. Men ute i förorten utanför Stockholm där jag bor är det inget ovanligt alls att se kids i dessa kläder. Även på pendeln / tunnelbanan. Ser ofta ungar i Palm Angels kläder exempelvis (h-vete vad jag hatar det märket). Och innan någon börjar säga att det är kopior. Nej, det är det inte.

Var senast i helgen på NK Herrtrend och kollade lite snabbt. Är som en ungdomsgård numer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller i princip med det du säger förutom denna detalj.
Jag skulle snarare påstå historisk att man får ha väldigt låga krav hårdvaruväg om man vill ha en telefon så länge.

Förlåt, jag skulle ha varit tydligare: Vad jag ville ha fram var att det inte behöver vara särskilt dyrt att ha en sån telefon objektivt sett, men självklart kommer de flesta som tar sig råd med en sådan telefon att ta sig råd oftare än vart sjunde år.
I verkligheten brukar ju många telefoner skickas vidare under sin livstid, till begagnatköpare, barn eller "fattigare" släktingar/vänner, och iPhones verkar som sagt i regel leva väldigt länge bland sådana som inte har råd med det senaste.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För varje år som går nu (bortsett från de vikbara) så går det dock emot som du skrev.
Det finns saker som utvecklas snabbt, som optisk zoom och Bluetooth.

Det är rätt standard idag att man vill ha trådlösa hörlurar som strömlöst kopplar upp sig emot flera enheter. Svarar man från telefon, surfplattan, laptopen eller den stationära så ska hörlurarna automatisk koppla dit. Detta kanske fungerar bra i Apple ekosystem men utanför suger det, ofta bara dåligt med 2st enheter till samma trådlösa headset. Men för varje Bluetooth version man uppgraderar till ju bättre blir det.

Det är en aspekt av Apple som många inte tänker på:
I väldigt många fall bygger de sin egen "secret sauce" ovanpå existerande standarder, men eftersom de också är med i många standardkommiteer dyker många av deras idéer upp i framtida lösningar. Thunderbolt, Bluetooth, USB-C och Chi är alla exempel på standarder som förbättrats med hjälp av Apple-uppfinningar som de öppnat för allmänt bruk en stund efter att ha använt dem för att förbättra livet för sina egna kunder.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Angående supergammal hårdvara. Så när en sprillans ny flaggskepp mobil lanseras så är det inte alltid de har den senaste hårdvaran av flera anledningar, dels måste denna hårdvaran typ ha släpps 6 månader innan mobilen släpps för att de ska kunna få med den, beroende på vad vi nu pratar om för hårdvara.

Återigen en fördel - och nackdel - med Apple: De är i mångt och mycket inte beroende av tredjepart för utvecklingen av komponenter i sina enheter, men i de fall de är det, måste komponenterna hålla så hög kvalitet att de realistiskt kan tillverkas i volymer om hundratals miljoner enheter årligen med minimal felandel för sånt som hamnar i iPhone. När Apple inte själva äger teknologin - säg exempelvis radiomodem - så betyder det relativt ofta att de ligger en halv eller en generation bakom top-of-the-line av vad som vore möjligt att stoppa in i en mindre spridd produkt. Å andra sidan har ju deras SoC-tillverkning tuffat på som bara den, med rejält försprång över konkurrenten (realistiskt sett bara Qualcomm), och nya releaser varje september till och med under pandemiåren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Enligt besöksstatistik för några websidor som "alla" kundkategorier besöker så har det varit ganska jämnt mellan iOS och Android i Sverige i många år, med viss övervikt för Android.

Vilket känns intuitivt märkligt när 9/10 jag känner kör Android och PC. Man kan inte utgå ifrån enstaka grupper som man rör sig i för folk tenderar ju att välja samma märke som de andra i gruppen.

Här är en från Statcounter GS över Sverige och OS för mobila enheter senaste 12 månaderna. Längre ner kan man backa år bakåt i tiden.
https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/sweden

Just nu är det;
Mobile Operating System Market Share in Sweden - April 2023
iOS 58.64%
Android 40.87%

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på att Apple väldigt aktiva försöker tränga sig in i skolorna med plattor och datorer och sedan blir det grupptryck bland ungdomarna att välja Appletelefon.

