Benify-erbjudanden på Samsung-TV [utbruten tråd]

Permalänk

Betraktningsvinklar 8K-modellerna

Någon som vet om betraktnings-vinklarna på QN700B är bättre än för-föregångaren QN700T (2020) ?

Och någon som vet hur betraktnings-vinklarna är på QN800B och QN900B-modellerna?

(främst 55”, men intressant att veta mer om de andra också.
8/9xx finns väl bara i 65” o uppåt.)

Permalänk
Medlem

Köpte en 55 tum i måndags 19:26. Fick mejl att den är skickad nu.

Tycker att min typ 10 år gamla tv duger fint men kunde inte låta bli. Verkar omständligt hela grejen med firmware dock. Får väl bli en dumtv, dvs ingen internetsladd i hårddisken här inte.

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... Samma TV, leveranssätt och beställde: Datum: 22 maj 2023, 17:26
Men det står fortfarande "behandlas".

Hörde du av dig till supporten tidigare som kan ha skyndat på processen eller nåt sånt?

Nej, jag har endast suttit hemma och väntat snällt 😊

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem

Har en i Jönköping som förflyttar sig till mig under natten. Beställde på kvällen den 22:e.

Ingen ide att stressa Samsung. Kan de inte leverera B modellen till beställaren så finns alltid en chans att ni får en C istället, även om ni får vänta någon dag.

Permalänk
Medlem

Någon som fått sin tv och testat om högtalarna skorrar?

Eller att panelen varit böjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Någon som fått sin tv och testat om högtalarna skorrar?

Har hört en del som haft problem med just högtalarna

Jag testade lite snabbt just för att se så de inte gjorde det så det behövde blir retur/reparstil.. Inget skorr. Ok ljud för att vara inbyggt men inget jag någonsin kommer använda...

Det enda jag inte fått ordning på är hur man får tvn att inte gå igång om jag startar Spotify på förstärkaren genom Spotify connect.. Rätt irriterande. 😂

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Någon som fått sin tv och testat om högtalarna skorrar?

Eller att panelen varit böjd?

Min panel är böjd, tvn är ca 1cm ut från väggen på ena sidan och 2cm på andra sidan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Min panel är böjd, tvn är ca 1cm ut från väggen på ena sidan och 2cm på andra sidan..

Det trodde jag var per design. I mitt fall så är det dock 5 mm skillnad mitt mitten. Och lika i samtliga hörn. Tvn sitter 4.3 cm från vägg i mitten och 4.8 cm i hörnen. (från vägg till front av tvn)

Var mycket "värre" på min gamla oled. Trodde detta var avkallet för att de blir så tunna.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubban:

Min panel är böjd, tvn är ca 1cm ut från väggen på ena sidan och 2cm på andra sidan..

Kanske väggen som är tjockare på ena sidan?

Jag hittar ut själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Kanske väggen som är tjockare på ena sidan?

Jag hittar ut själv...

Mätte igen, 1cm på ena sidan och 2,5 på andra.
Haha! Alltså, väggen kan ju faktiskt vara ojämn och ge samma effekt. Men hängde av tvn och man ser det rätt tydligt när den står på golvet

Permalänk
Medlem

Ni som fått era... Hur har ni det med dirty screen effect?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ni som har böjda paneler, hur har detta påverkat tv?
Speciellt med dirty screen?

Har denna mycket dse ( dirty screen effect)?

Blooming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Ni som har böjda paneler, hur har detta påverkat tv?
Speciellt med dirty screen?

Har denna mycket dse ( dirty screen effect)?

Blooming?

Kan ärligt säga att jag inte aktivt letat defekter än utan bara tittat och tyckt att det ser jäkligt bra ut, inget som poppat ut som irriterande än mest bara en riktigt bra upplevelse.