Jag tror det till 99% handlar om grupptryck/förväntningar på att man ska ha en iphone - gärna en dyr. Är blåa chatbubblor en grej i Sverige?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Vilken grupp tillhör såna som jag då som har en Android telefon men samtidigt en iPad?
Inte riktigt kommit överens med Apples operativsystem i just mobiler men när det kommer till surfplattor tycker jag de är mycket bättre än Android av vad jag testat iaf.
Kanske ska tillägga att jag haft min iPad sen 2016 eller nåt så inte riktigt med på hur det ser ut idag.

Tror samtidigt om man tittar på grabben och hans vänner så är det endast en av hans vänner som har en iPhone men det beror på att hans föräldrar osv alltid kört iPhone i den familjen så det blev bara så.

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Jag tror det till 99% handlar om grupptryck/förväntningar på att man ska ha en iphone - gärna en dyr. Är blåa chatbubblor en grej i Sverige?

Jag tror du underskattar betydelsen av en (subjektivt) trevlig användarupplevelse. Det man sett överallt i världen är att när folk får råd så börjar många av dem - långt ifrån alla, men många - köpa iPhone.

Dessutom finns naturligtvis en viss motivation/lock-in i hushåll där de flesta redan kör en av plattformarna: allt från köpta filmer, gemensamma kalendrar, hemkomstnotifikationer, eller annat man kan tänkas använda till att barn ärver telefoner av sina föräldrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Är blåa chatbubblor en grej i Sverige?

Jag skulle säga nej. Jag har iallafall inte hört det. Är nog bara USA grej.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag tror du underskattar betydelsen av en (subjektivt) trevlig användarupplevelse. Det man sett överallt i världen är att när folk får råd så börjar många av dem - långt ifrån alla, men många - köpa iPhone.

Dessutom finns naturligtvis en viss motivation/lock-in i hushåll där de flesta redan kör en av plattformarna: allt från köpta filmer, gemensamma kalendrar, hemkomstnotifikationer, eller annat man kan tänkas använda till att barn ärver telefoner av sina föräldrar.

Inlåsningseffekten är dock mycket starkare på iPhone. Allt du köpt, förutom appar förstås, i Googles olika butiker och tjänster fungerar på iPhone (eller Windows, Mac, Linux) också liksom. Och för apparna är inte effekten lika stor heller då betalappar är mycket mindre vanligt på Android.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Inlåsningseffekten är dock mycket starkare på iPhone. Allt du köpt, förutom appar förstås, i Googles olika butiker och tjänster fungerar på iPhone (eller Windows, Mac, Linux) också liksom. Och för apparna är inte effekten lika stor heller då betalappar är mycket mindre vanligt på Android.

Helt sant - och det är också något att ta höjd för när man pratar om varför folk köper iPhone, som jag nämnt tidigare: utvecklare som får betalt för sitt arbete kan också lägga tid på saker som inte är rent funktionella, och konsumenter som provat den ”trevligare” miljön vill ofta inte byta tillbaka trots att det i längden kanske vore ekonomiskt billigare: det blir också upplevelsemässigt billigare.

(Detta säger jag som någon vars ”andra dator” kör Linux: jag är rätt van vid programvara som är mer funktionell än estetisk, om man säger så…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Plus att majoriteten av kidsen idag inte bryr sig om det tekniska, de är användare till 110%. Minsta lilla saker inte fungerar så har de ingen aning var de ens ska börja för att felsöka problemet. Skrämmande att se paniken i deras ögon om de trycker på en knapp och inget händer.

Hörde av en nära släktning till mig som ibland jobbar med barn. Det var två 10-åringar en dag som kom fram till henne i total förvirring. Dom skulle nämligen använda en laptop men förstod inte hur man använder den. Det fanns nämligen inga appar för e.x YouTube, så dom var helt vilse...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Hörde av en nära släktning till mig som ibland jobbar med barn. Det var två 10-åringar en dag som kom fram till henne i total förvirring. Dom skulle nämligen använda en laptop men förstod inte hur man använder den. Det fanns nämligen inga appar för e.x YouTube, så dom var helt vilse...