Ställde bara om till film maker mode (gjordes även automatiskt på tex Amazon video) men har sen inte ställt in något annat, vilket är extremt ovanligt för att vara mig då jag normalt stör mig på för mättade färger och för mycket kontrast och brukar detaljjustera till förbannelse.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag impulsköpte 75" men har redan börjat nojja över det här med PWM-flicker. Man behöver ställa ner bakgrundsbelysningen till 35 av 50 i movie mode för att den ska flimra i 960Hz, annars blir det 120Hz. Jag misstänker att jag är känslig rent generellt av PWM-flicker. Köpte för länge sen en billig TCL 55" som jag snabbt fick ont i ögonen av. Misstänker nu i efterhand att det var PWM-flicker som orsakade symptomen. Sen fanns det något till läge där man slipper PWM i 120Hz samt med VRR aktiverat. Det här går att läsa om på rtings. Men läste någon annastans att game mode gav en så grav nedgradering av bildkvaliteten att den knappt var användbar. På mina äldre samsungapparater så hat movie mode varit uteslutet om man ska spela. Läget har alltid varit väldigt mycket mer oskarpt än exempelvis "standard". Även med sharpness på 0 i standard. Men i standard på den här modellen så kommer den flimra i 120Hz oavsett styrka på bakgrundsbelysning. Så det verkar som man är låst till att bara kunna använda movie mode med nedsänkt ljusstyrka. Och gillar man inte det läget så är man ju rätt körd...? Nån som hunnit fått hem sin TV än och testat?

Brukar det inte vara tvärt om, att PWM uppstår först vid lägre ljusstyrka och kanske inte alls finns vid högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Kan ärligt säga att jag inte aktivt letat defekter än utan bara tittat och tyckt att det ser jäkligt bra ut, inget som poppat ut som irriterande än mest bara en riktigt bra upplevelse.

Ställde bara om till film maker mode (gjordes även automatiskt på tex Amazon video) men har sen inte ställt in något annat, vilket är extremt ovanligt för att vara mig då jag normalt stör mig på för mättade färger och för mycket kontrast och brukar detaljjustera till förbannelse.

Va skönt 😉

Jag är också en typisk sån som kollar efter defekter.
Men det är väl nått man inte ska göra för då börjar man störa sig på saker som egentligen man inte sett annars 😂

Men man kan ju inte låta bli. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Brukar det inte vara tvärt om, att PWM uppstår först vid lägre ljusstyrka och kanske inte alls finns vid högre?

PWM är sättet att dimma "full array local dimmingen" och på just den här modellen, enligt rtings så flimrar den i 120Hz konstant i de allra flesta lägen med undantag för movie mode om du ställer ner ljusstyrkan till 36 av 50 eller lägre. Local dimmingen går heller inte att stänga av mer än via service menyn möjligen(?). Men den vill man ju egentligen ha på. Det är ju halva grejen med modellen. Men vet inte hur det är med senaste firmwaren.

Om du scrollar ner till "motion" så står det utförligt där:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

QN95B 75 tum
Orderdatum: 22 maj 2023, kl 22:18
"Behandlas"

Har någon som köpte vid eller efter kl 22:00 den 22 maj fått meddelande om att deras TV har skickats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

PWM är sättet att dimma "full array local dimmingen" och på just den här modellen, enligt rtings så flimrar den i 120Hz konstant i de allra flesta lägen med undantag för movie mode om du ställer ner ljusstyrkan till 36 av 50 eller lägre. Local dimmingen går heller inte att stänga av mer än via service menyn möjligen(?). Men den vill man ju egentligen ha på. Det är ju halva grejen med modellen. Men vet inte hur det är med senaste firmwaren.

Om du scrollar ner till "motion" så står det utförligt där:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/qn95b-qled

PWM har väl inget med local dimming att göra utan snarare är hur vissa LCD paneler hanterar ljusstyrka då även skärmar utan local dimming har PWM. Sen vet jag inte om local dimming kan ha någon påverkan också men det finns väl i normalfallet ingen direkt koppling mellan PWM och det.

Noterar att det verkar vara en skillnad mellan 8K och 4K här baserat på det Rtings skriver, vilket förvånar mig.

För 4K:

The Samsung QN95B uses pulse width modulation (PWM) to dim its backlight, and the flicker frequency varies between picture modes and with certain settings:
In 'Movie' mode, with the backlight set between '38' and the max of '50', the backlight flickers at 120Hz. However, it increases to 960Hz with a backlight setting below '38'.
The flicker frequency drops to 120Hz in the 'Dynamic', 'Natural', 'Standard', and 'Filmmaker' Picture Modes. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Game' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting of '36' and up, and it flickers at 960Hz below '36'. If you enable the variable refresh rate feature, it always flickers at 960Hz.
In 'PC' mode, it always flickers at 120Hz in the 'Graphics' Picture Mode. In the 'Entertain' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting below 49, but it's flicker-free at 49 or 50.

För 8K (QN900B)

The Samsung QN900B uses pulse width modulation (PWM) to dim its backlight, introducing flicker that can bother people who are sensitive to flicker. Like most Samsung TVs, the flicker frequency varies between picture modes and with certain settings:
In 'Dynamic', 'Standard', and 'FILMMAKER' modes, the backlight always flickers at 120Hz. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Movie' and 'Game' mode, the backlight flickers at '960Hz' if the 'Brightness' setting is between 0 and 30. The flicker frequency drops to 120Hz with 'Brightness' set to 31 or higher.
With the input label set to 'PC', it flickers at 120Hz with a 'Brightness' setting of 46 or lower in both 'Entertain' and 'Graphic' modes, but it's flicker-free between 47 and 50.

Kan tillägga att jag normalt alltid kör i PC mode då det är vad jag använder LCD till numera och därför är det läget jag har bäst koll på, i övrigt är det OLED som gäller. Ja, eg är det OLED även för skrivbordsbruk som gäller men ska testa hur det funkar med 8K för produktivitetsändamål nu tänkte jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

PWM har väl inget med local dimming att göra utan snarare är hur vissa LCD paneler hanterar ljusstyrka då även skärmar utan local dimming har PWM. Sen vet jag inte om local dimming kan ha någon påverkan också men det finns väl i normalfallet ingen direkt koppling mellan PWM och det.

Noterar att det verkar vara en skillnad mellan 8K och 4K här baserat på det Rtings skriver, vilket förvånar mig.

För 4K:

The Samsung QN95B uses pulse width modulation (PWM) to dim its backlight, and the flicker frequency varies between picture modes and with certain settings:
In 'Movie' mode, with the backlight set between '38' and the max of '50', the backlight flickers at 120Hz. However, it increases to 960Hz with a backlight setting below '38'.
The flicker frequency drops to 120Hz in the 'Dynamic', 'Natural', 'Standard', and 'Filmmaker' Picture Modes. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Game' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting of '36' and up, and it flickers at 960Hz below '36'. If you enable the variable refresh rate feature, it always flickers at 960Hz.
In 'PC' mode, it always flickers at 120Hz in the 'Graphics' Picture Mode. In the 'Entertain' mode, it flickers at 120Hz with a backlight setting below 49, but it's flicker-free at 49 or 50.

För 8K (QN900B)

The Samsung QN900B uses pulse width modulation (PWM) to dim its backlight, introducing flicker that can bother people who are sensitive to flicker. Like most Samsung TVs, the flicker frequency varies between picture modes and with certain settings:
In 'Dynamic', 'Standard', and 'FILMMAKER' modes, the backlight always flickers at 120Hz. This low flicker frequency can cause headaches if you're sensitive to flicker, and it also causes image duplications with 60Hz content.
In 'Movie' and 'Game' mode, the backlight flickers at '960Hz' if the 'Brightness' setting is between 0 and 30. The flicker frequency drops to 120Hz with 'Brightness' set to 31 or higher.
With the input label set to 'PC', it flickers at 120Hz with a 'Brightness' setting of 46 or lower in both 'Entertain' and 'Graphic' modes, but it's flicker-free between 47 and 50.

Kan tillägga att jag normalt alltid kör i PC mode då det är vad jag använder LCD till numera och därför är det läget jag har bäst koll på, i övrigt är det OLED som gäller. Ja, eg är det OLED även för skrivbordsbruk som gäller men ska testa hur det funkar med 8K för produktivitetsändamål nu tänkte jag

Hum så du menar att det är pixlarna som PWMar när de försöker stänga ute bakbelysningen och inte bakgrundsljuset som PWMar beroende på ljusstyrka på bakgrundsbelysningen? Jag har alltid förutsatt att det är LED-belysningen som PWMar och inte pixlarna eftersom andra LED-ljuskällor kan justeras i ljusstyrka med PWM.

Ska man tro de texter du själv saxat in här så står det ju att det är bakbelysningen som PWMar. Så vad menade du exakt? När jag nämnde local dimming så menade jag de alla de LED-zoner som individuellt kan justeras i ljusstyrka.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum så du menar att det är pixlarna som PWMar när de försöker stänga ute bakbelysningen och inte bakgrundsljuset som PWMar beroende på ljusstyrka på bakgrundsbelysningen? Jag har alltid förutsatt att det är LED-belysningen som PWMar och inte pixlarna eftersom andra LED-ljuskällor kan justeras i ljusstyrka med PWM.