Det är inte unikt för den här generationen.
Svärfar har inget koncept om Internet utanför Google, och en enhet som inte har en Google-ikon någonstans på skrivbordet är inte Internetansluten enligt honom.

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, vad jag hört från mina kollegor som har barn, så verkar det mest vara status det handlar om. Gäller inte bara telefoner heller. Det ska vara vissa märken på skor och kläder med. Till och med vilken läsk man dricker är tydligen viktigt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ni som kör med iPhones de senaste åren varför gör ni det?

Det korta svaret: bättre helhetsupplevelse.

Det långa svaret:
Personlig preferens av operativsystem.
Gillar den välfungerande integrationen med andra Apple-produkter.

Min upplevelse är att:
Andrahandsvärdet är högre.
Stöldskydd & spårning fungerar bättre och är mer pålitligt.
Hårdvaran supportas över längre tid.
Bättre helhetsintryck när samma bolag gör hårdvara, operativsystem och basapplikationer.
Hög lägstanivå, det är sällan hårdvara, drivrutiner, funktioner är riktigt kass.

Skrivet av Joakim Ågren:

Skulle ni kunna tänka er ett byte? Om inte varför då?

Nej, för mig ser jag inga fördelar med att byta, förutom ett lägre inköpspris. Men då jag behåller mina telefoner 4-5 år, är jag inte särskilt priskänslig.

Skrivet av Joakim Ågren:

Vad tror ni om framtiden för Android?

Jag tror Android har en god framtid. Android är väletablerat, äger budgetsegmentet och gör sig helt okej inom premiumsegmentet med. De har google i ryggen och google är garanterat redo att spendera pengar för att tjäna mer pengar (och användardata).

Skrivet av Joakim Ågren:

Har nån mer än jag gjort liknande observationer hos de unga?

Jag upplever att iPhone är populärare än Android bland tonåringar. Men om det är en statistisk sanning eller om det handlar om vilka ungdomar jag råkar stöta på låter jag vara osagt. Kan mycket väl se att när dessa ungdomar är några år äldre och ska betala själva så blir det Android.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Helt sant - och det är också något att ta höjd för när man pratar om varför folk köper iPhone, som jag nämnt tidigare: utvecklare som får betalt för sitt arbete kan också lägga tid på saker som inte är rent funktionella, och konsumenter som provat den ”trevligare” miljön vill ofta inte byta tillbaka trots att det i längden kanske vore ekonomiskt billigare: det blir också upplevelsemässigt billigare.

(Detta säger jag som någon vars ”andra dator” kör Linux: jag är rätt van vid programvara som är mer funktionell än estetisk, om man säger så…)

Jag håller förstås inte med om att det är en trevligare miljö riktigt.

Iphone var mer "polerad" än Android i början men den tiden är förbi sedan länge, hur länge beror dock på vilken Android-enhet man jämför med, och nu är de likvärdiga enligt min åsikt. Vana spelar dock in hur väl man trivs med det ena eller andra förstås.

Sen har ju systemet mognat ganska kraftigt på den korta tid vi har haft dem. Det är sällan man behöver installera något för att få grundläggande funktionalitet, så apparna idag handlar mer om att vara vägar till tjänster som betalar sig på andra sätt. Och den utvecklingen finns förstås på både Android och Iphone.

Jag har exempelvis betalat för en del appar genom åren, men idag har jag bara en betal-app installerad, bortsett från ett par spel, och det är Nova Launcher Prime, inte för att gratisvarianten inte duger utan för att jag ville stöda utvecklaren för ett antal år sedan och samma app fortfarande hör till de bästa i sin kategori. Däremot har jag ett antal appar som jag betalar prenumerationer för på olika sätt, Spotify, Readly, Netflix och liknande, och förstås en massa appar som liksom är "portaler" till någon form av butik, typ Foodoora, Amazon, Parkeringsappar och liknande men också specifika appar för vissa restaurangkedjor eller butikskedjor. Tiden då en ensam utvecklare kunde komma på någon idé, bygga ihop en app som hade en funktion, och sen bli rik på det är över liksom.