Ska man tro de texter du själv saxat in här så står det ju att det är bakbelysningen som PWMar. Så vad menade du exakt? När jag nämnde local dimming så menade jag de alla de LED-zoner som individuellt kan justeras i ljusstyrka.

PWM är väl snarare ett sätt att justera ljusstyrkan och hantera black frame insertion på och handlar väl inte direkt om local dimming. Även om det är bakbelysningen som "PWMar".

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av underkiller:

QN95B 75 tum
Orderdatum: 22 maj 2023, kl 22:18
"Behandlas"

Har någon som köpte vid eller efter kl 22:00 den 22 maj fått meddelande om att deras TV har skickats?

Jag beställde en 22 maj vid 23.Xx som är skickad. Beställde en till 23 maj vid 00.XX som står som behandlas. Båda är till polare medan man själv blev utan 😂

Permalänk
Medlem

Många inkl alla Youtubes... Lägger sin tv ner på en matta eller nått när dom ska montera foten.

Men vet ni om att Samsung har ett smart sätt där du enkelt monterar foten medan den fortfarande står upp i kartongen?

Kolla denna videon så förstår ni 😉

https://youtu.be/N5CiS5S43As

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum så du menar att det är pixlarna som PWMar när de försöker stänga ute bakbelysningen och inte bakgrundsljuset som PWMar beroende på ljusstyrka på bakgrundsbelysningen? Jag har alltid förutsatt att det är LED-belysningen som PWMar och inte pixlarna eftersom andra LED-ljuskällor kan justeras i ljusstyrka med PWM.

Ska man tro de texter du själv saxat in här så står det ju att det är bakbelysningen som PWMar. Så vad menade du exakt? När jag nämnde local dimming så menade jag de alla de LED-zoner som individuellt kan justeras i ljusstyrka.

Bakgrundsbelysning behövs för LCD oavett om det finns local dimming eller inte. Föreställer mig att @laxpudding förmodligen skrivit någon bra artikel om detta redan som bättre kan förklara det hela mer i detalj

Permalänk
Medlem

Fick min idag, beställde sent första omgången

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av improwise:

Bakgrundsbelysning behövs för LCD oavett om det finns local dimming eller inte. Föreställer mig att @laxpudding förmodligen skrivit någon bra artikel om detta redan som bättre kan förklara det hela mer i detalj

https://www.sweclockers.com/artikel/33973

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Fick min idag, beställde sent första omgångenhttps://i.imgur.com/qq8N87X.jpg

Grymt 😁

Kan du se på instruktionerna på kartongen om du kan montera foten medan den står kvar i kartongen?

Jag la ut en video om detta, men vill dubbelkolla med dig om det funkar?

Eller om du tar en bild på instruktionerna 🙏😁

Här är videon fast det är qn90b men borde vara samma

montera foten i kartongen

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Grymt 😁

Kan du se på instruktionerna på kartongen om du kan montera foten medan den står kvar i kartongen?

Jag la ut en video om detta, men vill dubbelkolla med dig om det funkar?

Eller om du tar en bild på instruktionerna 🙏😁

Här är videon fast det är qn90b men borde vara samma

montera foten i kartongen

Fungerar, kolla 3 min in i videon.
https://www.youtube.com/watch?v=MUoaSTVn1YM

Permalänk
Medlem
Skrivet av mstoltz:

Grymt 😁

Kan du se på instruktionerna på kartongen om du kan montera foten medan den står kvar i kartongen?

Jag la ut en video om detta, men vill dubbelkolla med dig om det funkar?

Eller om du tar en bild på instruktionerna 🙏😁

Här är videon fast det är qn90b men borde vara samma

montera foten i kartongen

Är det dåligt att lägga ner tv:n på säg - soffa/säng och montera foten?

Permalänk
Medlem

Någon som har fått igång TVn och har hunnit testa HDR-funktionen, främst i spel med t.ex. PS5? Det verkar har varit en funktion som varit ganska svajig med vissa firmware-versioner..

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Är det dåligt att lägga ner tv:n på säg - soffa/säng och montera foten?

Inte om du får jämn viktfördelning. Men om du får minsta lilla ojämnhet kan det trycka på panelen. Särskilt med så pass stora och tunga TV som 75". 55" eller mindre brukar jag lägga i sängen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.