Permalänk
Medlem

Apple bara fungerar. Haft en del androids och de har buggar och kraschar lite då och då.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Nja skulle jag inte säga eftersom att man ofta kan få grymma erbjudanden på Android mobiler med Iphones näst intill alltid kostar full pris brukar oftast vara så att man kan få den senaste Samsungen för samma pris som 2 år gammal iPhone.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Låt oss låtsas att anekdotisk bevisföring är den rätta vägen 2023!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Apple bara fungerar. Haft en del androids och de har buggar och kraschar lite då och då.

Det har väl debunkats gång på gång.

När Android kraschar får du ett meddelande.
När Apple kraschar så stänger den bara ner programmet utan att informera användaren.

Resultatet är att den ena upplevs mer stabil för 90% av befolkningen för de "..helt enkelt inte märker av det"

Android håller inte på att dö ut - det är bara fragmenterat.
Android står för 96% av alla enheter i Indien helt enkelt för det finns massvis att välja på (och det är billigare)

Hur det ser ut på en generisk högskola i Sverige är dock helt annorlunda för man vill ju inte ha fel färg på meddelandebubblan, för då blir man mobbad

Edit*
Jag är mer intresserad på hur Apple fortfarande lyckas hålla sig så förbannat bra även på andrahandsmarknaden. Det är oerhört intressant i sig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Låt oss låtsas att anekdotisk bevisföring är den rätta vägen 2023!

Det känns lite gammalt. Det är väl bara hitta på lite som man vill som gäller nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Fy faen för Appleprodukter säger jag bara

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Apple bara fungerar. Haft en del androids och de har buggar och kraschar lite då och då.

Största problemet med Android är den korta uppdateringscykeln de kör med. Inte ens Google mäktar med Apples minst sex års uppdateringar för sina modeller. Apples gamla mobiler känns också rappa den enda man bör byta ut med jämna mellanrum är batteriet.

Nu har Android andra fördelar och Android känns idag moget vilket det inte gjorde för tio år sedan. Och dessutom snabbt och nu syftar jag på Googles Pixelmobiler.

Permalänk
Medlem

På Android får jag själv välja vilka appar jag vill använda. Oavsett om det är från den officiella marknaden eller från något annat ställe. Bara det gör Apple till förlorare

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Tja, alltså vi har ju sett kändisar från bland annat USA berätta att deras barn blir mobbade om de ej inte har den nyaste iPhonen så att komma med en Android är ju socialt självmord.

Det är inte så konstigt att det är liknande situationen även här i Sverige. Själv tycker jag precis allting med iPhone känns mer premium än vilken Android-lur som helst. Sedan skadar det inte att de är snabbaste telefonerna på marknaden.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Sedan gillar jag att alla mina filer går att flytta enkelt mellan dator och mobil som gör det lätt för mig att lägga in filmer och serier jag vill ha med på resor eller pendlande till och från jobbet.

Om man redan har en Mac så dyker iphonen upp i Finder och man kan dra/flytta filer till och från telefonen också.
Dock måste man välja vilken app man ska flytta filerna till men på det stora hela är det inte ett problem med filflytt om man kör en Mac.

Även om jag hade uppskattat att kunna sftpa filerna också

La till bild
Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Gissar på att det fortfarande är ganska vanligt att ärva sina föräldrars telefoner, snarare än att få helt ny. Om det då är många vuxna som använder Iphone är det inte helt orimligt att även ungdomar gör det, åtminstone i skolålder. Jag hade min pappas avdankade telefoner åtminstone större delen av högstadiet, för det var fortfarande bättre telefoner än vad jag hade haft råd med själv eller vad de var villiga att köpa nytt. Det var dock innan smarta telefoner var en grej, kan ju mycket väl ha förändrats nu.

Det här är precis vad som gällt för mina barn. De har fått ärva sina föräldrars. Fast - våra telefoner varar längre än döttrarnas. 🙄 Så i år har båda fått begagnade iPhones, en XR och en 11, samma som jag själv har. Och så får det bli tills de betalar själva. Har ingenting med status att göra (vem fan bryr sig), det är ren praktikalitet, samt att jag ideologiskt inte gillar att köra ett operativsystem som finansieras av att sälja användarnas personliga integritet, och det gäller för mina döttrar också.

Deras telefoner kostade sammanlagt drygt 3000:-.